Testverslag VOLVO XC4 T5 Twin Engine

Test report

-
Front view VOLVO XC40 PHEV

Twee fonemen zijn tekenend voor de automobielsector vandaag. De SUV-markt boomt en de constructeurs elektrificeren in een snel tempo hun wagenpark. VOLVO wil tegen 2025 de helft van hun wagenpark geëlektrificeerd hebben. De benjamin van de populaire XC-modellenreeks mag hierin zeker niet ontbreken:  we testen de XC40 T5 Twin Engine uit . Het elektrisch rijbereik en het verbruik staan hierbij centraal.  

Algemeen

  • SUV
  • 1812 kg rijklaar gewicht

Motor

  • PHEV (Plug-in Hybrid Vehicle)
  • 1477 cc
  • 193 kW Hybrid (132 kW ICE + 60 kW electric)
  • 10,7 kWh (lithium-ion) bruto / 8,8 kWh netto
  • 3,7 kWh AC (interne boordlader)
  • 7-trapsautomaat

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 2,2 l/100 km
  • 16,3 kWh/100 km
  • 43 km/53 km (stad)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

777 Testkilometers

Snelheid, gekozen wegtype, rijgedrag, laadgedrag, gekozen rijmodus bepalen in grote mate de efficiëntie van een Plug-in Hybride voertuig.  Het is niet anders met de VOLVO XC40 T5 Twin Engine.

Verbruik

Op de 777 testkilometers noteert de boordcomputer een gemiddeld testverbruik van 2,8 l/100 km. Een knap cijfer! We zitten hiermee boven het WLTP- gemiddelde van 2,2 l/100 km. Bekijken we het berekende verbruik dan komen we uit op 4,4 l/100 km. Interessant om het verbruik van de plug-in versie even te vergelijken met het verbruik van zijn dieselbroertje (de XC40 D4) die we in 2018 getest hebben. Het gemiddelde testverbruik van de dieselversie kwam uit op 6,6 l/100 km. 

Het merendeel van de ritten legden we af op autosnelweg en dit in de Hybrid rijmodus. 

De XC40 T5 Twin Engine voelt zich het best thuis in de stad en op ritten buiten de stad. Doe je veel autosnelweg dan spelen de afgelegde afstand en de aangehouden snelheid een belangrijke rol. Een lege batterij zorgt er immers voor dat je terugvalt op de benzinemotor met een negatieve impact op het verbruik als gevolg.

Rijbereik

Het verbruik en het rijbereik zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een plug-in hybride biedt een waaier aan mogelijkheden om energie-efficiënt en ecologisch te rijden. 
Er zijn echter een tweetal voorwaarden om dit mogelijk te maken: een eerste voorwaarde is voldoende vaak de wagen aan de stekker te hangen (telkenmale je de mogelijkheid hebt) en een tweede voorwaarde is de stand van je gaspedaal beheersen. 

De boordcomputer geeft standaard 40 km rijbereik aan na elke laadbeurt. Afhankelijk van je rijstijl kan je met de XC40 T5 Twin Engine gerust rond de 50 km elektrisch rijbereik komen tenminste als je je rechtervoet onder controle houdt. Het ultieme doel is natuurlijk zo vaak mogelijk elektrisch te rijden. En dit heb je een stuk zelf in de hand. 

Laden

Hoe lang duurt het laden? Helaas beschikten we niet over een laadkabel type 2 waardoor we beroep deden op het gewone stopcontact. Reken hiervoor een gemiddelde laadduur van 4u30.
De XC40 T5 Twin Engine beschikt over een interne boordlader van 3,7 kWh AC. Het geladen rijbereik bedraagt standaard 40 km.

Rear view VOLVO XC40 PHEV

De XC40 T5 Twin Engine vervoegt de reeks geëlektrificeerde voertuigen bij VOLVO. Hij oogt knap, hij zit in het populaire segment van de booming SUV's en hij is 100 % fiscaal aftrekbaar. Dit maakt hem een interessant alternatief voor diesel op de fleet markt.

Je kan er knappe verbruiksresultaten mee neerzetten als je een consequent laadgedrag ontwikkelt om het elektrisch rijden te maximaliseren en als je je gaspedaal soft behandeld. 

Moeten we nog vermelden dat de XC40 T5 Twin Engine net als alle andere modellen uit de VOLVO reeks voorzien is van uitgebreid aanbod aan veiligheidssystemen (actief en passief)? 
Voor degene die nog twijfelen hierbij een greep uit het aanbod: Intellisafe Standaard en IntelliSafe Surround (veiligheidspakket) dat bestaat uit een aantal hoogtechnologische functies die u tijdens het rijden ondersteunen. 

Zou ik hem kiezen voor woon-werk verkeer? Zeker en vast!