Elektrische vrachtwagens: meerwaarde of overbodig?

Na hun aangename en kalme testrit waren onze instructeurs het allemaal eens: een elektrische vrachtwagen is een ideaal alternatief voor stadsdistributie (last mile delivery).

  • Je maakt je geen zorgen meer over lage-emissiezones.
  • Je rijdt in stilte en hebt minder stress.
  • Nachtleveringen gebeuren dus zonder geluidsoverlast.

Lange afstanden zijn (nog) niet aan de orde met geëlektrificeerde vrachtwagens. Instructeur Johan testte de laadmogelijkheden onderweg en stelde vast dat openbare laadpunten niet geschikt zijn voor vrachtwagens zijn.

Maar voor stadsdistributie vormt dat geen probleem. Het rijbereik is voldoende voor kortere afstanden. Dan volstaat het om op de eigen site op te laden op het begin en einde van de dag.

Praktische informatie over de elektrische vrachtwagen

Elektromotor

Er is één elektromotor die een maximaal vermogen heeft van 185 kW (250 pk) en een continu vermogen van 130 kW (175 pk).

Batterij

De batterij bestaat uit vier Lithium-ion accu’s van elk 66 kWh, goed voor een totale batterijcapaciteit van 600 V.

Aandrijving

De aandrijving gebeurt door een versnellingsbak met twee versnellingen. Rond de 40 km/u wordt de tweede versnelling ingeschakeld. Een overgang die je wel voelt.

Massa en laadvermogen

De eigen massa is 10.180 kg en het laadvermogen 6.345 kg.

Retarder

Naast de bedrijfsrem is er een retarder, die remenergie recupereert. Het voertuig vertraagt bij het lossen van het gaspedaal, dus coasten of freewheelen is niet mogelijk.

Rijbereik

Na onze testritten (afgelegd zonder lading!) kwam het rijbereik uit op 353 kilometer.

Verbruik

Onze instructeurs hadden een gemiddeld energieverbruik van 67,27 kWh/100 km. Omgerekend naar het dieselequivalent is dat 6,2 l/100 km.

Benieuwd naar nog meer specificaties en testresultaten?