Testverslag VW ID.4 GTX

Test report

-
Testverslag VW ID.4 GTX general view

Ooit was er de GTI, nu is er de GTX! Of hoe we deze ID.4 GTX kunnen beschouwen als de GTI in elektrische versie. De GTX verschilt van de standaard ID.4 door zijn stootranden die in de lakkleur gespoten zijn. Het dak en de bogen boven de zijruiten zijn in het zwart uitgevoerd en de remlichten hebben een "X"-vorm bij de GTX. Het grootste verschil is natuurlijk dat deze ID.4 GTX een tweede elektromotor toevoegt op de voorwielen, naast de standaard elektromotor die de achtewielen aandrijft, waardoor je beschikt over vierwielaandrijving. Het vermogen stijgt daardoor naar 220 kW (299 pk) en een koppel van 460 Nm. De GTX staat ook 15 mm lager bij de grond.

Tijd om deze elektrische GTI even aan de tand te voelen.

 

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2224 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 82 kWh batterijcapaciteit (77 kWh bruikbaar)
  • 220 kW
  • 460 Nm koppel
  • AWD
  • EV specifiek platform VW MEB

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 18,8 kWh/100 km
  • 468 km rijbereik (gecombineerd)
  • 583 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (106 km)

  • Buiten stad (45 km) 18,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 21,6 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 18,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 19,4 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 135 kW maximaal
  • Laadaansluiting : rechts achteraan
  • AC : drie laabeurten
  • DC : één laadbeurt

Verbruiksresultaten (934 km)

  • Buiten stad 20,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg 20,6 kWh/100 km
  • Stad 19,9 kWh/100 km
  • Mix 19,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 20,3 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

934 Testkilometers

Verbruik

We hebben in totaal 934 testkilometers afgelegd aan boord van de ID.4 GTX. Dit alles verdeeld over 17 ritten. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 20,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,3 l/100 km. Op basis van dit verbruik zou je ongeveer 379 kilometers ver geraken op een laadbeurt. Vergelijken we even met de WLTP-cijfers dan scoren we iets boven het vooropgestelde cijfer van 18,8 kWh/100 km. Op het gebied van rijbereik zitten we eveneens onder het aangegeven, gecombineerde rijbereik van 468 km (WLTP). 

Het merendeel van de ritten zijn gereden op autosnelweg (acht). De rest is verdeeld over ritten buiten de stad (vijf), stadsritten (twee) en een mix van deze (twee). De keuze van de rijmodi hebben we beperkt tot twee (ECO en comfort). Vooral hoe je met het stroompedaal (gaspedaal) omgaat beïnvloedt sterker het verbruik en het hieraan gekoppelde rijbereik.

Testparcours

Welke prestaties zet de ID.4 GTX neer op ons testparcours van 106 km? De boordcomputer noteert op de drie onderdelen (buiten stad, autosnelweg en stad) een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,2 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 77 kWh zou je met dit verbruik 397 km ver geraken (theoretische berekening). De gekozen rijmodus is ECO en de gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 5°C.  

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de ID.4 GTX scoort het best in de stad (21 km) met 18,3 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 2,1 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 421 km*.
  • Bij het opgaan van de autosnelweg (40 km) stijgt het verbruik snel : 21,6 kWh/100 km (2,5 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 356 km*.
  • Buiten stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 18,4 kWh/100 km ( 2,1 l/100 km equivalent benzineverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 418 km*.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Rijden en comfort

De ID.4 is in de GTX-uitvoering enkel beschikbaar met het 77 kWh batterijpakket. De standaard ID.4 wordt aangedreven door een 204 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Voor de GTX komt daar een tweede elektromotor bij, dit keer op de voorwielen.  De ID.4 GTX is een vierwielaangedreven versie. De slimme elektronica zorgt ervoor dat het vermogen optimaal over alle vier de wielen wordt verdeeld. Je beschikt hierdoor over een vermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 460 Nm. De ID.4 GTX is vinniger dan de standaard ID.4. 

Remenergierecuperatie D/B en rijmodi

Via de tuimelschakelaar beslis je als bestuurder of de ID.4 energie zou moeten recupereren als je het stroompedaal lost. Je kiest hierbij voor de D (Drive) of de B-stand. Kies je voor de D (Drive)-stand dan gebruik je het rollend vermogen van de wagen en is de vertraging gering. De elektromotor wordt niet voorzien van stroom. In de B-stand daarentegen remt het voertuig sterker af en gebruik je het principe van 'one-pedal' driving. Je regelt de vertraging van het voertuig via het stroompedaal. Ideaal voor stadsverkeer. De elektromotor remt af tot ongeveer 0,3g. Bovendien, en zeker niet onbelangrijk op het gebied van verkeersveiligheid, worden de remmen, boven dit niveau, geactiveerd! De stoplichten branden en zo verwittig je de achterliggende bestuurders dat het voertuig sterker vertraagt. Het principe van 'one-pedal' driving werkt fantastisch eenmaal je het onder de knie hebt.

Je kan kiezen tussen verschillende rijmodi in de ID.4: 

  • Eco : brengt de wagen in een zuinige toestand en helpt je bij een energiezuinige rijstijl
  • Comfort : is de basisinstelling. is geschikt voor het dagelijkse gebruik en de langere afstanden
  • Sport : voor de sportievelingen onder ons
  • Individual : hierbij kan je afzonderlijke wagensystemen aan je persoonlijke voorkeur aanpassen

Interieur
Het interieur in de GTX is sportiever aangekleed dan in de andere versies : sportzetels en het GTX-logo die weelderig uitgestrooid zijn op het stuurwiel, de stoelen, in de displays. 

Je kijkt als bestuurder op een klein scherm in smartphone formaat waar je de meest essentiële informatie terug vindt zoals snelheid bij het gebruik van de acc, het resterend rijbereik en navigatiegegevens. Het dashboard heeft geen enkele fysieke knop of schakelaar.  Op het midden van het dashboard staat een groot aanraakscherm van 10 tot 12 duim, afhankelijk van de gekozen uitrusting. 

Stap in, kies D-stand en je bent weg. Kan het nog eenvoudiger? Startknop is aanwezig, doch deze heb je niet echt nodig. Idem dito als je de wagen verlaat.

De geteste ID.4 GTX beschikte over een head-up display met augmented reality waardoor  navigatiepijlen en andere symbolen op de voorruit geprojecteerd worden. 

Laden en rijbereik

Vier laadbeurten hebben we er op zitten met de GTX : driemaal AC (wisselstroom) en éénmaal DC (gelijkstroom). Om de wagen volledig op te laden (100%) reken je best op een gemiddelde laadduur van om en bij de zes uur (AC) en dit aan een wallbox of een publieke laadpaal. Snelladen gaat sneller : in een tijdspanne van 27 minuten hebben we 95 km bijgeladen aan een laadsnelheid (volgens de boordcomputer) van 4 km per minuut. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De ID.4 GTX is voorzien van een aantal interessante rijhulpsystemen en zitten onder de noemer IQ.DRIVE. 

De systemen van de IQ.DRIVE-familie ondersteunen de bestuurder nu al in alledaagse situaties, zoals parkeren, het verlaten van een parkeervak (Park Assist) of het wisselen van rijstrook (Lane Assist) en helpen ongevallen te voorkomen (Front Assist met City Emergency Brake-functie).

Terug een stapje verder richting het volledig autonoom rijden (niveau 5) waarbij het voertuig zelfstandig optrekt, remt en stuurt, en intelligent reageert.

  • Head-up display met "augmented reality" - een stapje verder dan een klassieke HUD (Head-up Display). De Instructies van het navigatiesysteem worden als levensgrote pijlen die voor de auto lijken te zweven. Ze komen steeds dichterbij als de te nemen afslag dichterbij komt. Blijf het een meerwaarde vinden, al zal dit persoonlijk zijn.
  • Adaptive Cruise Control - houdt rekening met de navigatiegegevens en verkeersborden. Dit maakt het systeem mogelijk om te anticiperen op bochten, kruispunten, borden met snelheidsbeperkingen en een bebouwde kom. De ID.4 verlaagt in functie hiervan in de snelheid. Dit maakt het leven van de bestuurder eenvoudiger. Alert zijn blijft toch de boodschap.
  • Rijstrookassistent Lane Assist
  • ACC met Stop & Go functie - super wanneer je veelvoudig met fileverkeer te maken hebt
  • Front Assist met City Emergency Brake-functie  inclusief bochtremfunctie en uitwijkhulp
  • Eco Assistant - je persoonlijke coach die je adviseert om bijvoorbeeld je gas te lossen.
  • IQ.LIGHT – Matrix-led koplampen - deze koplampen stralen tijdens het rijden dankzij de dynamische grootlichtregeling, zonder dat daarbij andere verkeersdeelnemers worden verblind.
  • Park Assist - het verlaten van een parkeervak
  • Travel Assist - het extra paar ogen in je auto dat rijden leuker én makkelijker maakt. Deze slimme bijrijder combineert namelijk drie assistentiesystemen die je helpen bij sturen, remmen, optrekken en weggebruikers op afstand houden. Het enige dat jij hoeft te doen, is je handen aan het stuur houden.

Vergelijk WLTP - testresultaten

Vergelijk ID.4 1st MAX versus ID.4 GTX

We vergelijken even onze eerdere test van de ID.4 1st MAX met de deze ID.4 GTX. Het valt op dat de testperiode (zomer/winter) toch wel een invloed heeft op de versbruiksresultaten en dus het overeenkomstig rijbereik.

Testverslag VW ID.4 GTX back view

Kunnen we de GTX beschouwen als een waardige opvolger van de GTI? Voor de petrolheads onder ons niet natuurlijk. Daarvoor is hij te stil. Voor de EV-liefhebbers is deze ID.4 GTX het wel. Het is en blijft een unieke ervaring om elektrisch te rijden. Met deze GTX beschik je immers over de knappe prestaties van een GTI, en zelfs beter, een doordachte vierwielaandrijving, veel ruimte en een moderne uitrusting. Zonder daarbij de specifieke GTX-topics te vergeten. En bovenal rij je emissievrij. 

Een elektrische gezinswagen hoeft dus niet saai te zijn. Deze ID.4 GTX is daarvan het beste bewijs. Voor 63.374, -  euro is hij de jouwe.