Testverslag ŠKODA Octavia Combi RS iV

Test report

-
SKODA Octavia Combi RS iV front

ŠKODA breidt het gamma aan aandrijflijnen van de populaire Octavia verder uit met een Plug-in Hybride versie: de Octavia iV. Als kers op de taart is er eveneens een RS-versie van de Octavia iV beschikbaar en dit zowel als sedan of als combi.
Rijden met de ŠKODA Octavia Combi RS iV is een constante keuze tussen de stilte van het zuiver elektrisch rijden in de E-mode of het geluid van de RS-paardjes als je kiest voor de Sport Hybrid-modus. 
We mochten hem even testen. We hebben onze rechtervoet wat gedrilled om onze 'innerlijke Ludo' wat te bedwingen en ons voornamelijk te focussen op het elektrisch verhaal. Dit om te kunnen antwoorden op de steeds wederkerende vraag : hoe ver kan je er elektrisch mee rijden? Je vindt het antwoord wat verderop.

Algemeen

  • Break
  • Rijklaar gewicht 1805 kg

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
  • 1395 cc
  • 180 kW vermogen (systeem)
  • 440 Nm koppel
  • 4 cilinder
  • Automatische 6-versnellingsbak, DSG, met handgeschakelde Tiptronic

Verbruik/rijbereik (WLTP)/CO2

  • 1,3 l/100 km (gecombineerd)
  • 15,1 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 60 km rijbereik (gecombineerd)
  • 66 km rijbereik (stad)
  • 29 g

Testparcours (103 km) / 11°C

  • Buiten stad (44 km) 0,0 l/100 km / 13,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 5,3 l/100 km / 1,6 kWh/100 km
  • Stad (22 km) 0,0 l/100 km / 13,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 1,8 /100 km - 9,2 kWh/100 km

Accu en laden

  • Vermogen elektrisch 80 kW
  • Laadvermogen AC 13 kW

Laadbeurten

  • AC : zeven laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • AC : één laadbeurt bij klant

Test data

Test drivers

Johan Stevens

702 Testkilometers

Verbruik

We hebben in totaal 702 testkilometers achter de boeg met de SKODA Octavia Combi RS iV, verdeeld over negentien ritten. De boordcomputer noteert een gemiddeld benzineverbruik van 2,0 l/100 km en een gemiddeld elektrisch verbruik van 12,0 kWh/100 km. Reken je het elektrisch verbruik om naar een equivalent benzineverbruik dan kom je uit op 1,4 l/100 km. Na een optelsommetje van de twee resulteert dit in 3,4 l/100 km.

Testparcours

Wat laat het testparcours van 103 km zien? Een behoorlijk gemiddeld benzineverbruik van 1,8 l/100 km en een elektrisch verbruik van 9,1 kWh/100 km wat een equivalent beznineverbruik oplevert van 1,1 l/100 km. 
Samen goed voor 2,9 l/100 km en dit is wel een knap cijfer. Waarschijnlijk maak je bepaalde bedenkingen en terecht. 
Het afgelegde parcours is steeds een momentopname : de ideale buitentemperatuur (11 °C) waardoor we de klimaatregeling konden uitschakelen, niet al te druk verkeer en tijdens de rit passen we de principes van het efficiënt rijden toe (anticiperen, doelsnelheid bepalen en maximaal gebruik van de cruise control). Op autosnelweg beperken we de snelheid tot 110 km/u en ook hier maximaal op cruise control. 
En wat met het elektrisch rijbereik? Interessant om te bekijken : gestart met 51 km aan rijbereik gaf de boordcomputer na de 44 km lange rit buiten stad nog een rijbereik aan van 29 km. En een niet onbelangrijk gegeven is dat we de rit volledig elektrisch in Eco E-mode hebben afgereden. Tellen we even samen dan komen we uit op een theoretisch rijbereik van 73 km. Daar kom je al eind mee.

Rijden en comfort

Geen gebrek aan vermogen in de ŠKODA Octavia Combi RS iV : 180 kW en 400 Nm koppel. De verbrandingsmotor levert een vermogen van 110 kW en de hoog-voltage lithium-ionbatterij heeft een capaciteitvan 13 kWh, goed voor 80kW vermogen. 
Je hoeft niet te zoeken naar de 'vertrouwde' DSG-pook : de nieuwe ŠKODA Octavia maakt immers gebruik van een DSG-transmissie met shift-by-wire-technologie die de versnellingen elektronisch selecteert. Je kiest met een compacte schakelaar de versnelling of parkeerstand. 

De ŠKODA Octavia Combi RS iV beschikt over een uitgebreide keuze aan rijmodi (DRIVE MODE SELECT). Je kan dus behoorlijk wat experimenteren (wat we natuurlijk tijdens onze test ook gedaan hebben). 

  • Eco - is de rijmodus die we het meest hebben geselecteerd en dit in combinatie met E-mode (met een volgeladen batterij). Focus ligt in deze modus op het verminderen van het brandstofverbruik.
  • Comfort - is geschikt voor het rijden op wegen met slecht wegdek of voor lange snelwegritten
  • Normal -  is geschikt voor een normale rijstijl.
  • Sport - kies je als het kriebelt in je rechtervoet
  • Persoonlijk (individual) - biedt de mogelijkheid om bepaalde wagensystemen individueel in te stellen.

Daarnaast kan je eveneens kiezen tussen E-mode en Hybrid (Auto of niet) en dit in combinatie met de vorige. Kies je voor Hybrid Auto dan zorgt de technologie voor de perfecte combinatie tussen benzinemotor en elektromotor. Door het uitschakelen van de 'Auto' functie kan je zelf het batterijniveau kiezen dat je wil bewaren voor latere ritten. Handig als je bijvoorbeeld een autosnelwegrit laat volgen door een stadsrit.  

Het interieur straalt kwaliteit uit. De RS accenten (stuur met RS-logo, de verwelkoming in RS style, ...) voegen er een extra dimensie aan toe en vertalen het dynamische karakter van de RS-modellen. Deze dynamiek vinden we terug zowel aan de buitenkant met de knappe zwarte 18-duims lichtmetalen velgen, de remklauwen in de typisch rode RS kleur, en het vRS-logo op het radiatorrooster en de kofferklep, als aan de binnenkant.
Alles is ergonomisch opgesteld. De RS-sportzetels bieden voldoende zijdelingse steun wanneer je de sportieve toer opgaat.
Het Virtual Cockpit-instrumentenbord is aangevuld met een extra Sport-lay-out. Je kan deze individueel personaliseren met keuze uit vier lay-outs met name basic, classic, navigatie en Driver Assistance Systems. Bovendien kan je zelfs kiezen welke informatie die je wil zien via de knoppen op het multifunctionele stuurwiel.

Rijbereik en laden

Rijden met een Plug-in Hybrid veronderstelt een goede mindset te ontwikkelen op het gebied van het laden van de batterij. Enkel op deze manier haal je er het beste uit deze technologie.

In totaal hebben we de ŠKODA Octavia Combi RS iV acht maal aan de laadpaal gehangen (steeds AC). DC (snelladen) is niet mogelijk. Het geladen rijbereik wordt eveneens berekend op basis van de vorige rit. Het hoogst geladen bereik is 66 km, het laagste 48 km. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Laten we kijken wat de testvoertuig te bieden heeft aan ADAS (Advanced Driver Assist Systems). 

  • Travel Assist met Trafic Sign Recognition, advanced Lane Assist en Trafic Jam Assist - Travel Assist kan automatisch stoppen en starten, de auto op zijn rijstrook houden, andere voertuigen in een file volgen of het omringende verkeer op een display voor u tonen.
  • Collision Avoidance Assist
  • Turn Assist 
  • Exit Warning en Local Traffic Warning
  • Park Assist met Park Distance Control voor- en achteraan met Manouevre Assist.
  • Mistlichten met bochtverlichting
  • Head-up Display
  • SKODA Connect
  • Full LED Matrix headlight

We benadrukken hierbij dat het gaat om rijhulpsystemen. De bestuurder draagt nog steeds de eindverantwoordelijkheid.

Vergelijk WLTP - testresultaten

SKODA Octavia Combi RS iV rear

Het ‘iV’ is de benaming van alle plug-ins en EV’s van ŠKODA. De letter 'i' in  ŠKODA iV staat voor intelligent en de letter 'V' staat voor voertuig. Focus je meer op de letters 'RS' dan heb je een ander verhaal. RS (Rally Sport) verwijst naar de successen van ŠKODA in deze autosportbrance. En dit weerspiegelt de 'gespleten persoonlijkheid' van de wagen.
De ŠKODA Octavia Combi RS iV is een fantastische wagen om mee te rijden. De testrit heeft me meer dan ooit overtuigd van het potentieel van de wagen. De RS dynamiek geeft de wagen net dat tikkeltje meer om uit te stijgen boven de grijze massa. Neemt niet weg dat je met de wagen ook bijzonder efficiënt (elektrisch) kan rijden. En dit was het doel van de test :  een efficiënte technologie koppelen aan een efficiënte rijstijl (rijgedrag) en een efficiënte laadmentaltiteit. Dit weerspiegelt de kerngedachte van een Plug-in Hybride. Dus voeg je na de letters 'iV' nog de letter 'D' van Drive(r) aan toe dan heb je de ideale combinatie : intelligent Vehicle Drive(r). SIMPLY CLEVER rijden dus!
De afwerking is van hoge kwaliteit, hij biedt voldoende zitruimte voor bestuurder en passagiers en laat zich eenvoudig bedienen. De rijhulpsystemen (ADAS) brengen je een stukje dichter bij het verhaal van het autonoom rijden en vergemakkelijken je rijtaak als je deze op een verantwoorde manier gebruikt.
De ŠKODA Octavia Combi RS iV scoort verbruikshalve bijzonder goed met een testgemiddelde van 3,4 l/100 km (benzineverbruik en elektrisch verbruik gecombineerd). Met een elektrisch rijbereik van 66 km sla je zeker geen mal figuur. Zijn lage CO2 uitstoot van 29g (WLTP) maakt hem fiscaal aantrekkelijk als fleetwagen door zijn 100% fiscale aftrekbaarheid. De ŠKODA Octavia Combi iV (zonder RS toevoeging) zal op dit vlak op de fleetmarkt meer kans maken.
Het vermelden waard is dat de ŠKODA Octavia Combi eveneens verkrijgbaar is als benzine en diesel, als mild hybrid (e-Tec) en op CNG (G-Tec). Zo maak je afhankelijk van je mobiliteitsprofiel de juiste keuze.