Testverslag DrivOlution Mercedes-Benz EQS SUV 450+ Luxury Line

Test report

-
Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQS SUV 450+

Het modellenaanbod van de Mercedes-Benz EQ, het 100% elektrisch gamma van Mercedes-Benz, groeit verder. Momenteel kunnen we gerust stellen dat er van elk model uit de ICE-familie er een elektrische variant is. De EQT (op basis, van de nieuwe T-klasse) en de EQG (op basis van de G-klasse) staan alvast in de startblokken. De EQS 450+, die we vorig jaar al even konden testrijden, is echter niet direct een afgeleide van een bestaand model. Hij verwijst wel naar de S-klasse doch kwa concept verschilt hij totaal. Net als de EQE trouwens. Zowel van de EQE als van de EQS is er nu eveneens een SUV-versie beschikbaar. De nieuwe EQS SUV deelt zijn lange wielbasis (3.210 millimeter) met de EQS Limousine doch is ruim 20 centimeter hoger. Technisch gesproken zijn de modellen quasi identiek, mits hier en daar een verschil. 

We mochten de EQS SUV 450+ Luxury Line een week lang testrijden. Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik. Bovendien vergelijken we de resultaten van de EQS berline en de EQS SUV.

Algemeen

  • SUV
  • Aantal zitplaatsen 5 (uit te breiden tot 7 - optie)
  • Rijklaar gewicht 2695 kg
  • Prijs testvoertuig 127.993,8 euro
  • Trekhaak mogelijk ja (tot 750 kg ongeremd en geremd)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • EV-platform MB.EVA2
  • Type batterij Lithium-ion
  • 120 kWh batterijcapaciteit (108,4 bruikbaar)
  • Vermogen 265 kW (360 pk)
  • 568 Nm koppel
  • Achterwielaandrijving (RWD - 4MATIC = AWD)
  • Architectuur 400V

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 19,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 632 km (niet vermeld op het CoC)
  • Rijbereik stad km (niet vermeld op het CoC)

Testparcours (108 km)

  • Buiten stad (48 km) 14,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 19,7 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 13,2 kWh/100 km
  • Gecombineerd 15,9 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Laadaansluiting rechts achteraan
  • Laadvermogen AC 11 kW (22 kW optie)
  • Laadvermogen DC 207 kW maximaal
  • Bidirectioneel laden (V2X) neen
  • AC : nul laadbeurten
  • DC : twee laadbeurten

Verbruiksresultaten (474 km)

  • Buiten stad 16,8 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,3 kWh/100 km
  • Stad 13,2 kWh/100 km
  • Mix 26,8 kWh/100 km
  • Gecombineerd 19,9 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

474 Testkilometers

Aandrijflijn

De EQS SUV gebruikt dezelfde technologie als de EQS. We zetten de belangrijkste punten nog even op een rij. 

Specifiek elektrisch platform EVA2

De EQS SUV maakt, net zoals de EQS, gebruik van het EVA -platform (Electric Vehicle Architecture), een eigen EV-platform dat wordt gebruikt voor de sedans en SUV's. zoals de EQS, de EQE, de EQS-SUV en de EQE-SUV. 

Elektrische aandrijflijn eATS

Alle EQS-modellen beschikken over een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, terwijl de versies met 4MATIC ook een eATS op de vooras hebben. 

De elektromotor van de EQS SUV 450+

De elektromotor in de EQS SUV 450+ levert iets meer vermogen dan de EQS met name 265 kW (360 pk) en een maximaal koppel van 568 Nm. Hij ligt achterin en drijft de achterwielen aan. Gebrek aan vermogen? Dan kan je kiezen voor de EQS SUV 580 4MATIC die 400 kW (544pk) en een koppel van 858 Nm levert. Deze laatste beschikt over twee elektromotoren en drijft de vier wielen aan. Nog niet voldoende? Voor de AMG-liefhebbers staat er binnenkort een EQE SUV AMG 53 4MATIC+ te wachten met indrukwekkende prestaties : 460 kW (625 pk) en een koppel van maar liefst 1000 Nm. Vierwielaandrijving standaard. De capaciteit van de tractiebatterij is iets kleiner met name 100 kWh, waarvan 90,6 kWh bruikbaar.

Accucapaciteit

De EQS SUV 450+ beschikt over een accucapaciteit van 120 kWh waarvan 108,4 kWh effectief bruikbaar is (107,8 kWh bij de EQS 450+).

Achterasbesturing

De EQS SUV is geen kleine wagen. Met zijn lengte van 5,12 meter heb je wel wat ruimte nodig. Een meesturende achteras om de wendbaarheid te vergroten is dus geen overbodige luxe. De achterwielen draaien normaal gesproken zo'n 4,5 graden mee (optioneel zelfs tot 10 graden, waarmee ons testvoertuig is uitgerust). Fantastisch hoe kort je kan draaien eenmaal je het gewoon bent. 

Rijmodi

Via de DYNAMIC SELECT  knop heb je de keuze uit volgende rijmodi :  Eco, Comfort, Sport en Individual. De 4MATIC-versies beschikken daarnaast ook over OFFROAD, een speciale modus voor offroad rijden. Tijdens de testperiode hebben we ons beperkt tot de Eco en Comfort rijmodus. Jammer is dat de EQS SUV standaard kiest voor de Comfort rijmodus bij het opstarten.

Remenergierecuperatie - hoe je zelf de vertraging in de hand hebt

Bij een elektrische wagen draait het niet alleen om hoe te versnellen doch eveneens om hoe te vertragen. De EQS SUV biedt verschillende varianten van energieterugwinning door middel van regeneratie. Je kan als bestuurder handmatig de vertraging in drie niveaus selecteren via de schakelflippers achter het stuur: 

  • D+ (zeilen), geen recuperatie
  • D = standaard regeneratie
  • D-  = sterke regeneratie

Daarnaast heb je eveneens de Dauto-modus met ECO Assistant die de mate van regeneratie kan aanpassen aan de situatie – waarbij hij werkt in glijdende modus of juist extra vertraagt om de beste mix te vinden van efficiency en comfortabel rijden.  De Eco Assistant geeft je via het instrumentenpaneel en, indien van toepassing, op het head-up display weer wanneer het raadzaam is om de voet van het stroompedaal te halen vanwege een naderend situatie. Als je het verzoek opvolgt, wordt de auto met de grootst mogelijke energieterugwinning afgeremd, zelfs tot stilstand als er bijvoorbeeld een ander voertuig voorligt. Je hoeft hiervoor het rempedaal niet te bedienen en kan dus letterlijk rijden met één pedaal. Er kan tot 5 m/s² aan vertraging worden bereikt, waarvan 3 m/s² door middel van energieterugwinning. 

Tijdens het testparcours hebben we een stuk weg van om en bij de 2,1 km waar het lichtjes bergaf gaat. Het is steeds een uitdaging om te zien hoe ver we geraken zonder het (gas)stroompedaal aan te raken. De EQS SUV heeft de test met glans doorstaan : in "gliding mode", dus zonder recuperatie, het traject afgelegd met behoud van de snelheid (rond de 60 km/u - bochtenrijk stuk) zonder het stroompedaal aan te raken. Super! Het gewicht van een voertuig hoeft dus niet persé altijd een nadeel te zijn. 

ECO Assist

ECO Assist biedt een recuperatieproces dat geoptimaliseerd is voor de specifieke situatie. Het houdt rekening met navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie van de voertuigsensoren in zijn efficiëntiestrategie. Beschouw hem als je driving coach. Anticiperend rijden bespaart energie, waardoor de actieradius wordt vergroot.

Verbruik

Helaas hebben we slechts 474 testkilometers kunnen toevoegen aan de kilometerteller
van de EQS SUV tijdens de testperiode en dit verdeeld over tien ritten. Het paasweekend zat er voor een stuk tussen. De boordcomputer van de EQS SUV 450+ noteert een gecombineerd testverbruik van 19,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,3 l/100 km. We houden hierbij rekening met een gemiddelde buitentemperatuur van 15°C.

Op basis van de bruikbare accucapaciteit van 108,4 kWh zou je met het gerealiseerde
gecombineerde testverbruik 545 kilometer ver geraken op een laadbeurt. Het laagst genoteerde verbruik is 13,2 kWh/100 km (stadsrit), het hoogste 26,8 kWh/100 km.

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze
een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (zes ritten in totaal, goed voor 60 % van het totaal aantal gereden kilometers). Het resulteert in gemiddeld verbruik van 21,3 kWh/100 km wat overeen komt met een equivalent benzineverbruik van 2,4 l/100 km en een rijbereik van 509 km;
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (twee ritten, 20%) met een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh/100 km oplevert, goed voor een equivalent benzineverbruik van 1,9 l/100 km en een rijbereik van 645 km; 
  • één stadsrit (10%) resulterend in een verbruik van 13,2 kWh/100 km  wat overeenkomt met een equivalent benzineverbruik van 1,5 l/100 km en een rijbereik van 821 km. 
  • en een mix van wegtypes (een rit, 10%) met een gemiddeld verbruik van 26,8 kWh/100 km, of 3,1 l/100 km als equivalent benzineverbruik en een rijbereik van 404 km. 

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in acht van de tien ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus;
  • en twee ritten in de Comfort-rijmodus;
  • de Sport-rijmodus hebben we niet getest

Testparcours

Het afrijden van het testparcours verliep onder een stralende zon met een leuke temperatuur van rond de 17°C. Dit laat zich duidelijk voelen in de verbruikscijfers. We stranden met de EQS SUV op een gecombineerd testverbruik van 15,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 1,8 l/100 km. Met dit testverbruik zou je theoretisch 682 kilometer* ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus. Door de mooie weersomstandigheden hebben we de klimaatregeling kunnen uitschakelen.

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (48 km) noteert de boordcomputer 14,7 kWh/100 km. 
  • op de autosnelweg (40 km) stijgt het verbruik naar 19,7 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op cruise control. 
  • op de stadsrit (20 km) strandt de EQS op 13,2 kWh/100 km. Dit is meteen het laagst geregistreerde verbruik.

Vooral het gerealiseerde verbruik in de stad is opmerkelijk als je rekening houdt met het gewicht van de EQS SUV 450+

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 400 km hadden we na de rit buiten de stad nog 388 km over (een daling van 12 km), na de rit op autosnelweg 351 km (daling van 37 km) en na de stadsrit nog 339 km (daling van 12 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 61 km op een totale rit van 108 km. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandigheden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco). 

Laden en rijbereik

Laadbeurten

De laadaansluiting van de EQS SUV 450+ bevindt zich rechts achteraan. Standaard beschikt de EQS SUV over een 11 KW boordlader (optioneel kan gekozen worden voor een 22 kW boordlader). De laadduur is afhankelijk van een groot aantal factoren zoals de Soc (State of Charge), buitentemperatuur, de temperatuur van de baterij en de laadsnelheid zowel van het voertuig als van de laadpaal. Omwille van het grote rijbereik, met dank aan de batterijcapaciteit van 108,4, hebben we de EQS SUV 450+ niet AC opgeladen tijdens de testperiode. Om toch wat informatie te sprokkelen omtrent de laadduur en laadsnelheid zijn we tweemaal gestopt aan een snellader voor een korte laadstop.  

Rijbereik

Door de twee korte laadstops ontbreekt de informatie omtrent het totale rijbereik bij een volledige oplaadbeurt (100%). 

Informatie betreffende het laden 

De getoonde informatie op de bestuurdersdisplay omtrent het laadproces is zeer volledig. Het bevat de SoC (State of Charge), de laadduur, de laadsnelheid. Bovendien kan je perfect instellen tot welk percentage je de batterij wilt laden. De laadsnelheid bij de tweede laadbeurt was 99 kW. We hebben 134 kilometer bijgeladen in 13 min. Top!

Mercedes me App - niet weg te denken vandaag

Via de Mercedes me App beschik je over alle informatie die je als bestuurder van een elektrisch voertuig mag verwachten : informatie over de SoC van de batterij, laadduur bij het laden, voorklimatisering vanop afstand, ...

Mercedes me Eco Coach. Het jongste lid van de nieuwe generatie van de Mercedes me App – Mercedes me Eco Coach – geeft op amusante en speelse wijze de elektrische vaardigheden en eisen van uw auto weer. Heel eenvoudig, met de app Mercedes me Eco Coach op uw eigen smartphone. Aan de hand van uw individuele rij-, oplaad- en parkeeractiviteiten worden behulpzame tips en uiteenzettingen gegeven over duurzaam en milieubewust gebruik van uw auto. Zeer handig instrument.

Navigatie met elektrische intelligentie

De EQS SUV 450+ beschikt standaard, net als de EQS 450+, over de functie 'Navigatie met elektrische intelligentie'. Deze plant voor jou de snelste en handigste route naar de opgegeven bestemming en dit inclusief laadstops. Dit gebeurt op basis van tal van factoren. Het kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl. Dit omvat een visualisatie in het MBUX-infotainmentsysteem waarbij wordt aangegeven of de laadtoestand van de accu voldoende is om zonder opladen terug te keren naar het startpunt. Bij de routeberekening krijgen oplaadpunten langs de route die handmatig zijn toegevoegd voorrang. Indien gewenst kunnen voorgestelde laadpalen worden uitgesloten. Ook de geschatte laadkosten per laadstop kunnen worden berekend. Zeer handig en praktisch! Het maakt het rijden met een elektrische wagen tot een plezier. Range anxiety behoort tot het verleden.

Rijden en comfort

Rijden

Het rijden met de EQS SUV blijft een fantastische ervaring. Je hebt het vermogen ter beschikking als je het nodig hebt. En voor onze Belgische verzadigde wegen is dit meer dan voldoende. Je voelt wel dat je met een aanzienlijk gewicht op de baan bent. En merk je bij het remmen. De dosering van het rempedaal bij het remmen verliep in het begin wat moeizaam. 

Interieur - wat wil je nog meer

Alles bij de EQS SUV staat in het teken van comfort en het welbehagen van zowel de bestuurder als de passagiers. 

Ruimte - familiewagen

Geen gebrek aan ruimte binnen de EQS SUV. Standaard zijn vijf zitplaatsen ter beschikking doch dit kan uitgebreid worden naar zeven plaatsen (optie). 

MBUX - geen hyperscreen (optie)

Jammer genoeg beschikte het testvoertuig niet over het MBUX Hyperscreen (Mercedes-Benz User Experience). Het merendeel van de functies kan je selecteren met de knoppen op het stuur die helaas wat klein uitvallen. Of je geeft het commando door aan "Hello Mercedes". Gebarentaal behoort eveneens tot de mogelijkheden. 

Dashboard - HUD (Head-Up Display)

Het dashboard voelt vertrouwd aan. Geen klein scherm voor jou doch een gedigitaliseerd vrijwel "volwaardig" dashboard met de informatie die je als bestuurder nodig hebt. Volledig aan te passen aan jouw eigen smaak. De Head-Up Display is groot en duidelijk afleesbaar. 

OAT (Over the air updates)

De EQS SUV beschikt net als de EQS de mogelijkheid biedt om volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). 

En zoveel meer ...

ADAS

Mercedes-Benz draagt veiligheid hoog in het vaandel. De EQS SUV 450+ beschikt over de nodige ADAS (Advanced Driver Assist Systems) die het leven aan boord niet alleen veiliger doch ook comfortabeler maken. Sommige rijhulpsystemen kunnen een onderdeel zijn van een Pack. Een beknopt overzicht:

  • Active Distance Assist DISTRONIC
  • Active Steering Assist
  • Traffic Sign Assist - met waarschuwingsfunctie oversteekplaats van voetgangers en rood licht waarschuwingsfunctie
  • Active Lane Keeping Assist
  • Active Lane Change Assist 
  • Active Emergency Stop Assist 
  • ATTENTION ASSIST  
  • Active Brake Assist with cross-traffic function
  • Active Blind Spot Assist and exit warning function
  • Evasive Steering Assist
  • PRE-SAFE® PLUS 
  • Digital light

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Vergelijk WLTP/Drivolution

Vergelijk verbruiksresultaten testparcours EQS SUV 450+ en EQS 450+

Vergelijken we de resultaten van het testparcours van de EQS SUV 450+ met de EQS 450+ dan zien we toch iets verrassend : de EQS 450+ scoorde het best op de rit op autosnelweg terwijl de EQS SUV dit doet in de stad. De iets minder gunstige aerodynamica van de SUV en dus een hogere luchtweerstand, kan hier een verklaring voor zijn. Bovendien weegt de SUV ook meer dan de berline (2.695 kg voor de  SUV t.o.v. 2.480 kg voor de berline). 

Het gecombineerde verbruik op het testparcours van de EQS SUV 450+ is eveneens minder dan dat van de EQS 450+ met name 15,9 kWh/100 km voor de EQS SUV en 18,9 kWh/100 km voor de EQS. Je zou echter eerder het omgekeerde verwachten.

Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQS SUV 450+ rear view

De EQS SUV 450+, net als de EQS 450+, situeren zich beiden in de hogere regionen van het autolandschap. Ze richten zich eerder op een select en kapitaalkrachtig publiek. De focus ligt bij beide modellen duidelijk op comfort en luxe en iets minder op het vermogen, met uitzondering van de AMG-versies wel te verstaan. En hierin slaagt Mercedes-Benz met de EQS SUV met glans. Je zweeft luxueus en in alle stilte over het wegdek. Wat wil je nog meer ...

De gerealiseerde verbruiksresultaten tijdens de testperiode zijn op zijn zachtst gezegd meer dan aanvaardbaar rekening houdend met de afmetingen van de EQS SUV 450+ en het daarbij horend gewicht. Doch eens te meer is het duidelijk dat een efficiënte rijstijl gekoppeld aan een efficiënt energiebeheer de ideale match vormen. 

Het is niet de ideale stadswagen omwille van zijn toch wel riante afmetingen doch als reisgezel voor de langere afstanden is hij perfect. Het rijbereik van EQS SUV 450+ volstaat ruimschoots zeker als je het rechtse pedaal met een fluwelen voet bedient. Ook bij het snelladen (DC) kom je niet voor verrassingen te staan. Bovendien is de geboden informatie omtrent het laadproces (in de wagen of via de App) fantastisch. 

Conclusie : de EQS SUV 450+ slaagt met brio en voldoet perfect aan wat je in dit segment mag verwachten.  En de prijs? Wel ja, zoals reeds aangehaald, valt hij helaas niet in ieders budget. 

Meer informatie over de EQS SUV vind je hier EQS SUV | Mercedes-EQ (mercedes-benz.be) 
Foto's : Mercedes-Benz Group Media
Met dank aan Mercedes-Benz Belgium voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.