Testverslag MAXUS EV80, 92 kW, 0g

Test report

-
MAXUS EV80 side view

MAXUS is een van de verschillende bekende merken onder de moedermaatschappij SAIC ( Shanghai Automotive Industry Corporation), SAIC is met een jaarlijkse productie van bijna zeven miljoen voertuigen wereldwijd de grootste autogroep in China en is wereldwijd uitgegroeid tot de zesde grootste autogroep. Het Maxus-merk staat nog steeds voor uitstekende prestaties, hoge efficiëntie en uitstekende betrouwbaarheid in het hele gamma van voertuigen. 
Alcomotive is de distributeur voor MAXUS in België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Polen en Zwitserland.
Als specialist in elektrische bestelwagens neemt MAXUS met de EV80, de eDELIVER 9 en de kleinere eDELIVER het voortouw in dit belangrijk segment. De snelle opkomst van de LEZ (Lage Emissie Zones) en de steeds strenger wordende milieunormen doen veel bedrijven op zoek gaan naar duurzame vormen van mobiliteit. Het actuele aanbod van MAXUS kan perfect inspelen op deze vraag.
We hadden de gelegenheid de volledig elektrische MAXUS EV80 te testen. We zijn benieuwd!  

Algemeen

  • Bestelwagen
  • Rijklaar gewicht 2615 kg
  • Laadvolume 11,6 m³
  • Laadvermogen 815 kg (technische fiche)
  • Trekvermogen 1200 kg (geremde aanhangwagen)

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 56 kWh batterijcapaciteit
  • 92 kW vermogen
  • 320 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 34,2 kWh/100 km (gecombineerd) - COC
  • 152 km rijbereik (gecombineerd)
  • 167 km rijbereik (stadsverkeer)

Laadinformatie

  • Interne boordlader 6,6 kW
  • Laadvermogen AC 6,6 kW
  • Laadvermogen DC 22 kW minimaal

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (30 minuten)

Testparcours

Test data

Test drivers

Johan Stevens

324 Testkilometers

Verbruik

We hebben met de EV80 324 testkilometers achter de boeg. De grafiek toont de verdeling van de ritten per wegtype. Jammer genoeg zijn er geen gegevens beschikbaar over het gemiddeld verbruik in kWh/100 km waardoor een vergelijking per type weg niet mogelijk is. De EV80 toont enkel het actuele verbruik.

Rijden & comfort

De MAXUS EV80 rijdt aangenaam voor een bestelwagen. Je hebt weinig van storende geluiden. Het infotainment staat centraal opgesteld. Positief is dat je daardoor een perfect zicht naar voor hebt. Nadeel is dat je steeds opzij moet kijken om informatie te sprokkelen. Een cruise control zou geen overbodige luxe zijn om langere afstanden comfortabeler te maken. Bovendien heeft dit een positieve invloed op verbruik en rijbereik omwille van de constante snelheid. 

Sterke motor
De EV80 is uitgerust met een krachtige elektrische motor met een vermogen van 92 kW en een koppel van maar liefst 320 Nm. Dit resulteert in een aangenaam acceleratievermogen en het nodige rijplezier. 
Batterij capaciteit
De batterij capaciteit bedraagt 56 kWh. Voldoende om met een anticiperende rijstijl vlotjes de 160 kilometer te halen en zelfs meer.
Regeneratief remmen
De EV80 heeft een mooie uitloopcyclus. Verder hanteer je het principe van 'one-pedal'-driving: met het stroompedaal versnel je en vertraag je.

Laden en rijbereik

Het rijbereik van de MAXUS EV80 is een belangrijke troef. We hebben een aantal langere trajecten op autosnelweg achter de rug en de invloed op het rijbereik is zonder meer positief. Zelfs bij het rijden aan 100 km/u en het gebruik van de klimaatregeling daalt het rijbereik vrij langzaam.  Belangrijk is dat het vermelde rijbereik op de boordcomputer realistisch is : het wijkt weinig af van de praktijk.
Het hoogst geladen rijbereik na een laadbeurt bedroeg 190 km en daar kom je in België al redelijk ver mee. Vergelijken we even met WLTP-rijbereik (152 km gecombineerd en 167 km stadsverkeer) dan zijn de aangehaalde waarden geen loze beloften. 
Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik sterk afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Vooral deze laatste kan het rijbereik sterk beïnvloeden.

We hebben drie laadbeurten achter de rug: twee laadbeurten aan een publieke laadpaal (AC) en eenmaal hebben we een snellader (DC) opgezocht. Tijdens het DC laden is het de bedoeling te achterhalen wat we kunnen bijladen in een tijdspanne van dertig minuten: 15,0 kWh bijgeladen ( van  41% naar 75%). We komen uit op een gemiddelde laadduur van rond de 7u om volledig vol te laden. De laadduur kan verschillen van laadpaal tot laadpaal.
Jammer genoeg geen informatie beschikbaar over de  SoC (State  of Charge) in het voertuig om te weten wanneer het laadproces zal voltooid zijn. In dit geval kan het gebruik van een laadapp soelaas (Shell Recharge, SMOOV, ...) bieden. Zo kan je achterhalen wanneer het laden voltooid is.

Laadvolume

De lage inplanting van de batterij zorgt voor een beschikbaar laadvolume van 11,6 m³ en dat is goed nieuws  voor de professionele gebruiker. Het laadvermogen bedraagt  ± 815 kg volgens de technische fiche van het voertuig. Bovendien beschik je  over de nodige voorzieningen (sjorpunten) om je lading veilig vast te zetten. Daarnaast kan je eveneens nog een trekvermogen van 1.200 kg en dit met een geremde aanhangwagen.
De EV80 is ook verkrijgbaar met één of twee schuifdeuren waardoor het laden en lossen een stuk vlotter verloopt.

MAXUS bestelwagen en chassis

De MAXUS EV80 heeft een aantal belangrijke troeven : zijn rijbereik en zijn beschikbare laadruimte. Dit zijn voor de professionelen onder ons natuurlijk belangrijke parameters om tot de aankoop van een elektrische bestelwagen over te gaan. Hij rijdt aangenaam met vlotte acceleraties. De MAXUS EV80 is zeker en vast een te overwegen keuze om je verplaatsingen op een duurzame manier te maken.
Vergeten we natuurlijk de garantievoorwaarden niet : 5 jaar fabrieksgarantie en 8 jaar garantie op de batterij. Zorgeloos rijden dus. Niet onbelangrijk voor professionele klanten.
Hij heeft op mij, op een aantal verbeterpunten na, een positieve eerste indruk nagelaten. We mogen gerust stellen dat MAXUS een naam is om te onthouden. 
Naast de EV80 (als bestelwagen, minibus en chassis cabine) is er eveneens de volledig elektrische eDELIVER 3, beschikbaar met een korte of lange wielbasis.