Testverslag Porsche Taycan 4S Plus 360 kW 4WD

Test report

-
Testverslag Porsche Taycan 4S - front view

Gestart als Mission E Concept (2015) en productieklaar in 2019 is de Taycan het allereerste volledig elektrische product van Porsche. Een vierzitter (je leest het goed), een sportwagen met bijhorende prestaties en elektrisch aangedreven. Tot enkele jaren geleden zou daar nooit een Porsche-embleem aan gekoppeld zijn. Tot spijt van wie het benijdt ook sportwagenbouwers ontspringen de dans naar elektrificatie niet. De elektrische aandrijving hoeft niet per definitie negatief te zijn. Het stelt Porsche immers in staat om in de toekomst aan de strengere verbruiks- en emissienormen te voldoen. Bovendien kan dit de prestaties van de voertuigen aanzienlijk verbeteren. Bij de elektrificatie ligt de focus op 'innovatie en traditie' en 'prestaties en geschiktheid' voor dagelijks gebruik. Het bedrijfsprincipe "Veel presteren, weinig verbruiken" moet op elk moment naar een hoger niveau worden getild. Voor degene die het wat moeilijk hebben met deze 'evolutie': de legendarische 911 zal de laatste zijn die zal worden geëlektrificeerd. 

Wij mochten de Taycan 4S van het roemrijke merk even aan de elektrische tand voelen gedurende twee dagen. Plaatsnemen achter het stuur van een legende geeft toch wel een speciaal gevoel.  

Algemeen

  • Sport Sedan
  • Rijklaar gewicht 2295 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 93,4 kWh batterijcapaciteit (83,7 kWh bruikbaar) Battery Plus
  • 360 kW (490 pk)
  • 650 Nm koppel (met Launch Control)
  • 4WD
  • EV specifiek platform ja (VW J1)

Verbruik / rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 22,2 kWh/100 km
  • 461 km rijbereik (gecombineerd)
  • 513 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (85,5 km)

  • Buiten stad (43,8 km) 19,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg (41,7 km) 19,2 kWh/100 km
  • Gemiddeld 19,2 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 22 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 262 kW maximaal
  • Laadaansluiting : links vooraan (AC) en rechts vooraan (AC/DC)
  • DC : één laadbeurt
  • 800V technologie

Verbruiksresultaten (322 km)

  • Buiten stad 22,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,1 kWh/100 km
  • Stad --- kWh/100 km
  • Mix 23,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 22,0 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

322 Testkilometers

Aandrijflijn

Elektrisch specifiek platform

De Porsche Taycan 4S staat op hetzelfde J1-platform als de Audi e-tron GT.

Batterijvarianten

De Taycan is beschikbaar in twee batterijvarianten :

  • Standaard beschikt de Taycan over een enkeldeks Performance Battery met een bruto capaciteit van 79,2 kWh (71 kWh bruikbaar). Beschikbaar op de Taycan, de Taycan 4S en Taycan Sport Tourismo.
  • De tweedeks Performance Battery Plus is als optie verkrijgbaar. De brutocapaciteit daarvan is 93,4 kWh (83,7 kWh bruikbaar). Bovenstaande modellen zijn beschikbaar met het grotere batterijpakket (aangeduid met Plus). De Taycan Turbo S, de Taycan 4 Cross Tourismo en de Taycan GTS beschikken standaard over het grotere pakket.

Voor wie langere afstanden doet is het grotere batterijpakket geen overbodige luxe. Het resulteert in een groter rijbereik met minder laadbeurten.

Aandrijving

  • De Taycan wordt standaard geleverd met achterwielaandrijving. De aandrijfarchitectuur bestaat uit een permanent bekrachtigde synchrone motor op de achteras en, net als de andere modellen, een transmissie met twee versnellingen. 
  • De Taycan 4S, Taycan Turbo en Taycan Turbo S zijn vierwielaangedreven. Ze hebben twee uitzonderlijk efficiënte elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras.

Het rijbereik, in overeenstemming met WLTP, is maximaal respectievelijk 431 of 484 kilometer.

Remenergierecuperatie

Porsche ontwikkelde voor de recuperatie in alle Taycan-modellen het Porsche Recuperation Management (PRM), dat innovatief werkt en tot 90% van de remenergie kan recupereren. Dus, tijdens actief remmen, wordt eerst recuperatie ingeschakeld en wordt de mechanische rem alleen ingeschakeld als er sterker moet worden geremd. Door een uitstekend recuperatievermogen van maximaal 265 kW, kan energie worden teruggevoerd in de batterij. Naast het rempedaal, is ook het gaspedaal in PRM opgenomen, waardoor je sportief kan rijden met efficiëntie. De drie terugwinnings modi kunnen gemakkelijk worden aangepast via een knop op het stuurwiel, voor maximale controle en personalisatie.
Schakel je het systeem uit dan schakel je de recuperatie via het gaspedaal uit en kan je lekker cruisen, waarbij efficiënt gebruik wordt gemaakt van de kinetische energie. Als het systeem is ingeschakeld, zal er een gematigde vertraging zodra u uw voet van het gaspedaal neemt. In de 'Auto' modus, treedt de vertraging uit zichzelf op - innovatief gecontroleerd met behulp van positioneringssensoren, wanneer een langzamer 
auto voor u rijdt, bijvoorbeeld.

Rijmodi : Range, Normal, Sport and Sport Plus    

  • Range : de Taycan presteert bijzonder efficiënt in de Range-modus. De topsnelheid is beperkt tot tussen 90 en 140 km/u (instelbaar), maar kan altijd worden overbrugd door het gaspedaal in te trappen. Rijden in deze modus betekent rijden met de meest efficiënte vierwielverdeling mogelijk. In extreme gevallen zal de Taycan zelfs uitsluitend via de vooras worden aangedreven. De koelluchtkleppen, de chassishoogte (-22 mm) en de achterspoiler zijn afgesteld op de minimale luchtweerstand. Airconditioning, hydraulische pompen, luchtvering en koplampen werken ook in hun meest efficiënte configuraties. 
  • Normal : is de basisinstelling. De Taycan levert zijn vermogen op een lineaire basis. Alle vier de wielen worden aangedreven in de efficiency-modus. De koelluchtkleppen worden alleen geopend als dat nodig is, de achterspoiler wordt aangepast afhankelijk van de snelheid en het onderstel wordt verlaagd als dat nodig is. De klimaatregeling en de adaptieve cruise control werken zonder beperkingen, de luchtvering biedt volledig comfort.
  • Sport : de hoogste prestaties van de aandrijflijn zijn beschikbaar in de Sport- en Sport Plus-modi. De wensen van de bestuurder worden dynamisch uitgevoerd. De vierwielaandrijving schakelt over op een achterwaartse verdeling en wordt dynamisch geregeld. De regeling van de achterspoiler is snelheidsafhankelijk. De klimaatregeling werkt zonder beperkingen, de adaptieve cruise control is dynamischer en maakt onder meer krachtigere acceleraties mogelijk. Ook de bochtenverlichtingsfunctie reageert dynamischer. De luchtvering verlaagt de Taycan afhankelijk van de snelheid met maximaal 22 mm, terwijl het onderstel, inclusief de achterasbesturing, is afgesteld op een sportieve afstelling.
  • Sport Plus : race-track prestaties 

Tijdens de test hebben we vooral voor de Range-modus en de Normal-modus geopteerd. De geleverde prestaties in deze rijmodi voldoen ruimschoots voor onze verzadigde Belgische wegen. Wat niet wegneemt dat we toch een enkele keer de Sport-modus hebben aangesproken. En weet je echt dat je met een Porsche onderweg bent.                                                     

Verbruik

We hebben in totaal 322 fantastische kilometers afgelegd aan boord van de Taycan 4S en dit verdeeld over acht ritten. De boordcomputer klokt af op een gemiddeld verbruik  van 22,0 kWh/100 km. Reken je dit even om naar een equivalent benzineverbruik dan kom je uit op 2,5 l/100 km. Op basis van het gerealiseerde verbruik en rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 83,7 kWh zou je ongeveer 380 kilometer ver geraken op een laadbeurt. Knap verbruik voor knappe prestaties. 

Neem je de ritprofielen erbij dan levert dit volgende resultaten op :

  • de helft van de ritten zijn uitgevoerd op autosnelweg. Het levert een gemiddeld verbruik op van 21,1 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 2,4 l/100 km en een gesimuleerd rijbereik van 397 km.
  • twee ritten buiten stad (secundaire wegen) welke resulteren in een gemiddeld verbruik van 22,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,6 l/100 km en goed voor 370 km rijbereik.
  • twee ritten zijn een mix van beiden met een gemiddeld verbruik van 23,1 kWh/100 km,  goed voor een equivalent benzineverbruik van 2,7 l/100 km en een rijbereik van 362 km.

Bekijk je de gekozen rijmodi dan zien de resultaten er als volgt uit :

  • de Range-rijmodus past het best bij ons DNA en dit levert een verbruik op van 22,0 kWh/100 km;
  • in de Normal-rijmodus komen we aan 21,2 kWh/100 km;
  • bij een mix van Range, Normal en Sport stranden we op 23,1 kWh/100 km.

Op het vlak van verbruik zitten we duidelijk in de buurt van het gecombineerde WLTP-verbruik van 22,2 kWh/100 km. Op het gebied van rijbereik komen we lager uit dan het voorgeschreven WLTP-rijbereik.

Je mobiliteitsprofiel (type weg) en je rijstijl spelen een belangrijke rol in verbruik en rijbereik.

Testparcours

Een wat aangepast en ingekort testparcours dan wat we normaal doen: de stadsrit is helaas omwille van beperking in tijd niet kunnen worden afgereden. We stranden op een gecombineerd testverbruik van 19,2 kWh/100 km. Hiermee zouden we theoretisch 436 kilometer* ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de Range-rijmodus. Reken je even om dan kom je aan een equivalent benzineverbruik van 2,2 l/100 km.

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (43,8 km) noteert de boordcomputer 19,1 kWh/100 km. 
  • op de autosnelweg (41,7 km) stijgt het verbruik naar 19,2 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op cruise control. 

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 181 km hadden we na de rit buiten de stad nog 150 km over (een daling van 31 km), na de rit op autosnelweg 108 km (daling van 42 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 73 km op een totale rit van 85,5 km. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Range). 

Laden en rijbereik

800 V laadtechnologie

De Taycan beschikt over een systeemvoltage van 800 volt in plaats van de gebruikelijke 400 volt voor elektrische auto's. Dit vertaalt zich in consistente hoge prestaties, verkorte oplaadtijden en minder gewicht en installatieruimte van de bekabeling. Dit levert een snellaadvermogen op van 262 kW (DC). Hebben we niet kunnen uitproberen.

Laadbeurten

Helaas is het niet mogelijk om tijdens een tweedaagse testrit een duidelijk beeld te krijgen omtrent het laden. Slechts éénmaal hebben met de Taycan een laadpaal opgezocht om toch wat informatie te verzamelen omtrent het laden. Het laden (DC = gelijkstroom) is positief verlopen: in amper 26 minuten toch 246 km aan rijbereik toegevoegd met een snellaadvermogen van om en bij de 100 kW. Top!

Simulatie rijbereik

De simulatie van het rijbereik op basis van het behaalde ritverbruik (kWh/100 km) is een indicatie van hoe ver je theoretisch zou kunnen geraken met een laadbeurt. Factoren zoals weersomstandigheden, ritprofielen, verkeersdrukte, gebruik van energieverbruikers, rijstijl hebben een grote invloed op het verbruik en het rijbereik. Bovendien ga je natuurlijk nooit de batterij volledig leeg rijden.

Rijden en comfort

Rijden

Het zal veel afhangen welke pet je opzet: deze van "range" of deze van "prestaties". Welke je ook kiest, beiden zijn perfect mogelijk met de Taycan. Je kan lekker cruisen of ermee door de bochten scheuren. Hij behoudt zijn sportieve allures door de lage zit en de fenomenale wegligging. Niet dat we deze tenvolle hebben uitgeprobeerd. Ons DNA ligt eerder bij de pet van "Range".  

Comfort

De zithouding vooraan is prima en de zetels voelen goed. Achteraan is het krap voor grote mensen. Het dashboard van de Taycan, waarbij het dashboard van de originele 911 uit 1963 de inspiratiebron vormde, is strak, wat minimalistisch doch modern. Het instrumentenpaneel is duidelijk op de bestuurder gericht en zorgt ervoor dat alles wat nodig is voor het rijden in het zicht is. De bediening is vrij eenvoudig. Het vrijstaande, gebogen instrumentenpaneel vormt het hoogste punt van het dashboard. Je kan kiezen uit vier weergavemodi voor het instrumentencluster: 

  • De "Power Meter"-modus : hier heb de ronde instrumenten die typisch zijn voor Porsche. Dit display geeft duidelijk geordende informatie voor een snelle afleesbaarheid. Een vermogensmeter vervangt de toerenteller als het middelste instrument.
  • De modus "Map" vervangt de centrale vermogensmeter door een kaartgedeelte. 
  • In de modus "Extended Map" zijn de ronde instrumenten opzettelijk weggelaten. In plaats daarvan wordt een navigatiekaart getoond over het gehele display. 
  • De modus "Verkleinde weergave" beperkt zich tot essentiële rij-informatie zoals snelheid, verkeersborden en navigatie-instructies met behulp van een geminimaliseerde pijl. 
  • In de optionele modus "Nachtzicht" wordt het nachtzichtscherm het centrale element op het display.

De schakelaar voor de keuze van de 'Drive mode' vind ik wat onhandig geplaatst. Hij zit wat verscholen achter het stuur. Kwestie van gewoonte. 

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testverslag Porsche Taycan 4S - rear view

Rijden met de Porsche Taycan is zonder meer een belevenis. Het voelt speciaal. De geteste Taycan 4S Plus heeft alles in zich om de legende ver te zetten. Hij levert de prestaties en de uitstraling die je van een Porsche verwacht. Alleen doet hij dit geruisloos. Is het te stil voor jou dan kan je steeds opteren voor de 'Electric Sport Sound' : zo heb je toch nog een beetje het onmiskenbare geluid van een zescilinder Porsche boxermotor.

Verbruikshalve scoorde de Taycan tijdens onze tweedaagse testrit behoorlijk goed. Je relatie met het gaspedaal (stroompedaal) is een belangrijke factor. Frequent het vermogen aanspreken betekent een hoger verbruik en dus een lager rijbereik. Het rijden met het embleem Porsche op de motorkap maakt dit het niet makkelijker op. Op het gebied van rijbereik komen we lager uit dan de WLTP-cijfers. Een tweedaagse test is hoe dan ook een momentopname. Ook fiscaal is deze Taycan interessant en dit zal veel potentiële kopers aantrekken, zeker in de fleetmarkt. 

Kortom : deze Porsche Taycan 4S Plus is een topper. Hij doet op geen enkel moment afbreuk aan het sportieve DNA van Porsche.

Foto's : Taycan, Taycan 4S, Turbo and Turbo S - Porsche Taycan

Meer info op Home - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG