Testverslag Mercedes-Benz EQE SUV 350+ Business Line

Test report

-
Testverslag DrivOlution Mercedes-Benz EQE SUV side view

We kunnen gerust stellen dat bij Mercedes-Benz de elektrische productuitrol op volle toeren draait. Volledig in lijn met het strategisch plan van "Electric first" naar "Electric only". Tegen het eind van het decennium wil het merk zich volledig focussen op BEV's. En ze zijn goed op weg. Van elk model binnen het gamma is reeds een volledige elektrische variant beschikbaar. 

De EQS en de EQE zijn niet gebaseerd op een bestaand model. Dit in tegenstelling tot de andere modellen die eveneens met een verbrandingsmotor beschikbaar zijn. Zowel de EQS als de EQE zijn gebouwd op het MB.EV2 platform. Van de EQS is er eveneens een "hogere"versie beschikbaar. Je raadt het al: we hebben het over de EQS SUV. En logischerwijze volgt de EQE de voetsporen van zijn grotere broer met de EQE SUV. 

De EQE SUV 350+ Business Line mochten we een weekje proefrijden. Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.430 kg
  • Afmetingen (L x B x H) (mm) 4863 x 1940 x 1686
  • Prijs testvoertuig 113.830,- euro BTWi
  • Trekhaak mogelijk ja (ongeremd 750 kg - geremd 750 kg /1.800 kg (AWD-uitvoeringen)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Type batterij Lithium-ion
  • 105 kWh batterijcapaciteit (96 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 215 kW (292 pk)
  • 565 Nm koppel
  • RWD
  • Architectuur 400 V
  • Ev-platform MB.EVA2
  • Warmtepomp standaard

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 19,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 542 km
  • Rijbereik stad 631 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadpoort rechts achteraan
  • Laadvermogen AC 11/22 (optie) kW
  • Laadvermogen DC 173 kW maximaal
  • AC: 1 laadbeurt
  • DC: 1 laadbeurt
  • Voorverwarming batterij ja

Testparcours (102 km)

  • Buiten stad (42 km) 18,2 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 21,5 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 17,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,9 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (562 km)

  • Buiten stad 25,2 kWh/100 km
  • Autosnelweg 22,7 kWh/100 km
  • Stad 17,0 kWh/100 km
  • Mix 26,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd 23,4 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

562 Testkilometers

Aandrijflijn

Specifiek elektrisch platform MB.EVA2

De EQE SUV maakt, net zoals de EQS SUV, gebruik van het EVA -platform (Electric Vehicle Architecture), een eigen EV-platform dat wordt gebruikt voor de sedans en SUV's. zoals de EQS, de EQE, de EQS-SUV en de EQE-SUV. 

Elektrische aandrijflijn eATS

De EQE SUV 300 en 350+ beschikken over een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, terwijl de versies met 4MATIC ook een eATS op de vooras hebben. 

Accucapaciteit

Alle EQE SUV's beschikken over hetzelfde bruto batterijpakket van 105 kWh waarvan 96 kWh bruikbaar is.

Uitvoeringen

  • EQE SUV 300: de instapversie van de EQE SUV. Achterwielaangedreven (RWD) met een vermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 550 Nm. Deze versie levert een rijbereik van 572 km (WLTP).
  • EQE SUV 350+ : achterwielaangedreven versie (RWD) met een vermogen van 215 kW ( 292 pk) en een koppel van 565 Nm. Dit is goed voor een rijbereik van 613 km (WLTP). Dit is ons testvoertuig.
  • EQE SUV 350 4MATIC: vierwielaangedreven (AWD) versie met hetzelfde vermogen als de achterwielaangedreven versie. Het maximum koppel stijgt wel naar 765 Nm. Een kleiner rijbereik dan de achterwielaangedreven versie met name 552 km (WLTP).
  • EQE SUV 500 4MATIC: eveneens vierwielaangedreven (AWD) en een hoger vermogen van 300 kW (408 pk) en een maximum koppel van 858 Nm. Het rijbereik (WLTP) bedraagt 593 km.
  • EQE SUV AMG 43 4MATIC: de performante versies van de EQE SUV met AMG-signatuur. 350 kW (476 pk) ter beschikking en een koppel van 858 Nm. Het rijbereik (WLTP) bedraagt 468 km.
  • EQE SUV AMG 53 4MATIC+ : topversie met een vermogen van  460 kW (625 pk), AWD en een koppel van 1.000 Nm. Het rijbereik (WLTP) bedraagt 450 km.

DYNAMIC SELECT - rijmodi

Je kan als bestuurder de rijeigenschappen, ESP, ophanging en sturen veranderen door de keuze van de rijmodus. De klassieke rijmodi zijn ECO, COMFORT, SPORT en INDIVIDUAL. De versies met 4MATIC (vierwielaandrijving) beschikken bovendien nog over een OFFROAD rijmodus. In combinatie met AIRMATIC (optie) staat de wagen 25 mm hoger.

Achterasbesturing - aanrader

Niet standaard doch aan te raden. Het maakt het manoeuvreren duidelijk een stuk makkelijker. De stuurhoek van de achteras is maximaal tien graden. De draaicirkel verkleint daardoor tot 10,5 meter in plaats van 12,3 meter. Handig bij bijvoorbeeld beperkte parkeerruimte.

Remenergierecuperatie - hoe je zelf de vertraging in de hand hebt

De EQE SUV biedt verschillende varianten van energieterugwinning door middel van regeneratie. Je kan als bestuurder handmatig de vertraging in vier niveaus selecteren via de schakelflippers achter het stuur: 

  • DAUTO, intelligente recuperatie 
  • D+ (zeilen), geen recuperatie
  • D = standaard regeneratie
  • D- = sterke regeneratie

In de DAUTO-modus met ECO Assistant laat je het initiatief van regeneratie over aan de wagen. Hierbij vertraagt de wagen om de beste mix te vinden van efficiency en comfortabel rijden.  De ECO Assistant geeft je via het instrumentenpaneel en, indien van toepassing, op het head-up display weer wanneer het raadzaam is om de voet van het stroompedaal te halen vanwege een naderende situatie. Als je het verzoek opvolgt, wordt de auto met de grootst mogelijke energieterugwinning afgeremd, zelfs tot stilstand als er bijvoorbeeld een ander voertuig voorligt. Ik blijf voorstander van het systeem waarbij jezelf de recuperatie kan regelen.

Warmtepomp - standaard

De EQE SUV heeft een geavanceerde thermische architectuur met standaard een warmtepomp. Hierdoor werkt het
systeem zeer efficiënt: de afvalwarmte van de elektrische aandrijving (omvormer en elektromotor) en ook de
hoogspanningsbatterij kan worden gebruikt om het interieur te verwarmen. En dit heeft zo zijn voordelen: het vermindert de belasting van de accu voor het verwarmingssysteem drastisch, waardoor de actieradius toeneemt. Een andere aangename en efficiënte functie is de klimaatregeling controle. De automatische THERMATIC-klimaatregeling met twee klimaatzones is standaard ingebouwd, terwijl de THERMOTRONIC met vier zones als optie verkrijgbaar is.

Verbruik

Testverbruik - algemeen

Na 15 geregistreerde ritten en een totaal van 562 km noteren we een gemiddeld testverbruik van 23,4 kwh/100 km en dit aan een gemiddelde buitentemperatuur van 2°C. Dus niet echt de ideale temperatuur voor een elektrisch voertuig. De weersomstandigheden hebben we natuurlijk in de hand. De rijstijl wel. Op basis van het gerealiseerde verbruik en de bruikbare accucapicteit van 96 kWh zou dit volstaan om 410 km* af te leggen op een laadbeurt. Laten we de resultaten even van naderbij bekijken.

Testverbruik - per wegtype

  • van de 15 ritten hebben we er 5 (33%) afgelegd op secundaire wegen (buiten stad). Het levert een verbruik op van 25,2 kWh/100 km. In termen van rijbereik betekent dit 381 km*.
  • 8 ritten (53%) zijn afgelegd op autosnelweg. Het verbruik bedraagt 22,7 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kan je 423 km* afleggen op een laadbeurt.
  • de stadsrit (7%) levert een verbruik op van 17,0 kWh/100 km. Meteen ook het laagste verbruik. Goed voor een rijbereik van 565 km*.
  • daarnaast noteren we nog een rit (7%) die een mix is van autosnelweg en secundaire wegen. De boordcomputer noteert een verbruik van 26,6 kWh/100 km. Hiermee geraak je 361 km* ver.

Testverbruik - per rijmodus

Doorgaans ligt de nadruk op gebruik van de Eco-rijmodus. Ik geef toe iets meer de Comfort-rijmodus te hebben geselecteerd. Aangenamer in winterse omstandigheden. 

  • in 6 ritten hebben we de Eco-rijmodus geselecteerd. Het levert een verbruik op van 21,5 kWh/100 km.
  • in 8 ritten is de Comfort-rijmodus geselecteerd. Dit resulteert in een verbruik van 24,6 kWh/100 km.
  • slechts één rit is afgelegd in de Sport-rijmodus. Goed voor een verbruik van 25,7 kWh/100 km.
*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 

Testparcours

Verbruik testparcours - algemeen

Het testparcours is een klassieker in onze testperiode. Hierbij rijden we steeds hetzelfde parcours af bestaande uit secundaire wegen (buiten stad), autosnelweg en stukje stad. Enkel de weersomstandigheden en de periode van testen (winter/zomer) verschillen. Na 102 km noteert de boordcomputer van de EQE SUV 350+ een gemiddeld verbruik van 18,9 kWh/100 km en dit bij een gemiddelde buitentemperatuur van 2°C. Op basis van de bruikbare batterijcapaciteit van 96 kWh resulteert dit in een theoretisch rijbereik van 508 km* indien je dit verbruik kan aanhouden. 

Verbruik testparcours - per onderdeel 

  • de rit buiten stad (secundaire wegen) van 42 km levert een ritverbruik op van 18,2 kWh/100 km. Voldoende om 527 km* af te leggen op een laadbeurt. 
  • bij de rit op autosnelweg van 39 km stijgt het verbruik naar 21,5 kWh/100 km. Hiermee kom je 447 km* ver.
  • in de stad (21 km) laat de EQE SUV zich van zijn beste kant zien. We noteren een verbruik van 17,0 kWh/100 km en dit is goed voor een rijbereik van 565 km*.

Rijbereik testparcours - evolutie

We starten met een rijbereik van 277 km (SoC 68%). Na de rit buiten stad (42 km) is het rijbereik gedaald naar 246 km (SoC 59%). Na de rit op autosnelweg (39 km) houden we nog 233 km aan rijbereik over (SoC 49%). Na de rit in de stad (21 km) blijft er nog 216 km over (SoC 45%). De totale rit heeft het rijbereik doen dalen met 61 km. Prima resultaat.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco).

Laden

Laden - algemeen

De EQE SUV 350+ beschikt over een interne boordlader van 11 kW. In optie kan je eveneens kiezen voor 22 kW (standaard op de EQE SUV 500 4MATIC).

Efficiënt thermomanagement - voor kortere laadtijden

Als je de navigatie met Electric Intelligence activeert, wordt de accu tijdens het rijden voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurbereik van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een geïntegreerde PTC (Positive Temperature Coefficient) boosterverwarming. Dit verkort de laadtijd bij het snelladen.

Laadinformatie bestuurdersdisplay - perfect

De EQE SUV 350+ informeert je tijdens het laden over de laadsnelheid (in kW), de resterende laadduur en het aantal bijgeladen kilometers. Interessant wanneer je slechts wil bijladen wat je nodig hebt.

Laadsnelheid - langzamer dan verwacht

Bij de snellaadbeurt verliep het laden toch wat trager dan verwacht. De laadsnelheid was amper 60 kW. Dit kan diverse redenen hebben zoals buitentemperatuur, andere voertuigen die aan het laden zijn, de temperatuur van de batterij en andere redenen. Buitentemperatuur was 1°C. Bovendien hebben we vooraf het oplaadpunt niet ingegeven in de navigatie. De batterij had niet de gewenste temperatuur bij de start van de laadbeurt.

Navigatie met Electric Intelligence - je hulp onderweg

Net als bij de andere modellen is het navigatiesysteem met elektrische intelligentie een ideale metgezel om de snelste en en meest comfortabele route te plannen en dit met inbegrip van eventuele laadstops. Top om korte metten de maken met Range Anxiety. 

ECO Charging-functie - zo spaar je de batterij

Schakel je de ECO Charging-functie in dan wordt de accu tot 80% geladen. Het bevordert de levensduur van de batterij. 

Laadbeurten

We hebben 2 laadbeurten achter de rug met de EQE SUV 350+: eenmaal AC tot 100% (SoC) en eenmaal DC tot 70% (SoC). 

Rijbereik

Tools om het rijbereik te verhogen

De EQE SUV 350+ beschikt over een aantal tools waarmee je het rijbereik kan vergroten. EV-rijders weten dat het gebruik van bijvoorbeeld de klimaatregeling een negatieve invloed heeft op het rijbereik. De EQE SUV 350+ helpt je hierbij door het aantal functies te beperken bij het gebruik van de klimaatregeling, het zitcomfort, het interieur en de Eco-rijfuncties. Hierbij wordt mooi weergegeven wat het besparingspotentieel is en de invloed hiervan op het rijbereik. Kan handig zijn wanneer de nood hoog is. Een USP (Unique Selling Point).

Onderstaande grafiek geeft je wat meer informatie.

Het maximum geladen rijbereik is 423 km.

Rijden en comfort

Rijden - in alle stilte

Nee deze EQE SUV rijdt niet zoals de EQE AMG 53 4MATIC+ die we een tijdje geleden mochten testen. Als we het hebben over vermogen natuurlijk. Niet getreurd echter aangezien er eveneens van de EQE SUV een AMG-versie beschikbaar is. De focus ligt niet op prestaties doch eerder op comfort. En op dit vlak kom je natuurlijk niets tekort. Bovendien doe je dit in alle stilte. Je zweeft over de weg.

Interieur - comfort troef

Op interieurvlak volgt de EQE SUV de voetsporen van de EQE Berline. Ook hier staat alles in het teken van comfort en het welbehagen van zowel de bestuurder als de passagiers. Schermen zijn in vandaag de dag. Ook deze EQE SUV ontkomt hier niet aan: je beschikt over een centraal touch screen van 12,4 inch groot en natuurlijk de bestuurdersdisplay. Zie je het nog wat groter? Dan kan je opteren voor het MBUX Hyperscreen (Mercedes-Benz User Experience) met drie grote schermen. Optioneel doch standaard op de EQE SUV 500 4MATIC/EQE SUV 43 4MATIC/EQE SUV 53 4MATIC+. Het stuur bevat reeds een groot aantal functies die je via aanraakgevoelige toetsen kan bedienen. Een pluspunt zo dat niet alles via het touchscreen moet gebeuren.  

Ruimte - family first

De EQE SUV wordt gepresenteerd als de elektrische gezinswagen van Mercedes. Dus aan ruimte zeker geen gebrek zowel voorin als achterin. De achterbank is moduleerbaar. Leg je alle zetels plat dan kom je aan een volume van 1.675l. 

Dashboard - HUD (Head-Up Display)

Het dashboard voelt vertrouwd aan. Geen klein scherm voor jou doch een gedigitaliseerd duidelijk afleesbaar scherm met de informatie die je als bestuurder nodig hebt. Volledig aan te passen aan jouw eigen smaak. De Head-Up Display is groot en duidelijk afleesbaar. Het is en blijft een troef om de noodzaklijke informatie voor jou geprojecteerd te zien op de voorruit. 

OAT (Over the air updates) - maak je keuze

Het is "in" vandaag de dag. Alle updates gebeuren over the air. Ook bij de EQE SUV.  De EQE SUV biedt de mogelijkheid om extra voertuigfuncties te activeren via over-the-air technologie (OTA) in een aantal functionele gebieden. Dit betekent dat na aankoop en na het kiezen van de originele nieuwe configuratie, een deel van de uitrusting van de EQE SUV individueel kan worden aangepast. De OTA-functies zijn beschikbaar in de Mercedes me Store en het aanbod zal geleidelijk worden uitgebreid.

ADAS

Dat de EQE SUV beschikt over de nieuwste rijhulpsystemen systemen is een evidentie. Wel is het zo dat bepaalde rijhulpsystemen een onderdeel kunnen zijn van een Pack. Een beknopt overzicht:

  • Active Distance Assist DISTRONIC
  • Active Steering Assist
  • Traffic Sign Assist - met waarschuwingsfunctie oversteekplaats van voetgangers en rood licht waarschuwingsfunctie 
  • Active Lane Keeping Assist
  • Active Lane Change Assist
  • Active Emergency Stop Assist
  • ATTENTION ASSIST
  • Active Brake Assist with cross-traffic function
  • Active Blind Spot Assist and exit warning function
  • PRE-SAFE® PLUS
  • Digital light

Een pluspunt is dat de rijhulpsystemen niet opdringerig uit de hoek komen. Het is wel zo dat enige kennis over de werking van deze systemen aan te raden is. 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Steeds interessant om de resultaten van de test te vergelijken met de WLTP-cijfers. Enkel op het testparcours scoren we onder het WLTP-gemiddelde. Belangrijk is natuurlijk de periode waarin we de test hebben uitgevoerd. In de zomer zullen we andere cijfers zien dan in de winter. 

Testverslag DrivOlution Mercedes-Benz EQE SUV rear view

Het is duidelijk dat de EQE SUV 350+ Business Edition volledig past in de strategie van elektrificatie van Mercedes-Benz. Bovendien heeft een SUV wel wat voordelen ten opzichte van een berline versie. De instap is wat hoger wat het instappen voor sommige mensen vergemakkelijkt en je hebt meer ruimte ter beschikking. Het is dus een echte familiewagen. De technologie in de EQE SUV is vooral gericht op efficiëntie en iets minder op het gebied van prestaties (vermogen). De navigatie met elektrische intelligentie blijft top. Kortom een fantastische wagen om mee te rijden. Enkel de prijs kan een obstakel zijn. Met een startprijs vanaf € 84.700,00 val je misschien buiten de prijzen.

We kunnen gerust stellen dat de EQE SUV 350+ perfect voldoet aan wat je in dit segment mag verwachten. 

Meer informatie over de EQE SUV vind je hier EQE SUV | Mercedes-EQE (mercedes-benz.be)
Foto's :  EQE SUV | Mercedes-Benz Media 
Met dank aan Mercedes-Benz Belgium voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.