Testverslag VW ID.5 Pro Performance
Test report
De elektrificatie bij Volkswagen gaat in een versneld tempo verder. We mochten eerder al kennis maken met de ID.3, de ID.4, de ID.4 GTX (de GTI van de elektrische voertuigen). Vandaag is het de beurt aan de ID.5, de eerste elektrische SUV-coupé van Volkswagen. Hij geeft alvast een sportievere uitstraling dan de ID.4. De ID.5 is eveneens beschikbaar als GTX.
Onze testversie is de ID.5 Pro Performance met een vermogen van 150 kW (204 pk). Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik.
Algemeen
- SUV Coupé
- Rijklaar gewicht 2117 kg
- Prijs testvoertuig 68.562 euro
- Trekhaak mogelijk ja (tot 750 kg ongeremd of tot 1.200 kg geremd)
Aandrijflijn
- BEV (Battery Electric Vehicle)
- 82 kWh batterijcapaciteit (77 kWh bruikbaar)
- 150 kW (204 pk) vermogen
- 310 Nm koppel
- RWD
- VW MEB platform (EV specifiek)
Verbruik/rijbereik (WLTP)
- Gecombineerd verbruik 17,8 kWh/100 km
- Gecombineerd rijbereik 493 km
- Rijbereik stad 652 km
Testparcours (101 km)
- Buiten stad (42 km) 12,2 kWh/100 km
- Autosnelweg (39 km) 15,6 kWh/100 km
- Stad (20 km) 10,1 kWh/100 km
- Gecombineerd 12,6 kWh/100 km
Laadinformatie
- Interne boordlader 11 kW
- Laadvermogen AC 11 kW
- Laadvermogen DC 135 kW maximaal
- AC : 1 laadbeurt
- DC : 0 laadbeurt
- Totaal geladen volume 56,93 kWh
- Totale kostprijs laadbeurten 19,29 euro
Verbruiksresultaten (733 km)
- Buiten stad 13,0 kWh/100 km
- Autosnelweg 14,1 kWh/100 km
- Stad 10,1 kWh/100 km
- Mix 13,4 kWh/100 km
- Gecombineerd 13,3 kWh/100 km
Test data
Test drivers
Johan Stevens
733 Testkilometers
Aandrijflijn
MEB platform
Net zoals de ID.3 en de ID.4 maakt de ID.5 gebruik van het MEB-platform. MEB staat voor ‘Modulaire E-Antriebs Baukasten’, ook wel Modular Electrification Toolkit genoemd.
Batterijpaket
De ID.5 Pro, de ID.5 Pro Performance en de ID.5 GTX 4MOTION zijn enkel beschikbaar met het 82 kW (77 kWh netto) batterijpakket. Wel beschik je over meer vermogen afhankelijk van de gekozen versie:
- de ID.5 Pro levert 128 kW (174 pk) met een koppel van 235 Nm tegenover de 150 kW (204 pk) wanneer je de Pro Peformance versie kiest. De Pro Performance beschikt over een koppel van 310 Nm. Beiden zijn achterwielaangedreven.
- de ID.5 GTX 4MOTION beschikt over vierwielaandrijving en levert een vermogen van 220 kW (299 pk) en een koppel van 460 Nm.
Remenergierecuperatie D/B en rijmodi
De remenergierecuperatie is identiek aan deze in de ID.3 en de ID.4 : via de tuimelschakelaar beslis je als bestuurder in welke mate de ID.5 moet recupereren als je het stroompedaal lost. Je kiest hierbij voor de D (Drive) of de B-stand.
- Kies je voor de D (Drive)-stand dan gebruik je het rollend vermogen van de wagen en is de vertraging gering. De elektromotor wordt niet voorzien van stroom.
- In de B-stand daarentegen remt het voertuig sterker af en gebruik je het principe van 'one-pedal' driving. Je regelt de vertraging van het voertuig via het stroompedaal en hiermee van je terug op het principe van 'one-pedal' driving. Je stroompedaal gebruik je om te versnellen en te vertragen. Praktisch als je veel stadsverkeer doet. Bovendien win je hierdoor wat aan rijbereik.
Rijmodi
Je kan kiezen tussen verschillende rijmodi in de ID.5:
- Eco : brengt de wagen in een zuinige toestand en helpt je bij een energiezuinige rijstijl
- Comfort : is de basisinstelling. is geschikt voor het dagelijkse gebruik en de langere afstanden
- Sport : voor de sportievelingen onder ons
- Individual : hierbij kan je afzonderlijke wagensystemen aan je persoonlijke voorkeur aanpassen
Verbruik
Na 733 testkilometers, verdeeld over zestien ritten, komen we uit op een gecombineerd testverbruik van 13,3 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km. Het laagste genoteerde verbruik is 10,1 kWh/100 km (= 1,2 l/100 km), het hoogste is 16,2 kWh/100 km (= 1,9 l/100 km). Aan dit verbruik zou je 579 kilometer ver geraken met één laadbeurt.
Bekijken we de ritprofielen dan zien we hetvolgende :
- Het merendeel van de ritten (acht van de zestien) zijn afgereden op autosnelweg : het resulteert in een gecombineerd verbruik van 14,1 kWh/100 km (1,6 l/100 km equivalent benzineverbruik) en goed voor een rijbereik van 546 km*.
- Vier ritten buiten de stad wat een gecombineerd verbruik oplevert van 13,0 kWh/100 km (= 1,5 l/100 km) en een rijbereik van 592 km*.
- Slechts één enkele stadsrit die meteen ook het laagste verbruik van 10,1 kWh/100 km laat noteren (= 1,2 l/100 km) en een rijbereik van 762 km*.
- Verder nog drie ritten die een mix zijn van bovenstaande. Goed voor een gecombineerd verbruik van 13,4 kWh/100 km (= 1,5 l/100 km). Aan dit verbruik zou je een rijbereik van 574 km hebben.
De invloed van de rijmodi blijft eerder beperkt, zeker wanneer je eenzelfde rijstijl nastreeft.
* Dit is een theoretisch rijbereik op basis van het gerealiseerde ritverbruik.
Testparcours
Hoe presteert de VW ID.5 Pro Performance op het 101 km lange testparcours? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 12,6 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 77 kWh zou je met dit verbruik 611 km ver geraken (theoretische berekening).
Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :
- niet verwonderlijk dat ID.5 het best scoort op de 20 km lange stadsrit: 10,1 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,2 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 762 km*.
- De rit buiten de stad van 42 km levert een verbruik op van 12,2 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,4 l/100 km en een rijbereik van 631 km*.
- Het verbruik stijgt traditegetrouw eenmaal je de autosnelweg (39 km) opgaat : 15,6 kWh/100 km (1,8 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 517 km*.
Hoe evouleert het rijbereik tijdens de rit?
We starten met een rijbereik van 282 km. Na de rit buiten de stad daalt het rijbereik naar 262 km na het gedeelte op secundaire wegen (rit buiten stad). Een daling van 20 km. Tijdens de rit op autosnelweg daalt het rijbereik van 262 km naar 195 km (- 67 km). Bij de stadsrit winnen we 13 km aan rijbereik : van 195 km naar 208 km. Hier kunnen we maximaal gebruik maken van de remenergierecuperatie. Op de totale rit hebben we welgeteld 74 km verloren aan rijbereik.
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.
*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.
Laden en rijbereik
Slechts één laadbeurt uitgevoerd met de ID.5 Pro Performance. 56,93 kWh bijgeladen (AC) in een tijdspanne van vijf uur en drieëntwintig minuten. Een efficiënte rijstijl beïnvloedt op een positieve manier het aantal bezoeken aan de laadpaal.
Rijden en comfort
De ID.5 Pro Performance laat zich in alle stilte en op een vlotte manier besturen.
Stap je in dan kom je in een vertrouwde omgeving terecht. Het ‘open space’ interieur biedt voldoende ruimte aan de bestuurder en zijn passagiers en kennen we reeds van de ID.3 en de ID.4.
Het kleine scherm voor je (de grootte van een smartphone) biedt je de belangrijskte informatie zoals snelheid bij het gebruik van de acc (Adaptive Cruise Control), het resterend rijbereik en navigatiegegevens.
De bediening verloopt voornamelijk via de spraak en het centrale touchscreen. Fysieke knoppen worden een zeldzaamheid : enkel het geluid en verwarming kan je nog via een 'schuivertje' regelen. Je moet er vertrouwd mee geraken.
ADAS
De ID.5 Pro Performance zet eveneens een nieuwe stap in de richting van autonoom rijden door gebruik te maken van de nieuwste generatie gegevens en rijhulpsystemen. Hieronder een beknopt overzicht.
Assistance "Plus" pack
- Travel Assist: rijstrookassistent "Lane Assist", file-assistent en noodhulp-assistent
- "Emergency Assist"
- Geheugenfunctie voor inparkeersysteem "Park Assist Plus"
- Omgevingsaanzicht "Area View" incl. achteruitrijcamera "Rear View"
- Proactieve bescherming van de inzittenden (Pre-Crash Basic) in samenwerking met Front
- Assist
- Rijstrookwisselhulp "side assist"
- Park Assist Plus: Inparkeersysteem en waarschuwingssignalen voor obstakels voor- en achteraan
- Automatische afstandsregeling ACC "stop & go", incl. snelheidsbegrenzer
Travel Assist - toch wel een fantastische ondersteuning. Allert blijven is echter nog steeds de boodschap. Het assistentiesysteem omvat ook een voorspellende cruise control en ondersteuning bij het nemen van bochten. De snelheid van het voertuig kan worden aangepast aan de relevante snelheidsbeperkingen en wegindelingen (bochten, rotondes, enz.). Als geanonimiseerde massalocatiegegevens van andere Volkswagen-voertuigen beschikbaar zijn, kan de nieuwe Travel Assist ook ondersteuning bieden op wegen met slechts één rijstrookmarkering - bijvoorbeeld op landwegen zonder mediale rijstrookmarkering. Best allert blijven aangezien snelheidsbeperkingen niet steeds correct gelezen worden.
Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg
De simulatie geeft een beeld van hoever je kan geraken met een laadbeurt in de veronderstelling dat je het ritverbruik continu zou kunnen aanhouden. In het dagelijkse verkeer is dit niet zo evident.
Vergelijk WLTP/Drivolution
We scoren tijdens de testperiode beter dan de WLTP-cijfers.