Testverslag SKODA Superb iV
Test report
Naast een facelift voegt het vlaggenschip van Skoda eveneens een plug-in hybride toe aan zijn motoraanbod. Zo betreedt Skoda het segment van de geëlektrificeerde voertuigen en dit onder de benaming van iV wat staat voor Intelligent Vehicle.
Wat heeft dit ruimtewonder in zijn mars? We testen het uit. Onze focus ligt hierbij hoofdzakelijk op verbruik en rijbereik.
Algemeen
- Break
- 1752 kg rijklaar gewicht
Motor
- PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
- 1395 cc
- 160 kW vermogen
- 6 versnellingen DSG
Verbruik/rijbereik
- 1,6 l/100 km
- 17,1 kWh/100 km
- 53 km/58 km (stad)
Test data
Test drivers
Johan Stevens
960 Testkilometers
Testgegevens
Snelheid en type weg beïnvloeden in grote mate het verbruik en dus ook het rijbereik. Je kan met een anticiperende rijstijl en met een aangepaste snelheid ver geraken zonder de benzinemotor aan te spreken.
Verbruik
We vallen onmiddellijk met de deur in huis: 2,5 l/100 km benzineverbruik en 12,0 kWh/100 km elektrisch verbruik op de een totaal van 960 testkilometers. Op ons testparcours van 105 km noteert de boordcomputer 2,1 l/100 km benzineverbruik en 12,7 kWh/100 km elektrisch verbruik.
In de Eco-modus behalen we de beste resultaten. De Superb iV voelt zich het best thuis in het stadsverkeer en ritten buiten de stad. Op autosnelweg gaat het verbruik de hoogte in ten gevolge van de snelheid.
Rijbereik
Op het testparcours hebben we concreet 68 km elektrisch gereden en 37 km op benzinemotor. Dit betekent dat we 65% van de tijd elektrisch hebben kunnen rijden! Het maximum bijgeladen rijbereik is 53 km. Hierbij wordt rekening gehouden met het profiel van de vorige ritten. Heb je veel stadsverkeer gedaan, dan heb je een hoger rijbereik na een laadbeurt.
Laden
Hoelang duurt het laden? Het laden van de batterij van 0 naar 100% aan een publieke laadpaal neemt doorgaans een viertal uur in beslag.