Testverslag Renault Mégane E-Tech Electric Techno EV60

Test report

-
Testverslag Drivolution Renault Mégane E-Tech Electric side view

Als ik denk aan de 'Early Bird's' bij de electrische voertuigen dan komen steevast een aantal merken in me op zoals de BMW i3, die ondertussen de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, de Nissan Leaf, die zijn beste tijd gehad heeft en natuurlijk de Renault Zoe. Zowel de BMW i3 als de Renault Zoe kwamen ongeveer een tiental jaar geleden op de markt. Begin van 2020 was de Zoe trouwens de best verkochte auto van Europa. 

Met de Megane E-Tech 100% Electric zet Renault een verdere stap in de electrificatie van zijn gamma. En eerlijk gezegd het werd tijd zeker als Renault zijn pioniersrol op de markt van elektrische voertuigen wil bestendigen. De naam Megane werd behouden, never change a winning name nietwaar, doch deze elektrische versie leunt meer aan bij een SUV Crossover dan bij een vijdeurs of break zoals zijn voorganger. De Renault Mégane E-Tech Electric maakt gebruik van het nieuwe CMF-EV -platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en de R&D-expertise die Renault door de jaren heen heeft opgebouwd.
 

Algemeen

  • Hatchback
  • Rijklaar gewicht 1711 kg
  • Trekhaak mogelijk ja
  • Trekgewicht ongeremd 750 kg
  • Trekgewicht geremd 900 kg
  • Prijs testvoertuig 49.490,0 euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 60 kWh batterijcapaciteit (60 kWh bruikbaar)
  • 160 kW vermogen
  • 300 Nm koppel
  • EV specifiek platform ja (RNM CMF-EV)

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 432 km
  • Rijbereik stad 535 km

Testparcours (100 km)

  • Buiten stad (41 km) 9,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 13,0 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 8,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 10,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW (22 kW beschikbaar)
  • Laadvermogen AC 11 kW (22 kW beschikbaar)
  • Laadvermogen DC 130 kW maximaal
  • AC : een laadbeurten
  • DC : twee laadbeurten
  • Totaal geladen volume 94,4 kWh
  • Totale kostprijs laadbeurten 45,12 euro

Verbruiksresultaten (728 km)

  • Buiten stad 10,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg 12,6 kWh/100 km
  • Stad 8,9 kWh/100 km
  • Mix 12,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 11,7 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

728 Testkilometers

Aandrijflijn

Specifiek elektrisch platform RNM CMF-EV

De Renault Megane E-Tech Electric maakt gebruik van het RNM CMF-EV-platform. Een nieuw elektrisch platform ontwikkeld door de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

Batterijpakketten

De Megane E-Tech 100% Electric is beschikbaar in twee batterijvarianten :

  • 40 kWh (EV40) batterijpakket goed voor een vermogen van 96 kWh en een koppel van 250 Nm. Deze versie zou goed zijn voor een gecombineerd rijbereik van 300 km.
  • 60 kWh (EV60) batterijpakket met een vermogen van eveneens 96 kWh met  een identiek koppel als de EV40 met name 250 Nm of een krachtiger versie met 160 kWh en een koppel van 300 Nm. De EV60-versie van 96 kWh zou goed zijn voor een gecombineerd WLTP-rijbereik van 470 km ten opzichte van 450 km voor de 160 kWh-versie.

Laadoplossingen

De veelzijdigheid van de nieuwe Megane E-Tech electric wordt nog vergroot door de meervoudige laadoplossingen, waaronder de 130 kW-laadoplossing die beschikbaar is op de snelwegen als aanvulling op de 22 kW-laadmogelijkheid die over het algemeen beschikbaar is in de stad. Ze zijn allemaal geoptimaliseerd voor een maximale efficiëntie.

  • EV40 130 pk – Standard charge AC7
  • EV40 130 pk – Boost charge AC22
  • EV60 220 pk – Super charge AC7 + DC130
  • EV60 220 pk – Optimum charge AC22 + DC130

De topsnelheid bedraagt 160 km/u (geteste versie).

Rijmodi

Via de Multi Sense knop heb je als bestuurder de keuze uit vier rijmodi: Eco, Comfort,
Sport en Perso.

In de Eco-rijmodus staat alles in functie van maximaliseren van het rijbereik. Zo beschik je over een beperkter vermogen en wordt de klimaatregeling beperkt tot wat nodig is. Het merendeel van de ritten zijn afgelegd in de Eco-rijmodus. In de Perso-rijmodus pas je de instellingen naar jouw wensen : zowel op het gebied van de motor als het "leven aan boord". Zo kan jezelf bepalen welke je favoriete rijmodus is (bijvoorbeeld Eco), de stuurbekrachtiging en de rijdynamiek. In de Sport-rijmodus beschik je over het volle vermogen en de rijsensaties.

Remenergierecuperatie

Je beschikt als bestuurder over vier niveau's van remenergierecuperatie, die
gemakkelijk te bedienen zijn via de schakelpeddels aan het stuur. Steeds een leuke
ervaring.

  • Niveau 0 : geen vertraging, lekker zeilen of coasten; 
  • Niveau 1 : lichte vertraging wanneer je het stroompedaal loslaat; 
  • Niveau 2 : gemiddelde vertraging; 
  • Niveau 3 : sterke vertraging (maximaal)  - hier val je terug op het one pedal driving principe. Je regelt eenvoudig de mate van vertraging met je stroompedaal. Handig wanneer je het onder de voet hebt.

Je moet wel het rempedaal gebruiken om de Megane E-Tech Electric volledig tot stilstand te brengen.

Verbruik

Met een totaal van vijftien geregistreerde ritten komen we uit op een totaal van 728 testkilometers. De boordcomputer van de Megane E-Tech Electric noteert een gecombineerd testverbruik van 11,7 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,3 l/100 k. We houden hierbij rekening met een gemiddelde buitentemperatuur tijdens de testperiode van 25°C.

Op basis van de bruikbare accucapaciteit van 60 kWh zou je met het gerealiseerde
gecombineerde testverbruik 513 kilometer ver geraken op een laadbeurt.

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze
een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (zeven ritten in totaal, goed voor 47 % van het totaal aantal gereden kilometers). Het resulteert in gemiddeld verbruik van 12,6 kWh/100 km wat overeen komt met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km en een rijbereik van 476 km*.
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (vijf ritten, 33%) wat een gemiddeld verbruik oplevert van 10,5 kWh/100 km, goed voor een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km en een rijbereik van 571 km*;
  • één stadsrit (7%) resulterend in een verbruik van 8,9 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,0 l/100 km en een rijbereik van 674 km*. In deze rit behalen we meteen ook het laagste verbruik. 
  • twee ritten (13%) zijn een mix van buiten de stad en autosnelweg. Het resulteert in gemiddeld verbruik van 12,9 kWh/100 km. Het levert een equivalent benzineverbruik op van 1,5 l/100 km en een rijbereik van 465 km*.

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in elf van de vijftien ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus; het levert een gecombineerd verbruik op van 11,0 kWh/100 km;
  • drie ritten in de Comfort-rijmodus wat een gecombineerd verbruik oplevert van 13,6 kWh/100 km;
  • de Sport-rijmodus hebben we maar éénmaal gebruik en dit op over een korte afstand. Het resulteert in een verbruik van 13,1 kWh/100 km
  • verder nog drie ritten in de Perso-rijmodus wat goed is voor een verbruik van 11,3 kWh/100 km.

Wat betreft het gebruik van de klimaatregeling zien we verschillen :

  • zonder klimaatregeling (OFF) behalen we een gecombineerd verbruik van 9,8 kWh/100 km; 
  • met manuele bediening (zonder airco) komen we uit op 11,8 kWh/100 km
  • en in de AUTO stand behalen we 12,9 kWh/100 km.

Vergelijken we de behaalde resultaten* met de officële WLTP-cijfers dan scoren we
beter : we komen uit op een gecombineerd rijbereik van 513 km ten opzichte van de
voorgestelde 432 km.

*We benadrukken hierbij dat de behaalde resultaten een momentopname zijn. Het is
steeds belangrijk deze resultaten in de juiste context te plaatsen. Het is immers logisch dat het uitvoeren van een test in de zomer andere resultaten zal opleveren dan een test in de winter. De vermelde cijfers zijn een simulatie op basis van het behaalde ritverbruik en op basis van de bruikbare accucapaciteit.

Testparcours

Hoe presteert de Megane E-Tech Electric op het testparcours van 100 km? De
boordcomputer noteert een gecombineerd testverbruik van 10,4 kWh/100 km op de
drie onderdelen (buiten stad, autosnelweg en stad). Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km. Hiermee zouden we theoretisch 577 kilometer* ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden.
De rit buiten stad en de stadsrit zijn afgelegd in de ECO-rijmodus en zonder klimaatregeling. De rit op autosnelweg Comfort-rijmodus en dit omwille van de beperking van de snelheid tot 100 km/u in de Eco-rijmodus.

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (41 km) noteert de boordcomputer 9,4 kWh/100 km of een equivalent benzineverbruik van 1,1 l/100 km. Aan dit verbruik geraak je 638 km* ver op een laadbeurt;
  • op de autosnelweg (39 km) stijgt het verbruik naar 13,0 kWh/100 km wat overeenkomt met een benzineverbruik van 1,5 l/100 km benzineverbruik en een rijbereik van 462 km*;
  • het verbruik na de stadsrit (19 km) daalt tot 8,9 kWh/100 km of omgerekend slechts 1,0 l/100 km aan benzine. Kan je dit verbruik aanhouden dan geraak je maar liefst 674 km* ver met een laadbeurt. Dit is meteen ook het laagst behaalde verbruik.

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 404 km hadden we na
de rit buiten de stad nog 390 km over (een daling van 14 km), na de rit op autosnelweg 346 km (daling van 44 km) en na de stadsrit nog 331 km (daling van 15 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 73 km op een totale rit van 100 km.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het
gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op
verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers
(zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten.
Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco). 

*De vermelde cijfers zijn een simulatie op basis van het behaalde ritverbruik en op
basis van de bruikbare accucapaciteit. Bovendien gaan we ervanuit dat je dit verbruik continu zou kunnen aanhouden.

 

Laden en rijbereik

Laden

We hebben de Megane E-Tech Electric driemaal ingeplugd: tweemaal DC (gelijkstroom) en eenmaal AC (wisselstroom). Bij de DC-laadbeurten hebben we geopteerd om tot maximaal 80% bij te laden. Bij de eerste DC-laadbeurt hebben we 177 km bijgeladen in een tijdspanne van 28 min (van 198 naar 375 km) en bij de tweede DC-laadbeurt 223 km (van 209 naar 432 km) in 31 min. De hoogst behaalde laadsnelheid is 81 kW.

Bij de AC-laadbeurt hebben we de batterij voor de volle 100% opgeladen aan een publieke laadpaal. Het heeft in totaal 5 u en 13 min in beslag genomen.

Rijbereik (actieradius)

Het maximaal geladen rijbereik (SoC 100%) is 478 kilometer.
 

Rijden en comfort

Dashboard

Ik geef het toe en het is een kwestie van gewoon worden doch het klassieke dasboard verdwijnt meer en meer en schermen komen in de plaats. Het is niet anders bij de Megane E-Tech Electric. Het bestuurdersdisplay en het infotainment scherm zijn met hun 12 inch in diameter behoorlijk groot. Vele functies zijn te bedienen via het centrale scherm. Godzijdank zijn er nog fysieke knoppen te vinden onder het scherm, op het stuur en links op het dashboard. Het bestuurdersscherm bevat de noodzakelijke informatie en het kan naar eigen 'beperkte' smaak aangepast worden.

Bediening

De bediening van cruise control en andere functies is prima, behalve de bediening van de radio zit wat onhandig weggestoken achter het stuur. Het kiezen van de rijmodi is eenvoudig via de Multi-Sense knop.

Interieur

Het interieur straalt degelijkheid uit. Er zijn voldoende opbergruimtes. Het zicht rondom is goed. De bestuurderszetel is gemakkelijk instelbaar.

Koffer

De tildrempel van de koffer is toch wel hoog, zeker bij zware zaken.

ADAS

Ook op het gebied van rijhulpsystemen laat deze Megane E-Tech Electric jou niet in de steek: hij beschikt maar liefst over zesentwintig geavanceerde rijhulpsystemen. Een overzicht:

Rijstrookassistent - Veilige afstandswaarschuwing - Rijstrookwaarschuwing - Dodehoekwaarschuwing en waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook en dodehoekdetectie - Waarschuwing voor acterliggend verkeer - Actief noodremhulpsysteem en automatisch noodremsysteem in achteruit - Verkeersbordherkenning  (met overspeed preventie) - Waarschuwing veilig uitstappen van inzittenden - Vertrek op hellingen (HSA) - Active driver assist ( het systeem regelt  de snelheid rekening houdend met de  verkeersomstandig, behoudt een veilige  afstand ten opzichte van voorliggers en houdt  de wagen in het midden van zijn rijstrook. Bij  vertraagd verkeer stopt en vertrekt de wagen  automatisch) - Grootlichtassistent en adaptieve LED-koplampen met geïntegreerde mistlampen - Adaptieve snelheidsregelaar (ACC); intelligente adaptieve snelheidsregelaar; snelheidsbegrenzer - Intelligente achteruitkijkspiegel met een volledig beeld van de achterkant - Achteruitrijradar - Parkeerhulp(-systeem) opzij en vooraan, 3D 360°-camera, achteruitrijcamera Full auto park 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Vergelijk WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution Renault Mégane E-Tech Electric rear view

Renault bewijst met deze Megane E-Tech Electric hun opgebouwde ervaring als het op elektrisch rijden aankomt. Hij is volledig mee wanneer het op technologie aankomt, hij oogt aantrekkelijk, hij is comfortabel en last but not least hij is enorm zuinig, wanneer je er een efficiënte rijstijl op nahoudt. En dit komt alleen maar ten goede aan het rijbereik. Kortom een plezier om in rond te rijden