Testverslag Mercedes-Benz EQS AMG 53 4MATIC+

Test report

-
Testverslag Mercedes-Benz AMG EQS 53 4MATIC+ general view

Voeg je de letters "AMG" toe aan een model uit de Mercedes-stal dan kom je sowieso in een andere leefwereld terecht. Een wereld van performante bolides, ronkende V8-motoren, een agressiever uiterlijk, betere wegligging, betere stabiliteit en ga zo maar door. De AMG-cultuur. Tijden veranderen. Elektrificatie komt eraan en ook AMG, de sportafdeling van Mercedes-Benz, moet mee evolueren naar het elektrische tijdperk. Eh voila, vandaag maken we kennis met de Mercedes-Benz AMG 53 4MATIC+, de eerste puur elektrische AMG op basis van de EQS. Ondertussen is het AMG elektrische gamma verder uitgebreid met de EQE 53 & 63 AMG en eveneens de elektrische SUV's beschikken over een AMG-versie. 

Maar wat heeft deze AMG 53 4MATIC+ te bieden? Adembenemende prestaties, zoals het een echte AMG betaamt, doch zonder het specifieke AMG-geluid. Alhoewel de AMG-afdeling ook hier een antwoord heeft op gevonden. Kwestie van de AMG-spirit te bewaren. 

We mochten vier dagen met deze bolide rondrijden. Rekening houdend met het DNA van DrivOlution hebben we het op een "rustige rijstijl" gehouden alhoewel de verleiding soms groot was.

Algemeen

  • Hatchback
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.655 kg
  • Prijs testvoertuig 178.475,- euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Type batterij Lithium-ion
  • 120 kW batterijcapaciteit (107,8 kW bruikbaar)
  • Vermogen 484 kW (658 pk)/560 kW (761 pk)*
  • 950 Nm/1020 Nm* koppel
  • 4MATIC+ (AWD)
  • Platform MB EVA2
  • * met AMG DYNAMIC PLUS pakket

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 22,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 563 km
  • Rijbereik stad 613 km

Laadinformatie

  • Boordlader 22 kW
  • Laadvermogen AC 22 kW
  • Laadvermogen DC 207 kW maximaal
  • AC : nul laadbeurten
  • DC : een laadbeurt
  • Laadaansluiting rechts achteraan
  • Voorverwarming/koeling HV batterij ja
  • Laadtoestand instelbaar ja

Testparcours (101 km)

  • Buiten stad (41 km) 17,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 20,0 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 17,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,4 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (455 km)

  • Buiten stad 22,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,7 kWh/100 km
  • Stad 17,7 kWh/100 km
  • Mix 24,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd 21,7 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

455 Testkilometers

Aandrijflijn

EVA2 platform

De EQS AMG 53 4MATIC+ maakt gebruik van het EVA2-platform. EVA staat voor Electric Vehicle Architecture. Het wordt gebruikt voor de EQS en EQE en dit zowel voor de sedans als de SUV's. In de toekomst volgen nog meer volledig elektrische AMG-modellen die gebruik zullen maken van het door AMG zelf ontwikkelde AMG.EA-platform. De elektrificatie van het merk wordt duidelijk voortgezet. 

AMG-specifieke elektromotoren - voor perfect uitgebalanceerde rijprestaties 

De AMG-specifieke elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent bekrachtigde synchrone motoren (PSM).

Accucapaciteit & vermogen - 484 kW of 560 kW

De EQS AMG 53 4MATIC+ beschikt over een accucapaciteit van 120 kWh waarvan 107,8 kWh bruikbaar is. De basisversie haalt hiermee een vermogen van 484 kW (658 pk) en een maximum koppel van 950 Nm. Nog niet voldoende? Dan kan je in optie kiezen voor het AMG DYNAMIC PLUS-pakket. Het maximum vermogen stijgt dan tot maximaal 560 kW (761 pk) in de modus RACE START met boostfunctie. Je beschikt hiermee over een maximum koppel van maar liefst 1.020 Nm. Moet er nog meer zijn?

Accumanagementsysteem - specifiek AMG

Dit houdt in dat bij de keuze van de Comfort rijmodus de nadruk ligt op de actieradius. Kies je voor de rijmodi Sport en Sport+ dan ligt de nadruk logischerwijze op prestaties.

AMG DYNAMIC SELECT rijmodi voor een individuele rijervaring
Je kan de rijeigenschappen van de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ met een druk op de knop aanpassen aan de situatie of je persoonlijke voorkeuren. Via AMG DYNAMIC SELECT heb je de keuze uit vijf verschillende rijmodi met name 'Slippery', 'Comfort', 'Sport', 'Sport+' en 'Individual'. De verschillende rijmodi bestrijken een breed spectrum, van hoog comfort tot uitgesproken sportiviteit. Afhankelijk van je keuze worden een aantal belangrijke parameters zoals rij- en prestatiekenmerken, onderstelinstellingen, stuurinrichting, AMG Dynamics en AMG SOUND EXPERIENCE aan de geselecteerde rijmodus aangepast. In de rijmodus Sport+ (of met kickdown) kan de maximale aandrijfkracht worden opgeroepen. De knoppen bevinden zich onderaan het stuur.

AMG Performance 4MATIC+ - variabele vierwielaandrijving 

De EQS AMG 53 4MATIC+ beschikt over een variabele vierwielaandrijving. Dit systeem verdeelt de aandrijfkoppels continu tussen de voor- en achteras. Om je een idee te geven van de kracht van het systeem: het koppel wordt maar liefst 160 keer per seconde gecontroleerd en indien nodig aangepast.

AMG RIDE CONTROL+  is een luchtveersysteem gecombineerd met adaptieve, elektronisch geregelde instelbare demping in combinatie met standaard achterasbesturing.

Achterasbesturing - standaard
De AMG EQS 53 4MATIC+ is standaard uitgerust met achterasbesturing. De stuurhoek van maximaal 9 graden verbetert de wendbaarheid van de grote sedan aanzienlijk. De draaicirkel bedraagt 11,5 meter - dit is het niveau van de compacte klasse. Rekening houdend met de afmetingen van de EQS is dit geen overbodige luxe.

Remenergierecuperatie 

De EQS AMG 4MATIC+ beschikt over volgende recuperatieniveaus: 

  • Intelligente recuperatie - met ondersteuning
  • Geen recuperatie - lekker zeilen/coasten
  • Normale recuperatie
  • Sterke recuperatie - Maximale recuperatie tot 300 kW.

Je kan de recuperatieniveau's eenvoudig regelen met behulp van de peddels aan het stuur. Kies je voor geen recuperatie dan kan je de wagen mooi laten coasten/zeilen. De bestuurder kan het recuperatieniveau in drie stappen aanpassen via schakelaars op het stuurwiel en krijgt situatie-gerelateerde ondersteuning van de ECO Assistant. Gecombineerd remmen kan tot stilstand. Met behulp van de optionele DRIVE PILOT wordt automatisch afgeremd in reactie op gedetecteerde voorliggers tot ze tot stilstand komen, bijvoorbeeld bij verkeerslichten.

Verbruik

Bekijken we even hoe de Mercedes-Benz EQS AMG 53 4MATIC+ presteert op het gebied van verbruik. Na 455 heerlijke testkilometers noteren we een gecombineerd testverbruik van 21,7 kWh/100 km en dit verdeeld over elf geregistreerde ritten. Op basis van de bruikbare accucapaciteit (107,8 kWh/100 km) is dit voldoende voor een rijbereik van 497 km

Wat betekent dit op het niveau van ritprofielen? Laten we even kijken:

  • Het merendeel van de ritten hebben we afgelegd op autosnelweg met name zes ritten van de elf wat overeenkomt met 55% van de tijd. De boordcomputer noteert een verbruik van 21,7 kWh/100 km. In termen van rijbereik betekent dit 497 km*.
  • Drie ritten zijn ritten op secundaire wegen (buiten de stad). Deze ritten leveren een gecombineerd verbruik op van 22,1 kWh/100 km. Goed voor een theoretisch van 488 km*.
  • Slechts één rit in de stad. Hier laat de EQS AMG 53 4MATIC+ zich van zijn beste kant zien met een verbruik van 17,7 kWh/100 km. Aan dit verbruik zou je 609 km* ver geraken.
  • Eén rit is een mix van autsonelweg en secundaire wegen en levert een verbruik op van 24,2 kWh/100 km en een rijbereik van 445 km*.

Het wordt iets moeilijker wanneer we de resultaten bekijken op het gebied van de gekozen rijmodus, We hebben tijdens de verschillende ritten hoofdzakelijk gekozen voor de Comfort- modus (in totaal acht ritten van de elf). In twee ritten is de keuze gevallen op de Sport-modus en slechts éénmaal was de verleiding te groot en hebben we toch even de Sport+-rijmodus gekozen. Kies je voor deze laatste dan gaat het verbruik snel de hoogte in en het rijbereik snel in de andere richting. Zowel in de Sport als de Sport+-modus leg je natuurlijk de nadruk op prestaties. En dan besteed je wat minder aandacht aan het verbruik.

Tijdens de testperiode is gebleken dat de EQS AMG 53 4MATIC+ zelfs in de "gewone" Comfort-modus je meer dan voldoende rijplezier biedt. De acceleraties zijn aangenamer en aangepast aan het dagelijkse verkeer. De "Autobahn" is een meer geschikt terrein om de Sport en de Sport+ uit te testen. 

 

Testparcours

Bekijken we even hoe de EQS AMG 53 4MATIC+ het doet op ons testparcours. De weersomstandigheden waren niet optimaal. Na 101 km komen we uit op een gecombineerd testverbruik van 18,4 kWh/100 km. Op basis van de beschikbare accucapaciteit 108,4 kWh zou dit goed zijn voor een theoretisch rijbereik van 586 kilometer*.

We krijgen de volgende resultaten op basis van de verschillende onderdelen van het testparcours:

  • de rit buiten de stad (41,0 km) levert een verbruik op van 17,5 kWh/100 km. Voldoende om 616 kilometer* ver te geraken op een laadbeurt;
  • de rit op autosnelweg (39 km) levert een verbruik op van 20,0 kWh/100 km. Hiermee kom je 539 kilometer* ver;
  • de stadsrit (20 km) eindigt op een verbruik van 17,7 kWh/100 km waarmee je 609 kilometer* kan afleggen.

Het verschil in verbruik tussen de rit buiten de stad en de stadsrit is vrij klein. De rit op autosnelweg levert toch een mooi resultaat op als we rekening houden met het gewicht van de EQS AMG 53 4MATIC+. Met dank aan de goede luchtweerstand van 0,23. Bovendien loont het aanhouden van een constante snelheid.

En hoe is de evolutie van het rijbereik tijdens de rit?

Het rijbereik bij de start was 334 km. Na de rit buiten de stad is het rijbereik gedaald naar 304 km wat een daling is van 30 km. Het verlies aan rijbereik op de autosnelweg is merkelijk hoger met een daling van 39 km. De daling in de stad valt mee met name 16 km. In totaliteit hebben we op het testparcours 85 km prijs gegeven aan rijbereik. Knap!

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco).

Laden en rijbereik

Het opladen van de batterij is een onderdeel van het elektrisch rijden. Even belangrijk is de informatie die de constructeur aanbiedt aan de bestuurder om het laden zo aangenaam en efficiënt mogelijk te maken. 

Efficiënt thermomanagement - voor kortere laadtijden

Als je de navigatie met Electric Intelligence activeert, wordt de accu tijdens het rijden voorverwarmd of gekoeld om bij het laadpunt de optimale temperatuur voor snelladen te bereiken. Het gewenste temperatuurbereik van de accu wordt bereikt met behulp van het koelcircuit en een geïntegreerde PTC (Positive Temperature Coefficient) boosterverwarming. Dit verkort de laadtijd bij het snelladen.

Laadinformatie bestuurdersdisplay - een voorbeeld voor anderen

  • Je kan perfect instellen tot welk percentage je de batterij wil opladen.
  • ECO laden = 80%. Kies je hiervoo dan wordt de laadtoestand automatisch beperkt tot 80%. Volledig opgeladen batterijen verouderen sneller.
  • Laadsnelheid wordt perfect weergegeven en dit in kW.
  • De resterende laadduur wordt weergegeven. 
  • Je kan bovendien zien hoeveel kilometers zijn bijgeladen. Handig als je maar een bepaald aantal kilometer wil bijladen.

Laadsnelheid - mooie curve

Volg je het laadproces dan zie je duidelijk dat de laadsnelheid (in kW) behoorlijk constant blijft. Gestart met een laadsnelheid van 93 kW (informatie voertuig) was dit na 76% geladen nog steeds 93 kW. Mooi!

Navigatie met Electric Intelligence - je hulp onderweg

Het navigatiesysteem met elektrische intelligentie helpt je de snelste en en meest comfortabele route te plannen en dit met inbegrip van eventuele laadstops. Dit gebeurt op basis van talloze factoren zoals de berekende energiebehoefte, de verkeerssituatie, files, wegafsluitingen. Deze relevante gegevens worden meegenomen in de berekening. Zo heb je geen last van laadstress of range anxiety. 

ECO Charging-functie

De ECO Charging-functie levert hier een belangrijke bijdrage aan: de intelligente regeling vermindert de belasting van de accu tijdens het laden en vertraagt zo het natuurlijke verouderingsproces van de accu. Klanten kunnen ook profiteren van de ‘laadonderbreking’-functie: het laadproces kan op vrij te kiezen tijdstippen worden gepauzeerd, zodat bijvoorbeeld op een later tijdstip goedkopere dalstroom kan worden gebruikt. Het accucertificaat staat garant voor de lange levensduur van de HV-accu’s en is geldig tot 10 jaar of 250.000 km.

Laadbeurten - eenmaal DC

Eenmaal een snellader bezocht met de EQS AMG 53 4MATIC+. Je dient de laadklep te openen via het centrale scherm. Laadbeurt vlot verlopen. We hebben in een tijdspanne van éénenveertig minuten 59,47 kWh bijgeladen oftewel 312 kilometer. Kostprijs laadbeurt 50,5 euro (BTWi). Weergegeven tarief is 0,73€/kWh. 

Rijden en comfort

Rijden - AMG feeling

Het volledige potentieel halen uit de EQS AMG 53 is niet mogelijk in het dagdagelijkse verkeer. Ik vermoed dat we slechts een vijfde van het potentieel gebruikt hebben. Ok af en toe hebben we wel het stroompedaal wat forser ingeduwd en zelfs dan voel je dat er nog marge is. De acceleraties zijn fenomenaal. 

Buitenkant - geen overvloed van spoilers

Je moet kennis hebben om de EQS AMG 53 te onderscheiden van zijn teamgenoten. Vooral de  de AMG-specifieke zwarte grille met verchroomde verticale staanders, geïntegreerde Mercedes-ster en AMG-logo springen hierbij in het oog. Ook de mooie AMG-velgen zijn een streling voor het. Voor de rest is het sober gehouden en dit heeft een reden : alle bijkomende attributen hebben immers een negatieve invloed op het rijbereik. 

AMG Sound Experience: elektrisch rijden met AMG-geluid

Tja een AMG zonder het specifieke AMG-geluid is ondenkbaar. Het is een onderdeel van de AMG-ervaring. En wat met de EQS AMG 53 4MATIC+? Geen nood. Ook hier heeft men bij AMG aan gedacht. De EQS 53 4MATIC+ is uitgerust met de AMG SOUND EXPERIENCE. Het brengt een nieuw, krachtig en sonoor geluid naar elektrisch rijden. Het is in principe een geluidssysteem dat gebruik maakt van speciale luidsprekers, een basactuator en een geluidsgenerator om een speciale geluidservaring te creëren in twee versies: "Authentic" of, als optie, "Performance". Het systeem wordt van binnen en van buiten gegenereerd met een tonaliteit en intensiteit die zijn afgestemd op de actuele rijomstandigheden, de geselecteerde rijmodus of de wensen van de bestuurder. 

Comfort - alles wat je van het huis mag verwachten

Je komt naast de verbluffende prestaties ook niets te kort op het gebied van comfort. We hadden niet anders verwacht. Logischerwijze wordt het aangevuld met een aantal specifieke AMG-stijlelementen zoals het AMG Performance-stuurwiel met zilverkleurige peddels voor het instellen van recuperatieniveaus en de AMG stuurwielknoppen, de AMG-sportpedalen, de AMG-vloematten, de AMG-instaplijsten, AMG-sportstoelen.

MBUX Hyperscreen - nog steeds top

Leuk om nog eens het echte "cockpit--gevoel" te hebben. En dit wordt mede versterkt door het fantastische MBUX Hyperscreen. 

ADAS

Deze EQS AMG 53 4MATIC+ sluit nauw aan de bij de andere EQS-modellen wanner het op veiligheid aankomt. Hij beschikt dan ook over een uitgebreid aanbod aan ADAS (Advanced Driver Assist Systems). De voornaamste:

  • Active Distance Assist DISTRONIC
  • Active Steering Assist
  • Traffic Sign Assist - met waarschuwingsfunctie oversteekplaats en rood licht waarschuwingsfunctie
  • Active Lane Keeping Assist
  • Active Lane Change Assist
  • Active Emergency Stop Assist
  • ATTENTION ASSIST* 
  • Active Brake Assist with cross-traffic function
  •  Active Blind Spot Assist and exit warning function
  • Evasive Steering Assist
  • PRE-SAFE® PLUS

De rijhulpsystemen doen hun werk zoals het hoort zonder "opdringerig" uit de hoek te komen.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Je kan in de buurt komen van de opgegeven WLTP-waarden wanneer je een beheerste rijstijl aanhoudt. Zet je in op de prestaties van de EQS AMG 53 4MATIC+ dan wordt het wat moeiljker.

Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQS AMG 53 4MATIC+ rear view

Na onze vierdaagse testrit met de EQS AMG 53 4MATIC+ is het duidelijk dat de AMG-versie van deze EQS een fantastische wagen is om mee te rijden. Afhankelijk van je "mood" laat hij zowel een rustige rijstijl toe als een meer sportieve rijstijl. De prestaties zijn verbluffend! De AMG-cultuur is duidelijk behouden. Helaas zal je hem niet vaak terugvinden op een fleetlijst. Hij richt zich eerder tot een specifiek publiek die sportiviteit hoog in het vaandel dragen en voor wie het bijhorend prijskaartje geen probleem vormt. 

Meer informatie over de Mercedes-Benz EQS AMG 53 4MATIC+ evenals de andere modellen vind je hier EQS Limousine | Mercedes-AMG (mercedes-benz.be) 
Met dank aan Mercedes-Benz BeLux N.V. voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: Mercedes-Benz Media
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.