Testverslag Mercedes-Benz EQE 350+ Launch Edition AMG Line

Test report

-
Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQE 350+ Front view

Ze lijken als twee druppels op elkaar. We hebben het over de EQS en de EQE. Je moet al een kenner zijn om ze uit elkaar te houden. De EQE is een echter maatje kleiner dan de EQS : 27 centimeter kleiner. Op technisch vlak beschikt de EQE 350+ over een kleinere batterij namelijk 100 kWh (90,6 kWh netto) tegenover 120 kWh (107,8 kWh netto) voor de EQS 450+. Ook aan de binnenkant vertoont de EQE veel gelijkenis met de EQS.

We mochten de EQE 350+ een week lang test rijden. We zijn voornamelijk geïnteresseerd in verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • Sedan
  • Rijklaar gewicht 2355 kg
  • Trekhaak mogelijk ja
  • Trekgewicht ongeremd 750 kg
  • Trekgewicht geremd 750 kg
  • Prijs testvoertuig 104.302 euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 100 kWh batterijcapaciteit (90,6 kWh bruikbaar)
  • 215 kW (292 pk) vermogen
  • 565 Nm koppel
  • RWD
  • Platform (EV specifiek) DAIMLER EVA 2

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 18,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 578 km
  • Rijbereik stad 679 km

Testparcours (100 km)

  • Buiten stad (41 km) 12,8 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 17,6 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 12,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 170 kW maximaal
  • AC : vier laadbeurten (waarvan twee effectief, tweemaal foutmelding)
  • DC : drie laadbeurten (een laadbeurt vroegtijdig gestopt na foutmelding)
  • Totaal geladen volume 232,09 kWh (geregistreerd)
  • Totale kostprijs laadbeurten 73,26 euro (geregistreerd)
  • Gemiddelde laadduur AC (SoC 30 >100 %) : zeven uur en eenendertig minuten

Verbruiksresultaten (1413 km)

  • Buiten stad 14,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg 16,2 kWh/100 km
  • Stad 12,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,6 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1413 Testkilometers

Aandrijflijn

Specifiek elektrisch platform EVA

De EQE maakt, net zoals de EQS, gebruik van het EVA -platform (Electric Vehicle Architecture), een eigen EV-platform dat wordt gebruikt voor de sedans en SUV's. zoals de EQS, de EQE, de EQS-SUV en de EQE-SUV. 

Elektrische aandrijflijn eATS

Alle EQE-modellen beschikken over een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, terwijl de versies met 4MATIC ook een eATS op de vooras hebben. 

De elektromotor van de EQE 350+ en accucapaciteit

De EQS 350+ beschikt over een accucapaciteit van 100 kWh waarvan 90,6 kWh effectief bruikbaar is. De elektromotor in de EQE 350+ levert een vermogen van 215 kW (292 pk) en een maximaal koppel van 565 Nm. De EQE 350+ beschikt over achterwielaandrijving. Wil je nog meer? Voor de sportievelingen is er eveneens een AMG versie beschikbaar : de EQE 43 4MATIC of de EQE 53 4MATIC+.

De topsnelheid bedraagt 210 km/u (begrensd).

Remenergierecuperatie

Net zoals de EQS gebruikt de EQE schakelpaddles achter het stuurwiel om de terugwinningskracht handmatig te selecteren. Je kan de recuperatie beïnvloeden met de twee schakelpaddles achter het stuurwiel. De linkerpaddle verhoogt de mate van recuperatie, de rechter verlaagt die. Vooral het 'zeilen' is bijzonder aangenaam.

De EQE 350+ beschikt over volgende niveau's :

  • DAuto = situatie-geoptimaliseerde recuperatie via ECO Assist. Deze functie, eenmaal geselecteerd, blijft als het voertuig opnieuw wordt gestart. De maximale vertraging in het DAuto recuperatie programma van 5 m/s², wordt tot 3 m/s² bereikt door recuperatie (2 m/s² door de bedrijfsremmen). Maximale recuperatie tot 186 kW.
  • D+ = geen recuperatie. Ideaal om te zeilen of te coasten. 
  • D = Normale recuperatie. Dit is de standaardinstelling.
  • D- = Sterke recuperatie. Biedt een grotere vertraging bij deceleratie.

ECO Assist

ECO Assist biedt een recuperatieproces dat geoptimaliseerd is voor de specifieke situatie. Het houdt rekening met navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie van de voertuigsensoren in zijn efficiëntiestrategie. Beschouw hem als je driving coach. Anticiperend rijden bespaart energie, waardoor de actieradius wordt vergroot. Deze is enkel actief in D Auto.

Je dient nog steeds te remmen om het voertuig volledig tot stilstand te brengen.

Verbruik

Met een totaal van vijftien geregistreerde ritten komen we uit op een totaal van 1413 testkilometers. De boordcomputer van de EQE 350+ noteert een gecombineerd testverbruik van 1,56 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 1,8 l/100 km. We houden hierbij rekening met een gemiddelde buitentemperatuur van 22°C. 

Op basis van de bruikbare accucapaciteit van 90,6 kWh zou je met het gerealiseerde gecombineerde testverbruik 581 kilometer ver geraken op een laadbeurt. Daarmee scoren we net iets boven het opgegeven gecombineerde WLTP-gemiddelde van 578 kilometer volgens het gelijkvormigheidsattest. Het laagst genoteerde verbruik is 12,0 kWh/100 km (stadsrit), het hoogste 18,8 kWh/100 km. 

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (elf ritten in totaal, goed voor 73% van het totaal aantal gereden kilometers). Het resulteert in gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km wat overeen komt met een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km en een rijbereik van 559 km. Ter verduidelijking zitten hierbij twee lange ritten van Merelbeke naar Parijs (338 km) en terug (312 km). Beide ritten met vier volwassenen in de wagen. De heenrit leverde een verbruik op van 18,1 kWh/100 km, de terugweg 18,8 kWh/100 km en dit bij een gemiddelde buitentemperatuur van 22°C. 
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (drie ritten, 20%) met een gemiddeld verbruik van 14,7 kWh/100 km oplevert, goed voor een equivalent benzineverbruik van 1,7 l/100 km en een rijbereik van 616 km;
  • één stadsrit (7%) resulterend in een verbruik van 12,0 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzinverbruik van 1,4l/100 km en een rijbereik van 755 km. In deze rit behalen we meteen ook het laagste verbruik. 

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in elf van de vijftien ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus; het levert een gecombineerd verbruik op van 15,5 kWh/100 km; 
  • drie ritten in de Comfort-rijmodus wat een gecombineerd verbruik oplevert van 16,1 kWh/100 km;
  • de Sport-rijmodus hebben we maar éénmaal gebruik en dit op over een korte afstand. Het resulteert in een verbruik van 15,8 kWh/100 km.

Wat betreft het gebruik van de klimaatregeling zien we verschillen :

  • zonder klimaatregeling (OFF) behalen we met de EQE 350+ een gecombineerd verbruik van 14,7 kWh/100 km;
  • met manuele bediening (zonder airco) komen we uit op 17,6 kWh/100 km en 
  • in de AUTO stand behalen we 16,2 kWh/100 km.  

Het voordeel van het testen in de zomer is natuurlijk dat je deze optie hebt. In de winter ligt dit wat moeilijker. 

Testparcours

Hoe presteert de EQE 350+ op het testparcours van 100 km? De boordcomputer noteert een gecombineerd testverbruik van 14,1 kWh/100 km op de drie onderdelen (buiten stad, autosnelweg en stad). Hiermee zouden we theoretisch 643 kilometer* ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus en zonder klimaatregeling.

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (41 km) noteert de boordcomputer 12,8 kWh/100 km;
  • op de autosnelweg (39 km) stijgt het verbruik naar 17,6 kWh/100 km;
  • terwijl het verbruik na de stadsrit (19 km) daalt tot 12,0 kWh/100 km. 

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 612 km hadden we na de rit buiten de stad nog 591 km over (een daling van 21 km), na de rit op autosnelweg 536 km (daling van 55 km) en na de stadsrit nog 522 km (daling van 14 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 90 km op een totale rit van 100 km. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco). 

Laden en rijbereik

Laden

We hebben in totaal acht laadbeurten achter de rug. Helaas toch wat issues gehad : bij twee laadbeurten (AC) een foutmelding gekregen waardoor het ladproces gestopt is. Hetzelfde gehad bij een DC laadbeurt in Frankrijk. Het laadproces is gestopt na zes minuten waardoor we een extra laadbeurt hebben moeten toevoegen op de terugreis van Frankrijk. Je mag gerust rekenen op een goeie zeven uur en dertig minuten om de batterij vol te laden (100% AC - 11kW). De snelheid bij het laden hangt eveneens af van de laadsnelheid van de laadpaal. Bij de DC laadbeurten was het steeds de bedoeling om tot een SoC van 80% te laden.

Rijbereik (actieradius)

Bijzonder interessant is de aanduiding van de minimale en maximale actieradius en dit volgens je persoonlijke rijstijl. Bij de berekening van de actieradius wordt rekening gehouden met het voorafgaande individuele verbruik. Bij actieve navigatie of een actieve woon-werk route kan extra informatie over de komende route bij de berekening van de actieradius worden meegenomen. Je kan op deze manier je rijstijl gaan aanpassen.

  • Actieradius bij laag verbruik : de maximale actieradius toont de potentiële actieradius bij een laag verbruik, bijvoorbeeld door een zuinige rijstijl of uitgeschakelde airconditioning.
  • Actieradius bij hoog verbruik : De minimale actieradius toont de actieradius bij een hoog verbruik, bijvoorbeeld door een sportieve rijstijl of ingeschakelde airconditioning. Deze actieradius wordt bepaald op basis van voorafgaande en actuele verbruikswaarden.

Het maximaal geladen rijbereik (SoC 100%) is 630 kilometers.

Navigatie met elektrische intelligentie 

De EQE 350+ beschikt eveneens over 'Navigatie met elektrische intelligentie'. Deze berekent de snelste route naar de opgegeven bestemming. Op basis van voortdurende reissimulaties houdt het systeem rekening met eventueel noodzakelijke oplaadstops en met tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl. Je kan deze activeren via het 'ME' portaal. Een pluspunt is de weergave van het aantal beschikbare laadpalen in de navigatie. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. 

Rijden en comfort

Bediening

Alles laat zich vlot bedienen aan het stuur. 

Head-Up Display

Duidelijk afleesbaar en het bevat de essentiële informatie.

Ruimte 

En hier merk je dan toch wel het verschil met de EQS. De ruimte achterin voor twee grote volwassenen is toch wat aan de krappe kant. 

Dashboard en bediening

Alle essentiële bedieningen gebeuren via de toesten op het stuur. Spraakbediening is eveneens mogelijk. Een klassieke touchpad is niet meer aanwezig, waardoor het aanraakscherm snel bevuild geraakt.

MBUX Hyperscreen

Jammer genoeg niet aanwezig op onze testversie en helaas ook niet verkrijgbaar in deze versie. Wil je het toch dan ga je moeten gaan voor de EQE 43 4MATIC (AMG-versie). Tja men zegt altijd wat je niet gewoon bent, mis je niet.

OAT (Over the air updates)

Ook de EQE biedt je de mogelijkheid om volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). 
 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Mercedes-Benz draagt veiligheid hoog in het vaandel. Net als de EQS beschikt deze EQE over de nodige ADAS (Advanced Driver Assist Systems) die het leven aan boord niet alleen veiliger doch ook comfortabeler maken. Een greep uit wat de EQE te bieden heeft :

    • Active Distance Assist DISTRONIC
    • Active Steering Assist
    • Traffic Sign Assist - met waarschuwingsfunctie oversteekplaats en rood licht waarschuwingsfunctie
    • Active Lane Keeping Assist
    • Active Lane Change Assist 
    • Active Emergency Stop Assist 
    • ATTENTION ASSIST - Dit systeem, dat standaard wordt meegeleverd, herkent typische tekenen van slaperigheid en onoplettendheid bij de bestuurder en geeft een waarschuwing om een pauze in te lassen. De extra microslaapwaarschuwing is een nieuwe functie. Het analyseert de ooglidbewegingen van de bestuurder via een camera op het bestuurdersdisplay (alleen in in combinatie met MBUX Hyperscreen). De microslaapwaarschuwing is al actief vanaf een snelheid van 20 km/h. Het systeem werkt zeer doeltreffend.
    • Active Brake Assist with cross-traffic function
    • Active Blind Spot Assist and exit warning function
    • Evasive Steering Assist
    • PRE-SAFE® PLUS
    • Digital light

Vergelijk WLTP - testresultaten

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik heeft je een idee hoe ver je theoretisch kan geraken met een laadbeurt. Factoren zoals weersomstandigheden, ritprofielen, verkeersdrukte, gebruik van energieverbruikers, je rijstijl hebben een grote invloed op het verbruik en het rijbereik. 

Vergelijk testresultaten EQE 350+ en EQS 450+

Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQE 350+ rear view

Na de fantastische testweek met de EQS 450+ sluit deze EQE 350+ hier perfect op aan. Zeker wanneer het op design en comfort aankomt. Hij is wat kleiner in afmetingen, wat het wat krapper maakt voor grotere volwassenen op de achterbank. Hij moet het stellen met een kleinere batterij dan de EQS 450+ doch dit hoeft niet
persé negatief te zijn voor het rijbereik. Een tripje Gent-Parijs met een volgeladen wagen is best mogelijk zonder een tussentijdse laadbeurt op voorwaarde dat je het stroompedaal wat onder controle houdt.

Conclusie : deze EQE 350+ is een plezier om mee te rijden.

Foto's : EQE - Mercedes-Benz Group Media

Meer informatie over de EQE vind je op EQE van Mercedes-EQ: highlights (mercedes-benz.be)