Testverslag MAN eTGE 100 kW, 0g

Test report

-
Front view MAN eTGE

MAN, een gevestigde waarde in de transportsector als constructeur van vrachtwagens en bussen, is reeds enige tijd ook actief op de markt van de lichte bedrijfswagens. De TGE is geen onbekende.
Met de geëlektrificeerde versie van de TGE, de eTGE, wil MAN oplossingen aanbieden voor een specifieke doelgroep met name het stadsverkeer: de koeriers- of distributiebranche, ambacht of dienstverlening (deze opsomming is echter niet beperkend). Het aantal LEZ (Lage Emissie Zones) groeit immers gestadig en voertuigen met  dieselmotoren worden meer en meer geweerd in stadscentra. Het is dus een pure noodzaak om duurzame alternatieven aan te bieden voor stadstransport. Is dit een goede zet van MAN om te investeren in dit type aandrijflijn? We testen het potentieel van de eTGE uit tijdens de testdriedaagse waarbij we ons hoofdzakelijk richten op het verbruik en het rijbereik.

Algemeen

  • Bestelwagen
  • 2502 rijklaar gewicht
  • Ongeveer 983 kg/10,7 m³ laadvermogen
  • Begrensd op 90 km/u (94 km/u praktijk)

Motor

  • Battery Electric Vehicle
  • 36 kWh batterijcapaciteit
  • 100 kW vermogen
  • 290 Nm maximum koppel

Verbruik/rijbereik WLTP

  • 29,1 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 115 km rijbereik (gecombineerd)
  • 159 km rijbereik (stad)

Testparcours

  • Buiten stad (45 km) 18,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 19,7 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 15,2 kWh/100 km
  • Gemiddeld (106 km) 17,8 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 7,4 kW
  • Laadvermogen AC 7,4 kW - Type 2 (Mennekens)
  • Laadvermogen DC 40 kW maximaal - CCS Combo Type 2

Laadbeurten

  • 29/06/2020 : 17,28 kWh (AC) - 02:45 (uu:mm)
  • 30/06/2020 : 23,25 kWh (AC) - 12:14 (uu:mm) - ingeplugde tijd laadpaal

Test data

Test drivers

Johan Stevens

252 Testkilometers

Wim Saelaert

22 Testkilometers

Hieronder een overzicht van de testresultaten. 

Verbruik

Met een totaal van 274 testkilometers op de teller komen we uit op een gemiddeld testverbruik van 18,9 kWh/100 km. Het laagste genoteerde verbruik is 15,2 kWh/100 km, het hoogste 24,6 kWh/100 km. Alle ritten zijn uitgevoerd uitgevoerd zonder lading.

De grafiek verbruik per gemiddelde snelheid laat zien dat snelheid een belangrijke factor is in functie tot het verbruik. Hoe hoger de snelheid, hoe hoger het verbruik. Ook het gebruik van energieverbruikers zoals de airco laten zich gelden. 

Testparcours

Bij het afrijden van het testparcours is onze mindset om de technologie zo efficiënt mogelijk te gebruiken door maximaal in te zetten op anticipatie en zo vloeiend mogelijk te rijden. We leggen hierbij steeds hetzelfde traject af bestaande uit een gedeelte buiten de stad, een gedeelte op de autosnelweg en een stadsgedeelte. Het traject kan licht variëren door plaatselijke onstandigheden zoals wegomleggingen, ...
Op het testparcours van 106 km noteert de boordcomputer van de MAN eTGE een gemiddeld verbruik van 17,8 kWh/100 km. Bij het vertrek hadden we een rijbereik van 166 km. Na de rit buiten stad (30/50/70/90-wegen) van 45 km bleef er nog 125 km rijbereik over. Op autosnelweg daalt het rijbereik (van 125 km naar 80 km) sneller door het hogere verbruik. Hierbij spelen de afmetingen van het voertuig (hoogte, veel wind) en de snelheid (90 km/u) een belangrijke rol. Stadsverkeer doet het rijbereik minder snel dalen (van 80 km naar 60 km). Voegen we het resterende rijbereik van 60 km toe aan het totaal afgelegde kilometers van 106 km, dan komt dit perfect overeen met het opgegeven rijbereik van 166 km volgens de boordcomputer bij de start van de rit. Geen verrassingen op het einde van de rit! Top!

Het stadsverkeer is het geliefkoosde parcours voor de eTGE. Dit beantwoordt perfect aan de doelstelling.

Rijbereik

Hoe ver geraak je met een laadbeurt? Het maximaal bijgeladen rijbereik strandt op 178 km. Voor de meesten onder ons is dit ruimschoots voldoende, al is dit natuurlijk afhankelijk wat je met de eTGE wil doen. De rijstijl speelt een belangrijke rol in hoever je met een laadbeurt komt. Kan je bij het accelereren binnen de Eco-zone blijven, idealiter tussen de 0 en 2 (begin van de blauwe zone), dan heeft dit een positieve invloed op je verbruik en je rijbereik. Een rustige, beheerste rijstijl is primordiaal om efficiënt elektrisch te rijden. En ja het nodigt af en toe uit om het stroompedaal wat forser in te trappen (het maximale koppel is beschikbaar van bij de start) doch dit weerspiegelt zich onvermijdelijk in een even forse daling van het rijbereik.

Je kan bovendien steeds het besparingspotentieel zien als je energieverbruikers zoals airco gebruikt (te raadplegen via de actieradiusmonitor in de centrale display). Handig als het er zou op aan komen.

Laadduur

We hebben in totaal 2 laadbeurten achter de rug waarbij we telkenmale gebruik maakten van een publieke laadpaal. In totaal 40,53 kWh bijgeladen. Totale kostprijs 11,35 euro.
Hoe lang duurt het laden? De eTGE beschikt over een interne boordlader van 7,4 kW AC. Bij laadsessie 2 hebben we gebruik gemaakt van de e-manager en de vertrektijd ingesteld. Helaas rekent de provider de tijd dat de stekker is ingeplugd en niet de effectieve tijd van het laden. Ga uit van een tijdsduur tussen de 5 à 6 u om je eTGE volledig op te laden (AC  - 7,2 kW). Je kan eveneens snel laden met een CCS Combo Type 2 stekker. Het maximale laadvermogen DC bedraagt  40 kW. In een tijdspanne van 45 min kan je 80% bijladen via een DC lader (91 km in 30 min). Een pluspunt wanneer je snel wat extra stroom nodig hebt.

MAN eTGE

MAN introduceert met de geëlektrificeerde versie van de TGE een kwaliteitsvol product in een marktsegment (elektrisch) dat groeiend is. De steeds strenger wordende milieunormen (eisen) verplichten de constructeurs om hun klanten alternatieven aan te bieden. Duurzame mobiliteit is de boodschap.
Zoals MAN het zelf aangeeft in zijn brochure, zijn cijfers belangrijk wanneer het op elektrisch rijden aankomt, en die cijfers bewijzen dat de MAN eTGE een ideale partner is voor het stadsverkeer van vandaag en morgen. Wij hebben dit tijdens onze testrit alleen maar kunnen bevestigen.
De eTGE rijdt even comfortabel als zijn dieselbroeders zij het dan bijna volledig geruisloos en zonder schadelijke uitstoot. Je verliest niets aan laadruimte (10,7 m³) als je kiest voor de elektrische versie van de TGE. 
Verbruikshalve scoort de eTGE eveneens prima met een gemiddelde van 19 kWh/100 km. Ook over het rijbereik hoef je je geen zorgen te maken: doorsnee genomen geraak je gemakkelijk aan een 140 - 150 km, en als je het zeer efficiënt doet zelfs tot 160 km. Hierbij benadrukken we nogmaals de impact van je eigen rijstijl op je rijbereik. Met een softe rijstijl geraak je gewoon veel verder. Het informeren van de klant omtrent het belang van de rijstijl in het elektrische verhaal is dus cruciaal! 
De MAN eTGE heeft alles in zich om een volwaardig alternatief te zijn voor de dieselmotoren. Nu alleen nog het dieselminnend publiek warm maken. En de prijs? Dit bespreek je het best met je plaatselijke dealer.
Ik ben alvast overtuigd van het potentieel van de eTGE!