Testverslag FORD Transit 2T 350M L2 Trend Electric

Test report

-
Testverslag Drivolution Ford E-Transit, side view

We hebben er even moeten op wachten doch de populaire Ford Transit is vanaf heden eveneens beschikbaar met een volledig elektrische aandrijflijn met name de E-Transit. Een model dat belangrijk is wanneer het gaat om duurzaam transport in stedelijke omgevingen aangezien de LEZ (Lage Emissie Zones) als paddestoelen uit de grond schieten. Bovendien zitten we stijgende dieselprijzen die een overstap naar elektrisch rijden meer en meer aanvaardbaar maken.

We konden de Ford Transit 2T 350M L2 Trend Electric een weekje aan de elektrische tand voelen. Benieuwd wat hij in petto heeft.

Algemeen

  • Bestelwagen
  • Rijklaar gewicht 2534 kg
  • Laadvolume tot 15,1 kubieke meter
  • Uitvoeringen : bestelwagen, dubbele cabine en chassis cabine

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 67 kWh (bruikbaar)
  • 198 kW vermogen
  • 430 Nm koppel

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 30,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 258 km
  • Rijbereik stad 401 km

Testparcours (102 km)

  • Buiten stad (42 km) 19,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 28,0 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 15,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 20,6 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 13 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 262 kW maximaal
  • Laadaansluiting : vooraan in de grille
  • AC : twee laabeurten
  • DC : één laadbeurt
  • Totale kostprijs laadbeurten (publieke laadpaal) 49,1 euro
  • Totaal geladen 119,8 kWh

Verbruiksresultaten (589 km)

  • Buiten stad 14,9 kWh/100 km
  • Autosnelweg 22,5 kWh/100 km
  • Stad 15,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

589 Testkilometers

Aandrijflijn

Aandrijving

De Ford E-Transit beschikt over een batterijpakket met een bruikbare capaciteit van 67 kWh. De elektromotor is leverbaar in twee versies met name een 135 kW (184 pk) -versie en een 198 kW (269 pk)-versie.Beiden beschikken over een maximumkoppel van 430 Nm. Aan vermogen ontbreekt het hem duidelijk niet.

Rijmodi (Drive Modes)

Jehebt de keuze uit verschillende rijmodi : Eco, Normal en Slippery. Voor maximale efficiënte is de Eco rijmodus de ideale keuze. Zelfs in deze rijmodus kom je vlot vooruit met de E-Transit. Zeker als de focus ligt op stadsverkeer.

Remenergierecuperatie 

De remenergierecuperatie gebeurt via het "one-pedal driving" principe. Met het stroompedaal (=gaspedaal) regel je zowel het versnellen als het vertragen. Als je het stroompedaal indrukt, gaat de wagen zoals gewoonlijk rijden, maar als je je voet optilt, remt de wagen af. Dit kan dankzij het regeneratieve remsysteem. Het coasten (of zeilen) kan niet met de Ford E-Transit. Van zodra je het stroompedaal lost, vertraag je. 

Verbruik

Het testen van een voertuig is steeds een momentopname die bepaalde resultaten geeft. Er is een bijvoorbeeld een redelijk verschil wanneer je een elektrisch voertuig in de winter of in de zomer test(in de winter daalt het rijbereik door de koudere temperaturen), de trajecten die je aflegt (veel autosnelweg of eerder stadsverkeer), het gebruik van de klimaatregeling (airco of niet), met of zonder lading. Kortom het is steeds belangrijk de bereikte resultaten in deze context te interpreteren. 

We hebben met de Ford E-Transit 589 testkilometers achter de boeg en dit verdeeld over 14 ritten. De boordcomputer noteert een testgemiddelde van 18,1 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent brandstofverbruik van 2,1 l/100 km (benzine) en 1,7 l/100 km (diesel) . Het laagste genoteerde verbruik is 11,0 kWh/100 km, het hoogste is 28,0 kWh/100 km. Op basis van het testgemiddelde zou je hiermee 370 kilometer ver geraken. We benadrukken hierbij dat deze resultaten behaald zijn ZONDER lading.

Filteren we de resultaten op wegtype dan zien we hetvolgende :

  • zeven van de veertien ritten zijn afgelegd op secundaire wegen (buiten stad). Het levert een gecombineerd verbruik op van 14,9 kWh/100 km (= 450 km rijbreik)
  • zes van de veertien ritten zijn autosnelwegritten. Hier noteert de boordcomputer een gecombineerd verbruik van 22,5 kWh/100 km (= 297 km rijbereik).
  • slechts een enkele stadsrit. Dit is goed voor een gemiddelde van 15,0 kWh/100 km (= 447 km rijbereik).

De invloed van de rijmodi is eveneens afhankelijk van de trajecten. In tien van de veertien ritten hebben we de Eco rijmodus gebruikt en in vier ritten de Normaal rijmodus. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de klimaatregeling.

De beste resultaten verbruikshalve worden behaald op de ritten buiten de stad en de stadsritten. De lagere snelheid en een constante snelheid spelen hierbij een belangrijke rol. Op snelwegen spelen aerodynamische invloeden een rol. 
 

Testparcours

En hoe presteert de Ford Transit E-Tech op ons testparcours van 102 km? We realiseren een gecombineerd verbruik van 20,7 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent dieselverbruik van 1,9 l/100 km. Rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit van 67 kWh zou je met dit verbruik 392 km ver geraken (theoretische berekening). Daarmee zitten we boven het gecombineerde WLTP bereik van 258 km. 

Bekijken we even de gemiddelden per wegtype :

  • de Transit E-Tech scoort bijzonder goed in het stadsgedeelte (20 km) met een gemiddelde van 15,0 kWh/100 km, wat overeenkomt met een equivalent dieselverbruik van 1,4 l/100 km. Dit zou resulteren in een rijbereik van 447 km*. 
  • het verbruik stijgt logischerwijze wanneer je de autosnelweg (40 km) opgaat : 28,0 kWh/100 km welke een equivalent dieselverbruik oplevert van 2,6 l/100 km. Dit is goed voor een rijbereik van 239km*.
  • Buiten de stad (30/50/70/90 wegen) halen we een verbruik van 19,0 kWh/100 km (1,8 l/100 km equivalent dieselverbruik) wat zou resulteren in een rijbereik van 353 km*.

Rijbereik

Hoe zit het met het rijbereik? We zijn gestart met een rijbereik van 180 km. Na het gedeelte buiten de stad noteren we een daling van 23 km in het rijbereik en stranden we op 157 km. De grootste daling in rijbereik laat zich voelen op de autosnelweg : van 157 km naar 116 km. Een daling van 41 km. Hier spelen de afmetingen van het voertuig een belangrijke rol evenals de snelheid waarmee gereden wordt. In de stad is deze daling minder groot : van 116 km naar 106km (-10 km). Het is duidelijk dat de beste resultaten behaald worden in de stad. Niet onlogisch. Hier haalt de Ford E-Transit zijn voordeel ten opzichte van zijn fossiele broeders. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 100 km/u. De geldende verkeersregels worden correct nageleefd. We stippen hierbij nogmaals aan dat de test uitgevoerd is zonder lading. Ook dit zal een invloed hebben op zowel het verbruik als het rijbereik.

*Theoretisch berekend rijbereik op basis van het gerealiseerde verbruik op dit onderdeel, de weersomstandigheden op dat moment en de verkeersdrukte.

Laden en rijbereik

Laden

In totaal hebben we drie laadbeurten achter de rug met de Ford E-Transit : tweemaal AC (wisselstroom) en eenmaal DC (gelijkstroom). Telkenmale aan een publieke laadpaal. De laadaansluiting zit vooraan in de grill wat een voordeel is. Je hebt hierdoor geen lange laadkabel nodig. Om de laadduur te zien moet je wel via het menu gaan in het centrale scherm. Het zou wel praktisch zijn om een aanduiding te zien op het bestuurdersdisplay bij de start van het laadproces. We komen uit op een gemiddelde laadduur van 5 u 23 om de batterij voor de volle 100% op te laden (AC).

In de grafiek "informatie laadbeurten" krijg je een volledig overzicht van de laadduur, de bijgeladen kilometers. Het is en blijft steeds moeilijk om exacte cijfers te geven omdat veel factoren de laadduur beïnvloeden. 

Er zijn verschillende manieren om de wagen op te laden : op het bedrijfsterrein, thuis of publiek. Doorgaans zal geopteerd worden voor het laden op het bedrijfsterrein.

Rijbereik

De vraag die steeds naar boven komt is : hoever kan je ermee rijden? Geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden. Het rijbereik is immers afhankelijk van een groot aantal factoren zoals winter/zomer, weersomstandigheden, type weg (stad - snelweg) , gebruik klimaatregeling, lading en de gekozen rijstijl. Enkel je rijstijl heb je zelf in de hand. Een efficiënt rijgedrag beïnvloedt in grote mate hoever je kan rijden met een laadbeurt. En dit is belangrijk wanneer je de wagen gaat gebruiken voor professionele doeleinden. Het hoogst geladen rijbereik is 280 km.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie rijbereik op basis van het verbruik per rit heeft je een idee van het aantal kilometers die je (theoretisch) kan afleggen aan een welbepaald verbruik. Een ritverbruik van 18,1 kWh/100 km zou bijvoorbeeld resulteren in een rijbereik van om en bij de 370 km. 

Rijden en comfort

Cockpit

Het dashboard oogt vertrouwd. De klassieke toerenteller heeft plaats gemaakt voor een vermogensmeter (Power/Charge). Het geeft weer of je vermogen vraagt (power) of wanneer de batterij wordt geladen (charge). Het is belangrijk de vermogensmeter in de gaten te houden (net zoals de toerenteller). Zeker omdat het vermogen bij een elektrisch voertuig onmiddellijk beschikbaar is. De essentiële informatie is duidelijk afleesbaar. Jammer dat de ritgegevens elke keer gereset worden wanneer je het contact uitschakelt. 

Interieur

Het interieur straalt degelijkheid uit. Alles bevindt zich binnen handbereik. Aan opbergruimtes is er zeker geen nood. 

Zicht rondom

Niet onbelangrijk is het zicht rondom en dit is perfect voor een bestelwagen natuurlijk. De dode hoeken zijn minimaal.

Zijdelingse deuren

Het sluiten van de (zware) zijdelingse deur verliep wat moeizaam.
 

Laadruimte

Laadvolume

De batterij is gemonteerd onder de carrosserie. Het voordeel is dat de E-Transit daardoor niet inboet aan laadruimte. Je beschikt over een laadvolume tot 15,1 kubieke meter en dit is evenveel als zijn fossiele broeders. Voor de professionele klant is de beschikbare laadruimte belangrijk. Je heb de keuze uit diverse uitvoeringen (bestelwagen, dubbele cabine en chassis cabine) met verschillende lengtes (L2,L3 en L4) en hoogtes (H2 en H3). Alles hangt van de behoeften. Alle voertuigen zijn voorzien van de benodigde sjorpunten om tot veilige ladingzekering te komen. Niet onbelangrijk.

ProPower Onboard

Dankzij ProPower Onboard is het mogelijk om gereedschap, lampen, laptops en bijvoorbeeld koelaggregaten op locatie van stroom te voorzien.

ADAS

Deze Ford E-Transit beschikt eveneens over voldoende rijhulpsystemen die het leven van de bestuurder veiliger en comfortabeler maken. Tot de beschikbare technologieën behoren 

  • Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie;
  • Intelligent Adaptive Cruise Control met Traffic Sign Recognition;
  • Blind Spot Information System met Lane Change Warning & Aid;
  • Lane Departure Warning;
  • Lane-Keeping Aid;
  • Junction Assist

Belangrijke nieuwe hulpsystemen voor de bestuurder die helpen de reparatiekosten tot een minimum te beperken, zijn onder andere de achteruitrijremassistent, die een camera en sensoren gebruikt om voetgangers, fietsers en statische obstakels te detecteren bij het achteruitrijden en die een waarschuwing kan geven voordat de auto automatisch tot stilstand wordt gebracht als de bestuurder niet reageert. Bestuurders kunnen ook profiteren van een nieuwe 360-gradencamera, 10 die een vogelperspectief biedt van de omgeving van de E-Transit op het 12-inch dashbordscherm om obstakels te helpen vermijden bij het manoeuvreren in krappe ruimtes met een beperkt zicht.

FordPro Pass

Het efficiënt inzetten van het wagenparkt is cruciaal voor een bedrijf. FordPass Pro helpt met innovatieve, digitale oplossingen om de bedrijfstijd te verhogen en de bedrijfskosten te verlagen. De oplossingen van Ford Pro combineren software, opladen, service en financiering voor bedrijfsvoertuigen en bieden je  één allesomvattend platform voor de exploitatie van jouw wagenpark bij de overstap op connected en geëlektrificeerde voertuigen.

Testverslag Drivolution Ford E-Transit, rear view

Het segment van de elektrische bestelwagens (Vans) groeit. Met de Ford E-Transit brengt Ford een praktisch voertuig op de markt met tal van configuratiemogelijkheden. De uitrusting is prima en bovendien rijdt deze Ford E-Transit net als zijn fossiele broeders even comfortabel.Zij het dan in alle stilte. Op het gebied van verbruik laat de Ford E-Transit mooie cijfers wat zich eveneens vertaalt in het rijbereik : met een testgemiddelde van 18,1 kWh/100 km kan je rond de 370 km afleggen. De rijstijl zal een bepalende factor zijn om het rijbereik te maximaliseren. 

De Ford E-Transit is de ideale partner voor de last mile delivery's of voor de zelfstandige ondernemer die zijn steentje wil bijdragen aan een duurzamer transport. 

Meer informatie over de Ford E-Transit : Ford E-Transit: De elektrische bestelwagen voor uw bedrijf | Ford BE

Foto's : E-Transit | Ford of Europe | Ford Media Center

Met dank aan Ford Motor Company (Belgium) NV voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.