Testverslag VOLVO XC40 Recharge P8 AWD

Test report

-
VOLVO XC40 P8 Recharge front view

Volvo Cars is ambitieus en wil leider worden in de snelgroeiende markt van elektrische premiumwagens. Tegen 2030 wil Volvo enkel nog volledig elektrische wagens in zijn productportfolio hebben. Voertuigen met een verbrandingsmotor, ook hybrides, zullen worden uitgefaseerd. Een sterk statement en commitment dat we enkel kunnen toejuichen!

Volvo betreedt de markt van de elektrische voertuigen met zijn populaire kleine premium SUV XC40. Hij krijgt de naam XC40 P8 Recharge AWD. De gebruikte technologie is deze van de Polestar 2 : een motor van 150 kW per as plus een batterij van 78 kWh. 

Tijd om het eerste Volvo-model dat de prestigieuze prijs 'Europese auto van het jaar' in de wacht sleepte even te testen. We zijn vooral benieuwd naar het verbruik en het daarbijhorend rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2188 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 78 kWh batterijcapaciteit (75 kWh bruikbaar)
  • 300 kW vermogen
  • 660 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 24,5 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 408 km rijbereik (gecombineerd)
  • 526 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (103 km) / 10°C

  • Buiten stad (43,4 km) 19,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,3 km) 24,4 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 16,8 1kWh/100 km
  • Gemiddeld 20,2 kWh/100 km

Accu

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 151 kW (max)

Laadbeurten

  • AC : vier laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (30 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

984 Testkilometers

Verbruik

We hebben in totaal 984 testkilometers achter de rug met de XC40 Recharge P8 en dit verdeeld over 18 ritten. Het merendeel van de ritten zijn uitgevoerd op autosnelwegen (aantal ritten per wegtype). Slechts een enkele stadsrit en de rest is verdeeld over ritten buiten de stad of een mix van bovenstaande.
We komen uit op een gecombineerd testverbruik van 21,3 kWh/100 km, wat overeen komt met een equivalent benzineverbruik van 2,4 l/100 km. Aan dit verbruik kom je 352 km ver op een enkele laadbeurt. De gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 12°C.

Testparcours

En hoe presteert de XC40 Recharge P8 op ons testparcours van 103 km? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 20,2 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 2,3 l/100 km. Aan dit verbruik geraak je 371 km ver. Daarmee zitten we onder het gecombineerde WLTP bereik van 408 km. 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype.

  • De XC40 Recharge P8 scoort het best in de stad (20 km) met 16,8 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 446 km.
  • Het verbruik stijgt eenmaal je de autosnelweg (39 km) opgaat : 24,4 kWh/100 km (2,8 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 307 km.
  • Buiten stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 19,3 kWh/100 km (2,2 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 389 km.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. 

Rijden en comfort

Het ontbreekt de XC40 Recharge P8 zeker niet aan vermogen.  Hij is uitgerust met twee elektromotoren die de voor- en achterwielen aandrijven waardoor je beschikt over een vermogen van 300 kW (408 pk) en een fenomemaal koppel van maar liefst 660 Nm. En dit koppel is onmiddellijk beschikbaar. Dit maakt het rijden met elektrische wagen zo fantastisch! Je blijft dus zeker niet ter plaatse trappelen bij het vertrekken aan de verkeerslichten. 

En hoe zit het met de remenergierecupertie? Je beschikt bij de XC40 Recharge P8 over twee mogelijkheden : ofwel los je het stroompedaal en heb je eerder een rustige vertraging (vergelijkbaar met een niet-elektrische wagen), ofwel kies je voor het principe van One Pedal Drive (te kiezen via de instellingen). Concreet betekent dit je stroompedaal fungeert om te acceleren als om te vertragen. De druk die je uitoefent op het stroompedaal bepaalt de vertraging. Los je dit in één keer dan vertraagt de wagen fors. De remlichten lichten op in dit geval. Persoonlijk vind ik het handiger om te werken met paddels aan het stuur. Je kan de vertraging beter regelen en kan je nog meer gebruik maken van coasting.
De XC40 Recharge P8 AWD rijdt bijzonder stil en comfortabel en beschikt over een prima wegligging.
Bij het instappen in de XC40 Recharge P8 AWD overvalt je het klassieke Volvo gevoel. Geen overdaad aan 'toeters en bellen' doch alles wat je nodig bevindt zich waar je het verwacht. Het geheel straalt kwaliteit en rust uit. De zetels zijn vlot elektrisch instelbaar en bieden voldoende steun. De bedieningsknoppen aan het stuur zijn vlot bereikbaar. De bestuurdersdisplay kan je bovendien naar wens instellen.

Multimedia is vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze samenleving. Wie kan nog zonder een tablet of smartphone? 
Het hoeft je dan ook niet te verwonderen dat deze XC40 Recharge P8 AWD uitgerust is met een multimediasysteem, ontwikkeld in samenwerking met Google. De bestuurder kan bekende functies zoals navigatie via Google Maps en stembediening via Google Assistant terugvindt in de wagen. Ook alle downloadbare apps in de Google Play Store kunnen gebruikt worden. 

Rijbereik en laden

Rijbereik

De klassieke vraag die je steeds te horen krijgt als je met een elektrische wagen is steevast : hoe ver je kan daar mee rijden? Dat het rijbereik, naast de aanschafprijs,  een belangrijke rol speelt in de beslissing om tot de aankoop van een elektrische wagen over te gaan aankoopbeslissing is niets nieuw. Helaas wordt de rijstijl van de chauffeur dikwijls uit het oog verloren. Het rijbereik heb je immers voor een groot stuk zelf in handen. Hoe hoger het verbruik des te sneller je opnieuw een laadpaal moet opzoeken.
Bijzonder handig is de weergave van het resterende percentage rijbereik bij het gebruik van de navigatie. Zo wordt je verwittigd indien een vereiste tussenstop om te laden noodzakelijk is of niet. Bovendien kan je kiezen of je snel of langzaam wilt laden. Praktisch.
De simulatie rijbereik op basis van het verbruik per rit heeft je een idee van het aantal kilometers die je kan afleggen aan een welbepaald verbruik. 
Hierbij willen we nog eens benaderen dat het verbruik en het bijhorend rijbereik afhankelijk is van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , gebruik klimaatregeling en de gekozen rijstijl. 

Laden

De XC40 Recharge P8 AWD beschikt over een interne lader van 11 kW. De tijdsduur van het laden hangt natuurlijk van de SoC (State of Charge). 
We hebben in totaal vijf laadbeurten achter de rug, waarvan vier maal AC (publieke laadpaal Bij en een maal DC (snellader). We komen uit op een gemiddelde laadduur van 5:38 (uu:mm) AC. Twee maal hebben we de wagen een ganse nacht laten laden. 
Bij het bezoek aan de snellader hebben we een dikke 27% rijbereik toegevoegd in een tijdspanne van ongeveer 30 minuten. Volvo raadt trouwens aan om de batterij slechts 90% vol te laden, dit om de levensduur van de batterij te verlengen.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

We hebben het al aangehaald bij vorige Volvo testen: veiligheid behoort tot het DNA van deze constructeur. En dit is niet anders bij de XC40 Recharge P8 AWD. We doen een greep uit het aanbod van veiligheidssystemen:
Intellisafe :

  • Oncoming Lane Mitigation - Dit systeem helpt aanrijdingen met tegenliggers te voorkomen met behulp van de automatische stuurhulp. Als je een rijstrookmarkering aan de kant van een tegemoetkomende voertuig overschrijdt, stuurt de XC40  automatisch terug en wordt je gewaarschuwd. Actief tussen 60 en 140 km/h.
  • Pilot Assist - veilgheids en comfortsysteem. Het rijden in files wordt een stuk aangenamer en minder vermoeiend. 
  • City Safety met stuurhulp - Deze veiligheidsinnovatie kan voertuigen, voetgangers, fietsers en grote dieren detecteren – dag en nacht. City Safety ondersteunt je indien nodig met hoorbare en zichtbare waarschuwingen en voelbare rempulsen.
  • Lane Keeping Aid - zo blijf je mooi binnen je rijstrook. Hierbij is het gebruik van je richtingaanwijzer belangrijk als je van rijstrook wil veranderen. Gebruik je hem niet dan komt het systeem tussenbeide.
  • Driver Alert Control - je engelbewaarder. Het systeem waarschuwt je op voorzichtige wijze als jouw rijgedrag tekenen van concentratieverlies of vermoeidheid vertoont. Het is actief bij snelheden boven de 65 km/u, houdt een camera de weg in de gaten terwijl Driver Alert Control uw stuurbewegingen bewaakt en deze met uw normale rijstijl vergelijkt. 
  • Rear Collision Warning met remmen bij stilstand - aan de levende lijve de doeltreffendheid van het systeem kunnen ondervinden. En het werkt fantastisch!
  • Road Sign Information -  jouw hulp om snelheidsovertredingen tegen te gaan. Door middel van een camera of de informatie van het Sensus-navigatiesysteem wordt je gewaarschuwd voor maximumsnelheden, inhaal- en inrijverboden en verschillende andere verkeersteken. Het systeem is doeltreffend en vrij betrouwbaar.

Intellisafe surround :

  • Blind Spot Information System (BLIS™) - is je derde oog als je van rijstrook moet wisselen of bij het rechts afslaan, door je op voertuigen in de dode hoeken links en rechts te helpen attenderen en zo nodig bij te sturen.
  • 360°-camera - biedt je een fantastisch en zeer scherp beeld rondom de wagen.

Het vermelden waard is dat Volvo bij alle systemen nog eens benadrukt dat deze slechts een ondersteunende functie hebben. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor de besturing van de auto. 

Vergelijk WLTP - testresultaten

VOLVO XC40 P8 Recharge rear view

De populaire SUV XC40 heeft met de intrede van de elektrische versie, de XC40 Recharge P8 AWD, er nog een extra dimensie aan toegevoegd. 
Je kan hierdoor de aandrijflijn kiezen die het best bij jouw mobiliteitsprofiel past. 
En toch zou er geen twijfel mogen bestaan, behalve misschien het financiële aspect, om te kiezen voor de electrische variant van de XC40 : hij is fiscaal interessant, hij biedt voldoende ruimte aan de bestuurder en zijn medepassagiers, hij straalt kwaliteit uit en hij ziet er knap uit. Het rijbereik is in grote mate afhankelijk van het gerealiseerde verbruik en dit op basis van je gehanteerde rijstijl. 

Misschien nog een belangrijk detail : hij is Zweeds en hij wordt in België geassembleerd. En daar mogen we best wel fier op zijn! Kortom deze XC40 Recharge P8 AWD is met glans geslaagd!