Testverslag BYD TANG

Test report

-
Testverslag Drivolution BYD TANG general view

Alle goede dingen bestaan uit drie. BYD maakte zijn intrede op de belgische markt met drie modellen: de Atto 3, VAB gezinswagen van 2023, de Han 3.9s, BYD's premium berline en de Tang, een SUV die plaats biedt aan zeven personen. Binnenkort komen er nog twee modellen bij : de Dolphin en de Seal. BYD heeft zijn intrede zeker niet gemist. De Atto 3 en de Han hebben we al kunnen testen. Nu is het de beurt aan de Tang. Bovendien hebben we de Tang gebruikt voor een langere rit naar het buitenland met name van Merelbeke naar de Nürburgring in Duitsland en terug. Benieuwd om te zien hoe de BYD Tang presteert op de langere afstanden op het gebied van verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2.564 kg
  • Aantal zitplaatsen 7
  • L x B x H 4,870 x 1,950 x 1,725
  • Prijs testvoertuig (BTWi) 72.140 - euro
  • Max. snelheid 180 km/u

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 88 kWh batterijcapaciteit (86,4 kWh bruikbaar)
  • BYD Blade Battery (LFP)
  • Vermogen 380 kW (517 pk)
  • 680 Nm koppel
  • AWD

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 23,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 400 km
  • Rijbereik stad 528 km

Testparcours (104,9 km)

  • Buiten stad (45,0 km) 16,3 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,6 km) 19,2 kWh/100 km
  • Stad (20,3 km) 14,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 7,4 kW
  • Laadvermogen AC 7,4 kW
  • Laadvermogen DC 120 kW maximaal
  • Bidirectioneel laden (V2X) neen

Verbruiksresultaten (879 km)

  • Buiten stad 15,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,6 kWh/100 km
  • Stad 15,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,7 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

879 Testkilometers

Aandrijflijn

Aandrijving

De BYD Tang beschikt over twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras. Je beschikt hierdoor over een vermogen van 380 kW (517 pk) en een koppel van 680 Nm. En daar kom je al redelijk mee aan de bak.

e-Platform 3.0

De BYD Tang maakt net als de Atto 3 en de Han gebruik van het e-Platform 3.0. De Blade Battery is zowel een energieopslagunit als een structureel onderdeel. Hij speelt een essentiële rol in de verbetering van de structuur en de veiligheidsprestaties van het voertuig. Uitgerust met 's werelds eerste in massa geproduceerde 8-in-1 elektrische aandrijflijn als standaard, bedraagt de totale systeemefficiëntie tot 89%. 

LFP batterij

BYD is al meer dan 27 jaar een pioniersnaam in de batterij-industrie. Alle batterijen worden in huis geproduceerd. De kobaltvrije Blade Battery gebruikt lithium-ijzerfosfaat (LFP) als kathodemateriaal. Deze uiterst veilige bladbatterij heeft een reeks extreme tests onder strenge omstandigheden doorstaan en is daarmee een van de veiligste batterijen ter wereld. 

Batterijcapaciteit 

Geen keuzemogelijkheden. De BYD Tang beschikt over de eigen Blade Batterij met een capaciteit van 88 kWh brutto waarvan 86,4 kWh bruikbaar is. 

Rijmodi 

Je beschikt in BYD Tang over de standaard rijmodi : Eco, Normal en Sport. Onze favoriet is natuurlijk de Eco rijmodus. De verschillen laten tussen de verschillende rijmodi laten zich enkel voelen in acceleraties. 

Remenergierecuperatie

Op het gebied van remenergierecuperatie beschik je, net als bij de Han, over twee standen met name Standard en Larger. Bij beiden ben je aangewezen op het "One-Pedal Driving" principe. Dit betekent dat je zowel het versnellen als het vertragen regelt met je stroompedaal. Jammer genoeg is het coasten of zeilen niet mogelijk aangezien de wagen onmiddelijk begint te vertragen. In de "Standard modus" vertraagt de wagen minder snel dan in de "Larger modus". Anderzijds verhoogt het rijbereik indien je kiest voor de "Larger modus". De winst in rijbereik is echter gering. 

Standaard met hoogefficiënt warmtepompsysteem

Een geavanceerd ‘energiebesparend’ warmtepompsysteem is standaard. Het systeem werkt betrouwbaar bij diverse temperaturen en is ontworpen om restwarmte uit de omgeving, de aandrijflijn, het inzittendengedeelte en zelfs de batterijen te benutten om de thermische efficiëntie te verhogen.

Verbruik

We hebbben met de BYD Tang in totaal 879 testkilometers afgelegd en dit verdeeld over acht ritten. Iets minder ritten doch wel twee lange ritten met name van Merelbeke naar de Nürburgring in Duitsland en terug. Dit is goed voor 706 km in totaal van de totaal afgelegde kilometers. We komen uit op een gecombineerd testverbruik van 17,7 kWh/100 km. Op basis van de beschikbare batterijcapaciteit van 86,4 kWh zou dit voldoende zijn voor een theoretisch rijbereik van 488 kilometers. 

Bekijken we dit even in detail dan krijgen we volgende resultaten:

  • de drie ritten buiten stad (secundaire wegen) levert een gecombineerd verbruik op van 15,5 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 557 kilometers.
  • bij de drie ritten op autosnelweg stijgt het gecombineerd verbruik naar 21,6 kWh/100 km. Daarmee zou je 400 kilometer ver geraken. 
  • de twee stadsritten leveren een gecombineerd verbruik op van 15,0 kWh/100km. Goed voor 576 kilometer aan rijbereik.

Twee lange ritten (Merelbeke - Nürburgring en terug)

  • De heenrit Merelbeke - Nürburgring Duitsland van 375 km levert een stroomverbruik op van 24,9 kWh/100 km. Tijdens de heenrit hebben we een tussenstop gemaakt in Aachen (zonder laadbeurt) en tweemaal opgeladen. De eerste laadbeurt bij IONITY - A61 Rasthof Brohltal West stopte het laadproces na vier minuten en het lukte niet om het opnieuw te starten. Dus door gereden naar Raststätte Elztal Nord in Kehrig (EnBw) waar we de wagen voor 100% hebben opgeladen (69,74 kWh, 57 min, DC). De tweede laadbeurt (AC) was aan het hotel met als bedoeling de terugreis met een volle batterij aan te vatten. Op de heenrit hebben we geopteerd voor een kruissnelheid van 110 km/u, behoudens plaatselijke snelheidsbeperkingen.
  • Bij de terugrit van 328 km noteert de BYD Tang een verbruik van 20,7 kWh/100 km. Principieel hadden we de rit zonder tussentijdse laadbeurt kunnen afwerken doch we nemen altijd het zekere voor het onzekere en hebben de BYD Tang tot 50% opgeladen bij Fastned op de carpoolparking in Erpe-Mere. Op de terugweg hebben we als kruissnelheid 100 km/u genomen behoudens plaatselijke snelheidsbeperkingen.
  • Beide ritten zijn afgelegd in de Normal-rijmodus.

Dit bij een gemiddelde buitentemperatuur van 17 °C. 

Testparcours

Laten we even kijken hoe de BYD Tang presteert op het testparcours van 104,9 km. De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 16,5 kWh/100 km. Kan je dit verbruik constant aanhouden en hou je rekening met een batterijcapaciteit van 86,4 kWh dan zou je 524 kilometer ver komen op een laadbeurt. 

Bekijken we dit even per onderdeel dan geeft dit hetvolgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (secundaire wegen) van 45 km komen we uit op een verbruik van 16,3 kWh/100 km. Dit is voldoende om 530 kilometer af te leggen.
  • op de autosnelweg (39,6 km) stijgt het verbruik, zoals te verwachten, naar 19,2 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 450 kilometer.
  • in de stad (20,3 km) strandt de BYD Tang op een verbruik van 14,1 kWh/100km. Dit betekent een rijbereik van 613 kilometer.

En hoe evolueert het rijbereik?

Gestart met 397 kilometer aan rijbereik hebben we na de rit buiten de stad nog 361 kilometer over. Een daling van 36 km ( SoC van 91% naar 82%). De rit op autosnelweg was de grootste stroomverbruiker waarbij de kenmerken van een SUV duidelijk naar boven komen. Bon op het einde van de rit hadden we 319 kilometer over (SoC van 82% naar 73%). Een daling van 42 km. De stadsrit was de zuinigste (lagere snelheden). Op deze rit hebben we slechts 8 km verloren aan rijbereik (van 319 km naar 311 km, SoC van 73% naar 69%). Op de totale rit van 104,9 km hebben we 86 km prijsgegeven aan rijbereik. 

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, zo  constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Laden - voor verbetering vatbaar

De BYD Tang kampt met hetzelfde probleem als de BYD Han 3.9s met name je kan enkel monofasig laden (AC). Hij beschikt immers over een interne boordlader van 7,4 kW wat maakt dat de batterij van 86,4 kWh niet in 1-2-3 is opgeladen. De BYD Han heeft wel het voordeel dat de nieuwe modellen zullen beschikken over een interne boordlader van 11 kW, wat toch wel de standaard is. We hebben de BYD Tang tweemaal AC geladen. Bij de eerste laadbeurt hebben zeven uur en eenenveertig minuten nodig gehad om van een SoC van 68% naar 100% te gaan (242 km bijgeladen). Bij de tweede laadbeurt was het de bedoeling om met een volle batterij de terugreis aan te vatten. Hier hebben we in een tijdspanne van één uur en zesenveertig minuten welgeteld 36 km bijgeladen (SoC van 90% naar 100%). De gemiddelde laadsnelheid bedroeg 74,7 kW met een maximum van 109,5 kW. 

Het snelladen ging iets vlotter, ondanks een technisch probleempje bij de eerste snellaadbeurt. Het laadproces stopte na vier minuten. De boordcomputer gaf een foutmelding en daarna wou het laadproces niet meer starten. Dus doorgereden naar een andere laadplaats. Daar is alles volgens planning verlopen: van SoC 16% naar 100%, een laadduur één uur en vijf minuten en dit om 341 km bij te laden. De gemiddelde laadsnelheid bedroeg 74,7 kW met een maximum van 109,5 kW. 

Rijbereik - mooi in de buurt van het WLTP-cijfer

Het maximum geladen rijbereik is 442 km. Hiermee scoren we net iets beter dan het gecombineerde WLTP-cijfer van 400 km. 

Rijden en comfort

Interieur straalt kwaliteit uit

De BYD Tang straalt dezelfde sereniteit, luxe en kwaliteit uit. Alles is mooi overzichtelijk en het dashboard is nog dashboard.

Ruimte 

Het is een zevenzitter dus sowieso is er geen gebrek aan ruimte. Alle zetels kunnen plat dus je kan behoorlijk wat meenemen als je er op uit trekt. Ga je echter alle zeven zetels gebruiken dan is het wel krap om nog veel bagage mee te nemen. Dit is natuurlijk het geval bij alle zevenzitters.

15.6-inch roterend infotainmentscherm

De middenconsole is net als bij de Han voorzien van een 15,6-inch multimediatouchscreen om het rijden gemakkelijker en aangenamer te maken. Bovendien kan je het roteren. 

12.3-inch grote instrumentencluster biedt je de informatie die je mag verwachten zoals SoC van de batterij, het rijbereik en meer.

Een HUD en een frunk ontbreken

En dit is wel jammer. Dit zou een meerwaarde zijn.

ADAS

De BYD Tang is uitgerust met de meest recente rijhulpsystemen waaronder 25 geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals een HD 360° surround view camera, 11 buitenradars en een ADAS-systeem. Allemaal standaard. In dit opzicht verllopt je reis met de Tang comfortabel, ontspannend en veilig. Een overzicht van de meest gangbare rijhulpsystemen: 

  • Front seat side airbags. Front-and-rear integrated side curtain airbags
  • In-car camera
  • Blind Spot Detection (BSD)
  • Intergrated Park Brake (IPB); Hydraulic Brake Assist (HBA)
  • Traction Control System (TCS); Vehicle Dynamics Control (VDC)
  • Controlled Deceleration for Parking Brake (CDP); Electronic Brake Pre-charging System (EBP); Electronic Brake Distribution (EBD)
  • Hill Hold Control (HHC)
  • Comfortable Stop (CST)
  • Brake Disc Wiping (BDW)
  • Coordinated Regenerative Braking System (CRBS)
  • Roll Movement Intervention (RMI)
  • Hill Descent Control (HDC)
  • Door Open Warning (DOW)

Zoals steeds zijn dit hulpsystemen die je helpen. Het neemt niet weg dat deze systemen op een verantwoorde manier dienen gebruikt te worden. Alert blijven onder alle omstandigheden is de boodschap.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Zoals steeds maken we een simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik en de beschikbare netto batterijcapaciteit. Dit geeft een indicatie hoe ver je theoretisch zou geraken met een bepaald verbruik. Hou er rekening mee dat een groot aantal factoren de resultaten kunnen beïnvloeden zoals weersomstandigheden, de ritprofielen, energieverbruikers en natuurlijk je eigen rijstijl.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Vergelijken we de testresultaten met de WLTP-cijfers dan scoren we behoorlijk. Met een energie-efficiënte rijstijl is veel mogelijk. 

Testverslag Drivolution BYD TANG rear view

De testweek met de BYD Tang heeft ons overtuigd van het potentieel van BYD. Op het gebied van uitrusting en  afwerking valt weinig aan te merken en dit in de lijn van de reeds eerder geteste Atto 3 en de Han. Deze BYD Tang blinkt vooral uit door zijn ruimte en hoe je deze kan gebruiken in functie van de nood met name veel bagage of veel passagiers. Bovendien rijdt deze elektrische SUV wel best aangenaam. Aan vermogen en koppel is er zeker geen nood.

Op het gebied van stroomverbruik en dito rijbereik moet je natuurlijk in het achterhoofd houden dat je met een SUV op weg bent. De testresultaten laten duidelijk zien dat de Tang, net als elke andere SUV, niet echt verlekkerd is op snelwegverkeer. De minder gunstige stroomlijn heeft daar alles mee te maken. Kan je de bediening van het stroompedaal wat beheersen en je gekozen snelheid niet te hoog instellen dan kan je meer kilometers doen op een laadbeurt. 

Meer informatie over de BYD vind je hier BYD Tang - Meer informatie over het model | Byd België (bydauto.be)
Met dank aan BYD België voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's BYD Europe
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.