Testverslag Mercedes-Benz EQV 300 L2

Test report

-
Mercedes-Benz EQV 300 L2 Font view

De EQ-familie van Mercedes-Benz groeit. EQ staat voor intelligente elektromobiliteit en is de verzamelnaam voor de elektrificatie binnen het merk. 
Terwijl het aanbod van de elektrische voertuigen zich hoofdzakelijk toespitst op het segment van de populaire SUV's en professionele Vans mikt Mercedes-Benz met de EQV300 op een andere doelgroep met name het segment van de luxe Vans. Na de EQC, de allereerste volledig elektrische SUV, stelt Mercedes-Benz (Vans) zijn
premium MPV (multi-purpose vehicle) voor. Mercedes-Benz Vans presenteerde de Concept EQV als studie op de Autosalon van Genève in maart 2019. En nu is de serieversie beschikbaar. Zijn roots met de V-klasse zijn duidelijk zichtbaar. De zwarte gesloten grille toont aan dat het om de elektrische versie gaat.

Hoe presteert de EQV 300 in de dagelijkse routine op de weg? Tijd om het even uit te zoeken waarbij de focus vooral ligt op verbruik en bijhorend rijbereik.

Algemeen

  • MPV (Multi Purpose Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 2635 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 100 kWh batterijcapaciteit (90 kWh bruikbaar)
  • 150 kW vermogen
  • 310 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 28,9 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 344 km rijbereik (gecombineerd)
  • 453 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (104 km)

  • Buiten stad (44 km) 16,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 23,1 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 15,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,3 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 110 kW (max)
  • Laadaansluiting : links vooraan in de voorbumper

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (60 minuten)
  • Gemiddelde laadduur test (AC) 05:12 (uu:mm)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

838 Testkilometers

Verbruik

We hebben met de EQV 300 838 testkilometers achter de boeg en dit verdeeld over 18
ritten. De boordcomputer noteert een testgemiddelde van 20,9 kWh/100 km. Dit komt
overeen met een equivalent brandstofverbruik van 2,4 l/100 km. Het laagste
genoteerde verbruik is 15,4 kWh/100 km, het hoogste is 25,0 kWh/100 km. Op basis
van het testgemiddelde zou je hiermee 431 kilometer ver geraken.

De beste resultaten verbruikshalve worden behaald op de ritten buiten de stad en de
stadsritten. De lagere snelheid en een constante snelheid spelen hierbij een
belangrijke rol. Op snelwegen spelen aerodynamische invloeden een rol.

De rijmodus beïnvloedt eveneens het verbruik doch de verschillen zijn eerder beperkt.
In de E+ (maximum range) scoort de EQV 300 het best.
 

Testparcours

En hoe presteert de EQV 300 L2 op ons testparcours van 104 km? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 18,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 90 kWh zou je met dit verbruik 492 km ver geraken (theoretische berekening). Daarmee zitten we boven het gecombineerde WLTP bereik van 344 km (gecombineerd). We opteerden voor de rijmodus E+ (MR = maximum range).

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de EQV 300 scoort bijzonder goed in het stadsgedeelte (21 km) met een gemiddelde van 15,4 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 584 km*.
  • het verbruik stijgt logischerwijze wanneer je de autosnelweg (39 km) opgaat : 23,1 kWh/100 km welke een equivalent benzineverbruik oplevert van 2,7 l/100 km. Dit is goed voor een rijbereik van 390 km*.
  • Buiten de stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 16,4 kWh/100 km (1,9 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 549 km*.

Hoe zit het met het rijbereik? We zijn gestart met een rijbereik van 283 km. Na het gedeelte buiten de stad noteren we een daling van 29 km in het rijbereik en stranden we op 254 km. De grootste daling in rijbereik laat zich voelen op de autosnelweg : van 254 km naar 193 km. Een daling van 61 km. In de stad is deze daling minder groot : van 193 km naar 184 km (-9 km). Het is duidelijk dat de beste resultaten behaald worden in de stad. Niet onlogisch. Met een voertuig op fossiele brandstof zou je net het omgekeerde resultaat hebben.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd. De gekozen rijmodus is E+ (maximum range).

Rijden en comfort

Aandrijving
De EQV 300 beschikt over een batterijpakket van 100 kWh waarvan 90 kWh bruikbaar. Dit alles is goed voor een vermogen van 150 kW en dit volstaat ruimschoots voor onze Belgische (file)wegen. 
Rijmodi
Je kan kiezen tussen verschillende rijmodi in de EQV300 via de DYNAMIC-toets. 

  • E+ (maximum range) : deze rijmodus kies je voor een zeer zuinige rijstijl om het elektrisch rijbereik te maximaliseren. In de rijmodus wordt het vermogen beperkt tot max. 80 kW, max. koppel van 293 Nm en een verminderd vermogen bij verwarming/koeling 
  • E zuinige rijstijl : voor een perfecte balans tussen efficiëntie en comfort, max. 100 kW en iets verminderd vermogen bij verwarming/koeling
  • Comfort - comfortabele rijmodus. Dit is de rijmodus waarin het voertuig start.
  • Sport - in deze rijmodus beschik je over het volle vermogen (150 kW). 

Als je het verbruik per rijmodus bekijkt dan zijn de verschillen eerder gering. Alles heeft te maken met het gekozen ritprofiel. Eenmaal je op de autosnelweg rijdt aan een constante snelheid is de invloed van de rijmodus beperkt.

Remenergierecuperatie D+, D, D-, D-- en D Auto

Je bepaalt zelf via de recuperatiefasen hoe je de EQV 300 wil vertragen. Kies voor de "D+" als je maximaal wil profiteren van de aanwezige energie van je voertuig : de vertraging is nihil en je kan lekker coasten. In de stand "D--" is de vertraging het grootst waarbij je remt zonder gebruik te maken van je rempedaal. Hou er wel rekening mee dat je het rempedaal wel nodig hebt om volledig tot stilstand te komen. De verschillende recuperatiefasen zijn perfect inschakelbaar via de paddles aan het stuur en de fases worden bovendien weergegeven op de display. Handig en bovendien leuk om mee te experimenteren! Wat te ingewikkeld? Kies dan voor de recuperatiefase "D Auto", waarbij de acculading optimaal wordt gebruikt. De recuperatiefase wordt met behulp van navigatiegegevens, verkeersbordherkenning alsmede radar- en camera-informatie automatisch aangepast

Interieur

Het interieur straalt luxe en rust uit. Alles is afgewerkt met keurige materialen. De lederen zetels maken het geheel af en verhogen het luxe-gevoel. De positie van de verschillende bedieningselementen zijn ideaal gepositioneerd en vlot bedienbaar. De touchpad in de middenconsole is handig en licht bedienbaar. De zetels bieden voldoende steun, zijn vlot (elektrisch) instelbaar. De geheugenfuncties is aangenaam indien meerdere mensen met het voertuig rijden.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

Met MBUX beschik je standaard over een multimediasysteem dat nagenoeg niets te wensen overlaat. Het modulair opgebouwde Infotainmentsysteem is intuïtief te bedienen, voor maar liefst 8 personen individualiseerbaar en uitbreidbaar: van de smartphone-integratie en de intelligente spraakbediening tot en met de Mercedes-Benz navigatie en de verkeersbordenassistent.

De elektrische schuifdeur links is een optie doch wel bijzonder handig. Aanrader!

Laden en rijbereik

Het voordeel van een volledig elektrische wagen is dat je minder vaak een laadpaal dient te bezoeken dan een Plug-in Hybrid. Het rijbereik is immers veel groter. Bovendien kan je snelladen.

En hoe zit het bij de EQV 300? We hebben in totaal drie maal een laadpaal bezocht : tweemaal AC en eenmaal DC geladen. De gemiddelde laadduur (AC) bedroeg 5 uur en 12 minuten. Veel hangt af van de SoC (State of Charge). Het maximum bijgeladen rijbereik is 417 km. Hierbij houdt de EQV rekening met het gemiddelde verbruik van de vorige rit(ten).

Ik geef toe iets hogere verwachtingen te hebben bij de snellaadbeurt: zestig minuten om van een SoC van 32% naar een SoC van 70% te gaan. In totaal 142 kilometer bijgeladen. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Ook op het gebied van veiligheid laat deze EQV300 je niet in de kou staan. Hieronder een beknopt overzicht van de voornaamste rijhulpassistentiesystemen (ADAS):

  • Actieve spoorassistent
  • Dodehoekassistent
  • Verkeersbordenassistent - werkt nauwkeurig
  • ATTENTION ASSIST - kan, vooral bij lange ritten en nachtritten, de rijveiligheid verhogen en voorkomen dat de bestuurder in slaap valt. Het systeem geeft zicht- en hoorbare waarschuwingssignalen zodra typische tekenen van vermoeidheid of onoplettendheid worden waargenomen. Vervolgens wordt de bestuurder aanbevolen een pauze te nemen. Om het rijgedrag te bepalen, worden de stuurbewegingen geanalyseerd, waaruit een bestuurdersprofiel wordt samengesteld.
  • PRE-SAFE® - Het preventieve beschermingssysteem voor inzittenden PRE-SAFE® kan al vroegtijdig kritieke situaties waarnemen en vervolgens uit voorzorg beschermingsmaatregelen nemen. Tot deze maatregelen behoren onder andere het aantrekken van de reversibele veiligheidsgordels voor de bestuurder en bijrijder, het sluiten van eventuele geopende ruiten en daksystemen, alsmede – in combinatie met de elektrisch bediende stoelverstelling – het in een gunstigere stand zetten van de bijrijdersstoel wanneer een ongeval onvermijdelijk is.
  • Zijwindassistent - kan afwijkingen van het rijspoor die worden veroorzaakt door sterke windvlagen van de zijkant, tijdig herkennen en de bestuurder helpen in de juiste baan te blijven. 

Vergelijk WLTP - testresultaten

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Steeds interessant om te zien hoe ver je geraakt op basis van je verbruik. Hieronder een simulatie (indicatief). Het spreekt voor zich dit momentopnames zijn en dat andere factoren de opgegeven cijfers kunnen beïnvloeden. 

Mercedes-Benz EQV 300 L2 rear view

De EQV 300 L2 zou je kunnen omschrijven als de ultieme rijervaring voor jezelf en voor je passagiers: hij combineert de stilte van het elektrisch rijden met de luxe die we van een premiummerk gewoon zijn. De perfecte VIP-shuttle voor de professionelen onder ons doch evengoed de ideale metgezel voor je vrijetijdsbesteding. We mochten een tijdje geleden al even kennis maken met de Vito Tourer 119 CDI 4x4 Select, die eveneens als elektrische variant beschikbaar is. De EQV 300 L2 tilt deze Van nog op een hoger niveau : luxueus, kwalitatief hoogstaand, comfortabel in het rijden en bovenal zeer stil. 

Ook verbruikshalve scoort de EQV 300 behoorlijk sterk. Dit uit zich natuurlijk in zijn rijbereik: de opgegeven WLTP-waarden op het gebied van rijbereik hebben we zonder problemen behaald. Tenminste als je je rechtervoet onder controle kan houden. 

De EQV 300 L2 is zonder meer de 'elektrische' referentie in het segment van MPV's. Top!