Testverslag ŠKODA Superb Sportline 1.4 TSI iV 160 kW DSG-6
Test report
Vind je de ŠKODA SUPERB 1.4 TSI iV wat te braaf? Dan kan je voortaan ook kiezen voor een sportievere en meer dynamische versie van de SUPERB met name de iV Sportline. Hij onderscheidt zich voornamelijk door zijn zwarte accenten zoals de grille of de nieuwe horizontale hoogglanzende strip tussen de standaard full-LED achterlichten. De volledige LED-matrixkoplampen en dynamische richtingaanwijzers achter zijn voortaan standaard, net als de DCC adaptieve ophanging en 19-inch Vega lichtmetalen velgen in antraciet. De SUPERB Sportline staat ook 10 mm lager tegen de grond. Binnenin vinden we Alcantara® lederen sportzetels met contrasterende stiksels en geïntegreerde hoofdsteunen, het driespaaks lederen stuurwiel met contrasterende stiksels, sierlijsten in zwarte carbonlook en zwarte sierelementen.
Op motorisch vlak zijn er geen wijzigingen : de SUPERB Sportline iV versie maakt gebruik van de combinatie van
een 1.4-TSI 115 kW motor en een 85 kW elektromotor.
Algemeen
- Break
- Rijklaar gewicht 1747 kg
Motor
- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
- 1395 cc
- 160 kW vermogen
- 330 Nm koppel
- Automatische 6-versnellingsbak, DSG
Verbruik/rijbereik/emissie (WLTP)
- 1,4 l/100 km (gecombineerd)
- 16,1 kWh/100 km (gecombineerd)
- 54 km rijbereik
- 62 km rijbereik (stad)
- 32 g CO2
Testparcours (104 km)
- Buiten stad (44 km) 0,0 l/100 km / 13,5 kWh/100 km
- Autosnelweg (40 km) 5,3 l/100 km / -1,5 kWh/100 km
- Stad (21 km) 0,0 l/100 km / 11,6 1kWh/100 km
- Gecombineerd 1,9 l/100 km / 9,7 kWh/100 km
- Gecombineerd verbruik (benzine + elektrisch) 3,0 l/100 km
Laadinformatie
- Interne boordlader 13 kW
- Vier laadbeurten (AC) - publieke laadpaal
- Gemiddelde laadduur AC (uu:mm) 03:54
- Laadaansluiting : vooraan in de grille
- Laadkost (geregistreerde sessies in euro) 8,77
Verbruiksresultaten (492 km) - ritprofiel
- Buiten stad 3,1 l/100 km / 7,1 kWh/100 km
- Autosnelweg 4,1 l/100 km / 4,4 kWh/100 km
- Stad 0,0 l/100 km / 17,0 kWh/100 km
- Mix 1,4 l/100 km / 16,5 kWh/100 km
- Aantal ritten : 13
Test data
Test drivers
Johan Stevens
492 Testkilometers
Verbruik
We vallen onmiddellijk met de deur in huis : 2,8 l/100km op een totaal van 492 testkilometers, verdeeld over dertien ritten, is een knap resultaat voor een Plug-in Hybrid.
Het laagst genoteerde is 0,0 l/100 km, het hoogst genoteerde is 6,5 l/100 km. We spreken hier over het benzineverbruik wel te verstaan. Het berekend gemiddelde komt eveneens uit op 2,8 l/100 km.
In de Eco-modus behalen we de beste resultaten. De Superb iV voelt zich het best thuis in het stadsverkeer en ritten buiten de stad. Puur snelwegverkeer duwt het verbruik snel de hoogte in.
En elektrisch?
We noteren een gemiddeld elektrisch verbruik van 9,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,1 l/100 km.
Hoe meer je elektrisch kan rijden, hoe efficiënter je de technologie gebruikt.
Testparcours
Hoe presteert de ŠKODA SUPERB Combi Sportline 1.4 TSI iV op ons testparcours van 104 km? Zowel de rit buiten de stad als de stadsrit hebben we volledig emissieloos (0,0 l/100 km) kunnen afleggen, zonder tussenkomst van de benzinemotor. Het elektrisch verbruik was respectievelijk 13,6 kWh/100 km bij de rit buiten de stad en 11,6 kWh/100 km bij de stadsrit. Reken we even om dan komen we aan een equivalent benzine verbruik van respectievelijk 1,6 l/100 km en 1,3 l/100 km. Tijdens de autosnelwegrit opteerden we om de batterijcapaciteit te behouden voor de stadsrit. Hoe? Door eenvoudig te kiezen voor de Hybrid rijmodus en de functie AUTO uit te schakelen. Je kan bovendien het percentage aangeven die je wenst te behouden. Bovendien wordt de batterij tijdens het rijden geladen om dit percentage te behouden.
Interessant is eveneens de gereden afstand. Van de 104 km hebben we 71 km elektrisch gereden en 33 km op benzinemotor. Wat neerkomt op 68% van de tijd elektrisch. Best wel knappe cijfers.
Motor & comfort
Motor & aandrijving
Onder de motorkap vinden we de 1.4 TSI benzinemotor met een vermogen van 115 kW die gekoppeld wordt aan een elektromotor van 85 kW. Dit brengt het totale vermogen op 160 kW. Dit volstaat ruimschoots voor het dagelijks woon-werk verkeer en de bijhorende files. De accu heeft een capaciteit van 37 Ah en 13 kWh energie. Dit alles wordt gekoppeld aan de standaard zes versnellingen DSG. Bijschakelen kan steeds via de peddels aan het stuur. Schakel je de B-stand in dan wordt het regenererend remmen versterkt bij het vertragen. Zo laadt je de batterij op.
Je hebt de keuze uit vijf rijmodi (Driving Mode Select) : Eco, Comfort, Normal, Sport en
Individual. Onze favoriet is zonder twijfel de Eco-rijmodus.
Comfort
Ruimte zat zoveel is zeker. Binnenin onderscheidt deze Sportline zich van de de andere uitrustingniveaus door zijn Alcantara® lederen sportzetels met contrasterende stiksels en geïntegreerde hoofdsteunen, het driespaaks lederen stuurwiel met contrasterende stiksels, sierlijsten in zwarte carbonlook en zwarte sierelementen.
Laden en rijbereik
We hebben er in totaal vier laadsessies opzitten met de Superb Combi iV. Reken doorgaans drie uur en vierenvijftig minuten om de batterij vol te laden (100 %). Snelladen (DC) is nog steeds geen optie bij een Plug-in Hybride. Het maximum geladen rijberijk is 55 km. Veel hangt af van de vorige ritten. Heb je veel snelweg gereden dan zal het geladen rijbereik lager liggen.
Vertrek je steeds op hetzelfde tijdstip? Je kan instellen wanneer het laden moet starten en/of de wagen voorverwarmd moet zijn. Handig! Zo kan je besparen op de energiefactuur.
ADAS (Advanced Driver Assist Systems)
Het hoeft je niet te verwonderen dat de Superb uitgerust is met de nodige ADAS
(Advanced Driver Assist Systems). Een greep uit het aanbod:
- Side Assist Highway en City - je 'derde oog'.
- Lane Assist - helpt je om mooi binnen de lijnen te blijven. Het systeem reageert niet al te bruusk.
- Traffic Jam Assist - zeer handig indien je vaak in de file zit. De assist doet alles voor je: vertraagt, accelereert en blijft mooi in de rijstrook.
- Emergency Assist - hebben we godzijdank niet moeten ondervinden. Het systeem brengt de wagen tot stilstand indien er gedurende een zekere tijd geen chauffeursactiviteit wordt geregistreerd.
- LED Matrix headlights - de Matrix-technologie maakt het mogelijk de volledige lichtstraal van de koplamp te gebruiken, zonder de tegenligger(s) te verblinden. Een echte troef die de zichtbaarheid en veiligheid aanzienlijk verbeteren.