Testverslag KIA Ceed 1.6 GDI PHEV 6 DCT
Test report
KIA heeft sterke ambities voor de toekomst. Tegen 2025 wil het merk immers wereldwijd 11 elektrische voertuigen aanbieden, waaronder personenwagens, SUV’s en monovolumes. En ze zijn goed op weg! Getuige daarvan is de introductie van de X-Ceed PHEV en de Ceed SW PHEV. We starten met de Ceed SW PHEV, de X-Ceed PHEV volgt. Beiden maken immers gebruik van dezelfde plug-in hybride technologie. Enkel het jasje verschilt.
Algemeen
- Break
- 1608 kg rijklaar gewicht
Motor
- PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
- 1580 cc
- 103,6 kW Hybrid
- 8,7 kWh ( lithium-ion polymer)
- 3,3 kW AC (interne boordlader)
- 6 DCT
Verbruik/rijbereik (WLTP)
- 1,3 l/100 km
- 11,6 kWh/100 km
- 50 km / 57 km (stad)
Test data
Test drivers
Johan Stevens
794 Testkilometers
De Ceed SW PHEV voelt zich uitstekend thuis in het stadsverkeer en op de secundaire wegen (buiten stad) waarbij de snelheid niet te hoog is. Een plug-in hybride is een fantastisch concept als je eveneens je rijstijl aanpast door anticiperend te rijden en het gaspedaal op een softe manier te bedienen. Op deze manier haal je het beste uit deze technologie.
Verbruik
794 testkilometers afgelegd en dit met een gemiddeld benzineverbruik van 0,7 l/100 km volgens de boordcomputer. Het berekende gemiddelde komt uit op 1,1 l/100 km. 10 ritten op een totaal van 17 hebben we volledig elektrisch en emissieloos gereden. Het merendeel van de testkilometers zijn op autosnelweg gereden in de EV-rijmodus (volledig elektrisch - de favoriet). Het elektronische brein schakelt automatisch over op de HEV-rijmodus (Hybrid) wanneer het batterij-niveau te laag is. Dit gebeurt op een vloeiende manier. Vergelijken we even met de opgegeven verbruikscijfers dan zitten we onder het WLTP-verbruikscijfer van 1,3 l/100 km. Veelbelovend!
Rijbereik
Een rijbereik van 50 km (afhankelijk van het type weg) dat KIA met deze wagen aangeeft is geen loze belofte! Het is een haalbare kaart zeker in stadsverkeer en op wegen buiten de stad. Als je consequent laadt (als je de mogelijkheid daartoe hebt) en je rijdt op een anticiperende manier dan kan je zelfs nog verder geraken met één laadbeurt.
Laden
Hoe lang duurt het laden? Afhankelijk van de SoC (State of Charge) reken je best op een tijdsduur die varieert tussen de 2 u 30 à 3 u aan een publieke laadpaal. De Ceed SW PHEV beschikt over een interne boordlader van 3,3 kW.
Handig is de nieuwe laadindicator die zich bovenop het dashboard bevindt. Zo kan je perfect van buitenaf de wagen zien wanneer de wagen volledig is opgeladen.
Rijhulpsystemen
Ook op het gebied van ADAS (Advanced Driver Assist Systems) laat de CEED SW PHEV je niet in de kou staan en dit via de DRIVE WiSE-technologieën. Hieronder een overzicht van de belangrijkste veiligheid - en comfortsystemen:
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) - Smart Cruise Control (SCC) - Lane Following Assist (LFA) en Lane Keeping Assist (is vrij sensitive waardoor je continu trillingen in het stuur voelt) - Smart Parking Assist (SPA) - Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) - High Beam Assist (HBA).
Alle systemen vervullen hun taak naar behoren.