BMW i3
gray-curve--outlines

Testverslag

BMW i3

BMW i3

Je krijgt steevast de vraag 'Hoe ver kan je daarmee rijden' als je het hebt over elektrische wagens. Tof als je 'ver' kan antwoorden. Je kan met de 120 Ah versie van de i3 probleemloos 270 km afhaspelen. Dit dankzij de hogere batterijcapaciteit. Dit stijgt van 33 kWh (94 Ah) naar 42,2 kWh in onze testversie. Dit kunnen we alleen maar toejuichen. Gent-Leuven-Gent kan perfect zonder tussenlading.

We noteren een gelijkaardig verbruik als met de 94 Ah-versie van 14,0 kWh/100 km tijdens onze 963 testkilometers met een gemiddelde buitentemperatuur van 9 °C. Dit komt overeen met een verbruik van 1,6 l/100km met een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. Mooi cijfer!

Onze bevindingen

Algemeen

4 zitplaatsen

1345 kg rijklaar gewicht

Motor

Battery Electric Vehicule

135 kW max. vermogen

Verbruik

215 km rijbereik

Testgegevens

Testperiode

Van 19/02/2019 tot 26/02/2019

Johan Stevens - 744 testkilometers
Koen Verbraecken - 219 testkilometers

Testgegevens

Snelheid, type weg en temperatuur beïnvloeden in grote mate het verbruik en dus ook het rijbereik. Je kan met een anticiperende rijstijl en met een aangepaste snelheid ver geraken. Elektrisch rijden vereist bewust rijden.

Testparcours

De resultaten op ons testparcours bevestigen wat we principieel al weten. Het verbruik stijgt op de snelweg. De beste resultaten bereik je in stadsverkeer en op secundaire wegen.

Aandrijving

  • 125 kW ter beschikking en onmiddellijk leverbaar.
  • geen sport-stand aanwezig op de geteste versie

Verbruik

  • groter rijbereik dan zijn voorganger, dit dankzij een hogere batterijcapaciteit.
  • Hoogst bereikte rijbereik na laden is 327 km waarmee je toch al een aantal citytrips kan doen. Een opmerkelijk positief verschil t.o.v. de 94 Ah-versie.
  • Verbruik zit in dezelfde grootorde als de vorige versie.
  • We reden 963 km testkilometers met een gemiddeld testverbruik van 14 kWh/100 km.
  • Laagst genoteerde verbruik is 10,4 kWh/100 km en hoogste is 17,4 kWh/100 km.
  • Rijbereik is sterk afhankelijk van factoren zoals rijgedrag, klimaat en route. Stadsverkeer is zijn ding. Opvallend is wel dat de klimaatregeling duidelijk minder impact heeft op het rijbereik. Dit situeert zich rond de 10 km verlies wat zeker acceptabel is.
  • Bij de test van de 94 Ah versie vermeldden we reeds het belang van een 'anticiperende rijstijl'.
  • 3 rijmodi ter beschikking: Comfort, EcoPro en EcoPro+. De keuze van rijmodus beïnvloedt eveneens het rijbereik. We reden vnl. in de EcoPro stand. EcoPro+ is ideaal wanneer je wil ecosmurfen. Best doen bij ideale temperaturen of wanneer je batterij aan de lage kant is. Klimaatregeling wordt in deze stand uitgeschakeld. Adviessnelheid is 90 km/u.
  • Opstarten gebeurt in de Comfort-modus, waardoor je EcoPro steeds dient te selecteren.
  • invloed van nevenverbruikers is mooi af te lezen op het centrale scherm. Je kan perfect 'het potentieel' aflezen door vb. de klimaatregeling uit te schakelen.
  • 'energierecuperatie' perfect te doseren via het elektronisch pedaal. Het vraagt enige oefening om het perfect in de voet te krijgen - gewenning dus. Het rempedaal wordt overbodig, bij wijze van spreken dan.