Testverslag BYD HAN 3.9s

Test report

-
Testverslag Drivolution BYD Han front view

BYD goes premium zou een mooie titel zijn. Na de test met de BYD (Build Your Dreams) Atto 3 verwelkomen we de BYD Han, het vlaggenschip waarmee BYD uitpakt. De Han is een sportieve elektrische berline met een vermogen van 380 kW (516 pk), vierwielaangedreven en met een luxueuze afwerking die we doorgaans enkel in de hogere regionen verwachten. Alles in één waarmee BYD zich duidelijk wil meten met de gevestigde waarden. 

Benieuwd of de BYD Han de verwachtingen kan inlossen. Zoals steeds focussen we ons op verbruik en rijbereik. 

Algemeen

  • Sedan
  • Rijklaar gewicht 2325 kg
  • Prijs testvoertuig (BTWi) 75.805,29 euro
  • Topsnelheid (km/u): 180

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 85,4 kWh batterijcapaciteit (83 kWh bruikbaar)
  • LFP batterij (BYD Blade Battery)
  • Vermogen 380 kW (517 pk)
  • 700 Nm koppel
  • Vierwielaandrijving (AWD)
  • Architectuur 800V

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 18,5 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 521 km
  • Rijbereik stad 662 km

Testparcours (105,5 km)

  • Buiten stad (45,6 km) 14,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,6 km) 16,3 kWh/100 km
  • Stad (20,3 km) 9,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 13,2 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 7,4 kW (huidig) - nieuwe versie 11 kW
  • Laadvermogen AC 7,4 kW - nieuwe versie 11 kW
  • Laadvermogen DC 120 kW maximaal
  • Bidirectioneel laden (V2X)
  • AC : een laadbeurt
  • DC : twee laadbeurten
  • Totale kostprijs laadbeurten 73,26 euro (geregistreerd)
  • Totaal geladen 107,7 kWh

Verbruiksresultaten (518 km)

  • Buiten stad 11,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,5 kWh/100 km
  • Stad 9,0 kWh/100 km
  • Mix 18,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,3 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

518 Testkilometers

Aandrijflijn

Aandrijving

De BYD Han beschikt over twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras. Je beschikt hierdoor over een vermogen van 380 kW (517 pk) en een fenomenaal koppel van 700 Nm. En daar kom je al redelijk mee aan de bak.

Batterijcapaciteit 

Geen keuzemogelijkheden. De BYD Han beschikt over de eigen Blade Batterij met een capaciteit van 84,4 kWh brutto waarvan 83 kWh bruikbaar is. 

Rijmodi 

Je beschikt in BYD Han 3.9s over de standaard rijmodi : Eco, Normal en Sport. Hoofdzakelijk hebben we gekozen voor de Eco rijmodus. Slechts eenmaal geproefd van de Sport rijmodus. En het gaat vooruit in die stand. De 3.9s verwijst immers naar de tijd om van 0 naar 100 km/u te versnellen. Leuk doch het rijbereik ziet het liever anders.

Remenergierecuperatie

Je hebt twee standen waaruit je kan kiezen : Standard en Larger. Bij beiden ben je aangewezen op het "One-Pedal Driving" principe. Dit betekent dat je zowel het versnellen als het vertragen regelt met je stroompedaal. Coasten of zeilen is dus niet mogelijk aangezien de wagen onmiddelijk begint te vertragen. In de "Standard modus" vertraagt de wagen minder snel dan in de "Larger modus". Anderzijds verhoogt het rijbereik indien je kiest voor de "Larger modus". De winst in rijbereik is echter gering. 

Standaard met hoogefficiënt warmtepompsysteem

Een geavanceerd ‘energiebesparend’ warmtepompsysteem is standaard. Het systeem werkt betrouwbaar bij diverse temperaturen en is ontworpen om restwarmte uit de omgeving, de aandrijflijn, het inzittendengedeelte en zelfs de batterijen te benutten om de thermische efficiëntie te verhogen, of het nu gaat om verwarmen of koelen, zodat er minder energie verloren gaat. Zo wordt de actieradius bij lage temperaturen vergroot.

Verbruik

In totaal hebben we 518 kilometers afgelegd aan boord van de BYD Han 3.9s en dit verdeeld over 11 ritten. Het levert een gecombineerd verbruik op van 16,3 kWh/100 km. Op basis van de netto batterijcapaciteit van 83 kWh zou je aan dit verbruik 509 kilometer ver geraken op een laadbeurt. 

Bekijken we de cijfers in detail op het gebied van de wegtypes dan krijgen we volgend beeld:

  • het grootste gedeelte van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (zeven in totaal). Het resulteert in een gecombineerd verbruik van 18,5 kWh/100 km. Hiermee kom je 449 kilometer ver;
  • twee ritten buiten de stad (secundaire wegen) levert een gecombineerd verbruik op van 11,1 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 748 kilometer;
  • een enkele stadsrit waarbij de boordcomputer 9,0 kWh/100 km* noteert. 
  • verder een rit die een mix is van buiten stad en autosnelweg. Het resulteert in een gecombineerd verbruik van 18,7 kWh/100 km. Hiermee kom je 444 kilometer ver.
* Het vermelde verbruik is over een afstand van 20 kilometer.  

Wat betreft de keuze van de rijmodus ziet het er als volgt uit:

  •  logischerwijze ligt onze focus op de Eco-rijmodus. Acht van de elf ritten hebben we voor deze rijmodus gekozen. Het levert een gecombineerd verbruik op van 16,8 kWh/100 km. 
  • tweemaal voor de Normal-rijmodus hetgeen resulteert in 18,8 kWh/100 km.
  • en eenmaal de Sport-rijmodus en dit over een korte afstand van amper 8,3 kilometer. Raar maar waar op dit traject behaalden we het beste verbruiksresultaat van 7,8 kWh/100 km*. Rekening houdend met de toch wel fellere acceleraties is het behaalde resultaat niet echt representatief omwille van de korte afstand van de meting.

 

Testparcours

Voordelen van het testparcours is dat we steeds hetzelfde traject afleggen (behoudens wegomleidingen). Het levert interessante verbruiksgegevens op. Hoe presteert de BYD Han 3.9s op ons testparcours (105,5 km)? De geregistreerde resultaten zijn steeds op basis van de informatie die de boordcomputer ons meedeelt. We komen uit op een gecombineerd verbruik van 13,2 kWh/100 km op de verschillende onderdelen van het parcours. Hiermee zou je theoretisch 629 kilometer ver komen op een laadbeurt als je rekening houdt met de netto batterijcapaciteit van 83 kWh. Sowieso een knap resultaat. 

Bekijken we de verschillende onderdelen van het testparcours :

  • de rit buiten stad (secundaire wegen) van 45,6 km levert een verbruik op van 14,4 kWh/100 km. Aan dit verbruik zou je (theoretisch) 576 kilometer ver geraken op een laadbeurt;
  • de rit op autosnelweg van 39,6 km levert een verbruik op van 16,3 kWh/100 km. Dit zou een theoretisch rijbereik opleveren van 509 kilometer. 
  • bij de stadsrit van 20,3 km noteert de boordcomputer 9,0 kWh/100 km*, goed voor 922* kilometer aan rijbereik.

* We moeten hierbij toch een kanttekening maken. In tegenstelling tot de meeste merken stijgt bij BYD het gemiddeld verbruik naargelang het aantal afgelegde kilometers. Je begint laag in verbruik en het stijgt langzamerhand. Bij de andere merken zien we de omgekeerde trend: je begint hoog en daarna daalt het gemiddelde verbruik naargelang de afgelegde kilometers. Bovendien toont de BYD het gemiddelde verbruik over de laatste vijftig kilometers.

Hoe zit het met rijbereik? Gestart met een rijbereik van 370 km hadden we na de rit buiten stad nog 332 km over (- 38 km). De rit op autosnelweg doet het rijbereik dalen met 48 km (van 332 km naar 284 km). Na de stadsrit hadden we nog een rijbereik van 274 km (- 10 km). Op de totale rit van 105,5 km hebben we 92 km aan rijbereik verloren. Bekijken we even de SoC (State of Charge) tijdens het testparcours. Gestart met een SoC van 77% hadden we op het einde nog een SoC van 55%. In totaal dus 22% aan batterijcapaciteit verloren.

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, een zo constant mogelijke snelheid aan te houden en maximaal te coasten (uitrollen). We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien  schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Laden - niet het sterkste punt

We hebben met de BYD Han driemaal een bezoek aan de laadpaal gebracht waarvan eenmaal AC en tweemaal DC. 

Het laden (AC) van de BYD Han 3.9s neemt toch wat meer tijd in beslag dan je doorgaans mag verwachten. Ons testvoertuig beschikt over een interne boordlader van 6,6 kWh. Doorgaans starten we de testperiode met een volgeladen batterij (100%). Bij ontvangst was de SoC 44%. Dus vlug even opladen tot 100% (AC). Groot was de verbazing dat de laadsnelheid slechts 3,7 kW bedroeg en de vermoedelijke laadduur dertien uur en tien minuten in beslag zou nemen. Om zeker te zijn dat er geen "technisch" probleem hebben we nog eens geprobeerd (op een andere dag). De laadsnelheid bedroeg 6 kW en de laadduur negen uur en tweeëntwintig minuten. Dit is al wat beter. De nieuwe versies zouden, volgens de invoerder, beschikken over een interne boordlader van 11 kWh. En dit is vandaag de dag toch wel de standaard. Bij de eerder geteste BYD Atto 3 hebben we geen enkel probleem op dit vlak ondervonden. 

Ook het snelladen (DC) zou sneller kunnen bij de BYD Han 3.9s. De gemiddelde laadsnelheid bedroeg tussen de 50 en 60 kW. 

Rijbereik - mooi in de buurt van het WLTP-cijfer

Het maximum geladen rijbereik is 500 km. Hiermee komen we mooi in de buurt van het WLTP-cijfer van 521 km. 

Rijden en comfort

Luxueus

Beelden zeggen soms meer dan woorden. Zodra je instapt zie je dat de designers bij BYD niet over een nachtje ijs zijn gegaan. De BYD Han 3.9s is voorzien van een luxueus en kwaliteitsvol interieur. Geen overdaad aan gadgets doch functioneel. Het straalt een zekere rust uit.

Je wordt verwend

De knappe sportstoelen geven voldoende steun en zijn vlot instelbaar. Ook de passagiers achterin vergeet BYD niet. Met zachte comfortabele fauteuils, een mooie afwerking en de mogelijkheid om de passagiersstoel vooraan naar voren te schuiven voor extra beenruimte. Bovendien beschikken de passagiers achterin over een multifunctionele pad in de armsteun van de achterbank voor stoelverstelling, zonnedak en omgevingslicht, samen met het AC-paneel om de temperatuur en de luchtstroom te regelen, enz.

15.6-inch roterend infotainmentscherm

De middenconsole is voorzien van een 15,6-inch multimediatouchscreen om het rijden gemakkelijker en aangenamer te maken. Bovendien kan je het roteren. 

12.3-inch grote instrumentencluster biedt je de informatie die je mag verwachten zoals SoC van de batterij, het rijbereik en meer.

Head-Up Display (HUD)

Jammer genoeg krijg je de navigatiegegevens niet te zien op de HUD. Zou wel praktisch zijn. 

ADAS

De BYD Han 3.9s beschikt over de meest gangbare rijhulpsystemen. 

  • Intelligent Cruise Control (ICC);
  • Lane Centering Control (LCC) - zeer gevoelig en het voelt onaangenaam om er steeds mee te rijden. De wagen zoekt continu het midden van de rijstrook wat zich laat voelen in de stuurbewegingen. Je kan het systeem uitzetten waarbij je terug valt op de gewone ACC.
  • Lane Departure Warning (LDW) 
  • Head-up Display (HUD) overzichtelijk. Het zou wel praktisch zijn mocht jezelf kunnen bepalen wat er geafficheerd wordt. Gebruik je de navigatie dan wordt de routebeschrijving niet getoond op de HUD en dit zou toch wel praktisch zijn.
  • Door Opening Warning (DOW);
  • High Beam Assist (HMA);
  • Rear Collision Warning (RCW) en Rear Cross Traffic Alert (RCTA);
  • Blind Spot Detection (BSD);
  • Integrated Power Brake (IPB);
  • Emergency Brake Signal System (EBSS)
  • 4 x Front parking radar en 4 x Rear parking radar - werkt fantastisch 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Traditiegetrouw maken we een simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik en de beschikbare netto batterijcapaciteit. Net zoals bij de BYD Atto 3 stijgt het verbruik bij de BYD Han naar gelang je meer kilometers aflegt. Dit is in tegenstelling tot wat we gewoon zijn bij de andere merken waar het omgekeerde gebeurt. Rit 9 en 10 geven een niet representatief rijbereik aan omwille van het geringe aantal gereden kilometers. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution BYD Han rear view

De BYD Han 3.9s voldoet zeker aan onze verwachtingen. Het is een knap uitziende berline met puike prestaties als je daar op kickt. Aan boord is het genieten van het aangeboden comfort en de luxe. Geen bemerkingen op het gebied van afwerking. Je krijgt waar voor je geld. 

Met een efficiënte rijstijl kan je best knappe verbruiksresultaten neerzetten met de BYD Han 3.9s. We scoren tijdens de testperiode onder de WLTP-gemiddelde van 18,5 kWh/100 km. Dit vertaalt zich eveneens in het rijbereik.  Een aandachtspunt is wel het laden. We nemen aan dat dit in de toekomst geen probleem meer zal zijn wanneer de BYD Han beschikt over de 11 kW boordlader.

Kortom BYD kan trots zijn op de Han 3.9s. Hiermee laat BYD duidelijk zien tot wat ze in staat zijn. En dit belooft voor de toekomst.

Meer informatie over de BYD vind je hier HAN | BYD België (bydauto.be)
Met dank aan BYD België voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's BYD Europe
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.