Testverslag ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80

Test report

-
SKODA Enyaq 80 iV Sportline front view

De iV-familie bij ŠKODA breidt verder uit. iV staat voor intelligent voertuig en verwijst naar de elektrificatie binnen het merk. Na de populaire Octavia en Superb, die als Plug-in Hybrids beschikbaar zijn, en de Citigo iV, de eerste EV als voorsmaakje, gaat ŠKODA nog een stap verder : de eerste volledige elektrische SUV is een feit en hij krijgt de naam ENYAQ mee. De naam is afgeleid van de Ierse naam 'enya', wat 'bron van leven' betekent. Enya zelf komt van het Ierse Gaelic woord 'Eithne', wat 'essentie', 'geest' of 'principe' betekent. Met de ENYAQ opent ŠKODA een nieuw hoofdstuk in zijn maar liefst 125-jarige geschiedenis. Het wordt een elektrisch hoofdstuk.

De ŠKODA ENYAQ iV is gebouwd op het MEB-platform, een modulair platform dat speciaal voor elektrische auto's door de Volkswagen-groep is ontwikkeld. Hij is beschikbaar met diverse batterijpaketten waardoor je de wagen in functie van je mobiliteitsbehoeften kan kiezen.

We testen de ENYAQ SPORTLINE iV 80 uit.  Deze iV 80 beschikt over een 82 kWh batterij met een vermogen van 150 kW wat zou resulteren in een actieradius van 520 kilometer. Benieuwd om te zien of we dit in de praktijk ook halen. Meten is weten nietwaar.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2090 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 82 kWh batterijcapaciteit (77 kWh bruikbaar)
  • 150 kW vermogen
  • 310 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 17,7 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 509 km rijbereik (gecombineerd)
  • 648 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (106 km)

  • Buiten stad (43 km) 11,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 16,2 kWh/100 km
  • Stad (22 km) 10,1 1kWh/100 km
  • Gecombineerd 12,6 kWh/100 km

Accu en laden

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 155 kW (max)

Laadbeurten

  • AC : twee laadbeurten bij klant
  • Gemiddelde laadduur (uu:mm) : 04:05

Test data

Test drivers

Johan Stevens

799 Testkilometers

Verbruik

We hebben met de ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 799 testkilometers afgelegd verdeeld over zeventien ritten. Het grootste gedeelte van de testkilometers hebben we afgelegd op autosnelweg (47%), gevolgd door ritten buiten stad (35%). Slechts één enkele stadsrit (testparcours).

We komen uit op een gemiddeld testverbruik van 13,4 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 10,1 kwh/100 km, het hoogste is 17,0 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare accucapaciteit zou dit resulteren in een rijbereik van 575 km. Hiermee zitten we een boven het gecombineerde WLTP-cijfer van 509 km. Prima!

We opteerden hoofdzakelijk voor de Eco-rijmodus (59%), gevold door de Normal-rijmodus (29%). Slechts eenmaal hebben we ons laten verleiden tot de Sport-rijmodus. De invloed van de rijmodus op het verbruik is beperkt. 

Testparcours

Wat laat de ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 zien op ons testparcours van 104 km? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 12,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 77 kWh zou je met dit verbruik 611 km ver geraken (theoretische berekening). 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • Op het stadsgedeelte van 22 km scoort de ENYAQ het best met 10,1 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 762 km*.
  • Andere cijfers zien we wanneer we de autosnelweg (39 km) opgaan : 16,2 kWh/100 km (1,9 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 475 km*.
  • Buiten stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 11,6 kWh/100 km ( 1,3 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 663 km*.

De cijfers laten duidelijk zien dat rijstijl, type weg en snelheid een belangrijke rol spelen. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

De ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 maakt gebruik van het MEB-platform van de Volkswagen-groep, net zoals de ID.3 en ID.4. MEB staat voor 'Modulaire E-Antriebs Baukasten' of ook wel 'Modular Electrification Toolkit' genoemd. 

De ŠKODA ENYAQ iV is verkrijgbaar met drie batterijformaten. De cijfers na de iV verwijzen naar het batterijpakket. Zo heb je de 

  • iV 60 welke beschikt over een een batterij van 58 kWh (bruikbaar) met een vermogen van 132 kW en een rijbereik van 411 km (WLTP).
  • iV 80 welke beschikt over een batterij van 77 kWh (bruikbaar) met een vermogen van 150 kW en een rijbereik van 534 km (WLTP).  
  • iV 80x. Deze laatste beschikt over vierwielaandrijving en is uitgerust met twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen leveren van 195 kW. 

Alle versies zijn eveneens beschikbaar in de SPORTLINE-uitvoering, welke standaard voorzien is van een sportonderstel met modelspecifieke veren en schokdempers en aan de voorzijde 15 mm en aan de achterzijde 10 mm verlaagd is. De in koetswerkkleur gespoten bumpers en zijdrempels versterken het sportieve uiterlijk van de wagen.

Je kan in de ENYAQ iV ook aan rijprofielkeuze doen, net zoals bij de andere ŠKODA-modellen : Eco, Normal, Sport en Individual. Je keuze bepaalt hoofdzakelijk de reactie van de wagen op het stroompedaal (gaspedaal), het beschikbare koppel, de topsnelheid en de intensiteit van de airconditioning.

  • De Eco-modus is geschikt voor een zuinige rijstijl met een beperkt motorvermogen, de snelheid is beperkt tot 130 km/u en de Climatronic schakelt om naar de zuinige modus. Onze favoriet!
  • Comfort-modus is ideaal voor het rijden met slecht wegdek of voor lange snelwegritten.
  • De Normal-modus is geschikt voor een normale rijstijl.
  • De Sport-modus kan je kiezen als het kriebelt in de rechtervoet.
  • De Individual-modus biedt de mogelijkheid om bepaalde wagensystemen individueel in te stellen.

En hoe zit het met de remenergierecuperatie? 

Wel die heb je bij de ENYAQ iV zelf in de hand met behulp van de standaard peddels aan het stuur. Een pluspunt ten opzichte van de 'concurrenten'. Het maakt dat je perfect kan anticiperen op wat komt. Los je het stroompedaal en is geen recuperatieniveau geselecteerd dan kan je de ENYAQ iV mooi laten uitrollen waardoor je heerlijk kan coasten. Meer vertragen? Via de peddels aan het stuur kan je gaan van een lichte recuperatie tot sterke recuperatie. De statusweergave van de recuperatie zie je op het display van het instrumentenpaneel. Bedien je het stroompedaal dan wordt de automatische recuperatie geactiveerd. Fantastisch!

Typische ŠKODA sfeer

Van zodra je instapt herken je de typische ŠKODA sfeer. Het is niet echt mijn bedoeling om een vergelijking te maken met de ID.4, alhoewel beiden een groot aantal zaken delen zoals het MEB-platvorm. Dus technisch weinig verschil. Doch binnenin straalt de ENYAQ meer kwaliteit uit. Het standaard 5,3" scherm van de Digital Cockpit is bijvoorbeeld mooi verwerkt in het dashboard dat overigens bekleed is met een lederachtige stof. 

De voornaamste functies zoals cruise control, telefoon en dergelijke meer zijn vlot bedienbaar vanop het stuur. De knappe zwarte sportstoelen zijn elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie. 

De keuzeschakelaar voor de aandrijving bevindt zich in het midden en niet zoals bij de ID.4 aan het stuur via een tuimelschakelaar. Handig en veilig zijn bovendien de peddels aan het stuur voor de remenergierecuperatie waardoor je steeds beide handen aan het stuur kan houden.

In het midden vinden we het centrale 13" infotainmentscherm. Meer en meer zien we deze schermen verschijnen met zijn voor-en nadelen. Gelukkig kunnen bepaalde functies niet al rijdend bediend worden.

Aan ruimte is er geen gebrek in de ENYAQ. De passagiers achterin hebben zeker niet te klagen. Vergeten we natuurlijk de typische 'Simply Clever' items niet zoals een paraplu, een ijskrabber, ...
 

Rijbereik en laden

Rijbereik

Hoe zit het met het rijbereik van de ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80? Het hoeft je zeker niet te verwonderen dat dit de meest gestelde vraag is wanneer je met een elektrische wagen rijdt. Toch blijft het een moeilijke vraag om daar een pasklaar antwoord op te geven. Waarom?  Het rijbereik is immers afhankelijk van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , gebruik klimaatregeling, snelheid en je rijstijl. Enkel je rijstijl heb je zelf in de hand. Een efficiënt rijgedrag beïnvloedt in grote mate hoever je komt op een laadbeurt. Hoe harder je het stroompedaal induwt, hoe sneller je rijbereik daalt. Zit je met een elektrisch verbruik van bijvoorbeeld 10,1 kWh/100 km dan je zou je daar theoretisch 762 km ver mee komen. En dit is fantastisch nieuws!

Het hoogst geladen rijbereik bedraagt 602 km. Vergelijken we even met de WLTP-cijfers dan zitten we toch ruim boven het vooropgestelde van 509 km (gecombineerd). 

De simulatie rijbereik op basis van het verbruik per rit heeft je een idee van het aantal kilometers die je (theoretisch) kan afleggen aan een welbepaald verbruik.  

Laadduur

We hebben de ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 in totaal twee keer aan de laadpaal gehangen. Beiden AC laadbeurten. De gemiddelde laadduur bedroeg van vier uur en vijf minuten. Veel hangt natuurlijk af van de SoC (State of Charge). 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Op het gebied van rijhulpsystemen (ADAS) laat de ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 jou niet de kou staan. Hierbij een greep uit wat de wagen te bieden heeft. Hou er rekening mee dat bepaalde systemen in pack-vorm worden aangeboden.

  • Travel Assist biedt actieve ondersteuning voor de besturing in lengte- en dwarsrichting en omvat Adaptive Cruise Control (ACC), Adaptive Lane Assist inclusief wegwerkenherkenning, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. In druk verkeer kan de Travel Assist de wagen autonoom tot stilstand brengen, laten optrekken en andere voertuigen laten volgen. Handen op het stuur houden is de boodschap.
  • Front Assist met Predictive Pedestrian and Cyclist Protection en Side Assist met Rear Traffic Alert waarschuwen voor aanrijdingen met andere voertuigen, fietsers, voetgangers en stilstaande obstakels
  • Augmented Reality Head-Up Display (optie)  jammer genoeg niet aanwezig op ons testvoertuig doch zeker een aanrader (kennis meegemaakt in de ID.4)
  • Proactive Crew Protect Assist-functie neemt automatisch voorzorgsmaatregelen om de inzittenden van de wagen te beschermen en tot negen airbags 
  • Pack Parking Plus met 360° camera
  • Full-led matrix koplampen en full-led achterlichten
  • ...

Vergelijk WLTP - testresultaten

SKODA Enyaq 80 iV Sportline rear view

De ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 zal sowieso frequent de vergelijking met de VW ID.4 moeten ondergaan. Alhoewel ze veel zaken delen (vooral op technisch vlak) onderscheiden ze zich op andere vlakken. 

Deze elektrische SUV kunnen we best wel omschrijven als het vlaggenschip van ŠKODA, zeker in de SPORTLINE uitvoering. Hij oogt knap met zijn zwarte designaccenten, zijn verlaagd onderstel en de knappe 21-duims velgen op ons testvoertuig. Het interieur is stijlvol, functioneel en straalt kwaliteit uit. Aan binnenruimte is geen gebrek en ook de koffer biedt voldoende opslagruimte. 

De ŠKODA ENYAQ SPORTLINE iV 80 rijdt bovendien bijzonder comfortabel en geruisloos. Het beschikbare vermogen is meer dan voldoende voor onze Belgische wegen die meer en meer verzadigd geraken. Hij beschikt over de rijhulpsystemen die we vandaag de dag mogen verwachten in dit segment en die het leven van de bestuurder comfortabeler en veiliger maken.

Hij scoort sterk op het vlak van verbruik en het daaraan gekoppelde rijbereik. De test toont duidelijk aan dat je met de juiste rijstijl vandaag de dag behoorlijk ver kan rijden op een laadbeurt.

Kortom de slogan van ŠKODA 'Simply Clever' kunnen we uitbreiden naar 'Electric Simply Clever'.