De coronarijstijl: crisis of opportuniteit?

snelweg leeg
gray-curve--outlines
snelweg leeg

2020 is een jaar als geen ander. Midden maart ging het land in lockdown om de COVID-19-pandemie onder controle te houden. 

Het verkeer mocht dan wel stilgelegd zijn, DrivOlution is data blijven verzamelen. In april waren meer dan een miljoen werknemers tijdelijk werkloos. Een serieuze impact op het verkeersvolume. Maar wat weten we over het wagengebruik en het rijgedrag van mensen die wel nog op de baan kwamen? Daarvoor kijken we naar onze cijfers van maart en april 2020. Die vergelijken we met de data uit 2019.

Data

Personenwagens

Brandstofverbruik

In maart daalde het aantal gereden kilometers per personenwagen meer dan 40%. In april was dat zelfs 85%. De wagen werd voornamelijk nog gebruikt voor korte verplaatsingen. Dat veroorzaakte een stijging van het gemiddelde brandstofverbruik van 2%. Zo veel mogelijk de fiets nemen is dus de boodschap!

Verkeersongevallen & boetes

Minder druk verkeer levert niet per se veiliger rijgedrag op. Hoewel men in maart minder reed, waren er 40% meer verkeersongevallen per 100.000 km. Rustiger verkeer is dus geen garantie voor minder risicogedrag. Er waren in dezelfde maand wel 40% minder verkeersboetes per 100.000 km. 

Vrachtwagens

Snelheid

De beperkende coronamaatregelen telden niet voor het goederenverkeer. De gemiddelde snelheid van vrachtwagens steeg met 4% wegens het verminderde verkeersvolume. Normaal neemt de verkeersdrukte toe in het voorjaar en gaat de gemiddelde snelheid omlaag. Nu kreeg de vrachtwagen een vlottere doorgang.

Rijstijl

Ook rond rijstijl deden we enkele interessante vaststellingen. In april daalde het percentage stationair draaien met 8%, het uitrollen nam toe met 8% en cruise control werd 10% meer gebruikt. Meer nog, er werd in april 16% minder geremd per 100 km. Het vrachtvervoer verliep dus efficiënter en energiezuiniger dan voorheen.