Testverslag Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi
Test report
De designers van Peugeot hebben carte blanche gekregen voor het ontwerpen van de nieuwe 508 berline en de SW. Het resultaat mag er zijn! Voor ons staat een strak gelijnde break met een nieuwe frontpartij en een hertekende achterkant. Downsizing is vandaag de dag noodzakelijk om te voldoen aan de steeds strenger wordende EU-normen. De 96 kW (130 pk) sterke motor is echter krachtig genoeg om je vlot in het dagdagelijkse verkeer met de nodige files voort te bewegen.
Onze focus ligt voornamelijk op het verbruik van de 1.5 BlueHDi motor. Dit in afwachting van de hybride versie.
Algemeen
- Break
- 1792 kg rijklaar gewicht
Motor
- ICE diesel
- 1499 cc
- 96 kW
- 8EAT
Verbruik
- 3,9 l/100 km (NEDC)
- 5,0 l/100 km (WLTP)
Test data
Test drivers
Johan Stevens
1012 Testkilometers
Testgegevens
De 1.5 BlueHDi is gekoppeld aan de EAT8 (Efficient Automatic Transmission). Dit zou resulteren in een lager verbruik van 7%. Dankzij het innovatieve Shift and Park by wire laat de EAT8 zich intuïtief en moeiteloos elektrisch bedienen.
Je kan eveneens opteren om halfautomatisch te schakelen met de schakelpaddles aan het stuur. Kies je voor de rijmodus manueel dan kan je zelf het heft in handen nemen bij het schakelen.
Afhankelijk van je temperament heb je de keuze uit verschillende rijmodi: Eco, Normal, Sport en handmatig. Je beschikt in de Eco-modus over de coasting-functie waarmee je ten volle kan profiteren van het gewicht van de wagen om zo de beste verbruiksresultaten neer te zetten. De Eco-modus is onze favoriete modus die perfect past in ons DNA.
Verbruik
Wij opteren voornamelijk voor de ECO en normale rijmodus. Dit past het best bij ons DNA. We behalen een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100km (volgens de boordcomputer) op onze 1.012 testkilometers. Het minimum behaalde is 3,4 l/100km, het maximum is 6,8 l/100km. Het berekend verbruik komt uit op 3,8 l/100km.
Het verbruik per wegtype is eveneens interessant. Op autosnelweg kan je het best een constante snelheid aanhouden die een positieve weerslag heeft op het verbruik.
Op ons testparcours van 104km noteren we een gemiddeld verbruik van 3,9 l/100km. Dit komt overeen met het NEDC verbruikscijfer gecombineerd.
Comfort/rijhulpsystemen
De befaamde i-Cockpit is wat wennen. Ook het kleinere stuur vraagt gewenning. Doch éénmaal onder de knie, stuurt het vlot. Voordeel van de i-Cockpit is dat de informatie op het dashboard duidelijk afleesbaar is en zich mooi binnen het gezichtsveld van de chauffeur bevinden.
De zetel biedt voldoende mogelijkheden om deze naar wens in te stellen.
Via de 'pianotoetsen' op de middenconsole roep je de verschillende informatie op van de middendisplay.
Onze testversie is uitgerust met het Pack Drive Assist Plus + Pack Safety Plus en het Pack City 3. Deze bevatten onder meer een adaptieve cruise control met stopfunctie (ACC Stop& Go), Lane Positioning Assist (rijstrookassistent). Het Pack City 3 omvat de Full Park Assist. Alle systemen werken zoals het hoort.
Het 'Safety Pack Plus' biedt nog meer rijveiligheid met actieve dodehoekbewaking, bestuurdersalarm, automatische dimlichten en verkeersbordherkenning. Deze omvat de snelheidsbeperkingen en andere verkeersborden zoals inhaalverbod, een verplichte stop. Naar snelheidsherkenning is het systeem redelijk correct. De omgeving zelf scannen is de boodschap.