Testverslag Mercedes-Benz Citan Tourer PRO 110 L1

Test report

-
Testverslag Mercedes-Benz Citan front view

Compact en toch praktisch : de Citan. Meteen de kleinste Mercedes-Benz in het gamma van de Vans (bestelwagens). De Citan is in 2021 vernieuwd. Hij is beschikbaar als gesloten bestelwagen voor goederenvervoer en als bestelwagen voor personenvervoer. In dit geval spreken we van een Citan Tourer net zoals bij de Vito. In eerste instantie beschikbaar met een dieselmotor en benzinemotor, wellicht ook de laatste keer dat hij leverbaar zal zijn met een verbrandingsmotor. Een elektrische versie wordt in de loop van het jaar verwacht, de 'eCitan' en dit net als de eVito. We reden met de manuele zesversnellingsbak. Een automaat is eveneens voorzien.

Van de Vito Tourer is eveneens een meer luxueuze versie beschikbaar met name de V-klasse (MPV), benzine en diesel, en een elektrische versie beter bekend als de EQV. De Citan volgt dezelfde trend: er komt een meer luxueuze en elektrische versie onder de naam T-klasse en EQT (elektrische versie). Om alvast naar uit te kijken.

We konden de benzineversie van de Citan Tourer aan een test onderwerpen. 

Algemeen

  • Van
  • Rijklaar gewicht 1556 kg

Motor

  • ICE (Internal Combustion Engine) benzine
  • 1332 cm³
  • 75 kW
  • 200 Nm koppel
  • viercilinder
  • manuele zesversnellingsbak

Verbruik / CO2 (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 7,0 l/100 km
  • Gecombineerd CO2 158 g

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (43 km) 5,1 l/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 6,3 l/100 km
  • Stad (21 km) 5,8/100 km
  • Gecombineerd 5,7 /100 km

Verbruiksresultaten (972 km)

  • Verbruik buiten stad 5,8 l/100 km
  • Verbruik autosnelweg 5,6 l/100 km
  • Verbruik stad 6,1 l/100 km
  • Verbruik mix 7,5 l/100 km
  • Gecombineerd verbruik 5,9 l/100 km
  • Berekend verbruik 6,1 l/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

972 Testkilometers

Aandrijflijn

Motor

Onze geteste Citan Tourer 110 is uitgerust met een 1,3 liter benzinemotor, goed voor 75 kW/102 pk en een koppel van 200 Nm. De Citan is eveneens beschikbaar met een dieselmotor wat voor dieselend België interesanter kan zijn, zeker voor langere afstanden. Voor de binnenstad is de benzineversie interessanter omwille van de LEZ die meer en meer opduiken. Gaan we nog een stapje verder dan zou ik wachten op de e-Citan, zeker voor de kortere ritten. Verwacht natuurlijk geen adembenemende prestaties van de benzinemotor van de Citan. Daarvoor is hij niet gemaakt. Voor de dagdagelijkse verplaatsingen voldoet hij
echter meer dan voldoende.

Schakelen

Het vermogen wordt via een manuele zesversnellingsbak naar de voorwielen overgebracht. Streef je naar een laag verbruik dan is het interessant om de indicaties van de schakelindicator te volgen. Hij adviseert je wanneer het meest gunstige moment is om te schakelen. In de praktijk betekent dit snel schakelen aan lage toeren. Persoonlijk denk ik dat vandaag de dag de keuze voor een automaat een betere optie is : de systemen werken beter op mekaar in en het is veel ontspannender rijden, zeker in de stad en bij filegevoelige trajecten.

Verbruik

972 testkilometers plaatsten we op de teller van de Citan Tourer en dit verdeeld over twintig ritten. De boordcomputer noteert een gemiddeld testverbruik van 5,9 l/100 km. Het berekend verbruik komt neer op 6,1 l/100 km. Het laagst genoteerde verbruik is 5,1 l/100 km, het hoogste 8,8 l/100 km (korte rit). Vergelijken we met de WLTP-verbruikscijfers dan scoren we met het behaalde resultaat beter dan het gecombineerde WLTP-cijfer van 7,0 l/100 km. 

Bekijken we even de ritprofielen (wegtypes) dan komen we tot hetvolgende :

  • het merendeel van de ritten speelden zich af op autosnelweg (elf van de twintig ritten) : het levert een gemiddeld benzineverbruik op van 5,6 l/100 km. 
  • buiten de stad (secundaire wegen) hebben we vijf ritten afgelegd wat een gemiddeld benzinverbruik oplevert van 5,8 l/100 km.
  • we voltooiden twee stadsritten wat goed is voor een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 km en twee gemengde ritten (mix) met 7,5 l/100 km als resultaat.

De beste resultaten worden behaald op autosnelweg en secundaire wegen. Niet onlogisch aangezien je hier kan profiteren van het constant rijden (gebruik van cruise control) wat een positieve invloed heeft op het verbruik.

De geteste Citan Tourer beschikt niet over verschillende rijmodi. 

Voor alle duidelijkheid dienen we aan te stippen dat alle ritten in lege toestand, dus zonder bijkomende passagiers, zijn uitgevoerd. 

Testparcours

Hoe presteert de Citan Tourer op ons testparcours van 103 km? Met een een gemiddelde van 5,7 l/100 km kunnen we best tevreden zijn.

  • op het gedeelte buiten de stad (43 km) noteert de boordcomputer 5,1 l/100 km (meteen het laagste cijfer) aan een gemiddeld behaalde ritsnelheid van 44 km/u;
  • op de autosnelwegrit (39 km) komen we uit op een gemiddelde van 6,3 l/100 km met een gemiddelde ritsnelheid van 85 km/u;
  • de stadsrit van 21 km levert een gemiddelde op van 5,8 l/100 km. De gemiddelde ritsnelheid bedroeg 29 km/u. 

Tijdens ons testparcours streven we naar een zo energie-efficiënt mogelijke rijstijl. Concreet betekent dit efficiënt schakelen (lagere toerentallen), gedoseerd versnellen in functie van wat nodig is, zoveel mogelijk constant rijden door het gebruik van de cruise control en het vermijden van nutteloze stops. De gereden snelheid op autosnelweg is 110 km/u. 

Comfort

Zitcomfort

Ondanks de compacte buitenafmetingen beschik je in de Citan Tourer over voldoende ruimte binnenin. De zetels zitten goed en bieden voldoende steun. De passagiers achterin hebben evenmin te klagen. De neerklapbare tafeltjes achterin zijn handig. Meer ruimte nodig achterin : dan kan je de 3-persoons zitbank in de verhouding ⅓ tot ⅔ neerklappen. Zo beschik je over een grotere laadruimte met vlakke laadvloer. 

MBUX multimediasysteem (optie)

Ons testvoertuig beschikte over het reeds bekende en gewaardeerde MBUX (Mercedes Benz User Experience) dat we inmiddels kennen vanuit de personenwagens van Mercedes-Benz. Het infotainmentsysteem met touchscreen, touch control buttons op het stuur en Hey Mercedes spraakbediening heb je altijd aan boord. Smartphones kan je eenvoudig op het systeem aansluiten. De bedieningen op het stuur zijn eenvoudig en logisch. Pluspunt is dat niet steeds alle commando's zoals verwarming en dergelijke via het touchscreen dienen te gebeuren. 

Kwalitatieve uitstraling 

Het interieur straalt de klassieke Mercedes-Benz kwaliteit uit. Er is wat geknippeld op de gebruikte materialen wat hoofdzakelijk te maken heeft met prijsoverwegingen. Het is nu eenmaal geen S-klasse.

Twee zijdeuren

Zeer praktisch zijn de deuren die je 90° kan openen. Minder handig is dan het sluiten zeker als je wat kortere armen hebt. Bovendien beschik je in de Tourer-versie over een zijdeur aan elke kant. Handig en veilig.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Deze Citan Tourer beschikt eveneens over tal van rijhulpsystemen (ADAS). Hierbij vermelden we :

  • Actief veiligheidspakket omvat vier hulpsystemen die je helpen ontspannender en veiliger te rijden : het actieve remhulpsysteem, de dodehoekassistent, de actieve spoorassistent de snelheidslimietassistent of de verkeersbordenherkenning
  • Actieve afstandsassistent DISTRONIC 
  • Actieve stuurassistent 
  • Hill Start Assist
  • Slaperigheidswaarschuwing, 
  • Attention Assist, 
  • Zijwind Assist en Mercedes-Benz Emergency Call
  • Lane Departure Warning (optie)
Testverslag Mercedes-Benz Citan rear view

De vernieuwde Citan oogt meer Mercedes-Benz dan zijn voorganger en dit zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. De afwerking van het interieur en de uitrusting, zeker in de geteste PRO versie, is prima. Je zit duidelijk in een echte Mercedes. Het MBUX infotainment is een aanrader. Bovendien overtuigt de Citan eveneens wanneer het op rijhulpsystemen aankomt. De wegligging voldoet aan de verwachtingen.

De benzinemotor is bijzonder soepel en voldoet aan de verwachtingen. De verbruiksresultaten tijdens de testperiode liggen onder de vermelde WLTP-waarden wat een positief signaal is. Hierbij benadrukken we nogmaals het belang van de rijstijl. Doe je veel stadsverkeer dan kan de elektrische versie, die er binnenkort aankomt, een te overwegen keuze zijn. De fiscale aftrekbaarheid is beperkt tot 50% wat voor de professionelen onder ons minder interessant kan zijn. De eCitan kan soulaas brengen op dit punt. 

Ik kijk in ieder geval uit naar een vergelijk met zijn elektrische broeders : de eCitan Tourer en in een later stadium de EQT.