Testverslag KIA Ceed 1.6 GDI PHEV 6 DCT

Test report

-
Frontview KIA CEED PHEV

KIA heeft sterke ambities voor de toekomst. Tegen 2025 wil het merk immers wereldwijd 11 elektrische voertuigen aanbieden, waaronder personenwagens, SUV’s en monovolumes. En ze zijn goed op weg! Getuige daarvan is de introductie van de X-Ceed PHEV en de Ceed SW PHEV. We starten met de Ceed SW PHEV, de X-Ceed PHEV volgt. Beiden maken immers gebruik van dezelfde plug-in hybride technologie. Enkel het jasje verschilt.

Algemeen

  • Break
  • 1608 kg rijklaar gewicht

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
  • 1580 cc
  • 103,6 kW Hybrid
  • 8,7 kWh ( lithium-ion polymer)
  • 3,3 kW AC (interne boordlader)
  • 6 DCT

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 1,3 l/100 km
  • 11,6 kWh/100 km
  • 50 km / 57 km (stad)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

794 Testkilometers

De Ceed SW PHEV voelt zich uitstekend thuis in het stadsverkeer en op de secundaire wegen (buiten stad) waarbij de snelheid niet te hoog is. Een plug-in hybride is een fantastisch concept als je eveneens je rijstijl aanpast door anticiperend te rijden en het gaspedaal op een softe manier te bedienen. Op deze manier haal je het beste uit deze technologie. 

Verbruik

794 testkilometers afgelegd en dit met een gemiddeld benzineverbruik van 0,7 l/100 km volgens de boordcomputer. Het berekende gemiddelde komt uit op 1,1 l/100 km. 10 ritten op een totaal van 17 hebben we volledig elektrisch en emissieloos gereden. Het merendeel van de testkilometers zijn op autosnelweg gereden in de EV-rijmodus (volledig elektrisch - de favoriet). Het elektronische brein schakelt automatisch over op de HEV-rijmodus (Hybrid) wanneer het batterij-niveau te laag is. Dit gebeurt op een vloeiende manier. Vergelijken we even met de opgegeven verbruikscijfers dan zitten we onder het WLTP-verbruikscijfer van 1,3 l/100 km. Veelbelovend!

Rijbereik

Een rijbereik van 50 km (afhankelijk van het type weg) dat KIA met deze wagen aangeeft is geen loze belofte! Het is een haalbare kaart zeker in stadsverkeer en op wegen buiten de stad. Als je consequent laadt (als je de mogelijkheid daartoe hebt) en je rijdt op een anticiperende manier dan kan je zelfs nog verder geraken met één laadbeurt. 

Laden

Hoe lang duurt het laden? Afhankelijk van de SoC (State of Charge) reken je best op een tijdsduur die varieert tussen de 2 u 30  à 3 u aan een publieke laadpaal. De Ceed SW PHEV beschikt over een interne boordlader van 3,3 kW. 
Handig is de nieuwe laadindicator die zich bovenop het dashboard bevindt. Zo kan je perfect van buitenaf de wagen zien wanneer de wagen volledig is opgeladen.

Rijhulpsystemen

Ook op het gebied van ADAS (Advanced Driver Assist Systems) laat de CEED SW PHEV je niet in de kou staan en dit via de DRIVE WiSE-technologieën. Hieronder een overzicht van de belangrijkste veiligheid - en comfortsystemen:
Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) - Smart Cruise Control (SCC) - Lane Following Assist (LFA) en Lane Keeping Assist (is vrij sensitive waardoor je continu trillingen in het stuur voelt) - Smart Parking Assist (SPA) - Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) - High Beam Assist (HBA).
Alle systemen vervullen hun taak naar behoren. 

Rear view KIA Ceed SW PHEV

De Ceed SW 1.6 GDI PHEV 6DCT versterkt het elektrische aanbod van KIA. Hij positioneert zich als een gebruiksvriendelijke, milieuvriendelijke gezinswagen. De afwerking is kwalitatief hoogstaand, zoals we van KIA gewoon zijn. Verwacht geen ellenlange lijst met opties: hij is, afhankelijk van de gekozen uitvoering, reeds standaard behoorlijk uitgerust. 
Zijn fiscale aftrekbaarheid van 100%, zijn elektrisch rijbereik, zijn knappe verbruiksresultaten zijn zijn belangrijkste troeven. Ideaal transportmiddel indien je woon-werk verkeer beperkt is in kilometers. Vergeten we daarbij de 7 jaar garantie niet! 
Een wagen die niet zou mogen ontbreken in het fleet aanbod! Mogen we deze plug-in hybride aandrijving binnenkort eveneens in de ProCeed verwachten?