Testverslag MAXUS eDELIVER3 SWB

Test report

-
MAXUS eDELIVER 3 side view

Een tijdje geleden maakten we al even kennis met de MAXUS EV80, de elektrische bestelwagen van SAIC (Sanghai Automotive Industry Corporation). SAIC Motor, de grootste autofabrikant in China, verkocht in 2020 5,6 miljoen voertuigen, waarmee het de afgelopen 15 jaar de eerste plaats in China innam.
Is de EV80 net iets te groot voor je dagelijkse professionele behoeften. Geen nood : de eDELIVER 3, de kleine broer van de EV80, is misschien de geschikte oplossing. Eveneens volledig elektrisch, beschikbaar met twee batterijpakketten (35 kWh en 53 kWh) en  met een korte (SWB)of lange wielbasis (LWB). Ideaal voor stadsdiensten, nutsbedrijven, installateurs, loodgieters, onderhoudstechnici, tuiniers, bedrijven en zelfstandigen die aan huis leveren, zoals MAXUS het omschrijft. 
Tijd om de eDELIVER 3 even aan de 'elektrische' tand te voelen.

Algemeen

  • Bestelwagen
  • Rijklaar gewicht 2615 kg
  • Laadvolume 4,8 m³ (SWB)/6,3 m³ (LWB)

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 53 kWh batterijcapaciteit (35 kWh eveneens beschikbaar)
  • 90 kW vermogen
  • 250 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 23,6 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 240 km rijbereik (gecombineerd)
  • 342 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (106 km)/11°C

  • Buiten stad (45 km) 15,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 17,6 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 12,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 7,2 kW
  • Laadvermogen AC 7,2 kW
  • Laadvermogen DC 22 kW minimaal

Laadbeurten

  • AC : vier laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (39 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

678 Testkilometers

Verbruik

678 km voegden we toe aan de kilometerteller van de eDELIVER 3.Dit resulteert in een gemiddeld testverbruik van 17,8 kWh/100 km wat goed is voor een rijbereik van 298 km.  Daar kom je al een eind verder mee, zeker als het merendeel van de ritten, 61 % om precies te zijn, zijn uitgevoerd op autosnelweg. De rest is verdeeld over ritten buiten de stad en in de stad. We kunnen stellen dat de eDELIVER 3 zijn grootste voordeel haalt in het stadsverkeer, de 'last mile' leveringen als het ware. Doch ook op de langere trajecten kan hij zijn mannetje staan.

Testparcours

Het testparcours voeren we uit op eenzelfde traject, behoudens wegomleggingen, bestaande uit een deel buiten stad, autosnelweg en stadsverkeer. We komen uit op een gemiddeld verbruik van 15,2 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km.  Op basis van de verbruik komen we uit op een rijbereik van 349 km, wat best een knap resultaat is.
Het beste resultaat van 12,4 kWh/100 km laat de eDELIVER 3 optekenen in de stad. Niet onverwachts natuurlijk. Eenmaal de autosnelweg op stijgt het verbruik naar 17,6 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 90 km/u op cruise control. Op het gedeelte buiten de stad stranden we op 15,6 kWh/100 km. 
Het rijbereik is steeds opgemeten in de Eco rijmodus. 

Rijden en comfort

De eDELIVER 3 is uitgerust met een krachtige elektrische motor met een vermogen van 92 kW en een koppel van maar liefst 250 Nm. Hierdoor beschik je over een bijzonder aangenaam acceleratievermogen. Je vertrekt zeker niet als laatste aan de verkeerslichten. Bovendien is hij beschikbaar met 2 batterijpakketten : 35 kWh of 53 kWh. Ideaal om je keuze hierbij te laten afhangen van je mobiliteitsbehoeften.  Ons testvoertuig beschikte over het 53 kWh batterijpakket. Je hebt  als bestuurder de keuze uit 2 rijmodi - Eco of normaal. We opteerden hoofdzakelijk voor de Eco rijmodus.

Hoe zit het met de remenergierecuperatie?

De uitloopcyclus van de eDELIVER3 is niet dezelfde als de EV80. Los je het stroompedaal dan vertraag je al behoorlijk snel. Doch dit kan je prima opvangen met het principe van 'one-pedal'-driving: met het stroompedaal bepaal je de vertraging. Leuk principe eenmaal je het in de voet hebt.

Comfort

De zithouding is goed instelbaar en biedt voldoende zijdelingse steun. De centrale armsteun is leuk voor de langere afstanden doch iets meer instelmogelijkheden zou het nog toffer maken. Het ruime oppervlak van de spiegels biedt een ruim zicht. De dode hoek wordt hierdoor sterk verminderd. In het donker zorgt het dashboard wel voor reflectie in de spiegels wat soms storend is. Het informatiescherm staat centraal opgesteld voor de bestuurder, dit in tegenstelling tot de EV80 waar het in het midden staat. Het op nul stellen van de verschillende functies, zoals gemiddeld verbruik, gebeurt helaas nog op een wat verouderde manier door middel van drukknopjes op het instrumentarium. Werkpuntje?

Het informatiescherm biedt de chauffeur de volgende informatie:

  • Klok;
  • Boordcomputerinterface;
  • Dagteller (trip);
  • Totale afstand (ODO)
  • Gemiddeld verbruik in kWh/100 km (wat een verbetering is t.o.v. de EV80);
  • Rijbereik;
  • SoC (procentueel)
  • Eco rijmodus

 

Rijbereik en laden

Rijbereik

Het rijbereik van de MAXUS eDELIVER 3 is een belangrijke troef., net zoals bij zijn grote broer de EV80. Vooral de nauwkeurigheid waarmee het opgegeven rijbereik overeenstemt met de werkelijkheid. 
Het hoogst geladen rijbereik na een laadbeurt bedroeg 238 km. 
En de invloed van de klimaatregeling op het rijbereik? Reken met een daling van om en bij de 8 à 10 km in rijbereik als het warm wilt hebben en de verwarming op volle toeren laat draaien.
Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Vooral deze laatste kan het rijbereik sterk beïnvloeden.

Laden

We hebben vijf laadbeurten achter de rug: vier laadbeurten aan een publieke laadpaal (AC) en eenmaal hebben we een snellader (DC) opgezocht. Bij het laden aan een publieke laadpaal reken je best op een tijdsduur tussen de 5 à 6 uren op volledig te laden, rekening houdend met de SoC (State of Charge) bij de start. Het DC laden gaat natuurlijk een stuk sneller : 39 min om 60 km bij te laden.
Dezelfde opmerking als bij de EV80 : jammer genoeg geen informatie beschikbaar over het laadproces in het voertuig om te weten wanneer het opladen zal beëindigd zijn.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De aanwezigheid van cruise control is, in vergelijking met de EV80, een ware verademing om de langere trajecten in alle rust en comfort te kunnen afleggen. Het beïnvloedt eveneens op een positieve manier het rijbereik omwille van de constante snelheid. Top!
De belangrijkste topics zijn aanwezig. Een beknopt overzicht :

  • Side Impact Protection system (SIPS) - beschermt de inzittenden tegen zijdelingse aanrijdingen
  • ESP (Electronic Stability Program) -  bewaakt en stuurt de stabiliteit van je EV80 bij uitwijkmaneuvers, moeilijke bochten of een verraderlijk wegdek.
  • ABS
  • BAS (Brake Assist System) - verhoogt de remkracht  in noodsituaties
  • EBD (Electronic Brakeforce Distribution) - regelt de remkrachtverdeling tussen voor- en achterwielen, voor een optimale stabiliteit in alle remomstandigheden.

Navigatie is nog steeds een afwezige.

Laadvolume

Afhankelijk van je behoeften aan laadvolume biedt de Maxus eDELIVER 3 twee lengtes aan :

  • De laadruimte van de compacte versie is 218 cm lang en heeft een laadvolume van 4,8 m3.
  • De lange versie biedt je een laadruimte met een lengte van 277 cm en een laadvolume van 6,3 m3.

In de lange versie beschik je over 1.020 kg bruto laadvermogen en tot 1.305 kg *trekvermogen * met een geremde aanhangwagen.
Het voertuig beschikt bovendien over de nodige sjorpunten om je lading naar behoren te zekeren.

MAXUS eDELIVER 3 back view

De MAXUS eDELIVER 3 is een ideale partner voor wie veel in de stad moet leveren, de last mile leveringen. Doch ook op de langere afstanden komt hij goed uit de hoek. Hij is zuinig als je er een anticiperende rijstijl op na houdt en dit heeft zijn invloed op het rijbereik. Dit laatste is een belangrijke troef (net zoals bij de EV80) : het opgegeven rijbereik sluit nauw aan bij de praktijk.
Je hebt bovendien, afhankelijk van je mobiliteitsbehoeften en je behoeften aan laadvermogen, de keuze uit een 35 kWh of 53 kWh batterijpakket en een korte of lange wielbasis. Kortom voor elk wat wils.
Een andere belangrijke troef zijn de garantievoorwaarden : 5 jaar fabrieksgarantie en 8 jaar garantie op de batterij. Zorgeloos rijden dus. Niet onbelangrijk voor professionele klanten.
De positieve indruk die ik reeds had van de EV80 is na de testweek met de eDELIVER3 alleen maar versterkt. Eentje om rekening mee te houden in de toekomst.