Testverslag Mercedes-Benz Vito Tourer 119 CDI 4x4 Select, 140 kW, 175 g (NEDC)/ 225 g (WLTP)

Test report

-
Vito Tourer 119CDI front view

We testen de Vito Tourer 119 CDI uit. De Vito en de Vito Tourer richten zich voornamelijk op een professionele doelgroep terwijl de V-klasse zich toespitst op privégebruik. 
We maken kennis met de vernieuwde Vito Tourer die een update heeft gekregen. Naast een aantal uiterlijke veranderingen, zoals een nieuw ontworpen grille en in optie verkrijgbare bumpers in koetswerkkleur, een motor van de nieuwste generatie (OM 654) die moet zorgen voor een nog lager verbruik en minder uitstoot is eveneens het interieur gerestyled. Kortom alles om zijn voortrekkersrol nog te versterken.
We testen de 119 CDI SELECT versie uit in 4x4 configuratie. Zoals steeds ligt de focus op het vlak van verbruik. 

Algemeen

  • Minibus (MPV) (8+1)
  • Rijklaar gewicht 2100 kg

Motor

  • ICE diesel
  • 1950 cc
  • 4 cilinder
  • 140 kW
  • 440 Nm koppel
  • 9G-TRONIC (9-trapsautomaat)

Verbruik/Emissie

  • 6,6 l/100 km (gecombineerd) NEDC/175 g
  • 8,6 l/100 km (gecombineerd) WLTP/225 g

Testparcours (106 km)

  • Buiten stad (44 km) 6,3 l/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 7,1 l/100 km
  • Stad (22 km) 7,1 l/100 km
  • Gemiddeld 6,8 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1032 Testkilometers

Verbruik

We voegden 1032 testkilometers toe aan de teller van de Vito Tourer, verdeeld over negentien ritten. Het merendeel daarvan voltooiden we op autosnelweg (elf in totaal). Wat zijn de resultaten? De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 6,2 l/100 km. Het berekend verbruik komt neer op 6,4 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 5,4 l/100 km, het hoogste 7,5 l/100 km. Voor alle duidelijkheid dienen we aan te stippen dat alle ritten in lege toestand, dus zonder bijkomende passagiers, zijn uitgevoerd. 
Een parameter die zonder meer zijn invloed heeft op het verbruik. Bovendien hebben we voornamelijk langere ritten gedaan en in mindere mate stadsverkeer. 

Testparcours

Storm Odette en regen waren onze gasten tijdens het afrijden van het testparcours. Dit heeft sowieso zijn weerslag op het behaalde verbruiksresultaat. De boordcomputer noteert een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km op het 106 kilometer lange testparcours. Op zich best een leuk cijfer. Het beste resultaat van 6,3 l/100 km is behaald op het gedeelte buiten stad (44 km). Het verbruik stijgt naar 7,1 l/100 km eenmaal we op autosnelweg (40 km) zitten waar storm Odette zich van zijn beste kant liet zien en de minder positieve kanten van een Van naar boven komen (luchtweerstand). In het stadsverkeer (22 km) behalen we hetzelfde resultaat.

ADAS (Advanced Driver Assist System)

Mercedes-Benz is steeds een pionier geweest op het gebied van veiligheid. Het ontbreekt deze Vito Tourer dan ook niet is aan de nodige ADAS (Advanced Driver Assist Systems). Een greep uit het aanbod (sommigen daarvan zijn in optie of als onderdeel van een pakket verkrijgbaar):

  • DISTRONIC 
  • Elektronisch stabiliteitsprogramma ADAPTIVE ESP®
  • Actieve parkeerassistent met achteruitrijcamera - duidelijk en scherp beeld
  • Snelheidsregelsysteem TEMPOMAT
  • Dodehoekassistent - Zijdewindassistent - Attention assist
  • Intelligent Light System ILS - het Intelligent Light System ILS beschikbaar als alternatief voor de halogeenkoplampen. Het complete pakket bestaat uit led-indicatoren, led-dagrijverlichting en led-dimlicht, grootlicht en bochtenverlichting.
  • PRE-SAFE® remsysteem - biedt bescherming aan de inzittenden bij een dreigende kop-staartbotsing
  • Bandenspanningscontrolesysteem
Vito Tourer rear view

De Vito Tourer is zondermeer de referentie in zijn segment. Hij straalt kwaliteit uit, hij rijdt bijzonder aangenaam en op het gebied van comfort heb je als bestuurder en passagier niet te klagen. De perfecte (VIP) Shuttle op professioneel vlak. En daar is het bij de Vito Tourer om te doen. 
De nieuwe motor is bijzonder soepel en voldoet perfect aan de verwachtingen. De 9G-TRONIC automatische transmissie is een verademing. Hij zorgt voor het schakelen aan lage toeren wat een positieve weerslag heeft op het verbruik. Het bezorgt jezelf en de vervoerde gasten voor rustige ritten.
Hij scoort goed op verbruiksvlak en dit is belangrijk voor een professional als je de kosten laag wilt houden. Voorwaarde is wel dat je natuurlijk je rechtervoet onder controle kan houden. 
Kortom: de geteste Vito Tourer 119 CDI 4x4 SELECT heeft bij mij alle verwachtingen ingelost.
Toch kijk ik in ieder geval uit naar een vergelijk met zijn elektrische broeders : de eVito Tourer en de EQV.