Testverslag MINI S E Countryman ALL4

Test report

-
MINI S E Countryman ALL4 front view

Een max MINI. Zo kunnen we de MINI S E Countryman ALL4 het best omschrijven. Een Brits icoon gecombineerd met Duitse technologie. Hij is inderdaad de grootste en de meest veelzijdige uit de MINI modellenreeks. Een allrounder door zijn vierwielaandrijving. En geëlektrificeerd, zoals het vandaag de dag betoond. De MINI eVolution.

Hij heeft ondertussen een discrete facelift gekregen waaronder een nieuwe, verfijnde frontgrille en bumperontwerp. Nog interessanter is dat hij beschikt over de nieuwste generatie van accu's die een groter elektrisch rijbereik bieden. We testen het uit.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1790 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1499 cc
  • 162 kW vermogen
  • 220 Nm koppel
  • 3 cilinder

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 1,9 l/100 km (gecombineerd)
  • 48 km rijbereik (EAER)
  • 59 km rijbereik (stadsverkeer - EAER stad)
  • 43 g CO2

Testparcours (102 km) / 8°C

  • Buiten stad (43 km) 0,0/100 km - 13,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 9,2 l/100 km - 0,1 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 0,1 l/100 km - 13,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 3,1 /100 km - 9,0 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 9,7 kW
  • Laadvermogen AC 9,7 kW
  • Laadvermogen DC kW

Laadbeurten

  • AC : zeven laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • Gemiddelde laadduur : 03:26 (uu:mm)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

651 Testkilometers

Verbruik

Na 651 testkilometers komen we uit op een gemiddeld benzineverbruik van 3,3 l/100 km en een elektrisch verbruik van 11,6 kWh/100 km (of een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 km). Maken je het optelsommetje dan kom je uit op 4,6 l/100 km wat best een aardig getal is. We stippen hierbij aan dat het merendeel van de ritten uitgevoerd zijn op autosnelweg. En hier kan je iets minder profiteren van de Plug-in Hybride technologie. 
In de stad en buiten de stad krijg je een ander verhaal. Met een volgeladen batterij kan je best wel wat elektrische kilometers rijden.

Testparcours

De MINI S E Countryman ALL4 scoort goed op ons testparcours van 102 km. De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 3,1 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,0 kWh/100 km (dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,0 l/100 km). De buitentemperatuur bedroeg 8°C.

Zowel de rit buiten de stad (43 km) als de stadsrit (20 km) hebben we volledig elektrisch kunnen afrijden. De 0,1 l/100 km die opgegeven is bij de stadsrit heeft te maken met de foute eDRIVE modus, SAVE BATTERY, bij de opstart in plaats van MAX eDRIVE. Foutje van de testdriver. De rit buiten stad is uitgevoerd in de AUTO eDRIVE modus en de stadsrit in de MAX eDRIVE modus. Tijdens de rit op autosnelweg opteerden we voor de SAVE BATTERY eDRIVE modus om de batterij de sparen en te laden voor de komende stadsrit. Tijdens de rit kunnen we geen beroep doen op de navigatie aangezien we een specifiek parcours volgen. 

Ter info: we kiezen tijdens afrijden van het testparcours voor een anticiperende rijstijl, een zo constant mogelijke snelheid en op autosnelweg is 110 km/u de aangehouden snelheid (op cruise control). We streven naar een energie-efficiënte rijstijl.

Rijden en comfort

De benzinemotor heeft een vermogen van 92 kW en drijft de voorwielen aan terwijl de elektromotor de achterwielen en 70 kW vermogen levert. Samen goed voor 162 kW. En dit is meer dan voldoende voor onze dagdagelijkse ritten. Dit alles wordt gekoppeld aan een 6-traps Steptronic versnellingsbak die zijn werk naar behoren uitvoert.  De upgrade van de batterij naar 10 kWh zorgt voor een groter elektrisch rijbereik

Je beschikt in de MINI S E Countryman ALL4 over drie rijmodi : GREEN, MID en SPORT. Met de eDRIVE-knop heb je als bestuurder de keuze uit drie elektrische aandrijfmodi : AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE en SAVE BATTERY. De gekozen modus heeft voornamelijk invloed op het stuur, het gaspedaal en de versnellingsbak. 

  • De AUTO eDRIVE is de standaardmodus. Het systeem bestuurt zelf het elektrisch rijden. Het zorgt voor een goede balans tussen de benzinemotor en de elektromotor.  Bij het gebruik van de navigatie worden navigatiegegevens aangewend om te anticiperen op bepaalde acties.
  • In de MAX eDRIVE modus rij je volledig elektrisch. Vermogen en snelheid worden hierbij gereduceerd. 
  • Met de SAVE BATTERY modus wordt de acculading gespaard om later elektrisch te kunnen rijden, zoals bijvoorbeeld in de stad. Het opladen van de batterij ondertussen behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Je kan bovendien perfect instellen welke eDRIVE modus je als standaardmodus wil gebruiken. Je experimenteert zelf of je laat het systeem het werk doen door te kiezen voor AUTO eDrive. Het gebruik van de navigatie kan helpen om je rit efficiënt af te leggen.

Neem je plaats achter het stuur van de MINI S E Countryman ALL4 dan overvalt je het typische cocoon gevoel van MINI : stijlvol en typisch MINI met de grote ronde klok in het midden. Ook de typische bedieningshendeltjes onderstrepen dit gevoel.
Het instrumentenpaneel is digitaal geworden. Bovendien, en niet onbelangrijk, is dat het instrumentenpaneel vast gemonteerd is op de stuurkolom : bij het instellen ervan blijft het perfect mogelijk om de informatie probleemloos af te lezen.
De zithouding is perfect elektrisch in te stellen de zetels bieden voldoende zijdelingse steun. De bedieningselementen van cruise control, geluid en dergelijke meer staan ergonomisch opgesteld.

Rijbereik en laden

Verbruik en rijbereik zijn onlosmakkelijk met elkaar verbonden. Bovendien zal het al of niet met een volgeladen batterij vertrekken een belangrijke impact hebben op het verbruik net als het gevolgde wegtype. Dit blijkt ook uit de cijfers. Bij het afhalen van de wagen was de batterij leeg en als je dan autosnelweg voor de boeg hebt dan weet je dat je het verbruik de pan zal uitswingen : 8,1 l/100 km. Het benadrukt nogmaals het belang van het laden.  Op deze manier profiteer je maximaal van de technologie.
Het maximum geladen rijbereik na een laadbeurt bedroeg 57 km. Afhankelijk van je mobiliteitsprofiel, je laadmogelijkheden en je gekozen rijstijl is dit voor de meesten onder ons voldoende om het dagdagelijkse woon-werkverkeer elektrisch af te leggen.
We hebben in totaal 7 keer de MINI S E Countryman ALL4 aan een publieke laadpaal gehangen. Telkenmale AC geladen (DC - snelladen is geen optie). We komen uit op een gemiddelde laadduur van 3:26 (uu:mm). 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Veiligheid is een belangrijk item. Ook op dit punt laat MINI je niet in de kou staan. Veelal maken rijhulpsystemen een onderdeel uit van een bepaald pakket. 
Het Driving Assistant Pack Plus omvat ondermeer :

  • Active Cruise Control
  • Achteruitrijcamera
  • Adaptive LED headlights
  • Park Assist
  • Driving Assistant Pack met (bots- en personenwaarschuwing)
  • Head-up Display

Vergelijk WLTP - testresultaten

MINI S E Countryman ALL4 rear view

Het rijden met een MINI heeft je steeds een fantastisch gevoel. Dankzij de ALL4 (vierwielaandrijving) is hij inzetbaar op tal van terreinen. Genieten van het rijden en de natuur in alle stilte. Hij biedt voldoende ruimte aan vier personen, het interieur straalt kwaliteit uit in de typische MINI sfeer. 
Gebruik je de Plug-in Hybrid technologie op een slimme manier dan kan je je ecologische voetafdruk laag houden. Frequent laden en een aangepaste rijsijl zijn de basisprincipes om veel elektrisch te kunnen rijden. 
Het hoeft je niet te verbazen dat hij natuurlijk 100 % fiscaal aftrekbaar blijft. Interessant voor de professionele gebruikers.
De eVolution gaat verder.