Testverslag Mercedes-Benz EQA 250

Test report

-
Testverslag Mercedes-Benz EQA front view

Mercedes-Benz schakelt een versneling hoger in de koers voor een volledig elektrische toekomst: tegen het einde van het decennium zal het merk met de ster klaar zijn om volledig elektrisch te gaan - waar de marktomstandigheden het toelaten. Met deze strategische stap van "Electric first" naar "Electric only" versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. Het is de bedoeling om van van elk model een geëlektrificeerde versie te voorzien. EQ staat voor intelligente elektromobiliteit, een submerk waaronder alle elektrische voertuigen worden gegroepeerd. Tegen 2022 zal Mercedes-Benz batterij-elektrische voertuigen (BEV's) aanbieden in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn en zullen klanten voor elk model kunnen kiezen uit een volledig elektrisch alternatief. 

Na de EQC en de EQV, die we al eerder mochten testen, is het de beurt aan de EQA, gebaseerd op de GLA. De kleinste uit de EQ-familie. Klein maar fijn. De EQS, de EQB, de EQE, de EQT mogen we binnenkort in het straatbeeld verwelkomen.

Benieuwd naar wat de EQA 250 te bieden heeft.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2040 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 79,8 kWh batterijcapaciteit (66,5 kWh bruikbaar)
  • 140 kW
  • 375 Nm koppel
  • EV specifiek platform nee

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 18,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 407 km rijbereik (gecombineerd)
  • 482 km rijbereik (stad)

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad 17,8 kWh/100 km
  • Autosnelweg 20,3 kWh/100 km
  • Stad 17,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 100 kW max
  • Laadaansluiting : rechts achteraan
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : drie laadbeurten

Verbruiksresultaten ( 849 km)

  • Buiten stad 29,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,1 kWh/100 km
  • Stad 24,8 kWh/100 km
  • Mix 22,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd 23,6 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

849 Testkilometers

Verbruik

849 testkilometers hebben we tijdens de testperiode toegevoegd aan de kilometerteller van de EQA en dit verdeeld over drieëntwintig ritten. De boordcomputer van de EQA noteert een gecombineerd testverbruik van 23,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 2,7 l/100 km. We houden hierbij rekening met een gemiddelde buitentemperatuur van 5°C. 

Op basis van het gerealiseerde testverbruik en de beschikbare accucapaciteit zou dit voldoende zijn om 282 km ver te komen. Hiermee zitten we onder het gecombineerde WLTP-gemiddelde van 482 km. Het laagst genoteerde verbruik is 17,0 kWh/100 km (stadsrit), het hoogste 44,3 kWh/100 km. Het hoge cijfer is te wijten aan een korte rit van 10 km.

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (tien ritten in totaal, goed voor 44 % van het totaal aantal gereden kilometers); 
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (vijf ritten, 22%), vier stadsritten, 17%)  en een mix van wegtypes (vier ritten, 17%)

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in eenentwintig van de drieëntwintig ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus;
  • één rit in de Comfort-rijmodus;
  • en één in de Sport-rijmodus

De invloed van de gekozen rijmodi op het verbruik is eerder gering. Hoe constanter je kan rijden door het het gebruik van bijvoorbeeld de cruise control, hoe geringer de invloed van de gekozen rijmodus. Veeleer hoe je met je rechtervoet omgaat zal een grotere invloed hebben op het verbruik en dus het rijbereik.

Testparcours

Koude buitentemperaturen bij het afrijden van het testparcours van 103 km : amper 3,5°C. Dit laat zich duidelijk voelen in de verbruikscijfers. We stranden op een gecombineerd testverbruik van 18,4 kWh/100 km. Hiermee zouden we theoretisch 361 kilometer* ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus, met de zetelverwarming aan.

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (44 km) noteert de boordcomputer 17,8 kWh/100 km.
  • op de autosnelweg (39 km) stijgt het verbruik naar 20,3 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op cruise control.
  • op de stadsrit (20 km) strandt de EQA op 17,0 kWh/100 km en dit is meteen het laagst behaalde verbruik.

En hoe zit het met het rijbereik?

Gestart met een rijbereik van 362 km hadden we na de rit buiten de stad nog 320 km over (een daling van 42 km), na de rit op autosnelweg 269 km (daling van 51 km) en na de stadsrit nog 254 km (daling van 15 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 108 km op een totale rit van 103 km.

Rijden en comfort

Aandrijving

Neen, de EQA is zeker niet de snelste. Maar daar was het Mercedes-Benz niet om te doen. De EQA 250 beschikt over een accucapaciteit van 79,8 kWh waarvan 66,5 kWh effectief bruikbaar is. De elektromotor in de EQA 250 levert een vermogen van 140 kW (191 pk) en een maximaal koppel van 375 Nm. En eerlijk gezegd is het geleverde vermogen meer dan voldoende voor onze Belgische wegen. Veel hangt natuurlijk af van waar je met deze wagen de focus legt. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. 

Je beschikt als bestuurder over verschillende rijmodi : ECO, Comfort, Sport, Individual.  Aangezien onze focus tijdens het testrijden voornamelijk ligt op efficiëntie en rijbereik maakt dat we vooral de rijmodi ECO en comfort hebben geselecteerd. Bovendien is de impact van de rijmodi op het verbruik eerder beperkt en de ervaring leert dat bij het merendeel van de bestuurders veelal bij de rijmodus blijft die initieel is ingesteld. 

Remenergierecuperatie

Ik geeft het toe : ik ben een voorstander van de schakelpaddles achter het stuurwiel om de terugwinningskracht handmatig te selecteren. Je kan de recuperatie beïnvloeden met de twee schakelpaddles achter het stuurwiel. De linkerpaddle verhoogt de mate van recuperatie, de rechter verlaagt die. Vooral het 'zeilen' is bijzonder aangenaam. De EQA beschikt over vijf niveau's : 

  • D Auto = situatie-geoptimaliseerde recuperatie via ECO Assist. Deze functie, eenmaal geselecteerd, blijft als het voertuig opnieuw wordt gestart. ECO Assist biedt een recuperatieproces dat geoptimaliseerd is voor de specifieke situatie. Het houdt rekening met navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie van de voertuigsensoren in zijn efficiëntiestrategie. Beschouw hem als je driving coach. Anticiperend rijden bespaart energie, waardoor de actieradius wordt vergroot.
  • D+ = zeilen of coasten. Je kan lekker uitrollen, geen recuperatie.
  • D = zwakke recuperatie, wagen remt nauwelijks af
  • D- =  middelzware recuperatie (ongeveer 50%)
  • D- - = sterke recuperatie (80%)

Je dient nog steeds te remmen om het voertuig volledig tot stilstand te brengen.

Interieur

Bij de EQA heeft Mercedes-Benz ervoor gekozen om het interieur een vertrouwde look mee te geven met mooie materialen en fraaie sfeerverlichting. Je beschikt trouwens over een waaier aan mogelijkheden om de sfeerverlichting aan te passen aan jouw gemoedstoestand. 

Ruimte 

De zetels bieden voldoende steun en kan je perfect instellen volgens jouw behoeften. Ook achterin is er voldoende ruimte als je tenminste rekening houdt met de afmetingen van de wagen. Meer ruimte nodig dan opteer je beter voor de EQB. Jammer is wel dat de opbergruimte onder koffervloer net te klein is om er de laadkabels in onder te brengen. De EQA beschikt over een frunk (opbergruimte onder de motorkap).

MBUX-infotainmentsysteem

De EQA 250 is uitgerust met het MBUX-infotainmentsysteem, een afkorting voor Mercedes-Benz User Experience, en dat betekent dat je met een oproep als ‘Hey Mercedes’ van alles aan de auto kunt vragen. Bijna alles toch. Een pluspunt is dat niet alle commando's via het touchscreen, wat je vandaag meer en meer tegenkomt, dienen te gebeuren : het kan met aanraking, spraaksturing, met een touchpad, fysieke knoppen en met swipetoetsen op het stuurwiel. De resolutie van de beeldschermen is trouwens van zeer hoge kwaliteit. Perfect!

Laden en rijbereik

De laadaansluiting van de EQA 250 bevindt zich rechts achteraan. Het laadvermogen bedraagt 11 kW AC en 100 kW DC.  De laadduur is afhankelijk van een groot aantal factoren zoals de Soc (State of Charge), buitentemperatuur en dergelijke meer.

We hebben in totaal vijf laadbeurten achter de rug met de EQA. Driemaal DC (gelijkstroom) geladen en tweemaal AC (wisselstroom). Tweemaal hebben we de EQA voor de volle 100 % opgeladen : éénmaal via DC in een tijdspanne van tweeënveertig minuten en éénmaal AC in vier uur en tweeëndertig minuten (van 31% naar 100 %). In de twee andere gevallen hebben we geopteerd voor een kortere laadperiode. 

Rijbereik

Het maximum geladen rijbereik bedraagt 391 km. Bij een volle lading (100%) komen we uit op een gemiddelde van 385 km. Voor winterse omstandigheden is dit best een mooi resultaat.

Navigatie met elektrische intelligentie

Wat het gebruiksgemak van de EQA in het dagelijks leven nog vergroot, is de standaardfunctie 'Navigatie met elektrische intelligentie'. Deze berekent de snelste route naar de opgegeven bestemming. Op basis van voortdurende reissimulaties houdt het systeem rekening met eventueel noodzakelijke oplaadstops en met tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl.

Simulatie rijbereik

De simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik heeft je een idee hoe ver je theoretisch kan geraken met een laadbeurt. Factoren zoals weersomstandigheden, ritprofielen, verkeersdrukte, gebruik van energieverbruikers, je rijstijl hebben een grote invloed op het verbruik en het rijbereik.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Mercedes-Benz draagt veiligheid hoog in het vaandel. De EQA beschikt over de nodige ADAS (Advanced Driver Assist Systems) die het leven aan boord niet alleen veiliger doch ook comfortabeler maken. Wat heeft deze EQA zoal te bieden :

  • Active Brake Assist
  • Active Distance Assist DISTRONIC
  • PRE-SAFE® System
  • 360° Camera
  • Attention Assist
  • Active Blind Spot Assist
  • Evasive Steering Assist
  • Active Parking Assist
  • Traffic Sign Assist
  • ...

De systemen ondersteunen de bestuurder zonder 'bruusk' uit de hoek te komen. Een goede kennis van deze systemen, wat ze kunnen en niet kunnen, is en blijft belangrijk.

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testverslag Mercedes-Benz EQA rear view

Mercedes-Benz beschrijft de EQA als de 'elektrische atleet in compact formaat'. Ik kan me hierin terugvinden. De EQA weerspiegelt duidelijk het DNA van het merk : kwaliteit. Het interieur straalt luxe uit. Het MBUX-infotainmentsysteem is een streling voor het oog door zijn hoge resolutie en de bediening ervan is, ondanks de talloze instelmogelijkheden, prima! Een pluspunt is dat niet alles via het centrale display moet gebeuren. 

De EQA 250 heeft niet de grootste accucapaciteit doch verschillende systemen zoals ECO Assist, Navigatie met elektrische intelligentie zorgen voor een efficiënt energiebeheer. Ook dit is een pluspunt. Ben je op zoek naar een elektrisch voertuig met blitze prestaties dan is de EQA niet echt iets voor jou. Zoek je daarentegen rust en luxe dan is deze EQA zeker een te overwegen keuze.  

Kortom de EQA, als instapper in het EQ-verhaal, verdient zeker een plaatsje op de fleetlijst.