Testverslag Maxus eDELIVER9 L2H2 52 kWh

Test report

-
Maxus eDELIVER9 General view

Maxus on the move! Zo kunnen we de strategie van SAIC (Sanghai Automotive Industry Corporation), waarvan Maxus deel uit maakt, het best omschrijven. 

Na de EV80, de eDELIVER 3, is het nu de beurt aan de eDELIVER9, de grootste in het gamma. Eveneens volledig elektrisch, alhoewel er eveneens een dieselversie beschikbaar is met name de DELIVER9. De 'e' verwijst duidelijk naar de elektrische variant. Wat meteen opvalt is het stijlvolle karakter en modernere design van deze Maxus eDELIVER9 in vergelijking met de EV80. Hij ziet er meer westers uit. Niet alleen aan de buitenkant maar eveneens aan de binnenkant.

De Maxus eDELIVER9 is beschikbaar met vier batterijpakketten (52, 72, 89 en 65 kWh - chassis). We mochten de 52 kWh-versie testen en dit in de L2H2 (korte wielbasis) uitvoering. Onze vorige testen met de EV80 en de eDELIVER3 waren zeer positief, vooral op het gebied van rijbereik. Benieuwd of ons testvoertuig deze positieve trend verder zet.

Algemeen

  • Bestelwagen
  • Rijklaar gewicht 2375 kg
  • Laadvolume 9,7 m³ (L2H2)/11 m³ (L3H2)/12,5 m³ (L3H3)

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 52 kWh batterijcapaciteit (eveneens beschikbaar met 72, 89 en 65 kWh - chassis) )
  • 150 kW vermogen
  • 310 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 30,2 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 186 km rijbereik (gecombineerd)
  • 237 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (105 km)

  • Buiten stad (43,4 km) 18,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,4 km) 27,8 kWh/100 km
  • Stad (20,8 km) 17,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 21,2 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 80 kW

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : twee laadbeurten (30 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

571 Testkilometers

Verbruik

571 km voegden we toe aan de kilometerteller van de Maxus eDELIVER9. Dit resulteert in een gemiddeld testverbruik van 22,3 kWh/100 km wat goed is voor een rijbereik van 233 km

Bekijken we even de ritprofielen tijdens ons testperiode :

  • Een gelijke verdeling van de ritten buiten de stad en op autosnelweg telkenmale drie ritten (25%cof samen 50%);
  • slechts één enkele stadsrit;
  • de overige vijf ritten is een mix van ritten buiten de stad en ausonelweg : goed voor 45%;

Het hoeft je niet te verwonderen dat deze eDELIVER9 de beste resultaten neerzet op trajecten buiten de stad en in de stad en dit omwille van de lagere snelheden. Eenmaal de snelweg op beïnvloeden aerodynamische elementen het verbruik in negatieve zin. Doe je voornamelijk langere rittten dan is het opteren voor de versie met een groter batterijpakket de beste keuze. 

De gekozen rijmodus is hoofdzakelijk Eco en slechts één enkele keer de Power rijmodus.

Voor duidelijkheid zijn alle ritten uitgevoerd zonder lading, dus in lege toestand.

Testparcours

Bij het testparcours van 105 km noteert de boordcomputer van de Maxus eDELIVER9 een gemiddeld verbruik van 21,2 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,4 l/100 km.  Op basis van de verbruik komen we uit op een rijbereik van 245 km, wat best een knap resultaat is.

Zoals we mogen verwachten laat de eDELIVER9 het beste resultaat optekenen in stadsverkeer met name 17,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 2,0 l/100 km. Eenmaal de snelweg op gaat het verbruik snel de hoogte in. We stranden op 27,8 kWh/100 km. In het verkeer buiten de stad halen we een verbruik van 18,7 kWh/100 km. 

De drie ritten hebben we gereden in de ECO-rijmodus. De snelheid op autosnelweg bedroeg 90 km/u. Alle ritten zijn uitgevoerd zonder lading. 

Rijden en comfort

Sterke motor

De Maxus eDELIVER9 beschikt over een krachtige elektromotor met een vermogen van 150 kW. Dit vermogen laat zich perfect voelen in de Power rijmodus : je blijft zeker niet ter plaatse trappelen aan de lichten. Zelfs in de Eco rijmodus kom je niets tekort : het accelereren gaat wat langzamer doch alles hangt ervan af hoe je het voertuig gebruikt. Hoe dan ook beïnvloedt je rijstijl het rijbereik.

Vier batterijpakketten

De eDELIVER9 is beschikbaar met maar liefst vier batterijpakketten : 

  • 52 kWh goed voor een WLTP-bereik van 186 km gecombineerd en 237 km in de stad (eveneens WLTP);
  • 72 kWh goed voor een gecombineerd WLTP-bereik van 236 km en 288 km bij stadsverkeer;
  • 89 kWh waarbij het rijbereik stijgt naar 296 km gecombineerd WLTP-bereik en maar liefst 353 km als je enkel stadsverkeer doet.
  • 65 kWh (chassis). Het WLTP -bereik is hierbij afhankelijk van de opbouw.

Dit aanbod maakt het mogelijk om de perfecte keuze te maken en dit op baisis van je mobiliteitsbehoeften. Ons testvoertuig beschikte over het 52 kWh batterijpakket.

Rijmodi

Je hebt de keuze uit twee rijmodi met name Eco of Power. We opteerden hoofdzakelijk voor de Eco rijmodus. In de Power rijmodus schiet de Maxus eDELIVER9 vlot uit de startblokken. Hij heeft wel het een en ander in zijn mars.

Regeneratief remmen

De eDELIVER9 beschikt over drie instelbare niveaus van remenergierecuperatie. Kies je voor de hoogste stand dan maak je gebruik van het 'one pedal driving'-principe : je regelt de vertraging met je stroompedaal. Handig als je het onder de knie hebt.

Interieur

De cockpit van de Maxus eDELIVER9 oogt mooier en functioneler dan de EV80. De zithouding is prima. Wel jammer dat het stuur enkel in de hoogte verstelbaar is. Onder de zetelpartij van de passagiers is opbergruimte voorzien, bijvoorbeeld voor de laadkabels). Naast deze zijn er verder voldoende opbergvakjes voor andere spullen.

De knoppen op het stuur voor de bediening van onder andere de cruise control zijn goed opgesteld en zijn gemakkelijk te bedienen. Alles is ergonomisch opgesteld. Met het 10 inch scherm kan je evenvoudig je smartphone koppelen om gebruik te maken van Apple carplay en Android auto. Bij het professioneel gebruik van de wagen kom je dus niets te kort.

Laden en rijbereik

Laadduur

We hebben vier laadbeurten achter de rug: twee laadbeurten aan een publieke laadpaal (AC = wisselstroom) en tweemaal aan een snellader (DC = gelijkstroom). Voor het gewone AC laden reken je best op een laadduur van om en bij de acht uren. Bij de laadbeurten aan de snellader (DC) hebben we de batterij niet volledig opgeladen. Eenmaal tot 95 % en de eenmaal tot 80%. Focus lag voornamelijk op het aantal bijgeladen kilometers in een tijdspanne van een half uur. En dit valt bijzonder goed mee.

Rijbereik

Het rijbereik en de nauwkeurigheid waarmee het opgegeven rijbereik overeenstemt met de werkelijkheid blijft een belangrijke troef. De Maxus eDELIVER9 volgt perfect deze trend.

Het hoogst geladen rijbereik na een laadbeurt bedroeg 186 km. Perfect in overeenstemming met het opgegeven gecombineerd WLTP-bereik.

Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van een groot
aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) ,
klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Vooral deze laatste kan het rijbereik sterk
beïnvloeden.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De Maxus eDELIVER biedt een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen aan die zowel de veiligheid als het rijcomfort van de bestuurder verhogen. Een greep uit het aanbod:

  • ACC (Adaptive Cruise Control)
  • ESP (Electronic Stability Program) -  bewaakt en stuurt de stabiliteit van je eDELIVER9 bij uitwijkmaneuvers, moeilijke bochten of een verraderlijk wegdek.
  • AEBS  (Advanced Emergency Brake System) - desactivatie van het gaspedaal bij detectie van een voetganger of een ander voertuig. 
  • LDW (Lane Departure Warning  - enkel waarschuwing bij het overschrijden van wegmarkeringen
  • BSD (Blind Spot Detection) - waarschuwing met een lichtsignaal in de buitenspiegel wanneer iemand in de dode hoek zit.
  • Zes airbags standaard (bestuurder, dubbele airbag voor de passagiers, twee zijdelingse airbags en twee gordijnairbags) 

Laadvolume

De Maxus eDELIVER9 mikt op de grotere laadvolumes en biedt jou de keuze uit twee wielbasissen, afhankelijk van jouw behoeften :

  • medium (L2H2) met 9,7 m³ laadruimte
  • groot (L3H2) met 11 m³ laadruimte

Er is bovendien nog een L3H3-configuratie beschikbaar met een verhoogd dak en een MTM (Maximum Toegelaten Massa) van 4,05 ton. Deze versie beschikt over 12,5 m³ laadruimte. Het nuttig laadvermogen is afhankelijk van de gekozen batterijvariant.

Het voertuig beschikt bovendien over de nodige sjorpunten om je lading naar behoren te zekeren. De vloer is bekleed met antislipmateriaal en de wanden zijn standaard afgewerkt tot op halve hoogte.

Door de uitstekende prestaties van de aandrijflijn geeft de Maxus eDELIVER9 jou de mogelijk om een aanhanger van 1.500 kg te trekken.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km)

Deze simulatie geeft weer hoever je theoretisch kan komen met een laadbeurt aan een welbepaald verbruik. Andere factoren zoals weersomstandigheden, zomer/winter, 
energieverbruikers (bijvoorbeeld airco), lading, ritprofiel en rijstijl kunnen de resultaten van deze simulatie sterk beïnvloeden.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Maxus eDELIVER9 with trailer

Maxus verstevigt met de eDELIVER9 zijn positie op de markt van de elektrische LCV's (Light Commercial Vehicle). Hij oogt in ieder geval een stuk aantrekkelijker en europeser dan de EV80. Dit zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. 

Een van de voordelen is dat je de keuze hebt uit maar liefst vier batterijpaketten (52,65( chassis cabine), 72 en 89 kWh), twee wielbassisen (L2H2 en L3H2)en zelfs nog een versie met verhoogd dak (L3H3). Je kan de eDELIVER9 volledig kiezen op basis van je mobliteitsbehoeften en laadbehoeften.

Bovendien weten we al van de eDELIVER3 en de EV80 dat rijbereik een sterk punt is van MAXUS : de testresultaten bevestigen dit nogmaals. Met een gemiddelde van 22,3 kWh/100 km (WLTP) scoren we beter dan wat Maxus opgeeft. Dit zou resulteren in een rijbereik van 233 km. 

Wederom een sterke prestatie van Maxus.