Testverslag Subaru Solterra AWD

Test report

-
Testverslag Drivolution Subaru Solterra

Spreek je de naam Subaru uit dan link ik deze onmiddellijk met de talrijke zeges die ze behaalden in het wereldkampioenschap rally. De typisch blauwe Impreza bolides met de gele cijfers 555 en de gele velgen. Een stukje nostalgie. 

Net als vele andere autoconstructeurs moet ook Subaru op lange termijn evolueren naar elektrische voertuigen. Blijkbaar is dit voor bepaalde Japanse autoconstructeurs een harde noot om te kraken en proberen ze de boot af te houden. Ze hebben het niet zo voor de elesktrische transitie. Met uitzondering van Nissan. 

Hoe dan ook de eerste elektrische Subaru is een feit. Hij luistert naar de naam Solterra. Leuk om te weten is de naam Solterra staat voor: de zon en de aarde of Sol en terra. Samen in de natuur. De Solterra is trouwens een joint-venture met Toyota en is iets wat we vandaag meer en meer zien gebeuren. Dit heeft natuurlijk zijn voordeel in de ontwikkelingskosten. De Subaru Solterra en de Toyota bZ4X zijn kwasi identiek aan mekaar. Het grootste verschil zit hem in de aandrijving. Volgens het DNA van Subaru zal ook de Solterra standaard met AWD beschikbaar zijn. 

Laten we even kijken hoe deze Solterra het doet in de dagelijkse praktijk. Zoals steeds ligt onze focus op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2085 kg
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Trekhaak mogelijk ja (tot 750 kg ongeremd of tot 750 kg geremd)
  • Garantie 8 jaar of 160.000 km, afhankelijk van welke limiet als eerste bereikt wordt.

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 71,4 kWh batterijcapaciteit /64 kWh bruikbaar
  • Vermogen 160 kW (218 pk)
  • 336 Nm koppel
  • AWD
  • Platform (EV specifiek) e-Subaru Global Platform

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 466 km
  • Rijbereik stad 610 km

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (46,1 km) 19,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,6 km) 20,5 kWh/100 km
  • Stad (20,4 km) 12,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadaansluiting links vooraan
  • Laadvermogen AC 6,6 kW
  • Laadvermogen DC 147 kW maximaal
  • Architectuur 400V
  • Bidirectioneel Laden (V2X) - neen
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : één laadbeurt

Verbruiksresultaten (585 km)

  • Buiten stad 18,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,9 kWh/100 km
  • Stad 12,9 kWh/100 km
  • Mix 17,5 kWh/100 km
  • Gemiddeld 18,0 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

585 Testkilometers

Aandrijflijn

e-Subaru Global Platform

De Subaru Solterra is gebouwd ophet e-Subaru Global Platform dat gezamelijk met Toyota is ontwikkeld en dit specifiek voor volledig elektrische voertuigen. Soortgelijkse samenwerkingsverbanden zien we vandaag de dag meer en meer. De Subaru Solterra beschikt over een batterijpakket van 71,4 kWh waarvan 64 kWh beschikbaar. Dit is trouwens het enige pakket dat voorhanden is. Geen keuzemogelijkheden. De lithium-ion batterij bevindt zich onder de vloer. De Subaru Solterra beschikt over twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras. Alles tezamen goed voor een vermogen van 160 kW (218 pk) en een maximum koppel van 337 Nm. De Solterra beschikt ook over het Symmetrical AWD-systeem dat volgens Subaru Global Media het summum van AWD-technologie is. 

Rijmodus

Met de rijmodusselector heb je de keuze uit de drie rijmodi : ECO, STANDARD en POWER.

  • de STANDARD-rijmodus is de meest geschikte rijmodus voor een normale rijstijl;
  • de ECO-rijmodus  draagt bij het verbeteren van de energiebesparing en het rijbereik. In  deze rijmodus beschik je eveneens over de vrijloopfunctie (coasten of  zeilen).
  • de POWER-modus biedt een hogere respons op het motorkoppel en biedt een sterkere remenergierecuperatie.
  • verder heb je nog de X-mode met twee standen met name Hill Descent Control (controle bij het afdalen) en Grip Control (gripcontrole). Beiden hebben we tijdens de testperiode niet geprobeerd.

S-pedal drive - remenergierecuperatie 

Via de peddels aan het stuur kan je de remenergierecuperatie regelen. s-Pedal Drive is eveneens ter beschikking en dit werkt als one-pedal drive. Je stroompedaal fungeert om te versnellen en te vertragen.

Verbruik

 Na 585 testkilometers, verdeeld over dertien ritten, noteert de boordcomputer een
gemiddeld elektrisch verbruik van 18,0 kWh/100 km. Hou je rekening met de beschikbare netto batterijcapaciteit van 64 kWh dan zou je aan dit verbruik 356 kilometer ver geraken op een laadbeurt. In de veronderstelling dat je dit verbruik continu kan aanhouden.

Laten we de resultaten per wegtype even van nabij bekijken:

  • het  merendeel van de ritten hebben we afgelegd op autosnelweg (zeven ritten, 54 %) : dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 18,9 kWh/100 km. Rekening houdend met de netto batterijcapaciteit van 87 kWh komen we aan dit verbruik 339 km ver.
  • Buiten de stad (secundaire wegen) hebben we drie rittten afgelegd (23 %). We stranden op een gemiddeld verbruik van 18,1 kWh/100 km, goed om 354 km ver te geraken. 
  • Een enkele stadsrit (6%) en deze leverde het beste resulaat op : 12,9 kWh/100 km. Dit is goed voor een rijbereik van 496 km. 
  • Twee ritten zijn een mix van buiten de stad en autosnelweg, goed voor een gemiddeld verbuik van 17,5 kWh/100 km en een rijbereik van 366 km

Wat  is de invloed van de rijmodus? In het overgrote grote gedeelte van de ritten
hebben we gekozen voor de Eco-rijmodus. De Sport-rijmodus hebben we niet
uitgeprobeerd.

  • de Eco-rijmodus (elf ritten, 85%) levert een verbruik op van 18,3 kWh/100 km; 
  • de Normal-rijmodus l(twee ritten, 15%) levert een verbruik op van 16,3 kWh/100 km.

Bij het merendeel van de ritten (elf ritten, 85 %) stond de klimaatregeling op Auto.
Het levert een verbruik op van 18,6 kWh/100 km. Schakelen we de klimaatregeling
uit dan daalt het gemiddeld verbruik tot 15,1 kWh/100 km. In rijbereik geeft dit het
volgende : 344 km met tegenover 424 km zonder. Een verschil van 80 km. Om over na
te denken.
 

Testparcours

Wat zijn de prestaties van de Subaru Solterra op ons testparcours van 106,1 km? De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 17,5 kWh/100 km over de drie onderdelen (buiten stad, autosnelweg en stad). Houden we rekening met de beschikbare netto batterijcapaciteit van 64 kW dan zou  je hiermee ongeveer 366 kilometer ver geraken.

Bekijken we even de resultaten over de verschillende onderdelen, dan levert dit het volgende resultaat op:

  • bij de rit buiten de stad van 46,1 km noteert de boordcomputer 19,1 kWh/100 km. Hiermee zou je theoretisch 335 kilometer kunnen afleggen;
  • bij de rit op autosnelweg van 39,6 km stijgt het verbruik naar 20,5 kWh/100 km. Goed voor 312 kilometer aan rijbereik;
  • de stadsrit van 20,5 km levert een verbruik op van 12,9 kWh/100 km, wat 496 kilometer aan rijbereik zou opleveren.

Hoe  evolueert het rijbereik tijdens het testparcours? Gestart met 219 km daalt het rijbereik na de rit buiten stad tot 182 km (- 37 km), na de rit op autosnelweg bleef er 158 km over (- 24 km) en na de stadsrit 146 km  (- 12 km). Doorgaans gaan de ritten aan hogere snelheden met de meeste energie lopen, doch bij de Solterra is dit niet het geval. 

Tijdens het testparcours streven we naar een  zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, zo  constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien  schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Laadbeurten

We hebben met de Subaru Solterra driemaal een publieke laadpaal opgezocht, waarbij we tweemaal AC geladen hebben en eenmaal DC. De Subaru hebben we helaas niet voor de volledige 100% kunnen opladen. Het laadproces (AC) neemt behoorlijk wat tijd in beslag. De laadsnelheid is maximaal 150 kW. Gemiddeld genomen laadt de auto 100 kilometer bereik in 10-15 minuten.

Informatie over het laadproces

Karige informatie omtrent het laadproces. Er wordt enkel weergegeven hoelang het laden zal duren. Echter geen informatie omtrent de SoC (State of  Charge, %) van de batterij. 

Laadapp

SUBARU Care mobile app biedt je de nodige informatie over klimaatregeling, over de SoC van de batterij, waar je kan laden en zelfs een coachingfunctie. Helaas hebben we de app niet kunnen uitproberen. 

Rijbereik

Het maximum geladen rijbereik is 359 km

Rijden en comfort

Het eerste wat opvalt als je instapt is de lage positionering van het stuur. Het instellen van de juiste positie is wel belangrijk wil je een perfect zicht wil behouden op het instrumentarium. Het dashboard staat ook ver naar achter gemonteerd, waardoor je het bijna kan beschouwen als een Head-Up Display. Het vraagt enige gewenning doch het is best aangenaam. 

De zithouding is goed en de zetels zijn elektrisch verstelbaar. Er is voldoende ruimte zowel vooraan als achteraan.

De belangrijkste functies zijn gecentraliseerd op het stuur en laten zich gemakkelijk bedienen. En zoals we steeds meer ervaren dient de rest van de instellingen te gebeuren via het scherm in de middenconsole.

ADAS

De Solterra beschikt over de nodige rijhulpsystemen (ADAS), waaronder de standaard Safety Sense Driver Assist-technologie, die toezicht houdt op het verkeer voor de auto, cruisecontrol optimaliseert en je waarschuwt wanneer je buiten jouw rijstrook slingert. De automatische Pre-Collision Braking-functie kan volledige remkracht uitoefenen en je in noodsituaties volledig tot stilstand brengen. Geavanceerde adaptieve cruisecontrol kan een deel van de stress van het rijden wegnemen door te helpen bij het sturen, remmen en gas geven, zowel in het dagelijkse verkeer als tijdens lange ritten.

  • Dynamic Radar Cruise Control (DRCC); 
  • Road Sign Traffic Recognition (RSTR) - zoals steeds is het belangrijk dat je alert bent voor de opgegeven snelheid. Deze wordt niet altijd correct weergegeven.
  • Pre-Collision System (PCS); 
  • Rear Cross Traffic Alert

Zoals  steeds zijn dit hulpsystemen die je helpen. Het neemt niet weg dat deze  systemen op een verantwoorde manier dienen gebruikt te worden. Alert  blijven onder alle omstandigheden is de boodschap.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik en de netto batterijcapaciteit laat zien hoe ver je theroretisch kan komen op een laadbeurt. Dit op voorwaarde dat je het ritverbruik continu kan aanhouden. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Vergelijken we de behaalde resultaten met de WLTP-cijfers dan komen we tot de volgende vaststelling:

  • wat betreft het rijbereik levert dit -31% op t.o.v. het WLTP-cijfer (356 km tegenover 466 km);
  • wat betreft het verbruik scoren we 11% boven het WLTP-cijfer (18 kWh/100 km t.o.v. 16 kWh/100 km).
Het is belangrijk de testresultaten te kaderen. Het gaat steeds om een momentopname. Een test in de zomerperiode kan duidelijk andere testwaarden opleveren.
Testverslag Drivolution Subaru Solterra rear view

De eerste kennismaking met de Subaru Solterra is positief verlopen. Het EV-landschap is onbekend terrein voor Subaru. De joint-venture met Toyota brengt soulaas. De Subaru Solterra is niet de zuinigste in zijn segment en ook het rijbereik zou beter kunnen. Dit kan te maken hebben met de permanente vierwielaandrijving die het verbruik negatief beïnvloedt en dus ook het rijbereik. Bovendien heb je in België minder te maken met moeilijk bereidbaar terrein. Bovendien moet je wat geduld uitoefenen wanneer het op laden aankomt. De geboden informatie omtrent het laden is beperkt, als je niet over de app beschikt.

Toch is de Subaru Solterra best een aangename wagen om mee te rijden. Het interieurmag er zijn en het biedt voldoende ruimte aan bestuurder en passagiers. De bediening van de verschillende functies verloopt vlot. De positionering van het stuur vergt enige gewoonwording doch na enige tijd voelt het prettig aan. 

Subaru is niet meteen een wagen die je meteen bovenaan een fleetlijst zal terugvinden. Het merk spreekt duidelijk een ander publiek aan. Vraag is in hoeverre dit publiek wakker ligt van een elektrisch voertuig.

Meer informatie over de Subaru Solterra vind je op Subaru SOLTERRA - Subaru België
Foto's : https://www.subaru.eu/media
Met dank aan Subaru Benelux N.V. voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van Drivolution.