Testverslag VW ID.3 1ST, 150 kW, 0g

Test report

-
VW ID.3 1ST stad

Na de succesvolle Kever, de succesvolle Golf is het nu aan de ID.3 om de reeks van successen verder te zetten. In tegenstelling tot zijn voorgangers gaat VW met de ID.3 volledig de elektrische toer op. Het startsein van een hele reeks elektrische voertuigen die eraan komen. De ID.3 is geen kloon van de Golf doch een volledig nieuw ontwerp, gemaakt op het MEB (Modulair Electric Drive) platform dat volledig is afgestemd op de bouw van elektrische voertuigen. De toekomstige ID.4 (SUV) zal eveneens van dit platform gebruik maken.
De verwachtingen zijn hoog. We maken kennis ID.3 1ST (First Edition) met het batterijpakket van 58 kWh. 

Algemeen

  • 5D Hatchback
  • Rijklaar gewicht 1794 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 62 kWh batterijcapaciteit (58 kWh bruikbaar)
  • 150 kW vermogen
  • 310 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 15,5 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 424 km rijbereik (gecombineerd)
  • 583 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (108 km)

  • Buiten stad (44 km) 17,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 22,7 kWh/100 km
  • Stad (23 km) 16,3 1kWh/100 km
  • Gemiddelde buitentemperatuur 6°C

Laadinformatie

  • Interne boordlader 7,2 kW
  • Laadvermogen AC 7,2 kW
  • Laadvermogen DC 50 kW (100 kW 77 kWh-versie)

Laadbeurten

  • AC : vier laadbeurten aan een publieke laadpaal
  • DC : een laadbeurt (30 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

911 Testkilometers

Verbruik

911 testkilometers achter de rug met de ID.3, verdeeld over twintig ritten. We komen uit op een berekend verbruik van 18,4 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. We komen boven het WLTP-gemiddelde uit. Het laagste genoteerde verbruik is 6,4 kWh/100 km (= 0,7 l/100 km), het hoogste is 34,0 kWh/100 km (= 3,9 l/100 km).

Concreet betekent dit dat je op basis van het gemiddeld testverbruik van 18,4 kWh/100 km beschikt over een rijbereik van 315 km.

Testparcours

Op ons 108 km lange testparcours noteert de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 18,8 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,2 l/100 km. Net als bij het volledige testrit noteren we ook hier de beste resultaten in de stad. De snelwegrit aan een constante snelheid van 110 km/u op ‎adaptive cruise control duwt het verbruik snel de hoogte in. Niet verwonderlijk en is vergelijkbaar met een klassieke verbrandingsmotor. Een bewijs dat snelheid in het elektriciteitsverhaal een belangrijke rol speelt. Bovendien is het testparcours gereden in winterse omstandigheden aan een buitentemperatuur van  6°C. Ook dit heeft zijn invloed op verbruik en bereik. Hoe ver komen we dan aan dit verbruik? Wel een goeie 308 km ver of van Oostende tot in Sankt Vith bij wijze van voorbeeld.

Rijbereik en laden

Rijbereik

We testen de ID.3 in winterse omstandigheden (koude temperaturen) waardoor het gebruik van de klimaatregeling zijn invloed heeft op het rijbereik. Het in- en uitschakelen ervan kan al vlug een verschil maken tussen de 30 à 40 kilometer meer of minder rijbereik. Tip is om eerder de zetelverwarming en stuurverwarming te gebruiken indien je alleen op weg bent. Zo hoef je niet het volledige interieur te verwarmen.
De simulatie toont op basis van de gerealiseerde verbruiken tijdens onze ritten wat de impact zou kunnen zijn op het rijbereik. Het spreekt voor zich dat het type weg, zoals stadsverkeer of autosnelweg, eveneens zijn invloed heeft.
Hierbij willen we nog eens benaderen dat het rijbereik afhankelijk is van tal van factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , klimaatregeling en de gekozen rijstijl. Met een anticiperende rijstijl kom je in ieder geval een stuk verder.

Laadduur

De ID.3 beschikt over een interne boordlader van 7,2 kW. 
We hebben in totaal vijf laadsessies achter de rug waarvan vier AC (wisselstroom) en een DC (gelijkstroom).  
Afhankelijk van de SoC (State of Charge) reken je best op een vijftal uren om vol te laden (AC).
Aan de snellader (DC) hadden we een uur en veertien minuten nodig om 62% oftewel 196 km bij te laten. Dit resulteert in een laadsnelheid van 159 km/u.
Even aanstippen dat, in het kader van de levensduur van de batterij, Volkswagen aanbeveelt om bij de oplaadmanager van de ID.3 te gebruiken. Je kan de oplaadlimieten van de batterij instellen, oplaadplaatsen vastleggen of kiezen tussen dadelijk of uitgesteld opladen, via de eenvoudige bediening op het touchpad van het infotainmentsysteem is de batterij perfect te regelen. Doe je voornamelijk korte afstanden dan laadt je best voor 80% en voor de langere afstanden kan je opteren voor de volle 100%.

Rijden en comfort

De ID.3 1ST beschikt over de 58 kWh batterij en levert 150 kW. Het is duidelijk, en daar zijn we niet ongelukkig mee, dat VW niet meedoet aan de race om het meeste vermogen.  Je hebt de keuze uit vier rijmodi: Eco (voor een energiezuinige rijstijl), Comfort  (de basisinstelling.  geschikt voor het dagelijkse gebruik en de langere afstanden), Sport (voor de sportievelingen onder ons) en Individual (waarbij je de afzonderlijke wagensystemen aan je persoonlijke voorkeur kan aanpassen). 

Remenergierecuperatie is een belangrijk onderdeel van het elektrische verhaal.
Via de tuimelschakelaar beslis je als bestuurder of de ID.3 energie zou moeten recupereren als je het stroompedaal lost. 
Kies je voor de D (Drive)-stand dan gebruik je het rollend vermogen van de wagen en is de vertraging gering. De elektromotor wordt niet voorzien van stroom. In de B(rem)-stand daarentegen remt het voertuig sterker af en gebruik je het principe van 'one-pedal' driving. Je regelt de vertraging van het voertuig via het stroompedaal. Ideaal voor stadsverkeer. De elektromotor remt af tot ongeveer 0,3g. Bovendien, en zeker niet onbelangrijk op het gebied van verkeersveiligheid, worden de remmen, boven dit niveau, geactiveerd! De stoplichten branden en zo verwittig je de achterliggende bestuurders dat het voertuig sterker vertraagt. 
Het principe van 'one-pedal' driving werkt fantastisch eenmaal je het onder de knie hebt.

Comfort

De informatie beschikbaar voor de bestuurder is op een compacte manier weer gegeven via het digitale instrumentenbord. Het voelt wat I3-achtig aan. Net als de bediening van de Drive modi via de tuimelschakelaar. De keuze van de D-stand en de B-stand gebeurt via dezelfde schakelaar. Handig op het moment dat je het onder de knie hebt.

Op het multifunctionele stuurwiel Hier vindt je de toetsen voor de bediening van onder andere cruise control, radio, ... De ID.3 maakt hierbij gebruik van 'aanraakgevoelige' toetsen. En inderdaad, ik kan je verzekeren dat ze gevoelig zijn. Soms iets te veel wat soms tot hachelijke situaties kan leiden bij bijvoorbeeld het gebruik van de adaptive cruise control. Alert zijn is de boodschap!

Met het Open Space-concept wil de ID.3 een gevoel van ruimte creëren. En ze slagen daar bijzonder goed in, zowel voorin als achterin de wagen. 

Met het Keyless Access Advanced (keyless-toegangs- en startsysteem) herkent ID.3 jou van zodra je de wagen nadert met de sleutel. Je opent de deur, je neemt plaats achter het stuur, je zet de tuimelschakelaar in de D-stand en je vertrekt. Van zodra je stopt en de P-stand inschakelt, valt de aandrijving weg.  Uitstappen en wegwezen.

Klimaatregeling

Geen knopjes draaien om de verwarming te regelen. Vandaag de dag gebeurt dit via het centrale aanraakscherm. De zetel- en stuurverwarming werken bijzonder efficiënt.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

We evolueren verder in het aanbod van ADAS (Advanced Driver Assist Systems). Ook op dit vlak laat de ID.3 je niet in de kou staan. De rijhulpfuncties worden ondersteund door een multifunctionele camera op de voorruit die ook verkeersborden identificeert. Voor alle duidelijkheid voegen we eraan toe dat bepaalde systemen beschikbaar zijn in diverse pakketten. Een greep uit het aanbod:

  • Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangersdetectie, 
  • een anti-multicrashfunctie, 
  • de rijstrookassistent Lane Assist, 
  • de rijstrookwisselassistent Side Assist, 
  • de parkeerhulp Park Assist met achteruitrijcamera 
  • het sleutelvrije toegangssysteem (Kessy Advanced) met verlichte deurgrepen.
  • De adaptieve en voorspellende cruise control met snelheidsbegrenzer 'ACC' past de snelheid aan op basis van de gedetecteerde snelheidslimieten en de route (bijv. bochten, kruisingen, rotondes). De rijstrookassistent met rijstrookcorrectie helpt de bestuurder om het voertuig op de rijstrook te houden binnen de inherente grenzen van het systeem. Toch een bedenking hierbij: de voorspellende cruise control is op zich gebruiksvriendelijk doch het kan tot hilarische toestanden komen.  Zo zal de cruise control soms ongewenst de snelheid bij het  herkennen van een snelheidsbord en dus eveneens ongewild versnellen wanneer je dit totaal niet verwacht. En dit is soms even schrikken. Je kan het 'voorspellende' systeem echter ook uitschakelen en op gewone adaptieve cruise control rijden.
  • Head-up Display met AR (Augmented Reality) (niet aanwezig op ons testvoertuig) maar het vermelden waard en een aanrader! 
VW ID.3 1ST rear view

De ID.3 is the first van de elektrische weg die VW opgaat. Het is een ander concept dan de destijdse Kever en de Golf doch daarom niet minder geslaagd. Zijn belangrijke troeven zijn het aanbod aan ruimte, de aanwezigheid van de veiligheid- en comfortsystemen en vooral zijn aanbod aan batterijvarianten waarmee je als bestuurder perfect kan kiezen welke het batterijvariant het best aan je mobiliteitsprofiel beantwoordt. Bovendien, afhankelijk van de gekozen variant, kom je met de ID.3 al behoorlijk ver op een laadbeurt, afhankelijk van je rijstijl natuurlijk.
En de prijs? Kies je voor de 45kWh batterijversie (nog niet beschikbaar) dan beschik je over een duurzaam voertuig van rond de 30.000 euro. Onze testvoertuig valt al iets duurder uit. Terug naar de roots van 'Volks'-wagen? De ID.3 is alvast een stap in de goede richting. 
En natuurlijk is de ID.3 100% fiscaal aftrekbaar voor de zakelijke klanten.
De ID.3 1ST heeft in ieder een geval een prima 'First Impression' nagelaten!