Testverslag VW ID.Buzz Pro

Test report

-
Testverslag VW ID.Buzz Pro

We hebben er lang moeten op wachten maar hier is hij dan : de VW ID.Buzz! Het iconische busje of de Bulli zoals hij door het leven gaat is weer helemaal terug. En zoals het momenteel past in de Volkwagen's strategie is hij volledig elektrisch. Geef toe: als je hem ziet tovert ie wel een lach op je gezicht. Tijdens de testweek ben ik ondertussen al de tel kwijt geraakt van het aantal "thumbs up" die ik ontvangen heb. De verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. Laten we even kijken wat hij in petto heeft.

Algemeen

  • Van
  • Rijklaar gewicht 2459 kg
  • Lengte 4712 mm - Breedte 1985 mm - Hoogte 1927 mm - Wielbasis 2989 mm
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Trekhaak mogelijk ja (trekgewicht ongeremd 750 kg - geremd 1000 kg)
  • Prijs testvoertuig 79.188 euro

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 82 kWh batterijcapaciteit (77 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 150 kW (204 pk)
  • 310 Nm koppel
  • Achterwielaandrijving

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 21,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 407 km
  • Rijbereik stad 555 km

Testparcours (101 km)

  • Buiten stad (42 km) 21,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 22,1 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 20,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 21,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadaansluiting : rechts achteraan
  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 170 kW maximaal
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : één laadbeurt
  • Totale kostprijs laadbeurten 109,71 euro
  • Totaal geladen 119,8 kWh

Verbruiksresultaten (733 km)

  • Buiten stad 22,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg 17,1 kWh/100 km
  • Stad kWh/100 km
  • Gecombineerd 22,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

773 Testkilometers

Aandrijflijn

MEB-platform

De VW ID.Buzz maakt gebruik van het ondertussen bekende MEB-platform (Modulaire E-Antriebs Baukasten). Ook de ID.3, ID.4 en de ID.5 maken gebruik van hetzelfde platform. Het  MEB-platform is speciaal ontwikkeld om de nieuwe generatie elektrische Volkswagens, oftewel de ID. Familie, op te plaatsen. De platte batterijen zijn in de vloer van de auto weggewerkt, waardoor je heel veel ruimte creëert voor de bestuurder en de inzittenden.  

Batterijpakket

De VW ID.Buzz wordt momenteel enkel geleverd met het 77 kWh Pro batterijpakket. Dit is goed voor een vermogen van 155 kW (204 pk) en een koppel van 310 Nm. 

Rijmodi

De VW ID.Buzz Pro maakt gebruik van de verschillende rijmodi die we eveneens terugvinden bij de andere leden uit de ID-familie:

  • Eco : brengt de wagen in een zuinige toestand en helpt je bij een energiezuinige rijstijl
  • Comfort : is de basisinstelling. is geschikt voor het dagelijkse gebruik en de langere afstanden
  • Sport : voor de sportievelingen onder ons
  • Individual hierbij kan je afzonderlijke wagensystemen aan je persoonlijke voorkeur aanpassen

Remenergierecuperatie D/B

Ook de remenergierecuperatie herkennen we uit de andere modellen uit de ID-familie:  via de tuimelschakelaar aan het stuur beslis je als bestuurder in welke mate de ID.Buzz moet recupereren als je het stroompedaal lost. Je kiest hierbij voor de D (Drive) of de B-stand. 

  • Kies je voor de D (Drive)-stand dan gebruik je het rollend vermogen van de wagen en is de vertraging gering. De elektromotor wordt niet voorzien van stroom. 
  • In de B-stand daarentegen remt het voertuig sterker af en gebruik je het principe van 'one-pedal' driving. Je regelt de vertraging van het voertuig via het stroompedaal en hiermee van je terug op het principe van 'one-pedal' driving. Je stroompedaal gebruik je om te versnellen en te vertragen. Praktisch als je veel stadsverkeer doet. Bovendien win je hierdoor wat aan rijbereik.

 

Verbruik

Na 773 testkilometers, verdeeld over zeventien ritten, komen we uit op een gecombineerd testverbruik van 23,5 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,7 l/100 km. Het laagste genoteerde verbruik is 20,1 kWh/100 km  (= 2,3 l/100 km), het hoogste is 34,7 kWh/100 km (= 3,9 l/100 km). Op basis van de netto batterijcapaciteit van 77 kWh en het gecombineerde testverbruik van 23,5 kWh/100 km zou je 328 kilometer ver geraken met één laadbeurt.

Bekijken we de ritprofielen dan zien we hetvolgende :

  • Het merendeel van de ritten (acht van de zeventien) zijn afgereden op secundaire wegen buiten stad : het resulteert in een gecombineerd verbruik van 25,7 kWh/100 km ( 2,9 l/100 km equivalent benzineverbruik) en goed voor een rijbereik van 300 km*.
  • Zeven ritten op autosnelweg wat een gecombineerd verbruik oplevert van 21,6 kWh/100 km (= 2,4 l/100 km) en een rijbereik van 356 km*.
  • De twee stadsritten leveren een identiek verbruik op van 21,6 kWh/100 km laat noteren (= 2,4 l/100 km) en een rijbereik van 356 km*.

De Eco-rijmodus is de favoriet tijdens de ritten (88% van de gevallen). Slechts éénmaal de Sport-rijmodus gekozen, welke resulteert in het vlotter accelereren, en éénmaal de rijmodus Individual. Zoals steeds heeft de keuze van de rijmodus weinig invloed op het verbruik.  

* Dit is een theoretisch rijbereik op basis van het gerealiseerde ritverbruik.

Testparcours

Hoe presteert de VW ID.Buzz Pro op het 101 km lange testparcours? We realiseren een gemiddeld testverbruik van 21,1 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,0 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 77 kWh zou je met dit verbruik 365 km ver geraken (theoretische berekening). Verbruikshalve scoren we iets beter dan het opgegeven WLTP-gemiddelde van 21,4 kWh/100 km. Niet onbelangrijk is de buitentemperatuur tijdens de testrit met name 7°C. Ondertussen weten we dat hoe lager de buitentemperatuur hoe meer we inboeten op rijbereik. 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de ID.Buzz Pro scoort het best op de 20 km lange stadsrit:  20,1 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 2,3 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 383 km*.
  • De rit buiten de stad van 42 km levert een verbruik op van 21,1 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,4 l/100 km en een rijbereik van 365 km*.
  • Het verbruik stijgt traditegetrouw eenmaal je de autosnelweg (39 km) opgaat : 22,1 kWh/100 km (2,5 l/100 km equivalent benzineverbruik). Dit is goed voor een rijbereik van 348 km*.

Hoe evouleert het rijbereik tijdens de rit?

We starten met een rijbereik van 407 km. Na de rit buiten de stad daalt het rijbereik naar 355 km na het gedeelte op secundaire wegen (rit buiten stad). Een daling van 52 km. Tijdens de rit op autosnelweg daalt het rijbereik van 355 km naar 304 km (- 51 km). Bij de stadsrit daalt het rijbereik met 15 km: van 304 km naar 289 km.  Op de totale rit van 101 km hebben we welgeteld 118 km verloren aan rijbereik. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Laden en rijbereik

Met de VW ID.Buzz Pro hebben drie keer een laadpaal bezocht : eenmaal DC en tweemaal AC. Hij beschikt over een interne boordlader van 11 kW en het snellaadvermogen bedraagt 170 kW. De gemiddelde laadduur AC tijdens de testperiode bedroeg vijf uur en tweeëndertig minuten (van een SoC (State of Charge) van 30% naar 100%). Bij de DC-laadbeurt bij Fastned hebben we slechts geladen van een SoC van 28% naar 60% en dit in een tijdspanne van negentien minuten.

Het hoogst geladen rijbereik (AC) is 433 km. Hiermee scoren we beter dan het WLTP-gemiddelde van 407 km. Hierbij willen we nogmaals benadrukken dat het geladen rijbereik afhankelijk is van diverse factoren zoals weersomstandigheden, winter/zomer, het gemiddelde verbruik, ...
 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De grafiek toont duidelijk de invloed van het ritverbruik op het rijbereik. 

Rijden en comfort

De VW ID.Buzz rijdt soepel en beschikt over voldoende vermogen voor onze Belgische wegen.  Prestaties zijn niet echt de corebusiness van deze ID.Buzz. Hij mikt vooral op comfort en ruimte. En daarin slaagt hij wonderwel. De twee schuifdeuren zijn standaard en dit is wel praktisch. Met de optie "Open & Close plus met Keyless Advanced" gebeurt het openen en sluiten van de schuifdeuren (links en rechts) en de achterklep elektrisch. Verder bieden de zetels voldoende steun en de armsteunen (links en rechts) zijn praktisch. Bovendien beschikt deze ID.Buzz Pro over voldoende opbergruimtes om alles een plaats te geven en niets te laten rondslingeren. De BuzzBox (optie als onderdeel van het Comfort Pack Plus), de opbergbox tussen de voorzetels, is bijzonder handig.

Verder is het interieur bekend terrein : het zwevende tablet centraal voor de bestuurder waar je de meest essentiële informatie terugvindt en het centrale middenscherm. De keuze van Drive modus geschiedt via de tuimelaar aan het stuur. 

Leuk om te weten is dat er zelfs een kant en klare inbouwmodule te krijgen met een matrasje en allerlei kampeerspul (waaronder, eh, een gasstelletje – vreemd) voor diegene die het wat meer avantuurlijk willen maken.

ADAS (rijhulpsystemen)

De ID Buzz van Volkswagen beschikt over een groot aantal volledig geïntegreerde assistentiesystemen van de laatste generatie, zoals de optioneel verkrijgbare Travel Assist met swarm data en Park Assist Plus met geheugenfunctie.

De volgende assistentiesystemen zijn standaard aan boord:

  • uitwijkondersteuning,
  • afremmen van tegenliggers bij het keren
  • Driver Alert System
  • Autonomous Emergency Braking
  • Front Assist met voetgangers- en fietsersmonitoring
  • Lane Keeping System Lane Assist
  • Dynamic Road Sign Display en de waarschuwingsfunctie Car2X, waarbij voertuigen elkaar informeren over kritieke situaties.

Ook andere hulpsystemen zijn optioneel verkrijgbaar.

  • Dit zijn Adaptive Cruise Control ACC stop & go (zie Travel Assist voor inbegrepen functies), antidiefstalalarmsysteem met interieurbewaking, Keyless Advanced vergrendeling en startsysteem, Park Assist Plus, Area View en het rijstrookwisselsysteem Side Assist.

De rijhulpfuncties kan alleen binnen de grenzen van het systeem worden gebruikt. De bestuurder moet te allen tijde bereid zijn het assistentiesysteem uit te schakelen. Deze systemen ontslaan de bestuurder niet van zijn verantwoordelijkheid om voorzichtig en oplettend te rijden. De bediening kan te allen tijde worden uitgeschakeld.
 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution VW ID.Buzz Pro rear view

Deze VW ID.Buzz in retrolook met een moderne elektrische aandrijving is zondermeer een schot in de roos. Een welgekomen afwisseling in het SUV landschap van de hedendaagse elektrische voertuigen. Geen krachtpantser doch eentje die het best tot zijn recht komt met een coole en rustige rijstijl. Hij biedt een open space aan met voldoende ruimte voor bestuurder en passagier. 

Naast de VW ID.Buzz Pro is er eveneens de VW ID.Buzz Cargo voor de professionele gebruikers. En voor wie het toch wat sportiever wil, zit er een ID Buzz GTX in de pijplijn met een vermogen van maar liefst 250 kW (340 pk) en een ID.Buzz met lange wielbasis. Voor iedereen wat wils dus.

Met dank aan Volkswagen Import - D’Ieteren Automotive NV voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Meer informatie over de VW ID.Buzz Pro vindt je op De nieuwe ID. Buzz | Volkswagen
Foto's Volkswagen Newsroom (volkswagen-newsroom.com)