Testverslag Drivolution KIA Niro EV

Test report

-
Testverslag Drivolution KIA Niro EV Front View

Dat de vorige Niro bij zijn introductie in 2016 een succesnummer ging worden stond niet inmiddellijk in de sterren geschreven. Zeker bij onze Noorderburen heeft deze Niro grote indruk gemaakt. Het ruime aanbod aan aandrijflijnen met name hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch maakten hem, ook bij ons, voor een grote doelgroep aantrekkelijk en dit zowel voor de zakelijke als particuliere koper. We kunnen zonder meer stellen dat Kia ondertussen een gevestigde waarde is geworden in het automobiellandschap. De EV6 is een pareltje en werd bekroond met de Europese Auto van het jaar 2022. Ook andere modellen hebben ondertussen reeds meerdere prijzen in de wacht gesleept. 

De nieuwe Niro heeft niet alleen een makeover gehad aan de buitenkant en aan de binnenkant. Hij krijgt eveneens een andere naam: de e-Niro heet voortaan Niro EV. Tecnisch gesproken verschilt hij niet veel van de vorige e-Niro. Benieuwd naar wat hij te bieden heeft. Zoals steeds met de focus op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Rijklaar gewicht 1.757 kg
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Trekhaak mogelijk ja (tot 300 kg ongeremd of tot 750 kg geremd)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 68,0 kWh batterijcapaciteit (64,8 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 150 kW (204 pk)
  • 255 Nm koppel
  • Voorwielaandrijving

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 460 km
  • Rijbereik stad 604 km

Testparcours (103,2 km)

  • Buiten stad (43,1) 13,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,7 km) 16,3 kWh/100 km
  • Stad (20,4 km) 12,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadaansluiting voorzijde-midden
  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 80 kW maximaal
  • Architectuur 400V
  • Bidirectioneel laden (V2X)
  • Vehicle-to-Load (V2L) ja - max. vermogen 3,6 kW AC

Verbruiksresultaten (564 km)

  • Buiten stad 14,8 kWh/100 km
  • Autosnelweg 15,1 kWh/100 km
  • Stad 12,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd 14,8 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

564 Testkilometers

Aandrijflijn

Aandrijflijn

De nieuwe Niro EV is, in tegenstelling tot zijn voorganger, slecht beschikbaar met één batterijpakket met name dit van 64,8 kWh bruikbaar (68 kWh brutto). Het batterijpakket van 39 kWh is verdwenen.  Hij is voorwielaangedreven en beschikt over een vermogen van 150 kW oftewel 204 pk. Het koppel bedraagt 255 Nm. 

De Kia Niro Ev maakt gebruik van het in 2020 geïntroduceerde K3-platform. Dit is een volledig nieuw platform voor C-segment voertuigen als opvolger van de J-platformserie. Het platform verbetert ook de veiligheid door het gebruik van een multiload pad structuur.

Draaischakelknop

De keuze van de drive modus doe je simpelweg met de shift-to-wire draaischakelknop. Met een simpele draai aan de knop verandert u van drive modus .

Rijmodi

De Niro EV heeft, net zoals de EV6 en de Niro Plug-in versie een "Drive Mode"-knop linksonder op de stuurwielnaaf. Je hebt de keuze tussen Eco, Normal en Sport.

Remenergierecuperatie

Je kan met de schakelpeddels aan het stuur de remenergierecuperatie regelen. Links kies je voor meer regeneratie, rechts voor minder. Persoonlijk blijf ik hoe dan ook voorstander van dit systeem: je kan de wagen perfect laten coasten of zeilen. Zo profiteer je maximaal van de bewegingsenergie van het voertuig. 

Verbruik

Door omstandigheden wat minder testkilometers gedaan dan wat we normaal voorzien. Na 564 testkilometers, verdeeld over twaalf ritten, noteert de boordcomputer een gemiddeld elektrisch verbruik van 14,8 kWh/100 km

Laten we de resultaten per wegtype even van nabij bekijken: 

  • het merendeel van de ritten hebben we afgelegd op autosnelweg (zeven ritten, 58 %) : dit resulteert in een gemiddeld benzineverbruik van 15,1 kWh/100 km. Rekening houdend met de netto batterijcapaciteit van 64,8 kWh komen we aan dit verbruik 429 km ver.
  • Buiten de stad (secundaire wegen) neemt vier rittten voor zijn rekening (34 %). We stranden op een gemiddeld verbruik van 14,8 kWh/100 km, goed om 438 km ver te geraken.
  • slechts één enkele stadsrit (8%) en deze leverde het beste resulaat op : 12,9 kWh/100 km. Dit is goed voor een rijbereik van 502 km.

Wat is de invloed van de rijmodus? Het hoeft je niet te verwonderen dat de ECO-rijmodus de beste resultaten oplevert. De SPORT-rijmodus hebben we niet uitgeprobeerd. 

  • de ECO-rijmodus levert een verbruik op van 14,5 kWh/100 km;
  • de Normal-rijmodus levert een verbruik op van 15,3 kWh/100 km.

Het spreekt voor zich dat de keuze van de rijmodus, het afgelegde parcours en de rijstijl een belangrijke invloed hebben op het ritverbruik en het rijbereik.

Testparcours

Kijken we even hoe de Kia Niro EV presteert op het testparcours van 103,2 km. De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 14,1 kWh/100 km. Splitsen we dit op in de drie onderdelen van het testparcours dan bekomen we volgend beeld : 

  • voor het gedeelte buiten de stad (43,1 km) komen we uit op 13,1 kWh/100 km. Hoe je dit verbruik aan dan kan je 495 kilometer afleggen op een tankbeurt als je rekening houdt met de bruikbare batterijcapaciteit van 64,8 kWh;
  • éénmaal de autosnelweg (39,7 km) op gaan we reeds richting de 16,3 kWh/100 km. Eerlijkshalve voegen we er aan toe dat door wegenwerken een gedeelte slechts aan 50 km/u mogelijk was omwille van wegenwerken. Een realister cijfer zou rond de 17,5 kWh geweest zijn. Aan dit verbruik zouden je 398 kilometer ver geraken;
  • in de stad (20,4 km) konden we het verbruik houden op 12,9 kWh/100 km. Hiermee zou je 502 kilometer kunnen afhaspelen.

Hoe zit het met de evolutie van het elektrisch rijbereik tijdens de rit? Vertrokken met een  rijbereik van 295 km hadden we op het einde van de rit buiten stad nog 260 km over. Een daling van 35 kilometer. Tijdens de autosnelweg daalde het rijbereik naar 222 kilomter. Benieuwd naar de stad: een daling van 18 kilometer en uiteindelijk hadden we na de rit nog 204 kilometer rijbereik over.  Kort door de bocht en rekening houdend met de buitentemperatuur verlies je ongeveer een kilometer rijbereik per gereden kilometer (van 295 km naar 204 km over een totale afstand van 103 kilometer).
Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus.

Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, zo constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

Door omstandigheden (ziekte) hebben we de Niro EV slechts éénmaal geladen. Bovendien "kostenloos" kunnen laden waardoor er geen bruikbare gegevens zijn omtrent het aantal geladen kWh. Sedert de vorige laadbeurt toch wel 283 km gereden. Bij de start van de laadbeurt hadden we nog 124 km ter beschikking. Tellen we even samen dan komen we uit op 407 km aan rijbereik, op zich best aanvaardbaar rekening houdend met een gemiddelde buitentemperatuur van 9°C.

Comfort

De invloed van de EV6

Bij de nieuwe Niro is niet alleen aandacht besteed aan het uiterlijk doch ook het interieur heeft een opfrisbeurt gehad. Het hoeft je niet te verwonderen dat veel bedieningselementen en designkenmerken van het interieur van de EV6 en de Sportage zijn overgenomen. De schermcombinatie is met twee schermen van  10,25 inch wel kleiner. De werking is nagenoeg hetzelfde als bij de EV6. Het touchscreen is vlot, overzichtelijk en uitgebreid en gemakkelijk te bedienen. Eveneens fijn zijn de afzonderlijke knoppen voor onder meer stoelverwarming en klimaatregeling.

Ruimte 

De Niro EV biedt voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de passagier. De frunk (baggeruimte vooraan) is bijzonder handig al is het maar om de laadkabels op te  bergen.

ADAS

De geheel nieuwe Niro is voorzien van Kia's geavanceerde pakket DriveWise intelligente Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) voor extra comfort, veiligheid en gebruiksgemak.

  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) waarschuwt je als bestuurder hoorbaar en zichtbaar (of remt af) als het systeem een mogelijke botsing met andere weggebruikers of voetgangers detecteert. Bij het navigeren op kruispunten zal het gebruik van de richtingaanwijzer de Junction Turning-functie activeren, en in de Niro EV waarschuwt een Junction Crossing-functie als er een kans is op een aanrijding met een ander voertuig, hetzij van tegemoetkomend verkeer, hetzij van zijwaarts verkeer. Als het systeem een waarschuwing heeft gegeven maar de bestuurder geen actie onderneemt, remt het automatisch om een aanrijding te voorkomen. 
  • Het Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) systeem toont de huidige snelheidslimiet en wijzigt automatisch de ingestelde snelheid (na bevestiging door de bestuurder) aan de hand van de informatie die via de frontzichtcamera wordt gedetecteerd.
  • Ook andere ADAS-functies houden de inzittenden van de Niro veilig op de weg, waaronder Lane Keeping Assist (LKA), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), Navigation-based Smart Cruise Control-Curve (NSCC-C), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Rear View Monitor (RVM) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).

Een reeks nuttige technologieën biedt een helpende hand bij het parkeren en bij het uitstappen. Met Remote Smart Parking Assist (RSPA) kan de bestuurder het parkeermanoeuvre op afstand voltooien met behulp van de sleutelhanger. In krappe parkeerposities kan de auto zichzelf inparkeren door in rechte lijnen heen en weer te bewegen, geholpen door ultrasone sensoren.

  • Bij het parkeren onder controle van de bestuurder helpen de systemen Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA-R) en Front/Rear Parking Distance Warning (PDW-F/R) om in de krapste plekken te manoeuvreren.
  • Eenmaal geparkeerd geeft Safe Exit Assist (SEA) een waarschuwing als er een voertuig van de achterzijde nadert bij het uitstappen, waarbij het elektronische kinderslot voorkomt dat passagiers op de achterbank het achterportier kunnen openen.

 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Testverslag Drivolution Kia Niro EV rear view

De Kia Niro in de volledig elektrische versie heeft zijn degelijkheid al voldoende bewezen. De nieuwe Niro EV volgt duidelijk de designevolutie, ingezet met de EV6, die we bij Kia zien. Op technisch vlak verschilt de Niro EV van zijn voorganger, behalve dat het kleinste batterijpakket verdwenen is. Het interieur neemt een aantal stijleffecten mee van zijn grotere broer met name de EV6. De nieuwe Kia Niro EV blijft praktisch met veel ruimte, ideaal voor gezinnen met een behoorlijke bagageruimte (vergeet de frunk niet) en veel ruimte op de achterbank. Heb je een energie-efficiënte rijstijl dan kom je best ver op een laadbeurt. Kortom de nieuwe Niro EV voldoet volkomen aan de verwachtingen binnen zijn segment.

Meer informatie over de Kia Niro vind je hier : Ontdek de nieuwe Kia Niro | Kia Belgium

Fotomateriaal : kia press

Met dank aan Kia Belgium voor het ter beschikking stellen van de testwagen.

Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.