Testverslag Mercedes-Benz EQE AMG 53 4MATIC+

Test report

-
Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQE AMG 53

AMG maakt de EQE een tikkeltje meer spicy! Na de EQS (sedan en SUV) krijgt ook de EQE de AMG-signatuur mee. Iets minder vermogen dan de EQS doch ruimschoots voldoende om de adrenaline door je aders te voelen stromen. We mochten de EQE AMG 53 4MATIC+, onvoorzien weliswaar, aan een korte driedaagse test onderwerpen. Hier vind je een korte review. Zoals steeds focussen we op rijbereik en verbruik en iets minder op vermogen. Geen evidentie.  

Algemeen

  • Hatchback
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.540 kg
  • Prijs testvoertuig 149.229,31,- euro
  • Afmetingen (L x B x H) (mm) 4964 x 1906 x 1492

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Battery type Lithium-ion
  • 100 kWh batterijcapaciteit (90,6 kWh bruikbaar)
  • 460 kW (625 pk)/505 kW (687 pk)* vermogen
  • 950 Nm /1.000 Nm* koppel
  • Max. recuperatievermogen 260 kW
  • AWD
  • EV-platform MB.EVA2
  • Warmtepomp ja
  • * met AMG DYNAMIC PLUS pakket

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 22,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 449 km
  • Rijbereik stad 479 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 22 kW
  • Laadvermogen AC 22 kW
  • Laadvermogen DC 173 kW maximaal
  • Positie laadklep rechts achter
  • AC : geen laadbeurt
  • DC : één laadbeurt (tot 80% SoC)

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (42 km) 22,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 22,6 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 21,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 22,1 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (377 km)

  • Buiten stad 31,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg 24,6 kWh/100 km
  • Stad 21,3 kWh/100 km
  • Mix 25,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 26,6 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

377 Testkilometers

Aandrijflijn

EVA2 platform

De EQE AMG 53 4MATIC+ staat op hetzelfde platform als de EQS AMG 53 4MATIC+ met name het EVA2-platform. EVA staat voor Electric Vehicle Architecture. In de toekomst volgen nog meer volledig elektrische AMG-modellen die gebruik zullen maken van het door AMG zelf ontwikkelde AMG.EA-platform. De elektrificatie van het merk wordt duidelijk voortgezet. 

AMG-specifieke elektromotoren - voor perfect uitgebalanceerde rijprestaties 

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM).

Accucapaciteit & vermogen - 460 kW (626 pk) of 505 kW (687 pk)

De EQE AMG 53 4MATIC+ beschikt over een accucapaciteit van 100 kWh waarvan 90,6 kWh bruikbaar is. De basisversie haalt hiermee een vermogen van 460 kW (626 pk) en een maximum koppel van 950 Nm. Wil je nog wat meer? Dan kan je in optie kiezen voor het AMG DYNAMIC PLUS-pakket. Het maximum vermogen stijgt dan tot maximaal 505 kW (687 pk) in de modus RACE START met boostfunctie. Je beschikt hiermee over een maximum koppel van maar liefst 1.000 Nm. 

Accumanagementsysteem - specifiek AMG

Dit houdt in dat bij de keuze van de Comfort rijmodus de nadruk ligt op de actieradius. Kies je voor de rijmodi Sport en Sport+ dan ligt de nadruk logischerwijze op prestaties. Het BMS (Battery Management System) is eveneens speciek afgestemd op AMG.

AMG RIDE CONTROL+

AMG DYNAMIC SELECT rijmodi voor een individuele rijervaring
Je kan de rijeigenschappen van de Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of je persoonlijke voorkeuren. Via AMG DYNAMIC SELECT heb je de keuze uit vijf verschillende rijmodi met name 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual'. De verschillende rijmodi bestrijken een breed spectrum, van hoog comfort tot uitgesproken sportiviteit. Afhankelijk van je keuze worden een aantal belangrijke parameters zoals rij- en prestatiekenmerken, onderstelinstellingen, stuurinrichting, AMG Dynamics en AMG SOUND EXPERIENCE aan de geselecteerde rijmodus aangepast. In de rijmodus Sport+ (of met kickdown) kan de maximale aandrijfkracht worden opgeroepen. De knoppen bevinden zich onderaan het stuur.

AMG Performance 4MATIC+ - variabele vierwielaandrijving 

De EQE AMG 53 4MATIC+ beschikt over een variabele vierwielaandrijving. Dit systeem verdeelt de aandrijfkoppels continu tussen de voor- en achteras. Om je een idee te geven van de kracht van het systeem: het koppel wordt maar liefst 160 keer per seconde gecontroleerd en indien nodig aangepast. De keuze van de rijmodus bepaalt bovendien de verdeling van het koppel. Bij de Sport en Sport+-rijmodus gaat er meer koppel naar de achterwielen.

Achterasbesturing - standaard
De EQE AMG 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek bedraagt maximaal 3.6 graden. Tot maximum 60 km/u draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen. Enorm praktisch!

Remenergierecuperatie - zelf regelen of intelligent regelen

De EQE AMG 53 4MATIC+ beschikt over volgende recuperatieniveaus: 

  • Intelligente recuperatie - met ondersteuning
  • Geen recuperatie - lekker zeilen/coasten
  • Normale recuperatie 
  • Sterke recuperatie - Maximale recuperatie tot 260 kW.

Het niveau van recuperatie kies je eenvoudig met behulp van de peddels aan het stuur. Wil je de EQE AMG 53 4MATIC+ laten coasten of zeilen dan kies de stand D+. De bestuurder kan het recuperatieniveau in drie stappen aanpassen via schakelaars op het stuurwiel en krijgt situatie-gerelateerde ondersteuning van de ECO Assistant. Gecombineerd remmen en tot volledige stilstand komen kan in de recuperatiestand D en D-. Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt automatisch afgeremd in reactie op gedetecteerde voorliggers tot ze tot stilstand komen, bijvoorbeeld bij verkeerslichten.

Verbruik

Verbruik - algemeen

Bekijken we even hoe de Mercedes-Benz EQE AMG 53 4MATIC+ presteert op het gebied van verbruik. Na 377 testkilometers noteren we een gecombineerd testverbruik van 26,6 kWh/100 km en dit verdeeld over tien geregistreerde ritten. Op basis van de bruikbare accucapaciteit (90,6 kWh/100 km) is dit voldoende voor een rijbereik van 341 km*. Er zit één korte rit (rit 6) tussen van slechts 9 km en dit in de Sport+-rijmodus met een hoog verbruik met name 48 kWh/100 km. In deze rit hebben we even van deze rijmodus geproefd. Halen we deze rit eruit dan levert dit een verbruik op van 21,8 kWh/100 km wat een logischer verbruik is. Op basis van dit verbruik ziet het rijbereik er ook anders uit met name 416 km*. 

Verbruik - op basis van de ritprofielen: 

  • Het merendeel van de ritten hebben we afgelegd op autosnelweg met name vier ritten van de elf wat overeenkomt met 40% van de tijd. De boordcomputer noteert een verbruik van 24,6 kWh/100 km. In termen van rijbereik betekent dit 368 km*. 
  • Drie ritten zijn ritten op secundaire wegen (buiten de stad). Deze ritten leveren een gecombineerd verbruik op van 31,6 kWh/100 km. Goed voor een theoretisch van 287 km*. Halen we ook hier de rit van 48 kWh/100 km (rit 6) eruit dan  komen we uit op een verbruik van 23,5 kWh/100 km en een rijbereik van 386 km*.

  • Slechts één rit in de stad. Hier noteert de EQE AMG 53 4MATIC+ het beste resultaat met een verbruik van 21,3 kWh/100 km. Aan dit verbruik zou je 425 km* ver geraken. 
  • Twee ritten zijn een mix van autsonelweg en secundaire wegen en deze leveren een verbruik op van 25,9 kWh/100 km en een rijbereik van 350 km*.

Verbruik - op basis van rijmodus

Dit is steeds een moeilijke. De EQE AMG 53 4MATIC+ beschikt niet een over een Eco-rijmodus. Niet onlogisch. Het merendeel van de ritten (6) hebben we afgelegd in de Comfort-rijmodus. Het levert een verbruik van 22,6 kWh/100 km. In de Sport-rijmodus (2 ritten) komen we uit op een verbruik van 29,2 kWh/100 km. In de Sport+ rijmodus piekt het verbruik tot 48 kWh/100 km en in de Individual-rijmodus komen we uit op een verbruik van 24,5 kWh/100 km.

We geven ook mee dat de gemiddelde temperatuur tijdens de testweek 10°C bedroeg.
 

Testparcours

Verbruik

Bekijken we even hoe de EQE AMG 53 4MATIC+ het doet op ons testparcours. De weersomstandigheden waren niet optimaal. Na 103 km komen we uit op een gecombineerd testverbruik van 22,1 kWh/100 km. Op basis van de beschikbare accucapaciteit 90,6 kWh zou dit goed zijn voor een theoretisch rijbereik van 410 km*.

We krijgen de volgende resultaten op basis van de verschillende onderdelen van het testparcours:

  • de rit buiten de stad (42,0 km) levert een verbruik op van 22,3 kWh/100 km. Voldoende om 406 km* ver te geraken op een laadbeurt;
  • de rit op autosnelweg (40 km) levert een verbruik op van 22,6 kWh/100 km. Hiermee kom je 401 km* ver;
  • de stadsrit (20 km) eindigt op een verbruik van 21,3 kWh/100 km waarmee je 425 km* kan afleggen.

De verschillen tussen de verschillende onderdelen van het testparcours zijn gering. 

En hoe is de evolutie van het rijbereik tijdens de rit?

Het rijbereik bij de start was 331 km. Na de rit buiten de stad is het rijbereik gedaald naar 287 km wat een daling is van 44 km. Het verlies aan rijbereik op de autosnelweg is merkelijk hoger met een daling van 45 km. De daling in de stad valt mee met name 21 km. In totaliteit hebben we op het testparcours 110 km prijs gegeven aan rijbereik. We verliezen dus ongeveer iets meer dan 1 km per gereden km. 

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus.

Laden en rijbereik

 

Efficiënt thermomanagement - voor kortere laadtijden

Als je de navigatie met Electric Intelligence activeert, wordt de accu tijdens het rijden voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurbereik van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een geïntegreerde PTC (Positive Temperature Coefficient) boosterverwarming. Dit verkort de laadtijd bij het snelladen.

Laadinformatie bestuurdersdisplay - top

  • Laadsnelheid wordt perfect weergegeven in kW.
  • De resterende laadduur wordt weergegeven. 
  • Weergave bijgeladen kilometers. Ideaal om bij te laden wat je nodig hebt.

Laadsnelheid - mooie curve

Net als bij de EQS AMG 53+ verloopt het laadproces vrij constant en dit met een gemiddelde laadsnelheid van 102 kW.

Navigatie met Electric Intelligence - je hulp onderweg

Het navigatiesysteem met elektrische intelligentie helpt je de snelste en en meest comfortabele route te plannen en dit met inbegrip van eventuele laadstops. Dit gebeurt op basis van talloze factoren zoals de berekende energiebehoefte, de verkeerssituatie, files, wegafsluitingen. Deze relevante gegevens worden meegenomen in de berekening. Zo heb je geen last van laadstress of range anxiety. 

ECO Charging-functie

Schakel je de ECO Charging-functie in dan wordt de accu tot 80% geladen. Deze intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. 

Laadbeurten - eenmaal DC

We hebben de EQE AMG 53+ slechts eenmaal opgeladen tot 80% en dit via een snellader. 

Rijden en comfort

Rijden - lekker cruisen of power

Het rijden met de EQE AMG 53 4MATIC+ is steeds een belevenis. Je kan er rustig mee cruisen of je kan het vermogen gaan opzoeken. Hij zal je in beide gevallen niet teleurstellen.

Buitenkant - stijlvol zonder extremen

Net als de EQS AMG 53 4MATIC+ is soberheid troef bij de EQE AMG 53 4MATIC+. Alle bijkomende attributten beïnvloeden het rijbereik op een negatieve manier. Hoe kan je de AMG-versie dan herkennen? Wel er is de AMG-specifieke zwarte grille met verchroomde verticale staanders, geïntegreerde Mercedes-ster en AMG-logo, de mooie AMG-velgen. 

AMG Sound Experience: elektrisch rijden met AMG-geluid

Een AMG zonder geluid? Ondenkbaar. Dit maakt een AMG juist zo speciaal. Ook hier heeft men bij AMG aan gedacht. De EQE 53 4MATIC+ is uitgerust met de AMG SOUND EXPERIENCE. Het brengt een nieuw, krachtig en sonoor geluid naar elektrisch rijden. Het is in principe een geluidssysteem dat gebruik maakt van speciale luidsprekers, een basactuator en een geluidsgenerator om een speciale geluidservaring te creëren in twee versies: "Authentic" of, als optie, "Performance". Het systeem wordt van binnen en van buiten gegenereerd met een tonaliteit en intensiteit die zijn afgestemd op de actuele rijomstandigheden, de geselecteerde rijmodus of de wensen van de bestuurder. 

Comfort - alles wat je van het huis mag verwachten

Het is aangenaam vertoeven aan boord van de EQE AMG 53 4MATIC+. Binnenin wordt je verwend met een aantal specifieke AMG-stijlelementen zoals het AMG Performance-stuurwiel met zilverkleurige peddels voor het instellen van recuperatieniveaus en de AMG stuurwielknoppen, de AMG-sportpedalen, de AMG-vloematten, de AMG-instaplijsten, AMG-sportstoelen.

MBUX Hyperscreen - het echte cockpit-gevoel

Het fantastische MBUX Hyperscreen blijft een streling voor het oog. 

ADAS

Bij de EQE AMG 53 4MATIC+ beschikt principieel over dezelfde dezelfde rijhulpsystemen als de EQS AMG 53 4MATIC+ met als voornaamste: 

  • Active Distance Assist DISTRONIC
  • Active Steering Assist
  • Traffic Sign Assist - met waarschuwingsfunctie oversteekplaats en rood licht waarschuwingsfunctie
  • Active Lane Keeping Assist/Active Lane Change Assist
  • Active Emergency Stop Assist
  • ATTENTION ASSIST* 
  • Active Brake Assist with cross-traffic function
  • Active Blind Spot Assist and exit warning function
  • Evasive Steering Assist
  • PRE-SAFE® PLUS

De rijhulpsystemen werken op een aangename manier zonder "opdringerig" uit de hoek te komen. 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

We komen met de testresultaten mooi in de buurt van de WLTP-cijfers, althans wanneer we rit 6 (8 km met een verbruik van 48 kWh/100 km) verwijderen. Hierdoor komen we uit op een gemiddeld testverbruik van 21,8 kWh/100 km.  

Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQE AMG 53 rear view

De keuze van een voertuig gebeurt niet altijd op een rationele basis. Voor sommigen is een wagen niet enkel een transportmiddel dat je van punt a naar punt b brengt. Ook het emotionele speelt een belangrijke rol. De toevoeging van de letters "AMG" aan de typeaanduiding van de EQE roepen andere emoties op. Dit is ook zo met de EQE AMG 53 4MATIC+. De korte test met EQE met AMG-signatuur laat dezelfde indruk na als zijn grotere broer de EQS AMG 53 4MATIC+. Hij is gewoon wat kleiner doch op prestatievlak zijn ze aan elkaar gewaagd. Binnenin stralen beiden dezelfde AMG-sfeer uit. Valt deze EQE AMG 53 4MATIC+ binnen je budget dan is het een te overwegen keuze. 

Meer informatie over de Mercedes-Benz EQE AMG 53 4MATIC+ evenals de andere modellen vind je hier EQE Limousine | Mercedes-AMG (mercedes-benz.be)
Met dank aan Mercedes-Benz BeLux N.V. voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: Mercedes-Benz Media
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.