Testverslag Maxus MIFA 9

Test report

-
Testverslag Drivolution Maxus Mifa 9 general view

Maxus is geen onbekende naam wanneer het aankomt op het segment van LCV's (Light Commercial Vehicles). We denken hierbij aan de eDeliver9, de eDeliver3 en de EV80. Allemaal elektrisch. De Deliver9 is eveneens beschikbaar met een dieselmotor. Ze richten zich voornamelijk op het transport van goederen. De MIFA9 daarentegen mikt vooral op het personenvervoer. MIFA staat voor Maximum Intelligent Friendly Artistic. De Maxus MIFA9 beschikt eveneens over een elektrische aandrijflijn. Maxus behoort tot de SAIC Motor groep (Shanghai Automotive Industry Corporation), een Chinese autoconstructeur, die eveneens MG onder zijn beheer heeft.

Naast zijn toch wel in het oog springend design wil deze Maxus MIFA9 vooral zijn passagiers het nodige comfort aanbieden. 

Traditegetrouw focussen we ons tijdens de test vooral op het verbruik en het rijbereik.

Algemeen

  • MPV (Multi Pupose Vehicle)
  • Rijklaar gewicht 2.485 kg
  • Aantal zitplaatsen 7
  • Topsnelheid (km/u) 180
  • Afmetingen (L x B x H) 5.270 x 2.000 x 1.840
  • Prijs testvoertuig (BTWi) 75.990, - euro
  • Garantie 8 jaar op het accupakket (200k), 5 jaar op het voertuig (100k)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 90 kWh batterijcapaciteit
  • Batterijtype : Lithium-ion
  • Vermogen 180 kW (245 pk)
  • 350 Nm koppel
  • Voorwielaandrijving (FWD)
  • Remenergierecuperatieniveaus : drie (laag - standaard - hoog)

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 21,5 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 435 km
  • Rijbereik stad 580 km

Testparcours (109,2 km)

  • Buiten stad (48,9 km) 14,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,5 km) 20,6 kWh/100 km
  • Stad (13,1 km) 18,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,1 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC --- kW maximaal (geen info)
  • AC : een laadbeurt
  • DC : een laadbeurt

Verbruiksresultaten (842 km)

  • Buiten stad 15,2 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,6 kWh/100 km
  • Stad 13,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,0 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

842 Testkilometers

Aandrijflijn

Platform

De Maxus MIFA9 maakt gebruik van het MIFA-platform. Dit is geen specifiek elektrisch platform, maar deelt het met de G90 met verbrandingsmotoren. 

Batterijpakket

De Maxus MIFA 9 wordt standaard geleverd met een 90 kWh lithium-ion batterijpakket.  De elektromotor levert een vermogen van 180 kW (245 pk), is voorwielaangedreven en heeft een koppel van 350 Nm. Dit resulteert in een gecombineerd elektrisch rijbereik van 435 km (WLTP-cyclus) en tot 580 km bij stadsverkeer (WLTP-cyclus). 

Rijmodi

Naar goede gewoonte beschit de MIFA 9 over de traditionele rijmodi: eco, normaal en sport. Tijdens de testweek hebben we vooral de Eco en de Normal-rijmodus gebruikt. De Sport past niet echt in het DNA van de firma.

Remenergierecupeatie

De Maxus MIFA 9 beschikt over drie recuperatiestanden: standaard, laag en hoog. De keuze ervan gebeurt via het centrale display. Geen peddels aan het stuur.

Warmtepomp is standaard

De MIFA 9 heeft standaard een warmtepomp om het grote interieur efficiënt en snel op een comfortabele temperatuur te brengen, zelfs in koude omstandigheden. 

Verbruik

Na 842 testkilometers achter het stuur van de Maxus MIFA9 komen we tot de volgende resultaten: de boordcomputer noteert een gecombineerd testverbruik van 17,0 kWh/100 km. Houden we rekening met de bruikbare accucapiciteit van 90 kWh dan zou je hiermee 529 km kunnen afleggen op een laadbeurt.

Hoe evolueert het verbuik op basis van de ritprofielen (type weg)?  

  • het merendeel van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (9 ritten in totaal, goed voor 56 % van het totaal aantal gereden kilometers); het resulteert in een verbruik van 18,6 kWh/100km. Aan dit verbruik zou je theoretisch 484 km kunnen afleggen op een laadbeurt.
  • buiten de stad (secundaire wegen) hebben we zes ritten afgelegd (38%). Het vebruik strandt op 15,2 kWh/100km. Hiermee kom je 592 km ver op een laadbeurt.
  • de enkele stadsrit (6%) levert een verbruik op van 13,1 kWh/100km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je 687 km ver. Hier noteren we eveneens het laagste verbruik.

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • het merendeel van de ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus (16 ritten); we komen uit op een verbruik van 17,0 kWh/100km
  • slechts twee ritten zijn afgelegd in de Normal-rijmodus en raar maar waar komen we uit op hetzelfde verbruik van 16,9 kWh/100km

De gekozen rijmodus geeft dus geen grote invloed op het verbruik. Vooral je eigen rijstijl en de kruissnelheid maken het grootste verschil. Hoe constanter je kan rijden door het het gebruik van bijvoorbeeld de cruise control, hoe geringer de invloed van de gekozen rijmodus. 

Testparcours

Als je op weg bent met 2,5 ton dan denk je dat dit onvermijdellijk zijn invloed heeft op het verbruik en het rijbereik. Een logische redenering. Toch moeten we erkennen dat de Maxus MIFA9 redelijk gepresteerd heeft op ons testparcours van 109,2 km (iets langer dan normaal door een wegomleiding). De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 16,1 kWh/100 km op de drie onderdelen. Op basis van dit verbruik en rekening houdend met de bruikbare accucapaciteit zou je 559 kilometer ver komen op een laadbeurt. Niet onaardig.

Bekijken we de drie onderdelen van het testparcours:

  • deel 1 (rit buiten stad, secundaire wegen, 48,9 km): op dit stuk noteert de boordcomputer een stroomverbruik van 14,6 kWh/100 km. Daarmee zou je 616 kilometer* ver geraken.
  • deel 2 (rit op de autosnelweg, 39,5 km, acc op 110 km/u): hier komen we uit op een stroomverbruik van 20,6 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 437 kilometer*.
  • deel 3 (stadsrit, 20,8 km): hier halen we meteen het laagste verbruik van 13,1 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je hiermee 687 kilometer ver*.

Alle ritten zijn afgelegd in de Eco-rijmodus. Tijdens de rit buiten stad en de stadsrit is de klimaatregeling uitgeschakeld.

Wat met het rijbereik?

Gestart met een rijbereik van 340 km. Op de rit buiten stad (deel 1) hebben we 35 km aan rijbereik verloren (van 340 km naar 305 km). Het grootste verlies noteren we, logischerwijze, op de autosnelweg (deel 2). Het rijbereik daalt naar 251 km. Een verlies van 54 km. Op het derde deel (stad) is het verlies aan rijbereik beperkt gebleven tot 12 km (van 251 km naar 239 km). Hiermee wordt nog eens duidelijk dat de snelheid een belangrijke impact heeft op het rijbereik. Bovendien kan je in de stad natuurlijk meer gebruik maken van de recuperatie van de remenergie. 

* Het weergegeven rijbereik is een simulatie van wat mogelijk is wanneer je dit ritverbruik continu zou kunnen aanhouden. Bovendien is het steeds een momentopname. Diverse factoren kunnen het gerealiseerde verbruik beïnvloeden.
Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, zo  constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten.

Laden en rijbereik

We hebben met de Maxus MIFA9 tweemaal geladen waarvan éénmaal AC en éénmaal DC. Van de AC laadbeurt hebben we helaas niet veel informatie daar we het geluk hadden bij de klant te kunnen laden. De SoC (State of Charge) wordt jammer genoeg niet weergegeven. Voor de start was het elektrisch rijbereik 99 km en na de laadbeurt was het 361 km. Dus toch een 262 km bijgeladen.

Van de DC laadbeurt hebben we wat meer informatie (informatie van de laadpaal). In totaal hebben we 302 km bijgeladen in een tijdspanne van 33 minuten (van een SoC van 21% naar 80%). Tussen de twee laadbeurten hebben we 256 km afgelegd. 

Interessant is even te kijken naar de laadsnelheid tijdens het laadproces

  • bij de start bedroeg de laadsnelheid 119,1 kW (SoC 21%)
  • bij een SoC van 61 % was dit nog 102,6 kW;
  • bij een SoC van 71% nog 82,9 kW;
  • bij het afsluiten was dit nog 75,4 kW (SoC 80%)

Rijden en comfort

Focus op comfort

Het is duidelijk dat de Maxus MIFA9 het comfort van de passagiers hoog in het vaandel draagt. En deze worden zondermeer verwend. De 'individuele zetels' op de middenrij bieden een waaier aan instellingen. De achterste zitpartij is al iets minder tenzij je kiest voor een andere opstelling (2x2x2). 

Elektrische zijdeuren

Je beschikt over twee elektrische zijdeuren en een kofferklep met handenvrije opening. Het schuifdak vooraan en achteraan laten je genieten van het zonlicht. Alles is evenvoudig te bedienen via het centrale middenscherm voor de chauffeur via het 12,3" centraal geplaatst aanraakscherm, een 7" cluster en aanraakschermen in de armleuningen zorgen voor een intuïtieve bediening van de meest geavanceerde functies.

En voor de bestuurder?

Je beschikt over een scherm voor jou waar je de meeste informatie vindt omtrent het elektrisch rijbereik, de gekozen rijmodus, het energie recyclagegraad (recuperatieniveau - laag, standaard of hoog) welke weergegeven wordt met een cijfer (1,2 of 3). De boordcomputer geeft je informatie over de rit (die zich reset na elke stop en het vergerendelen van de deuren) of je kan een zelfreset doen.

Geen SoC

Jammer genoeg wordt de SoC (batterijpercentage) niet weergegeven. Zou handig zijn.

ADAS

Ons testvoertuig was voorzien van de nodige rijhulpsystemen (ADAS). Deze verhogen niet alleen de veiligheid maar eveneens het comfort bij het rijden. 

  • Adaptieve Cruise Control (ACC + ICA) - de bediening van de ACC is wat ingewikkeld. Bovendien is het niet mogelijk deze te cancellen met een knop op het stuur. Je moet effectief op de rem duwen.

  • Verkeersbordherkenning (SAS) - net zoals bij de meeste werkt het niet feilloos. Snelheden op parallelwegen worden herkend en daardoor krijg je een signaal. Rij je op ACC dan moet je deze cancellen om de waarschuwing te laten verdwijnen.

  • Automatisch noodremsysteem (AEBS)
  • Rear Cross Trac Alert (RAEB)
  • Waarschuwing voor aanrijding van achteren (RCW)
  • Lane Departure Warning (LDW) en Lane Change Assist (LCA) - werkt te gevoelig waardoor het op bepaalde moment storend wordt. Je krijgt een tegenwerking van het stuur (ingrijpen) wanneer je te vroeg beslist om van rijstrook te veranderen (ook al is het veilig). Het vraagt wel wat spierkracht om deze te overrulen.
  • (Noodgeval) Lane Keeping Assist (LKA)
  • Waarschuwing voor slaperigheid
  • Grootlichtassistent (HBA)
Alert zijn is en blijft de boodschap. 

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Vergelijk WLTP/Drivolution

Testverslag Drivolution Maxus MIFA 9 Back View

De testweek met de Maxus MIFA9 laat duidelijk zien dat deze MPV een interessant alternatief kan zijn voor taxi- en shuttlediensten. Particulieren zie ik er nog niet direct in rondtoeren. Naast zijn opvallend design combineert deze MIFA9 de nodige luxe en comfort met een royale ruimte voor zijn passagiers. Voor de bestuurder zelf mag het iets meer zijn.

Hebben we het over verbruik en rijbereik dan scoort de Maxus MIFA9 best goed. Veel hangt af van de ritprofielen en van je rijstijl. We scoren met het gecombineerd verbruik van 17,0 kWh/100 km alvast beter dan het gecombineerd WLTP-cijfer van 21,5 kWh/100. Ook op het gebied van rijbereik stelt deze Maxus MIFA9 niet teleur. Is alles dan goed? Helaas zijn de aanwezige ADAS systemen iets te gevoelig ingesteld en dit is soms vervelend.

Meer informatie over de Maxus MIFA9 vind je hier MIFA9 | Maxus (maxusmotors.be)
Foto's :  Maxus Motors Belux
Met dank aan Maxus Motors Belux voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.