Testverslag KIA EV6 GTLine

Test report

-
Testverslag KIA EV6 GTline general view

Movement that inspires! De slogan van KIA. Met de nieuwe EV6 slaat KIA duidelijk een andere weg in dan we tot nu toe gewoon zijn. Geen grijze muis. Deze EV6 ontpopt zich tot een moderne en sportieve crossover met een opvallend design. Smaken verschillen natuurlijk. De EV6 gebruikt het E-GMP-platform, wat staat voor Elektric-Global Modular Platform, net als de IONIQ 5 van Hyundai. Bovendien beschikt hij over een aantal features die tot nu toe enkel voorbehouden waren voor de topmerken. We denken hierbij aan de 800 V technolgie bij het laden, de V2L (Vehicle to load) -functie. Niet enkel de buitenkant spreekt tot de verbeelding, ook binnenin verschilt hij duidelijk van wat we tot nu toe van KIA gewoon zijn. Mogen we echt spreken van een game-changer? De gloednieuwe Kia EV6 is in de zevenkoppige shortlist opgenomen voor de laatste ronde van de 2022 Car of the Year (COTY) awards onder zestig nieuwe modellen. En je komt niet zomaar op deze lijst te staan. 

Tijd om deze game-changer even aan een test te onderwerpen.

Algemeen

  • SUV (Crossover)
  • Rijklaar gewicht 1985 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 82,5 kWh batterijcapaciteit (77,4 kWh bruikbaar)
  • 168 kW
  • 350 Nm koppel
  • EV specifiek platform (E-GMP-platform)
  • 1-speed /automatic
  • RWD

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 17,2 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 504 km rijbereik (gecombineerd)
  • 687 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad 14,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg 19,4 kWh/100 km
  • Stad 12,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,4 kWh/100 km

Accu en laden

  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 233 kW
  • Locatie laadpoort rechts achteraan
  • V2L (Vehicle to Load) V/kW 220/3,6
  • 800V technologie

Laadbeurten

  • Eén laadbeurt AC (uu:mm) 04:34
  • Twee laadbeurten DC (uu:mm) 00:28 en 00:30
  • Twee laadbeurten AC bij klant (geen gegevens)

Verbruiksresultaten (791 km)

  • Buiten stad 20,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,4 kWh/100 km
  • Stad 12,7 kWh/100 km
  • Mix 14,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,5 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

791 Testkilometers

Verbruik

791 testkilometers hebben we tijdens de testperiode toegevoegd aan de kilometerteller van de EV6 GTLine en dit verdeeld over twintig ritten. Het resulteert in een gecombineerd testverbruik van 18,5 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 2,1 l/100 km. Op basis van het gerealiseerde testverbruik en de beschikbare accucapaciteit (77,4 kWh bruikbaar) zou dit voldoende zijn om 418 km ver te komen. Hiermee zitten we onder het gecombineerde WLTP-gemiddelde van 504 km. Het laagst genoteerde verbruik is 12,7 kWh/100 km (stadsrit), het hoogste 37,1 kWh/100 km (korte rit).

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (elf ritten in totaal, goed voor 55 % van het totaal aantal gereden kilometers); 
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (zeven ritten, 35%), één stadsritten  (5%)  en een mix van wegtypes ( één rit, 5%)

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in veertien van de zeventien ritten (85%) hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus. Het levert een gecombineerd verbruik op van 17,2 kWh/100 km;
  • twee ritten in de Normal-rijmodus (10%) met een gecombineerd verbruik van 26,0 kWh/100 km.
  • en slechts eemaal de Sport-rijmodus (5%). wat resulteert in een verbruik van 21,8 kWh/100 km. 

In de Eco-rijmodus noteren we de beste resultaten. De Sport-rijmodus hebben we slechts eenmaal uitgeprobeerd over een kort traject. 

Testparcours

En wat laat de EV6 GTLine zien op het testparcours van 105 km? We stranden op  een gecombineerd testverbruik op de drie onderdelen (buiten stad, autonelweg en stad) van 15,4 kWh/100 km. Hiermee zouden we theoretisch 503 kilometer ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus met een gemiddelde buitentemperatuur van 6°C. 

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we hetvolgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (44,5 km) noteert de boordcomputer 14,1 kWh/100 km.
  • op de autosnelweg (39,4 km) gaat het verbruik richting de 19,4 kWh/100 km.
  • op de stadsrit (20,8 km) strandt de EV6 op 12,7 kWh/100 km en dit is meteen het laagst behaalde verbruik.

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 287 km hadden we na
de rit buiten de stad nog 252 km over (een daling van 35 km), na de rit op
autosnelweg  237 km (daling van 15 km) en na de stadsrit nog 220 km (daling van 17
km). In totaal is het rijbereik gedaald met 67 km op een totale rit van 105 km. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. We streven ernaar om Stop&Go's maximaal te vermijden. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten.

Rijden en comfort

Motor

De KIA EV6 maakt gebruik van het E-GMP-platform (Electric-Global Modular Platform). Je hebt de keuze uit twee batterijpaketten met name de 58 kWh - versie (enkel achterwielaangedreven), goed voor een vermogen van 125 kW en een elektrisch rijbereik van 394 kilometer (WLTP) en de 77,6 kWh-versie, beschikbaar als tweewielaangedreven en vierwielaangedreven versie, met respectievelijk 168 kW (RWD) en 239 kW (AWD) vermogen. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik tot 528 kilometer (WLTP) voor de achterwielaangedreven versie en 506 kilometer voor de vierwielaangedreven versie. Ons testvoertuig is de 168 kW-versie met RWD. Nog niet voldoende? Daan kan je kiezen voor de EV6 GT met een vermogen van 429 kW en een koppel van 740 Nm. Dit alles resulteert in een rijbereik van 406 kilometer. De KIA EV6 heeft een iets grotere  accucapaciteit dan de IONIQ 5. Je hebt de keuze uit drie rijmodi : Eco, Normal en Sport. Kies je voor de Eco-rijmodus dan beïnvloedt dit de respons van het stroompedaal en de klimaatregeling. In de Sport-rijmodus kan je de teugels lossen en er voluit voor gaan ... en het gaat vooruit.

Remenergierecuperatie

Een echt pluspunt van de EV6 is de recuperatie van de remenergie. Het vertragen doe je met de schakelpeddels aan het stuur met verschillende 'levels'. Liefst vijf in totaal. Stroompedaal loslaten (Level 0) en je kan lekker coasten. Van Level 1 tot level 3 ga je minder of meer vertragen. Het laatste level is het iPedal : maximale regeneratie. 

Interieur

De plaatsing van de achterwielen op de uithoeken zorgt voor behoorlijk wat binnenruimte. Het dashboard oogt zeker en vast niet klassiek. Het 12,3" grote en gebogen  instrumentenbord is volledig digitaal. Het heeft jou de essentiële informatie zoals de snelheid en batterijlaadstatus weer. Het 12,25"-aanraakscherm van het infotainmentsysteem geeft je dan weer toegang tot alle connectiviteits- en klimaatfuncties. Alle bedieningselementen zijn van het aanraakgevoelige type, voor een zuivere, moderne look. 

Frunk 

De frunk is helemaal 'in' bij elektrische voertuigen. Zo beschik je over extra opbergruimte onder de motorkap om bijvoorbeeld jouw laadkabels in op te bergen.

Rijbereik en laden

Hoe zit het met het laden? We hebben de EV6 slechts éénmaal volledig opgeladen (AC, 100%), tweemaal een gedeeltelijke lading en tweemaal een kortere laadstop (DC). De laadduur (AC), van 57% SoC (State of Charge) tot 100% SoC, bedroeg vier uur en vierendertig minuten. In totaal 181 kilometer bijgeladen. De laadsnelheid bij de laatste laadbeurt (DC, Fastned in Peuti) bedroeg 74,6 kW, voldoende om 142 kilometer aan rijbereik bij te laden in 30 minuten. De 800V-laadmogelijk hebben we helaas niet kunnen uittesten.

En het geladen rijbereik? Het maximum geladen rijbereik bedroeg 397 kilometer. Dit is minder dan het opgegeven WLTP-cijfer doch de weersomstandigheden zullen hierbij zeker een rol gespeeld hebben. 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Verbruik en rijbereik zijn twee factoren die nauw met elkaar samenhangen. Hoe lager het verbruik, hoe verder je komt op een laadbeurt. Deze simulatie (indicatief) heeft je een overzicht van het rijbereik van de KIA EV6 op basis van het gerealiseerde ritverbruik. We voegen er voor alle eerlijkheid aan toe dat de test uitgevoerd is in de winterperiode. Koude temperaturen hebben immers een impact op het rijbereik.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Ook op het gebied van rijhulpsystemen heeft de EV6 veel te bieden. Een greep uit het aanbod, al of niet aangeboden in de vorm van een pack :

  • Drive Assist Pack met o.a.
    • snelwegassistent met rijvakverandering (HAD II) - de rijstrookhulp is zeer gevoelig. Bovendien 'zoekt' de wagen het midden van de rijstrook, wat continue stuurbewegingen impliceert. 
    • intelligent snelheidsbeperkingssysteem (ISLA)
    • assistent tot het vermijden van aanrijding bij het parkeren (PCA)
    • assistent voor autonoom parkeren
    • 360° camera
    • visuele weergave van objecten in dode hoek - fantastisch en natuurgetrouwe weergave
  • Premium Pack met dubbele adaptieve LED koplampen en Head-up Display (HUD)

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testverslag KIA EV6 GTline back view

De KIA EV6 luidt een nieuw tijdperk in voor de Koreaanse constructeur. Een gedurfd design gekoppeld aan knappe prestaties en vooruitstevende technologie. De KIA EV6 beschikt over laadmogelijkheden die we tot nu enkel bij premiummerken aantreffen zoals het 800 volt ultrasnel opladen (biedt 10 tot 80 procent lading in slechts 18 minuten). Een herdefiniëring van e-mobiliteit. Het merk rijgt trouwens de 'awards' aan elkaar : German Premium Car of the Year, ‘Crossover of the Year’ title at the 2021 TopGear.com Award en sedert kort eveneens op de lijst van potentiële kanshebber voor de titel 'European Car of the Year 2022'.  Wie doet hem dit na?

De KIA EV6 is een topper die op geen enkele fleetlijst mag ontbreken. Ik heb in ieder geval met volle teugen van de testweek genoten.