Testverslag KIA Sorento 1.6 TGI PHEV, 195 kW, 38 g (WLTP)

Test report

-
Testverslag KIA Sorento PHEV general view

De elektrificatie van het modellenaanbod binnen KIA gaat verder. De Sorento, de grootste SUV binnen KIA, is beschikbaar als diesel, als hybride en sedert kort eveneens als Plug-in Hybride. Begin dit jaar maakten we reeds kennis met de Hybride versie. Nu staat de Plug-in versie op het testprogramma. Uiterlijk zijn er geen verschillen tussen beide versies. Motorisch gezien beschikt de Sorent PHEV over een grotere batterij wat resulteert in een groter elektrisch rijbereik en een lagere CO2 uitstoot. Dit maakt hem fiscaal interessanter.

Interessant om beide versies even met elkaar te vergelijken.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2057 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1598 cc
  • 195 kW (gecombineerd)
  • 310 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • 6 traps automaat
  • AWD

Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)

  • 1,6 l/100 km (gecombineerd)
  • 18,4 kWh/100 km (gecombineerd)
  • Elektrisch rijbereik (EAER) 57 km
  • Elektrisch rijbereik stad (EAER city) 70 km

Testparcours (106,4 km)

  • Buiten stad (44,8 km) 1,7 l/100 km
  • Autosnelweg (40,3 km) 7,3 l/100 km
  • Stad (21,3 km) 0,3/100 km
  • Gecombineerd 3,1 l/100 km

Laadinformatie

  • Lithium Ion Polymeerbatterij
  • Interne boordlader (kW) 3,3
  • Laadduur (uu:mm) (230V) : 03:25
  • Drie laadbeurten AC
  • Gemiddelde laadduur AC (uu:mm) 04:41
  • Max. geladen rijbereik (km) 45

Verbruiksresultaten (682 km)

  • Buiten stad 6,0 l/100 km
  • Autosnelweg 6,1/100 km
  • Stad 0,3 l/100 km
  • Mix 2,6 l/100 km
  • Gecombineerd 5,4/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

682 Testkilometers

Verbruik

Na 682 testkilometers, verdeeld over twintig ritten, noteert de boordcomputer een
gemiddeld benzineverbruik van 5,4 l/100 km. Het elektrisch verbruik wordt helaas niet
weergegeven. Dit verbruik ligt merkelijk hoger dan het vooropgestelde en
gecombineerde WLTP-verbruik van 1,6 l/100 km. Hoe komt dit? Een verklaring kan liggen in het feit dat een Plug-in Hybrid slechts efficiënt is wanneer je tenvolle gebruik kan maken van een volledig geladen batterij en wanneer je maximaal kan laden. Eénmaal de batterij leeg val je terug op de benzinemotor. Een koude motor in combinatie met korte afstanden zijn nefast voor het verbruik.

Laten we de resultaten even van nabij bekijken.

  • het merendeel van de ritten hebben we afgelegd buiten de stad (negen ritten, 45%) : dit resulteert in een gemiddeld benzineverbruik van 6,0 l/100 km;
  • de autosnelweg neemt acht rittten voor zijn rekening (40%). We stranden op een gemiddeld benzinverbruik van 6,1 l/100 km;
  • slechts één enkele stadsrit (5%) en deze leverde het beste resulaat op : 0,3 l/100 km;
  • de twee andere ritten zijn een mix (10%), goed voor een gemiddeld benzineverbruik van 2,6 l/100 km.

Testparcours

Steeds benieuwd naar de resultaten van ons testvoertuig op het 106 km lange testparcours. De boordcomputer noteert een gemiddeld verbruik van  3,1 l/100 km. Interessant is even te kijken naar de verbruiksgegevens op de drie onderdelen van het testparcours :

  • voor het gedeelte buiten de stad (44,8 km) komen we uit op 1,7 l/100 km. Helaas wordt het elektrisch verbruik niet weergegeven. Dit beïnvloedt natuurlijk wel het verbruik en zou het behaalde resultaat correcter maken. Tijdens de rit opteerden we voor de Eco rijmodus
  • éénmaal de autosnelweg (40,3 km) op gaan we reeds richting de 7,3 l/100 km. Hier kozen we bewust voor de Eco HEV rijmodus met de bedoeling het beschikbare rijbereik te bewaren voor de stadsrit.
  • in de stad (21,3 km) konden we het verbruik houden op 0,3 l/100 km. Eco Electric Modus is de gekozen rijmodus. Puur elektrisch zou je denken. Helaas noteert de boordcomputer toch een verbruik van 0,3 l/100 km.

Met een volgeladen batterij kan je dus knappe resultaten neerzetten zowel buiten als
binnen de stad. Met de Hybride versie (Sorento HEV) behaalden we op het testparcours een gemiddelde van 6,0 l/100 km.

Rijden en comfort

1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 

De Sorento PHEV gebruikt dezelfde krachtbron als de HEV met name de 1.6 T-GDi. In combinatie met een sterkere elektromotor van 66,9 kW beschik je over een systeemvermogen van 195 kW (265 pk). Dit alles wordt gekoppeld aan een zestrapsautomaat, net als de HEV, die vlot schakelt. De geteste versie beschikte over vierwielaandrijving. Schakelen doe je simpelweg met de shift-to-wire draaischakelknop. Met een simpele draai aan de knop verandert u van versnelling. Handig is eveneens het automatisch overschakelen naar de parkeerstand in het geval je dat vergeet. De automaat laat zich bovendien gemakkelijk aansturen door het gaspedaal of met de schakelpeddels aan het stuur. Als bestuurder kan je kiezen uit drie rijmodi : Eco, Sport en SMART. 

Interieur

Er is geen verschil in comfort tussen de HEV en PHEV versies. Ze stralen beiden het gevoel van ruimte uit. Het is niet voor niets een zevenzitter. Het interieur is luxueus. De bediening is eenvoudig gehouden en dit kunnen we vandaag de dag alleen maar toejuichen. Geen gescroll door talloze menu's om de verwarming te regelen, of om een andere radiozender te kiezen. De belangrijkste bedieningen  staan gecentraliseerd op het stuur en je kan nog eens gewoon aan een knop draaien om het geluid te regelen. Deze Sorento is standaard rijkelijk uitgerust. Zetel - en stuurverwarming zijn zeker welkom in winterse omstandigheden. Ook de passagiers kunnen hiervan genieten.

Rijbereik en laden

We hebben er drie laadbeurten opzitten met de Sorento PHEV. Steeds wisselstroom (AC) geladen aangezien de Sorento PHEV niet beschikt over een snelaansluiting (DC). We komen uit op een gemiddelde laadduur van 4 u 41 min om de batterij volledig op te laden. Dit is een normale laadduur.

Na elke laadbeurt toonde de boordcomputer steevast hetzelfde rijbereik : 45 km. Ook hier scoren we lager dan de opgegeven waarden volgens de constructeur met name een  gecombineerd elektrisch rijbereik (EAER) van maximaal 57 kilometer (WLTP) op één laadbeurt en 70 kilometer (EAER stad) in de stad. Het zou leuk zijn mocht de boordcomputer weergeven hoeveel kilometers je elektrisch gereden hebben.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De Kia Sorento PHEVbschikt net als de HEV over de geavanceerde DRIVE WiSE-technologieën, een reeks rijhulpsystemen die ervoor zorgen dat je met de Sorento veiligheid onderweg bent. Hier alvast een beknopt overzicht:

  • MBCA (Multi Collision Brake Assist) -   Het remt het voertuig automatisch af wanneer de airbags na een eerste aanrijding zijn geactiveerd, waardoor de inzittenden nog meer worden beschermd tegen secundaire frontale of zijdelingse aanrijdingen.
  • HDA (Highway Driving Assist) - HDA is een systeem voor rijgemak en veiligheid dat de belasting van de bestuurder op snelwegen en snelwegen vermindert door de stuur-, versnellings- en vertragingsfuncties van het voertuig te regelen om de door de bestuurder ingestelde snelheid te handhaven, een veilige afstand tot het voertuig direct voor hem te bewaren en het voertuig in het midden van zijn huidige rijstrook te houden. Het systeem maakt gebruik van navigatie-informatie om te bepalen of het voertuig zich op een snelweg of autosnelweg bevindt. 
  • Blind Spot View Monitor - een 'tweede paar ogen' zoals KIA deze technologie omschrijft. De linker- en rechter blinde hoek van de bestuurder worden geëlimineerd door een hoge-resolutie video-feed die weergegeven wordt binnen het instrumentenpaneel. Dit is top!
  • HUD (Head-up Display) 
  • AEBS (Autonomous Emergency Brake System) -  Autonoom noodremhulpsysteem
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

Vergelijk SORENTO HEV en PHEV

Testverslag KIA Sorento PHEV rear view

Met de Sorento Plug-in Hybrid heeft KIA zijn aanbod aan aandrijflijnen voor deze zevenzitter uitgebreid. Hij scoort zeker goed wanneer het op beschikbare ruimte aankomt. Bovendien biedt hij een meer dan complete standaarduitrusting aan. Het interieur straalt luxe en kwaliteit uit. De optielijst is beperkt.

De verbruikscijfers tonen aan dat het frequent opladen van de batterij een must is om tenvolle te kunnen  profiteren van zijn aandrijflijn. Het rijbereik is wat beperkter dan initieel wordt aangegeven door KIA. Niet echt verwonderlijk wanneer we rekening houden met de testcondities. Val je terug op de benzinemotor dan tikken het aantal verbruikte liters snel aan. Het is en blijft natuurlijk een SUV. 

De Sorento PHEV blijft ook in 2021 100% fiscaal aftrekbaar. 

De prijs van de geteste versie (op basis van configurator) bedraagt € 65.040,- tegenover 59.340 voor de HEV-versie (met vergelijkbare opties). Tegenover het verschil in aankoopprijs staat een betere fiscale aftrekbaarheid en een gunster verbruik als je maximaal inzet op het rijden met een volgeladen batterij.