Testverslag KIA Niro PHEV

Test report

-
KIA NIRO PHEV, general view

De Niro is een populair model in het KIA-gamma. Vooral omdat hij beschikbaar is met diverse geleëktrificeerde aandrijflijnen : hybride, plug-in hybride en als volledig elektrisch model. Helaas viel hij niet echt op in het straatbeeld. Daar komt nu verandering in : de vernieuwde Niro ziet er alvast pittiger uit dan zijn voorganger. Hij volgt hiermee de nieuwe designtrend binnen KIA en dit in navolging van de EV6 en de vernieuwde Sportage.

We testen de plug-in versie, in afwachting van de volledig elektrische. De Niro PHEV biedt een groter elektrisch bereik aan en dit willen we zeker en vast in de praktijk toetsen.

Algemeen

  • CUV (Crossover Utility Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 1594 kg
  • Prijs testvoertuig 48.890 euro

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1580 cc
  • 134,5 kW (gecombineerd)
  • 265 Nm koppel
  • 6 DCT
  • FWD

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • 1,0 l/100 km (gecombineerd)
  • 13,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • Elektrisch rijbereik (EAER) 61 km
  • Elektrisch rijbereik stad (EAER city) 78 km

Testparcours

  • Buiten stad (43,9 km) 0,0 l/100 km
  • Autosnelweg (39,7 km) 5,1 l/100 km
  • Stad (20 km) 0,4 l/100 km
  • Gecombineerd 1,8 l/100 km

Laadinformatie

  • Laadvermogen AC 3 kW
  • Laadbeurten AC : zeven
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) 03:12

Verbruiksresultaten (940 km)

  • Buiten stad 0,6 l/100 km
  • Autosnelweg 2,6 l/100 km
  • Stad 0,4 l/100 km
  • Gecombineerd 2,1 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

940 Testkilometers

Aandrijflijn

1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 

De Niro PHEV-modellen beschikken over de efficiënte 1.6 GDI-benzinemotor Smartstream, die tal van innovatieve oplossingen omvat om het brandstofverbruik te optimaliseren. Een specifieke verbetering is de grotere batterij van 11,1 kWh, tegenover 8,9 kWh in het vorige model. Dit heeft een positieve weerslag op het elektrisch rijbereik van de wagen : je zou in staat moeten zijn om 61 km puur elektrisch te rijden en in de stad zelfs tot 78 km. Dit zijn alvast de WLTP-gegevens volgens het gelijkvormigheidsattest.

De Niro PHEV beschikt over een systeemvermogen van 134,5 kW (183 pk) en een krachtige elektromotor van 62 kW (84 pk). Het maximum koppel bedraagt 265 Nm. Dit is goed voor een CO2 uitstoot van slechts 25g/km. Dit alles wordt gekoppeld aan een zesversnellingsautomaat met dubbele koppeling.

Draaischakelknop

De keuze van de drive modus doe je simpelweg met de shift-to-wire draaischakelknop. Met een simpele draai aan de knop verandert u van drive modus . Handig is eveneens het automatisch overschakelen naar de parkeerstand in het geval je dat vergeet. De automaat laat zich bovendien gemakkelijk aansturen door het gaspedaal of met de schakelpeddels aan het stuur. 

Rijmodi

De Niro PHEV heeft, net zoals de EV6, een "Drive Mode"-knop linksonder op de stuurwielnaaf. Je hebt de keuze tussen Eco en Sport. Binnenin ECO heb je bovendien de keuze uit Auto, Hybride of EV. Kies je voor Hybrid dan kan je als bestuurder de accu sparen voor later gebruik. Bovendien kan je met de schakelpeddels aan het stuur de remenergierecuperatie regelen. Links kies je voor meer regeneratie, rechts voor minder.

Green Zone Drive
De Niro PHEV beschikt over een Green Zone Drive Mode-functie die navigatiegegevens gebruikt om automatisch de EV-modus te activeren in woonwijken en in de buurt van scholen en ziekenhuizen

Verbruik

Na 940 testkilometers, verdeeld over zestien ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Het elektrisch verbruik wordt helaas (nog) steeds niet weergegeven. Via het brandstofverbruik in het menu PHEV krijg je wel een grafische voorstelling van het aandeel benzine en elektrisch verbruik. Het berekende verbruik komt uit op 2,5 l/100 km.

Laten we de resultaten per wegtype even van nabij bekijken: 

  • het merendeel van de ritten hebben we afgelegd op autosnelweg (12 ritten, 75 %) : dit resulteert in een gemiddeld benzineverbruik van 2,6 l/100 km;
  • Buiten de stad (secundaire wegen) neemt drie rittten voor zijn rekening (19 %). We stranden op een gemiddeld benzinverbruik van 0,6 l/100 km;
  • slechts één enkele stadsrit (5%) en deze leverde het beste resulaat op : 0,4 l/100 km;

Wat betreft de verdeling van de ritten op basis van de gekozen rijmodus kunnen we kort zijn. Alle ritten zijn afgelegd in de Eco rijmodus. Toch is het mogelijk binnen de Eco rijmodus nog te kiezen tussen EV hybrid (HEV), EV AUTO (AUTO) en EV elektrische modus. Deze laatste kan enkel wanneer de batterij voldoende is opgeladen.

  • In de Eco EV (volledig elektrisch) hebben we zes ritten afgelegd;
  • in de Eco HYBRID (HEV) rijmodus zeven ritten ;
  • de EV AUTO rijmodus drie ritten.

Testparcours

Hoe presteert de KIA Niro PHEV op het testparcours van 103,6 km? De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van  1,8 l/100 km. Interessant is even te kijken naar de verbruiksgegevens op de drie onderdelen van het testparcours : 

  • voor het gedeelte buiten de stad (43,9 km) komen we uit op 0,0 l/100 km. Zoals reeds vermeld wordt het elektrisch verbruik niet weergegeven. Dit beïnvloedt natuurlijk wel het verbruik en zou het behaalde resultaat correcter maken. Tijdens de rit opteerden we voor de Eco EV rijmodus.
  • éénmaal de autosnelweg (39,3 km) op gaan we reeds richting de 5,1 l/100 km. Hier kozen we bewust voor de Eco HEV rijmodus met de bedoeling het beschikbare rijbereik te bewaren voor de stadsrit.
  • in de stad (20 km) konden we het verbruik houden op 0,4 l/100 km. Jammer genoeg hadden we de laatste twee kilometer niet volledig elektrisch kunnen afrijden en kwam de benzinemotor ter hulp.  

Hoe zit het met het elektrisch rijbereik tijdens de rit? Vertrokken met een volle batterij en een rijbereik van 57 km hadden we op het einde van de rit buiten stad nog  14 km over aan rijbereik. Tijdens de autosnelweg kozen we voor de HEV rijmodus om de batterijstand te behouden. We konden nog 2 km aan rijbereik bij winnen. Nog 20 km voor de boeg en 16 km aan rijbereik. Spannend. We hebben het helaas niet kunnen waarmaken en de laatste 2 km hebben we de tussenkomst van de benzinemotor moeten verduren. Maken we een korte berekening dan komen we uit op een totaal van ongeveer 62 elektrisch gereden kilometers. 

Laden en rijbereik

Wil je maximaal profiteren van het elektrisch rijden dan is veelvuldig laden de boodschap. We hebben de Niro PHEV in totaal 7 keer aan de laadpaal gehangen. We komen uit op een gemiddelde laadduur van drie uur en twaalf minuten. Na elke laadbeurt toonde de boordcomputer steevast hetzelfde rijbereik : 57 km. Hiermee scoren we wat lager dan de officiële cijfers. 

Rijden en comfort

Een vleugje EV6

Bij de nieuwe Niro is niet alleen aandacht besteed aan het uiterlijk doch ook het interieur heeft een opfrisbeurt gehad. Het hoeft je niet te verwonderen dat veel bedieningselementen en designkenmerken van het interieur van de EV6 en de Sportage zijn overgenomen. De schermcombinatie is met twee schermen van  10,25 inch wel kleiner. De werking is nagenoeg hetzelfde als bij de EV6. Het touchscreen is vlot, overzichtelijk en uitgebreid en gemakkelijk te bedienen. Eveneens fijn zijn de afzonderlijke knoppen voor onder meer stoelverwarming en klimaatregeling.

Ruimte 

De Niro PHEV biedt voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de passagier. 

ADAS

De Niro PHEV is uitgerust met geavanceerde DRIVE WiSE-technologieën, een reeks rijhulpsystemen die ervoor zorgen dat je veilig onderweg bent. Hier alvast een beknopt overzicht:

  • BCAA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) -   Blind-Spot Collision-Avoidance Assist is ontworpen om naderende voertuigen in de dode hoek van de bestuurder te helpen detecteren en controleren en de bestuurder voor een mogelijke botsing te waarschuwen met een waarschuwing en een geluidssignaal.
  • LFA (Lane Following Assist) - Lane Following Assist is ontworpen om rijstrookmarkeringen en/of voertuigen op de weg te helpen detecteren en assisteert de bestuurder bij het sturen om het voertuig in de rijstrook te centreren. 
  • RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist)  - De Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist is ontworpen om voertuigen die van links en rechts naderen te helpen detecteren terwijl uw auto achteruitrijdt, en de bestuurder te waarschuwen dat een aanrijding dreigt met een waarschuwing en een geluidssignaal. Zeer hulpvol in moeilijke situaties.
  • FCAA (Forward Collision-Avoidance Assist) - Forward Collision-Avoidance Assist is ontworpen om de voorligger te helpen detecteren en controleren of voetgangers of fietsers op de rijbaan te helpen detecteren en de bestuurder te waarschuwen dat een aanrijding dreigt met een waarschuwing en een hoorbare waarschuwing, noodremmen toepassen.

Vergelijk verbruik WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution Kia Niro PHEV rear view

Een Plug-in Hybrid blijft een samenspel tussen een verbrandingsmotor en een elektromotor. Wil je hoofdzakelijk profiteren van het elektrisch rijden dan is veelvuldig laden de boodschap. Bovendien kies je voor Eco als rijmodus en hou je het gaspedaal onder controle.

Deze Niro heeft wat meer body gekregen waardoor hij minder onopvallend overkomt. Het interieur volgt de nieuwe trend die we reeds in de EV6 konden ervaren.

Hij is door zijn lage CO2-uitstoot van slechts 22 g/km fiscaal 100% aftrekbaar. Het verbruik valt hoger uit dan de WLTP-cijfers, wat niet verwonderlijk is. Toch blijft het behaalde resultaat van 2,1 l/100 km (2,5 l/100 km berekend) best aangenaam. Het opgegeven rijbereik is doorgaans "correct". 

Het is afwachten wat de Niro EV, de volledig elektrische versie, te bieden heeft.

Meer informatie over de Niro vind je hier Ontdek de nieuwe Kia Niro | Kia Belgium

Met dank aan KIA Belux voor het ter beschikking stellen van de wagen.