Testverslag DrivOlution HONGQI E-HS9 President Long Range

Test report

-
Testverslag DrivOlution Hongqi E-HS9 front view

Doet de naam Hongqi niet onmiddellijk een belletje rinkelen? Niet onterecht. Hongqi is het luxemerk van FAW, dat werd opgericht in 1958. Hongqi, wat "Rode Vlag" betekent in het Chinees, is een gerenommeerd automerk. Het komt uit China en staat bekend om zijn luxe sedans en SUV's. Hij wordt vaak de "Chinese Rolls" genoemd. Niet erwonderlijk aangezien het design van de Hongqi E-HS9 afkomstig is van Giles Taylor, voormalig hoofdontwerper voor Rolls-Royce. FAW is de grootste autofabrikant van China. Naast zijn eigen merken heeft het zeer succesvolle samenwerkingsverbanden met onder andere de Volkswagen Group, Toyota en Daihatsu. De E-HS9 is de eerste Hongqi die op de Europese markt wordt geïntroduceerd. Het is een premium SUV, 100% elektrisch met royale afmetingen. Je kunt hem niet missen en zijn design springt meteen in het oog. Luxe staat hierbij centraal. Andere modellen volgen.

Wij mochten de Hongqi E-HS9 President Long Range, de topversie nota bene, een weekje testrijden. Onze bevindingen van deze prestigewagen vind je hier. Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik. 

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 2777 kg
  • Aantal zitplaatsen 6
  • LxBxH (mm) 5209 x 2010 x 1713
  • Aanhangwagen mogelijk ja (1.500 kg geremd / 750 kg ongeremd)
  • Prijs testvoertuig (BTWi) 105.675,0 euro
  • Garantie accu 8 jaar of 160.000 gereden kilometers
  • Laadvolume koffer (438 liter - 1.814 liter)
  • Frunk optie

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion batterij
  • 120 kWh batterijcapaciteit (112 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 405 kW (551 pk)
  • Koppel 750 Nm
  • AWD
  • EV specifiek platform neen

Verbruik/rijbereik (WLTP) (CoC)

  • Gecombineerd verbruik 25,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 515 km
  • Rijbereik stad 632 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 130 kW maximaal
  • Locatie laadpoort rechts achter
  • AC : 1 laadbeurt
  • DC : 0 laadbeurten

Testparcours (102,1 km)

  • Buiten stad (41,9 km) 20,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,7 km) 25,0 kWh/100 km
  • Stad (20,5 km) 18,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd 21,3 kWh/100 km
  • Rijmodus Eco / Klimaatregeling uit

Verbruiksresultaten (550 km)

  • Buiten stad 25,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg 25,5 kWh/100 km
  • Stad 18,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd 24,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

550 Testkilometers

Aandrijflijn

Platform

Helaas geen informatie gevonden over het platform van de E-SHS9.

Versies

De E-HS9 is verkrijgbaar in vier versies: de Business, de Executive, de President en de President Long Range. Hongqi E-HS9 - Nieuw in België | Hongqi

  • de Business is de instapversie. Het is een zevenzitter. Hij beschikt over een batterijpakket van 84 kWh, waarvan 76,5 kWh bruikbaar is. Het totale vermogen bedraagt 320 kW (435 pk) waarvan 160 kW op de vooras en 160 kW op de achteras. Het maximum koppel bedraagt 600 Nm. De maximale elektrische radius volgens de WLTP bedraagt 396 km.
  • de Executive beschikt over een batterijcapaciteit van 99 kWh, waarvan 90 kWh bruikbaar is. Het vermogen stijgt naar 405 kW (551 pk). Op de vooras is vermogen 160 kW en op de achteras is dit 245 kW. Het maximum koppel bedraagt 750 Nm. Het is eveneens een zevenzitter. De actieradius stijgt naar 465 km (WLTP).
  • de President is een zeszitter. De technische fiche is identiek als de Executive. 
  • de President Long Range is de topversie. Deze versie beschikt over een batterijpakket van 120 kWh waarvan 112 kWh bruikbaar. Technisch gezien is deze versie dezelfde als de President doch de grotere batterijcapaciteit zorgt voor een groter rijbereik met name 515 km (WLTP). 

Alle versies zijn trouwens vierwielaangedreven. 

Rijmodi Eco, Comfort, Sport, Allroad, Offroad, Custom, Extreme

Je hebt de keuze uit diverse rijmodi in de Hongqi E-HS9. Toch vermoed ik dat de Offroad-rijmodus niet echt zal gebruikt. We hebben het tijdens de testweek vooral gehouden bij de Eco-rijdmodus en de Comfort-rijmodus. Slechts tweemaal de Sport-rijmodus doch vrij kort en de Custom-rijmodus. De E-HS9 beschikt eveneens over een "Acceleration mode" oftewel acceleratiemodus. 

Remenergierecuperatie 

De Hongqi E-HS9 beschikt over een modus voor energieterugwinning met een vijftal niveaus met name laag, lager, standaard, hoger, hoog. Bij het uittesten heb ik echter weinig verschillen gevoeld tussen de verschillende modi.

 

Verbruik

Verbruik - algemeen

Na 550 heerlijke kilometers aan boord van de Hongqi E-HS9 klokt de boordcomputer af op een gecombineerd elektrisch verbruik van 24,9 kWh/100 km en dit verdeeld over 13 geregisteerde ritten. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 450 km* op basis van de bruikbare batterijcapaciteit van 112 kWh. 

Verbruik - per ritprofiel

Bekijken we even de ritprofielen dan krijgen we onderstaand beeld :

  • 5 van de 13 ritten (38%) zijn uitgevoerd op secundaire wegen. Het resulteert in een gemiddeld verbruik van 25,4 kWh/100 km. Hiermee kom je 441 km* ver.
  • 7 ritten (54%) op autosnelweg wat een gemiddeld verbruik oplevert van 25,5 kWh/100 km wat overeenkomt een rijbereik van 439 km*.
  • één stadsrit (8%) met een verbruik van 18,8 kWh/100 km  wat zou overeenkomen met een rijbereik van 596 km*.

Verbruik - per rijmodus

Op basis van de gekozen rijmodus krijgen we de volgende resultaten:

  • Eco-rijmodus: in 5 ritten hebben we gekozen voor deze rijmodus. Het verbruik komt uit op 21,4 kWh/100 km.
  • Comfort-rijmodus: eveneens 5 ritten. Het verbruik is 27,2 kWh/100 km.
  • Sport-rijmodus: 2 ritten met een verbruik van 29,1 kWh/100 km.
  • Custom-rijmodus: 1 rit en een verbruik van 23,4 kWh/100 km.
* Simulatie van het rijbereik op basis van het gecombineerde ritverbruik.  Het blijft sowieso belangrijk om de bereikte resultaten steeds in een bepaalde context te zien omdat elke rit anders (type weg, verkeersdrukte, weersomstandigheden, buitentemperatuur en zoveel meer).

Testparcours

Verbruiksresultaten - algemeen

Laten we even kijken hoe deze Hongqi E-HS9 presteert op ons testparcours? We hebben in totaal 102,1 km afgelegd. Het resulteert in een gecombineerd verbruik van 21,3 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare accucapaciteit (112 kWh) zou dit resulteren in een elektrisch rijbereik van 526 km *. De gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 11°C. 

Verbruiksresultaten - per wegtype

  • op de rit buiten stad (secundaire wegen) van 41,9 km noteert de boordcomputer een verbruik van 20,0 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je hiermee 560 km* ver op een lading.
  • tijdens de rit op autosnelweg van 39,7 km stijgt het verbruik naar 25,0 kWh/100 km. Dit resulteert in een elektrisch rijbereik van 448 km*.
  • de stadsrit van 20,5 km levert een gemiddeld verbruik op van 18,8 kWh/100 km. Dit is goed voor een elektrisch rijbereik van 596 km*.

Evolutie rijbereik 

We starten met een rijbereik van 314 km. Tijdens het eerste onderdeel van het testparcours (rit buiten stad) houden we nog een bereik over van 284 km. De rit op autosnelweg doet het rijbereik zakken tot 221 km. Na de stadsrit blijft er nog 211 km over. De totale rit van 102,1 km heeft ons 103 km aan rijbereik gekost. Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat je een kilometer rijbereik verliest per gereden kilometer. Rekening houdend met het gewicht van de wagen valt dit best mee.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco), indien beschikbaar.

Laden en rijbereik

Laadvermogen

Het AC-laadvermogen van de Hongqi E-HS9 bedraagt 11 kW en het DC-laadvermogen is maximaal 130 kW. Rekening houdend met een netto batterijcapaciteit van 112 kWh duurt het toch wel even voor de batterij volledig is opgeladen.

We hebben de Hongqi E-HS9 slechts éénmaal aan de laadpaal gehangen. De gegevens van de laadbeurt vind je in de grafiek.

Weergegeven informatie tijdens laadproces:

  • Laadduur (uu:mm)
  • Type lading AC/DC
  • Spanning (V)
  • Ampère (A)
  • Laadvermogen (AC/DC) (kW)
  • Laadsnelheid (km/u)
  • Aantal bijgeladen kilometers

Weergave rijbereik na laden = statisch

Het weergegeven rijbereik na de laadbeurt is statisch. Dit betekent dat dit steeds het WLTP-rijbereik is met name 515 km. Er wordt dus geen rekening gehouden met het voorafgaande gerealiseerde verbruik.

Instelmogelijkheden bij het laden

  • Instellingen voor getimed opladen
  • De standaard aangepaste oplaadlimiet in het voertuig is 100%. Je kan desgewenst de SoC (%) instellen.

Handig is dat je in eveens in de bekende C-stijl de laadstatus kan volgen. Hou je rekening met de grootte van de batterij dan zou een AC-laadvermogen van 22 kW meer aangewezen zijn. Ook het DC-laadvermogen zou iets beter kunnen.

Rijden en comfort

Rijden 

Het rijden met een elektrisch voertuig is sowieso rustgevend. De Hongqi E-HS9 vormt daarop geen uitzondering. De luchtvering (standaard op de President) voegt daar nog een extra dimensie aan toe: je zweeft over het asfalt waarbij alle oneffenheden haarfijn worden weg gefilterd. Het ter beschikking gestelde vermogen is ruimschoots voldoende. De E-HS9 vraagt een rustige rijstijl om je medepassagiers in alle comfort te vervoeren.

Luxe en comfort 

Binnenin de E-HS9 is het een en al luxe en comfort. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit. 

Vier schermen

Schermen zijn in vandaag de dag. De Hongqi E-HS9 heeft er maar liefst vier. Een bestuurdersdisplay, het centrale scherm, een scherm rechts voor de passagier en een apart scherm in het midden (onder het centrale scherm) voor de klimaatregeling. En bovendien ziet het er nog een beetje "traditioneel" uit waarmee we bedoelen dat deze mooi zijn ingebouwd. Het voelt nog aan als een auto en geen scherm waarrond een auto is gebouwd. Vandaag worden de schermen er veelal opgeplaatst als een tablet. Top. De bediening vraagt wat gewenning doch dit proces verloopt vlot. 

Kies je voor 7 of 6 zitplaatsen? 

Je hebt de keuze uit 2+3+2 (Business en Executive) en 2+2+2 (President). Het neerklappen van de achterste stoelen is elektrisch. Kies je voor de 2+2+2 opstelling dan zijn de middelste zetels "captain seats". De voorstoelen en de middelste stoelen zijn allemaal voorzien van NAPPA of Alcantara met elektrische verwarming en ventilatie. Het stuurwiel is ook bekleed met leder en voorzien van elektrische verwarming.

Ruimte

Hou je rekening met de riante afmetingen van de E-HS9 dan is het duidelijk dat er een "oase" aan ruimte is. Veel zal natuurlijk afhangen van de gekozen versie (zes- of zevenzitter). Standaard bedraagt het laadvolume van de koffer 438 liter. Klap je de zetels neer dan kom je uit op  1.814 liter. Jammer genoeg is er geen frunk aanwezig. Dit is een optie!

Geen HUD - jammer

Als we dan toch een puntje van kritiek mogen geven is het ontbreken van een Head-Up Display (HUD). Het zou de wagen nog completer maken. 

 

ADAS

Ook op dit vlak laat de Hongqi E-HS9 jou niet in de kou staan. 24 sensoren en geavanceerde veiligheids- en rijhulp- systemen letten van alle kanten op obstakels, voetgangers en een eventueel risico op aanrijding. Dit draagt bij aan een veilige en zorgeloze rit. Een beknopt overzicht. 

  • Forward Collision Warning (FCW)
  • Dodehoekassistentie (BSD)
  • Rear Cross Traffic Warning (RCTW)
  • Autonomous Emergency Braking (AEB)
  • Hill Descent Control (HDC)
  • Hydraulic Brake Assist (HBA)
  • Elektrische parkeerrem (EPB)
  • Roll-over Mitigation (ROM)
  • 360° camera
  • Automatisch parkeren
  • Super Adaptive Cruise Control (SACC)

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km), type weg en bruikbare batterijcapaciteit (kWh)

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden.

Vergelijk WLTP/Drivolution

Steeds interessant om de behaalde testresultaten op het gebied van verbruik en rijbereik te toetsen aan de opgegeven WLTP-cijfers. We scoren hoger wanneer het op verbruik aankomt met name 24,9 kWh/100 km (25,0 kWh/100 km WLTP). Wil je het opgegeven WLTP-bereik van 515 km halen dan zal je het stroompedaal met zachtheid moeten bedienen. Je rijstijl speelt immers een belangrijke rol. Kan je het verbruik onder de 22 kWh/100 km houden dan kan je in de buurt komen.

Actieradius wordt bepaald op een rollenbank in overeenstemming met WLTP in de meest gunstige uitrustingsvariant van de wagen en met een netto accu-energieinhoud van 64 kWh. De werkelijke WLTP-bereikwaarden kunnen verschillen afhankelijk van de uitrusting. De werkelijk bereikte actieradius onder reële omstandigheden varieert afhankelijk van de rijstijl, de snelheid, het gebruik van comfortfuncties en extra uitrusting, de buitentemperatuur, het aantal passagiers/belading, de topografie en het verouderings- en slijtageproces van de batterij.
Testverslag DrivOlution Hongqi E-HS9 rear view

Dat je de Hongqi E-HS9 niet in overvloed op onze Belgische wegen zal te zien krijgen is een feit. Het is en blijft een wagen van Chinese afkomst en dit kan voor de nodige controverse zorgen. Als we dit even terzijde laten dan is deze E-HS9 een wagen die de nodige uitstraling heeft. Zijn imposante afmetingen maken dat je er niet naast kan kijken en je mag er zeker van zijn dat mening voorbijgangers het hoofdje draaien. Hoedanook is deze Hongqi E-HS9 een plezier om mee rond te toeren. Hij biedt het nodige rijcomfort met dank aan de luchtvering (standaard op de President), hij is presidentieel uitgerust, zeker in de topversie waarmee we mochten rijden. Op het gebied van bedieningsgemak kan het een en ander nog wat gepolijst worden zoals het ter beschikking stellen van een HUD (Head-Up Display). Eveneens het regelen van de spiegels is wat omslachtig. Verbruikshalve zien de cijfers er behoorlijk uit. Een massa van 2,7 ton in beweging brengen kost nu eenmaal de nodige energie. Bedien je het stroompedaal met een fluwelen voet dan kan je het verbruik best wel binnen de perken houden. Dit komt eveneens het rijbereik ten goede.

We kunnen gerust concluderen dat deze Hongqi E-HS9 oftwel Chinese Rolls veel te beiden heeft als het op uitrusting aankomt en dit tegen een aantrekkelijke prijs. Afhankelijk van de gekozen versie natuurlijk. Bovendien is de optielijst zeer kort: een frunk en een trekhaak.

De Hongqi E-HS9 moet echt niet onderdoen voor de Europese premiummerken. Het is een prestigewagen zonder meer. 

Meer informatie over de Hongqi E-HS9 vind je hier Hongqi E-HS9 - Nieuw in België | Hongqi
Met dank aan Hedin Automotive Begium Luxembourg voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: HONGQI AUTO OFFICIAL WEBSITE (hongqi-auto.com)
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.