Testverslag VW ID.4 1st MAX

Test report

-
VW ID.4 1st Max front

Het is duidelijk dat er bij Volkswagen een nieuwe 'elektrische' wind waait. Na de lD.3 is het nu de beurt aan de ID.4: een knappe SUV die net zoals de ID.3 gebouwd is op het de MEB-platform dat speciaal voor de elektrisch aangedreven modellen is ontwikkeld. De ID.4 kaapt al meteen de 'World Car of the Year 2021' weg, een award die wordt uitgereikt door meer dan 90 internationale autojournalisten uit 24 landen. De jury prees de milieuvriendelijkheid en zijn innovatieve elementen.
Tijd om de ID.4 1st Max even de aan de tand te voelen. Onze focus ligt vooral op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2124 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 77 kWh batterijcapaciteit
  • 150 kW vermogen
  • 310 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • 18,4 kWh/100 km (gecombineerd)
  • 489 km rijbereik (gecombineerd)
  • 643 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (103 km) 20°C

  • Buiten stad (43 km) 10,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 16,9 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 10,0 1kWh/100 km
  • Gemiddeld 12,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 125 kW (max)

Laadbeurten

  • AC : een laadbeurt aan een publieke laadpaal (6 uur en 44 minuten)
  • DC : een laadbeurt (57 minuten)

Test data

Test drivers

Johan Stevens

791 Testkilometers

Verbruik

791 fantastische testkilometers achter de rug met de ID.4 verdeeld over negentien ritten. We komen uit op een berekend verbruik van 13,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,6 l/100 km. Het laagste genoteerde verbruik is 9,5 kWh/100 km  (= 1,1 l/100 km), het hoogste is 16,9 kWh/100 km (= 1,9 l/100 km).

Het merendeel van de ritten zijn gereden op autosnelweg (12). De rest is verdeeld over ritten buiten de stad (6) en helaas één enkele stadsrit.

Testparcours

En hoe presteert de ID.4 op ons testparcours van 103 km? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 12,5 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit zou je met dit verbruik 592 km ver geraken (theoretische berekening). Daarmee zitten we boven het gecombineerde WLTP bereik van 489 km (gecombineerd).

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de ID.4 scoort het best in de stad (21 km) met 10,0 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,1 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 740 km*.
  • Het verbruik stijgt eenmaal je de autosnelweg (39 km) opgaat : 16,9 kWh/100 km (1,9 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 438 km*.
  • Buiten stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 10,6 kWh/100 km ( 1,2 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 698 km*.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

Batterijpaketten

Je hebt bij de ID.4 de keuze uit verschillende batterijpaketten en dit afhankelijk van je mobiliteitsbehoeften : 

  • de 52 kWh versie in de uitrustingsvariant Pure welke een vermogen levert van 125 kW en goed voor een rijbereik van 345 km (gecombineerd) /483 (stad).
  • de 77 kWh versie in de uitrustingsvariant Pro met een vermogen tot 150 kW (onze testversie). Dit zou resulteren in realistisch gecombineerd rijbereik van 489 km / 643 (stad)

Remenergierecuperatie D/B en rijmodi

Via de tuimelschakelaar beslis je als bestuurder of de ID.4 energie zou moeten recupereren als je het stroompedaal lost. Identiek zoals in de ID.3. Je kiest hierbij voor de D (Drive) of de B-stand. 

  • Kies je voor de D (Drive)-stand dan gebruik je het rollend vermogen van de wagen en is de vertraging gering. De elektromotor wordt niet voorzien van stroom. 
  • In de B-stand daarentegen remt het voertuig sterker af en gebruik je het principe van 'one-pedal' driving. Je regelt de vertraging van het voertuig via het stroompedaal. Ideaal voor stadsverkeer. De elektromotor remt af tot ongeveer 0,3g. Bovendien, en zeker niet onbelangrijk op het gebied van verkeersveiligheid, worden de remmen, boven dit niveau, geactiveerd! De stoplichten branden en zo verwittig je de achterliggende bestuurders dat het voertuig sterker vertraagt. Het principe van 'one-pedal' driving werkt fantastisch eenmaal je het onder de knie hebt.

Rijmodi

Je kan kiezen tussen verschillende rijmodi in de ID.4:

  • Eco : brengt de wagen in een zuinige toestand en helpt je bij een energiezuinige rijstijl
  • Comfort : is de basisinstelling. is geschikt voor het dagelijkse gebruik en de langere afstanden
  • Sport : voor de sportievelingen onder ons
  • Individual : hierbij kan je afzonderlijke wagensystemen aan je persoonlijke voorkeur aanpassen

Interieur
Het interieur straalt dezelfde dezelfde, pure sfeer te vinden als in de ID.3. Je kijkt als bestuurder op een klein scherm waar je de meest essentiële informatie terug vindt: snelheid bij het gebruik van de acc, het resterend rijbereik en navigatiegegevens. 

Weg met fysieke knoppen
Het dashboard heeft geen enkele fysieke knop of schakelaar. De bestuurder kijkt op een compact scherm. Op het midden van het dashboard staat een groot aanraakscherm van 10 tot 12 duim, afhankelijk van de gekozen uitrusting. 

Stap in, kies D-stand en je bent weg
Kan het nog eenvoudiger. Je stapt in, je kiest D-Stand en je kan onmiddellijk vertrekken. 
Net zoals de ID.3 kan ook de ID.4 worden besteld met een head-up display dat in augmented reality navigatiepijlen en andere symbolen op de voorruit kan projecteren zodat ze “met de werkelijkheid versmelten”.

Ruimte
Aan ruimte geen gebrek in de ID.4. Een pluspunt ten opzichte van de ID.3 als je een groter gezin hebt. 

Rijbereik en laden

Slechts tweemaal hebben we een bezoek gebracht aan een laadpaal. En dit is toch wel positief nieuws. Het maakt de keuze voor een volledig elektrische wagen alleen maar sterker. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De ID.4 1st Max is voorzien van een aantal interessante rijhulpsystemen en zitten onder de noemer IQ.DRIVE. 

De systemen van de IQ.DRIVE-familie ondersteunen de bestuurder nu al in alledaagse situaties, zoals parkeren, het verlaten van een parkeervak (Park Assist) of het wisselen van rijstrook (Lane Assist) en helpen ongevallen te voorkomen (Front Assist met City Emergency Brake-functie).

Terug een stapje verder richting het volledig autonoom rijden (niveau 5) waarbij het voertuig zelfstandig optrekt, remt en stuurt, en intelligent reageert.

  • Head-up display met "augmented reality" - een stapje verder dan een klassieke HUD (Head-up Display). Wanneer de belijning van de rijstrook wordt overschreden, licht die belijning oranje op als je de lijnen gaat overschrijden. De ID.4 stuurt dan subtiel bij. Achter een voorligger toont een groene, oranje of rode lijn of de onderlinge afstand veilig is. De Instructies van het navigatiesysteem worden als levensgrote pijlen die voor de auto lijken te zweven. Ze komen steeds dichterbij als de te nemen afslag dichterbij komt. Comfortabel en veilig.
  • Adaptive Cruise Control - houdt rekening met de navigatiegegevens en verkeersborden. Dit maakt het systeem mogelijk om te anticiperen op bochten, kruispunten, borden met snelheidsbeperkingen en een bebouwde kom. De ID.4 verlaagt in functie hiervan in de snelheid. Dit maakt het leven van de bestuurder eenvoudiger. Alert zijn blijft toch de boodschap.
  • Rijstrookassistent Lane Assist
  • ACC met Stop & Go functie - super wanneer je veelvoudig met fileverkeer te maken hebt
  • Front Assist met City Emergency Brake-functie  inclusief bochtremfunctie en uitwijkhulp
  • Eco Assistant - je persoonlijke coach die je adviseert om bijvoorbeeld je gas te lossen.
  • IQ.LIGHT – Matrix-led koplampen - deze koplampen stralen tijdens het rijden dankzij de dynamische grootlichtregeling, zonder dat daarbij andere verkeersdeelnemers worden verblind.
  • Park Assist - het verlaten van een parkeervak
  • Travel Assist - het extra paar ogen in je auto dat rijden leuker én makkelijker maakt. Deze slimme bijrijder combineert namelijk drie assistentiesystemen die je helpen bij sturen, remmen, optrekken en weggebruikers op afstand houden. Het enige dat jij hoeft te doen, is je handen aan het stuur houden.

Vergelijk WLTP - testresultaten

VW ID.4 1st Max rear

De Volkswagen ID.4 1st Max is een schot in de roos en dit om verscheidene redenen. Hij bewijst dat rijbereik vandaag de dag geen issue meer is. Zelfs langere trajecten behoren meer dan ooit tot de mogelijkheden. Je eigen rijstijl is en beheersing van je rechterpedaal zijn wel belangrijke vereisten. Het (snel)laden gaat behoorlijk snel : 431 km bijladen in een uurtje tijd is aangenaam en verkort de wachttijden.

De ID.4 1st Max beschikt bovendien over een aantal interessante rijhulpsystemen onder de noemer IQ.DRIVE die de bestuurder nu al helpen in alledaagse situaties, zoals parkeren, het verlaten van een parkeervak (Park Assist) of het wisselen van rijstrook (Lane Assist) en helpen ongevallen te voorkomen (Front Assist met City Emergency Brake-functie).

Hoef ik nog te vermelden dat de ID.4 1st Max 100% fiscaal aftrekbaar is?