Testverslag NIO ET5 75 kWh

Test report

-
Testverslag Drivolution NIO ET5 general view

Doet de naam NIO niet onmiddellijk een belletje rinkelen? Logisch. NIO is een nieuwe Chinese speler op de markt van elektrische voertuigen. En niet zo maar eentje: tesamen met BYD zouden ze wel eens potten kunnen breken in het automobiellandschap. NIO behoort immers ook niet tot één van de grote automobielconcerns zoals SAIC, BYD, Geely.

NIO is opgericht op 25 november 2014 en is een mondiaal opererend bedrijf dat slimme en krachtige elektrische auto’s ontwerpt, ontwikkelt en bouwt. De missie van NIO is ‘To Shape a Joyful Lifestyle’ voor zijn gebruikers en dit  door een doordacht design, geweldige services en geavanceerde technologie. Onder de slogan ‘Blue Sky Coming’ beschrijft NIO deze leidende filosofie voor een mooiere, positieve en duurzamere toekomst. Het logo van NIO geeft deze waarden mee: Sky > Vision : Earth > Action. Ondertussen is NIO actief in 6 landen en tegen 2025 willen ze in 25 landen actief zijn. Een ambitieus plan. 

Wat heeft NIO te bieden? Ondertussen zijn er 5 modellen beschikbaar met name de ET7 en ET5, de sedans, de ET5T, een touringversie welke je in het EV-landschap zelden tegenkomt, en de SUV's met name de EL6 en de EL7. 

Vandaag de dag is NIO nog niet present in België. Dus gingen we richting Nederland om kennis te maken met de NIO ET5. En we mochten er een weekje mee testrijden. Zoals steeds focussen we ons op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • Sedan
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.215 kg
  • Garantie (basis) 60 maanden / 150.000 km
  • Garantie batterij 96 maanden/160.000 km
  • BaaS (Battery as a Service) - batterij huren/leasen via abonnement
  • Trekhaak mogelijk ja (tot 1.400 kg geremd)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Batterij type Lithium-ion
  • 75,0 kWh batterijcapaciteit (70,5 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 360 kW (489 pk)
  • 700 Nm koppel
  • AWD
  • EV-platform NIO NT2

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd 456 rijbereik km
  • Rijbereik stad

Laadinformatie

  • Boordlader 11 kW
  • Laadpoort links achteraan
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 140 kW maximaal
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : één laadbeurt
  • Battery Swap : éénmaal
  • On-Route Battery Warmup - opwarmen van de batterij onderweg ja

Testparcours (102,9 km)

  • Buiten stad (42 km) 11,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,9 km) 12,2 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 13,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd 12,4 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (831km)

  • Buiten stad 13,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg 14,2 kWh/100 km
  • Stad 14,8 kWh/100 km
  • Mix 13,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,0 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

831 Testkilometers

Aandrijflijn

NIO NT2 platform

De NIO ET5, alsook de NIO ET7 en de SUV-modellen, maakt gebruik van het nieuwe NT 2.0-platform.

Aandrijfsysteem

Het elektrische aandrijfsysteem bevat een 150 kW inductiemotor voor en een 210 kW permanente magneetmotor achter. De permanente magneetmotor gebruikt de SiC-stroommodule om het energieverbruik- en geluid te verminderen. Alle modellen uit het NIO-gamma zijn vierwielaangedreven.

Batterijpakket

De NIO ET5 is momenteel beschikbaar met twee batterijpaketten met name:

  • de NIO ET5 75 kWh, 360 kW (490 pk), 456 km (WLTP)
  • de NIO ET5 100 kWh, 360 kW (490 pk), 590 km (WLTP)
  • de NIO ET5 150 kWh (nog niet beschikbaar), een Solid State Battery, met een rijbereik van om en bij de 1000 km.

Naast de ET5 als sedan is er eveneens een Touring beschikbaar onder de naam ET5T. Deze beschikt over dezelfde batterijversies als de NIO ET5.

Rijmodi - 5 in totaal

De NIO ET5 beschikt over 5 rijmodi met name Eco, Comfort, Sport, Sport+ en aangepast. Het maakt je mogelijk de instellingen voor acceleratie, regeneratief remmen, stuurkracht en klimaatregeling te wijzigen.

  • Eco - met de nadruk op het verhogen van het resterende rijbereik. 9,9s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op standaard.
  • Comfort - brengt de prestaties en het comfort in evenwicht met 7,9s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op laag.
  • Sport -  5,9s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op laag.
  • Sport+4,0s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op laag.
  • Aangepast - je gepersonaliseerde rijmodus

Bijkomende rijmodi

  • Sneeuw-modus - vloeiende start en rijden in sneeuw
  • Zand-modus - dynamische koppeldistributie om te rijden in het zand
  • Nat-modus - voor gladde wegen
  • Trailer - speciale afstelling voor trekauto's

In de modi kun je de instellingen voor acceleratie, regeneratief remmen, stuurkracht en klimaatregeling wijzigen.

Remenergierecuperatie

Het regeneratief remmen hangt af van de gekozen rijmodus. In de Eco-rijmodus is deze ingesteld op "standaard". In de andere rijmodi is deze "laag". Het coasten of zeilen is geen optie. Van zodra je het stroompedaal lost begint de wagen te vertragen. Min of meer vertragen regel je met het stroompedaal. Dus het "one-pedal driving principe" is van toepassing. 

Verbruik

Laten we even bekijken hoe de NIO ET5 scoort op het gebied van verbruik. Na 831 testkilometers noteert de boordcomputer een gecombineerd verbruik van 14,0 kWh/100 km en dit verdeeld over 16 geregistreerde ritten. Er zitten 2 lange ritten bij van Breukelen (NL) naar Merelbeke en omgekeerd. Houden we rekening met de beschikbare accucapaciteit van 70,5 kWh dan zou je aan dit verbruik een goeie 504 kilometer ver komen. 

Bekijken we even de ritprofielen dan levert dit de volgende resultaten:

  • 6 ritten buiten de stad (secundaire wegen van 30/50/70/90 km/u): het gecombineerde verbruik komt op 13,6 kWh/100 km. Hiermee kan je 518* kilometer afleggen.
  • 7 ritten op autosnelweg hetgeen resulteert in een gecombineerd verbruik van 14,2 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 496* kilometer.
  • 2 stadsritten die 14,8 kWh/100 km aan gecombineerd verbruik noteren. Dit zou resulteren in een rijbereik van 476* kilometer.
  • 1 rit is een mix van bovenstaande: deze levert een gecombineerd verbruik op van 13,7 kWh/100 km, waarmee je 515* kilometer ver komt.

En wat leveren de rijmodi op? Traditiegetrouw richten we ons voornamelijk op de Eco en Comfort rijmodi. 

  • 10 van de 16 ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus: het levert een gecombineerd verbruik op van 13,7 kWh/100 km.
  • 2 van de 16 ritten hebben we de Comfort- rijmodus gekozen. Goed voor een gecombineerd verbruik van 14,6 kWh/100 km.
  • en 3 ritten in de Sport-rijmodus wat een gecombineerd verbruik van 14,2 kWh/100 km oplevert.

Belangrijk is dat we de NIO ET5 gebruiken in een dagdagelijkse setting. We gebruiken de wagen in het normale verkeer en dit houdt in dat we afhankelijk zijn van diverse omstandigheden waaronder verkeersdrukte, weersomstandigheden. De vermelde resultaten weerspiegelen dus steeds een momentopname. We stellen vast dat vooral de rijstijl van invloed is op het verbruik en minder de gekozen rijmodus. Het maakt immers weinig uit of je aan een constante snelheid rijdt op een autosnelweg in de Eco-rijmodus of in de Sport-rijmodus. 

Testparcours

Laten we even kijken naar de prestaties van de NIO ET5 op ons testparcours. Na 103 km noteert de NIO ET5 een gecombineerd verbruik van 12,4 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare batterijcapaciteit van 70,5 kWh zou dit voldoende zijn om 569 kilometer ver te geraken.

Als we dit even bekijken op de verschillende onderdelen van het testparcours dan levert dit de volgende resultaten op:

  • rit buiten stad (secundaire wegen) : 11,5 kWh/100 km. Kan je dit verbruik continu aanhouden dan kom je 613 kilometer* ver.
  • rit autosnelweg : 12,2 kWh/100 km. Dit is voldoende voor een rijbereik van 578 kilometer.*
  • rit stad : 13,4 kWh/100 km. Aan dit verbruik kom je 526 kilometer* ver. 

Ik geef toe wat verbaasd te zijn door het verbruik in de stad. Doorgaans presteert een elektrische wagen hier beter en dit omwille van de lagere snelheid en de mogelijkheid om te regenereren.

En hoe zit het met het rijbereik?

We starten met een rijbereik van 361 kilometer. Na de rit buiten stad van 42 km is het rijbereik gezakt naar 323 kilometer. Een daling van 38 kilometer. Na de rit op autosnelweg van 39,9 km is er nog een rijbereik van 276 kilometer beschikbaar. Een daling van 47 kilometer. Na de stadsrit daalt het rijbereik van 276 kilometer naar 256 kilometer. Dus 20 kilometer kwijt. De totale rit heeft in totaal 105 kilometer aan rijbereik gekost. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden (indien de omstandigheden het toelaten).

*Het vermelde rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare batterijcapaciteit. Het spreekt voor zich dat diverse factoren zoals weersomstandigheden, de ritprofielen, het gebruik van elektrische verbruikers en natuurlijk je rijstijl een belangrijke rol spelen.

BaaS (Battery as a Service)

Kopen of huren

Bij de bestelling van de NIO ET5 heb je meerdere opties. En dit is wel uniek op de markt van elektrische voertuigen. We vatten het even samen.

  • Je kan kiezen om de ET5 aan te kopen, inclusief de batterij. En wat kost de batterij dan? Voor de 75 kWh mag je rekenen op 12.000 euro en voor de 100 kWh 21.000 euro. Dit brengt de totaalprijs van de wagen, inclusief batterij, op 62,700 euro voor de 75 kWh-versie en 71.700 euro voor de 100 kWh-versie. Let op: dit zijn de Nederlandse prijzen.
  • Of je koopt het voertuig in combinatie met BaaS. Dit betekent dat je de batterij niet aankoopt maar deze huurt. In dit geval betaal je een maandelijks bedrag. Meer info hierover vind je op NIO Subscription. De maandelijkse huur (abonnement) is afhankelijk van het gekozen batterijtype. De prijzen variëren tussen de 169 euro (BTWi) voor de 75 kWh en 289 euro (BTWi) voor de 100 kWh. Ook dit zijn Nederlandse prijzen.

Enkel in het geval van de aankoop van het voertuig in combinatie met BaaS heb je toegang tot het NIO Power Swap-netwerk en batterij-upgradeservices.

Hoe werkt het?

Het swappen of het wisselen van de batterij werkt zeer eenvoudig. Je zoekt in de navigatie naar het een swap station. Je reserveert vervolgens de batterij op voorhand. Net voor je het NIO Swap Station bereikt wordt de batterij besteld. Bij je aankomst aan het Swap Station parkeer je de wagen in het aangegeven vak (je wordt hierbij begeleid). Vervolgens klik je op start en je NIO ET5 parkeert zichzelf in het station. Je hoeft dus zelf niet te manoeuvreren. Het enigste wat je nu nog moet doen is de swap bevestigen en de procedure start. Tijdens de swap mag je het voertuig niet verlaten. Doe je dit toch dan stopt het proces en dit omwille van veiligheidsredenen. Dit alles neemt max. 10 minuten in beslag. Bij groen licht verlaat je het station met een volle batterij (90%). Deze video toont je precies hoe het werkt. NIO | NIO Power

Het zou in de toekomst ook mogelijk zijn te kunnen kiezen voor een grotere batterij (100 kWh) als je bijvoorbeeld van plan bent op reis te gaan. Bij terugkomst laat je dan opnieuw de 75 kWh eronder schroeven. Dit is top. Meer weten 

Andere voordelen van het BaaS

Je kan geen slechte batterij bekomen aangezien zijn deze tussen twee swaps in volledig gecontroleerd. Je vertrekt dus steeds met een batterij die in orde is. De batterijen worden bovendien opgeladen aan een vermogen tussen de 20 en 80 kW en dit om een maximale levensduur te garanderen.

Nadelen?

Je vindt natuurlijk nog niet op elke hoek van de straat een Battery Swap Station. Momenteel zijn er nu 11 swap stations geïnstalleerd in Europa. De Europese accuwisselstations bevinden zich in Noorwegen, Duitsland, Zweden en Nederland. Tegen 2025 wil NIO 120 stations hebben. NIO Chargemap

Laden en rijbereik

Batterij - huren/leasen of kopen 

De NIO ET5 is leverbaar inclusief de batterij of in combinatie met een Battery as a Service (BaaS), abonnement waarbij de batterij wordt gehuurd en kan worden gewisseld in de NIO Power Swap Stations. In landen waar de NIO verdeeld wordt zijn al meerdere stations operationeel. 

Laden - AC, DC en een Battery Swap (Utrecht)

We hebben de NIO ET5 75 kWh driemaal geladen: tweemaal via een laadpaal (AC) en éénmaal via een snellader (DC). En op de terugweg naar Nederland hebben we ook even een batterijwissel gedaan in Utrecht. En dit is wel een fantastische ervaring. Hoe het laden van een batterij eenvoudig kan zijn. 

Het hoogst geladen rijbereik is 411 km. We voegen eraan toe dat we de batterij opgeladen hebben tot een SoC (State of Charge)van 90% (AC), hetgeen NIO voorstelt. Reken doorsnee op een laadduur tussen de vier à vijf uren, en dit afhankelijk van de SoC bij aanvang van de laadbeurt. Bij de DC-laadbeurt laden we tot 80%. In dit geval was het geladen rijbereik 369 km. Helaas hebben we van de batterijwissel geen informatie. NIO Nederland geeft aan dat de batterij 90% geladen is bij een wissel. 

Rijden en comfort

Rijden

Geen gebrek aan vermogen in de NIO ET5. Oneffenheden worden goed geabsorbeerd. Het stuur ligt goed in de hand. De zetelafstelling is elektrisch en kan opgeslagen worden. 

PanoCinema-cockpit

De klassieke cockpit die mooi rondom de bestuurder is gebouwd verdwijnt meer en meer. Daarentegen evolueren we richting de open space. Het is bij de NIO ET5 niet anders. Centraal in de open space staan het centrale 12,8-inch AMOLED-display en een 10,2-inch HDR-instrumentenpaneel. Alles is duidelijk afleesbaar. Je kan trouwens kiezen tussen dag en nacht of je laat dit automatisch gebeuren.

Sfeerverlichting - 256 kleuren ter beschikking

De sfeerverlichting pas je volledig aan aan jouw gemoed van de dag.

Zicht - kleine achterruit

Het zicht rondom is goed. Weinig dode hoeken. Grote voorruit. Enkel het zicht naar achteren is beperkt door de kleine achterruit.

Bestuurdersdisplay - overzichtelijk

Het bestuurdersdisplay omvat de basic informatie. Informatie omtrent verbruik is eerder beperkt. Op het centrale scherm kan je wel perfect zien waar de energie naar toe gaat.

Bedieningsgemak - het vraagt wat gewenning

In de zijdeuren kan je enkel de zijruiten bedienen. Spiegels regelen doe je via het centrale scherm en de 2 ronde knoppen op het stuur. De linkerknop is voor de linker zijspiegel en bevat eveneens de functies voor de cruise control. De rechterknop is voor de rechter zijspiegel en de andere commando's. Het vraagt in ieder geval gewenning. Je spiegels moet je natuurlijk niet elke dag regelen. Te vermelden is de manier waarop de ventilatieopeningen slim en onzichtbaar zijn geïntegreerd in het dashboard.

Ruimte

Aan ruimte is er in de NIO ET5 geen gebrek, zowel voorin als achterin. De achterklep gaat niet volledig open. Het is dus een koffer. Vandaar dat de NIO ET5 een sedan is en geen Hatchback. 

NOMI Mate (de intelligente digitale assistent) - AI menselijker gemaakt

Soms nood aan wat gezelschap? Dan kan Nomi je helpen. Nomi is de leuk uitziende spraakassistent van NIO. Ze begroet je vriendelijk wanneer je instapt met een handgebaar en een "Hey there". Ze kijkt ook naar jou. Ze communiceert voorlopig enkel in het Engels. Ze is zich ondertussen volledig aan het inwijden in de Nederlandse taal. Ze reageert ook op commando's, als je deze natuurlijk correct uitspreekt.  

ADAS

De NIO ET5 laat je niet in de kou staan wanneer het op veiligheid en comfort aankomt. Hij beschikt dan ook voor de nieuwste assisterende rijfuncties. Met NIO Aquila Super Sensing en NIO Adam Super Computing biedt de NIO ET5 een veilige, semi-autonome en intelligente rijervaring onder alle omstandigheden tijdens het rijden, parkeren en verwisselen van de batterij. NIO Aquila Super Sensing beschikt over 33 krachtige sensoren, waaronder een ultralange-afstands hogeresolutie LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera's, vier 3MP lichtgevoelige camera's, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter-golf radars, 12 ultrasone sensoren, GPS, IMU, en HOD. NIO Aquila herdefinieert de standaard van intelligente rijsensorsystemen in productiemodellen. 

  • Forward Collision Warning (FCW) & Autonomous Emergency Braking (AEB) 
  • Blind Spot Detection (BSD) 
  • Lane Change Alert (LCA) - Lane Departure Warning (LDW) - Lane Keeping Assist (LKA)
  • Door Open Warning (DOW)
  • Rear Cross Traffic Alert with Brake (RCTA-B) & Front Cross Traffic Alert (FCTA)
  • Emergency Active Stop (EAS) & Emergency Lane Keeping (ELK)
  • Advanced Driver Monitoring System (ADMS)
  • Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC)
  • Traffic Sign Recognition (TSR) - 
  • Dynamic Environment Simulation & Display (ESD)
  • Shiftless Automatic Parking Assist with Fusion (S-APA with Fusion)
  • Power Swap with Assisted Parking (PSAP)
  • Side Distance Indication System (SDIS)
  • Lane Centering Control (LCC) & Active Lane Change (ALC)
  • Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)

Toch hebben we tijdens de testweek ondervonden dat de ADAS in de NIO ET5 zijn soms iets te gevoelig reageren. De Lane Keeping Assist (LKA) en de Lane Centering Control (LCC) corrigeren vrij bruusk. De verkeersbordenherkenning (TSR) houdt niet altijd rekening met parallelwegen en ook dynamische borden worden niet altijd herkend. Dus waakzaam blijven is de boodschap. Kijk je eventjes te lang opzij dan wordt je ook al vrij vlug op de vingers getikt door NOMI die steeds alert blijft.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Deze simulatie geeft je een idee wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik. Het spreekt voor zich dat de weergegeven cijfers een theoretische indicatie zijn. Bovendien zijn het steeds momentopnames. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

We scoren best goed op het gebied van verbruik en rijbereik als we deze vergelijken met de WLTP-cijfers. Eens te meer een indicatie dat rijstijl een belangrijke factor is.

Testverslag Drivolution NIO ET5 back view

Het aanbod aan elektrische voertuigen groeit pijlsnel. Bovendien maken we kennis met nieuwe spelers op de markt en dan kijken we vooral richting China. Een daarvan is NIO welke zich richt op innovatie, autonoom rijden en batterijservices. En vooral dit laatste is een USP waarmee NIO zich duidelijk wil onderscheiden van andere EV-merken. Het huren/leasen van de batterij via een abonnement (BaaS) is een unicuum. Een ander USP is natuurlijk de mogelijkheid om de batterij te swappen (wisselen). Ook dit is tot nu toe ongezien. We kunnen gerust stellen dat dit alles het rijden met een elektrisch voertuig op een ander niveau tilt. 

De testweek met de NIO ET5 is sowieso een ervaring geweest. Hij heeft een knap design met een markante achterkant die wat Porsche-allures heeft. Ook de voorkant ziet er goed uit. Hij rijdt aangenaam en hij heeft meer dan voldoende vermogen om je vlot door het verkeer te begeven. Op het vlak van afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen valt niets aan te merken. Verbruikshalve en op het gebied van rijbereik scoort de NIO ET5 behoorlijk goed. Hij beschikt eveneens over een aanzienlijk aantal rijhulpsystemen die helaas soms wat te opdringerig zijn. 

We kunnen alleen maar hopen dat hij snel richting België komt...

Meer informatie over de NIO ET5 vind je hier NIO ET5: Ontdek de nieuwe sportieve sedan
Met dank aan NIO Nederland  voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's News | NIO
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.