Testverslag Mercedes-Benz EQS 450+ Launch Edition

Test report

-
Mercedes-Benz EQS 450+ front view

Het merendeel van de elektrische voertuigen die vandaag op de markt zijn of komen zijn SUV's. Met de EQS gooit Mercedes-Benz het over een andere boeg: het eerste volledig elektrische model van de luxe klasse in sedan-versie. De EQS is geen 'elektrische versie' van de S-klasse doch het vlaggeschip van de EQ-familie. EQ staat voor intelligente elektromobiliteit, een submerk waaronder alle elektrische voertuigen worden gegroepeerd.

Mercedes-Benz gaat voor een volledig elektrische toekomst. Momenteel is er van elk model een geëlektrificeerde versie beschikbaar: van de A-klasse (EQA) tot de S-klasse (EQS), met inbegrip van de V-klasse (EQV). Met deze strategische stap van "Electric first" naar "Electric only" versnelt Mercedes-Benz de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. Bij de EQS ligt de nadruk op comfort en luxe (en dit in de lijn met de S-klasse). Bovendien pakt hij uit met een rijbereik van 712 km (WLTP), een batterijcapaciteit van 107,8 kWh (bruikbaar) en zeer gunstige Cw-waarde van 0,20, momenteel de laagste waarde op een productiewagen. Dit geeft zonder meer een positieve weerslag op het verbruik en natuurlijk het rijbereik. 

We mochten de EQS 450+ een week lang testrijden. Benieuwd naar wat dit vlaggeschip te bieden heeft. Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • Sedan
  • Rijklaar gewicht 2480 kg

Motor

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • 120 kWh (107,8 bruikbaar)
  • 245 kW
  • 568 Nm koppel
  • RWD
  • EV specifiek platform EVA (Electric Vehicle Architecture)

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 17,5 kWh/100 km
  • 712 km rijbereik (gecombineerd)
  • 775 km rijbereik (stadsverkeer)

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (44 km) 21,6 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 17,1 kWh/100 km
  • Stad (20 km) 18,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,9 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (969 km)

  • Buiten stad 24,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg 21,5 kWh/100 km
  • Stad 18,1 kWh/100 km
  • Gecombineerd 21,7 kWh/100 km
  • Mix 21 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Boordlader 11 kW (22 kW optioneel)
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 200 kW maximaal
  • Laadaansluiting : rechts achteraan
  • AC : twee laadbeurten
  • DC : één laadbeurt

Test data

Test drivers

Johan Stevens

969 Testkilometers

Aandrijflijn

Specifiek elektrisch platform EVA

De EQS maakt gebruik van het EVA -platform (Electric Vehicle Architecture), een eigen EV-platform dat wordt gebruikt voor de sedans en SUV's, zoals de EQS, de EQE, de EQS-SUV en de EQE-SUV. Het MMA-platform (Mercedes-Benz modulaire architectuur), vanaf 2025, zal gebruikt gebruikt worden voor de compacte en middelgrote auto's. AMG krijgt een eigen elektrisch platform, met de creatieve naam AMG.EA. Dat zal worden gebruikt voor een reeks prestatiegerichte EV's. 

Elektrische aandrijflijn eATS

Alle EQS-modellen beschikken over een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, terwijl de versies met 4MATIC ook een eATS op de vooras hebben. 

De elektromotor van de EQS 450+

De EQS 450+ beschikt over een accucapaciteit van 120 kWh waarvan 107,8 kWh effectief bruikbaar is. De elektromotor in de EQS 450+ levert een vermogen van 245 kW (333 pk) en een maximaal koppel van 568 Nm. Hij ligt achterin en drijft de achterwielen aan. Wil je nog meer? Dan kan je kiezen voor de EQS 580 4MATIC die 385 kW (524 pk) en een koppel van 855 Nm. Deze laatste beschikt over twee elektromotoren. Het neusje van de zalm is de AMG EQS 53 4MATIC+ met een vermogen van 484 kW (658 pk) en in de DYNAMIC PLUS - versie met maar liefst 560 kW (761 pk) aan vermogen. Luxe en sportiviteit onder één dak.

Accucapaciteit

De EQS 450+ beschikt over een accucapaciteit van 120 kWh waarvan 107,8 kWh effectief bruikbaar is. Mercedes-Benz voorziet een versie met name de EQS 350 die beschikt over een kleinere batterijcapaciteit van 100 kW waarvan 90,6 kWh bruikbaar is.

Achterasbesturing

Standaard is de auto uitgerust met een meesturende achteras om de wendbaarheid te vergroten. De achterwielen draaien normaal gesproken zo'n 4,5 graden mee (optioneel zelfs tot 10 graden). Best wel handig als je rekening houdt met zijn lengte van 5,21 meter. 

Remenergierecuperatie

De EQS 450+ beschikt over volgende niveau's :

  • DAuto = situatie-geoptimaliseerde recuperatie via ECO Assist. Deze functie, eenmaal geselecteerd, blijft als het voertuig opnieuw wordt gestart. De maximale vertraging in het DAuto recuperatie programma van 5 m/s², wordt tot 3 m/s² bereikt door  recuperatie (2 m/s² door de bedrijfsremmen). Maximale recuperatie tot 290 kW.
  • D+ = zeilen of coasten. Je kan lekker uitrollen, geen recuperatie.
  • D = normale recuperatie
  • D- = sterke recuperatie 

ECO Assist

ECO Assist biedt een recuperatieproces dat geoptimaliseerd is voor de specifieke situatie. Het houdt rekening met navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie van de voertuigsensoren in zijn efficiëntiestrategie. Beschouw hem als je driving coach. Anticiperend rijden bespaart energie, waardoor de actieradius wordt vergroot. Je dient nog steeds te remmen om het voertuig volledig tot stilstand te brengen.

De topsnelheid bedraagt 210 km/u (begrensd).

Verbruik

969 testkilometers hebben we tijdens de testperiode toegevoegd aan de kilometerteller van de EQS 450+ en dit verdeeld over twintig ritten. De boordcomputer van de EQS 450+ noteert een gecombineerd testverbruik van 21,7 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzinverbruik van 2,5 l/100 km. We houden hierbij rekening met een gemiddelde buitentemperatuur van 9,2°C. 

Op basis van de bruikbare accucapaciteit van 107,8 kWh zou je met het gerealiseerde gecombineerde testverbruik 497 kilometer ver geraken op een laadbeurt. Dit is minder dan het opgegeven WLTP-gemiddelde van 712 kilometer volgens het gelijkvormigheidsattest. Dit is voornamelijk te wijten aan de minder gunstige weersomstandigheden. Het laagst genoteerde verbruik is 17,1 kWh/100 km (stadsrit), het hoogste 26,8 kWh/100 km. 

Het is steeds interessant om even te kijken naar de ritprofielen (type weg) omdat deze een impact hebben op het verbruik:

  • Meer dan de helft van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (twaalf ritten in totaal, goed voor 60 % van het totaal aantal gereden kilometers). Het resulteert in gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 km wat overeen komt met een equivalent benzineverbruik van 2,5 l/100 km en een rijbereik van 501 km;
  • de rest is verdeeld over ritten buiten de stad (vier ritten, 20%) met een gemiddeld verbruik van 24,0 kWh/100 km oplevert, goed voor een equivalent benzineverbruik van 2,8 l/100 km en een rijbereik van 449 km;
  • één stadsrit (17%) resulterend in een verbruik van 18,1 kWh/100 km wat overeenkomt met een equivalent benzinverbruik van 2,1 l/100 km en een rijbereik van 596 km.
  • en een mix van wegtypes (drie ritten, 15%) met een gemiddeld verbruik van 21,0 kWh/100 km, of 2,4 l/100 km als equivalent benzineverbruik en een rijbereik van 513 km.

Best knappe cijfers voor een voertuig met een rijklaar gewicht van maar liefst 2.480 kg.

De keuze van rijmodi levert het volgende beeld :

  • in tien van de twintig ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus;
  • en tien ritten in de Comfort-rijmodus;
  • de Sport-rijmodus hebben we maar kortstondig uitgeprobeerd.

Het valt op dat de EQS 450+ een meer dan behoorlijk verbruik neerzet op de lange ritten op autosnelweg. Dit heeft hij mede te danken aan zijn gunstige Cw-waarde van slechts 0,20, waarmee hij zelfs in één klap de meest gestroomlijnde serieproductieauto ter wereld is. Zoals in België wel vaker het geval is dien je hierbij rekening te houden met de veelvuldige files die zijn weerslag hebben op de gemiddelde snelheid en dus ook het gerealiseerde verbruik. De invloed van de gekozen rijmodi op het verbruik is niet echt doorslaggevend. Hoe constanter je kan rijden door het het gebruik van bijvoorbeeld de cruise control, hoe geringer de invloed van de gekozen rijmodus. Veeleer hoe je met je rechtervoet omgaat zal een grotere invloed hebben op het verbruik en dus het rijbereik.

Testparcours

Storm was van de partij bij het afrijden van het testparcours van 103 km. Dit laat zich duidelijk voelen in de verbruikscijfers. We stranden op een gecombineerd testverbruik van 18,9 kWh/100 km. Dit komt overeen met een equivalent benzineverbruik van 2,2 l/100 km. Met dit testverbruik zou je theoretisch 570 kilometer* ver geraken, als je dit verbruik natuurlijk constant zou kunnen aanhouden. Alle ritten zijn afgelegd in de ECO-rijmodus.

Bekijken we het resultaat even van naderbij dan zien we het volgende :

  • op het gedeelte buiten de stad (44 km) noteert de boordcomputer 21,6 kWh/100 km. 
  • op de autosnelweg (39 km) daalt het verbruik naar 17,1 kWh/100 km en dit aan een constante snelheid van 110 km/u op cruise control. Dit is meteen ook het laagst behaalde verbruik. 
  • op de stadsrit (20 km) strandt de EQS op 18,1 kWh/100 km.  

En hoe zit het met het rijbereik? Gestart met een rijbereik van 249 km hadden we na de rit buiten de stad nog 191 km over (een daling van 58 km), na de rit op autosnelweg 151 km (daling van 40 km) en na de stadsrit nog 130 km (daling van 21 km). In totaal is het rijbereik gedaald met 119 km op een totale rit van 103 km. 

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco). 

Rijden en comfort

Interieur

Het rijden aan boord van de EQS is als zweven op een vliegend tapijt en dit komt door de de zachtheid van de ophanging die oneffenheden fantastisch opvangt. De stilte van het elektrisch rijden maakt het alleen nog aangenamer. Binnenin wordt je overvallen door luxe die kenmerkend is voor de letter 'S'. Je verwacht gewoon niet minder. Het stuur is groot en omvat de  belangrijkste functies. 

Ruimte 

Geen gebrek aan ruimte binnen de EQS. Voor grote mensen kan het eventueel achteraan wat krap worden.

Automatische comfortdeuren

Als optie beschikt de nieuwe Mercedes-Benz EQS voor en achter over automatische comfortportieren. Wanneer ja als  bestuurder de auto nadert, worden eerst de portiergrepen uitgeschoven. Kom je nog dichterbij dan gaat het bestuurdersportier automatisch open. Via MBUX kan je ook de achterportieren op afstand openen. 

MBUX Hyperscreen

Een absoluut hoogtepunt in het interieur van de EQS 450+ is het MBUX Hyperscreen (optie op de geteste versie en standaard op de 580 4MATIC). Deze grote, gebogen beeldschermunit loopt bijna van A-stijl tot A-stijl door en beschikt over drie schermen die onder een afdekglas zitten en die in elkaar lijken over te lopen. Het 12,3" OLED scherm voor de voorpassagier geeft hem of haar een eigen scherm en bedieningsgedeelte. De entertainmentfuncties zijn daar alleen beschikbaar tijdens het rijden in in overeenstemming met de landspecifieke wettelijke voorschriften. Mercedes-EQ vertrouwt op een intelligente, op een camera vergrendelingslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het display van de voorpassagier kijkt, wordt het automatisch gedimd.

OAT (Over the air updates)

De EQS is de eerste Mercedes-Benz die je de mogelijkheid biedt om volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). Leverbaar vanaf de introductie zijn twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes en het demoprogramma ‘The Best or Nothing’. 

Rijbereik en laden

Laadbeurten

De laadaansluiting van de EQS 450+ bevindt zich rechts achteraan. Standaard beschikt de EQS over een 11 KW boordlader (optioneel kan gekozen worden voor een 22 kW boordlader). De laadduur is afhankelijk van een groot aantal factoren zoals de Soc (State of Charge), buitentemperatuur, de temperatuur van de baterij en de laadsnelheid zowel van het voertuig als van de laadpaal. 

We hebben in totaal drie laadbeurten achter de rug met de EQS 450+ : één keer DC (gelijkstroom) geladen en twee keer AC (wisselstroom). Slechts éénmaal hebben we de EQS 450+ voor de volle 100 % opgeladen (AC met een een laadsnelheid van 11 kW). Dit heeft ongeveer negen uur en tien minuten in beslag genomen (van 26% SoC naar 100 % SoC). Niet onlogisch als je rekening houdt met een batterijcapaciteit van 120 kWh (bruto). Bij het DC laden (snelladen) ben je natuurlijk afhankelijk van het laadvermogen van het snellaadstation. De laadsnelheid varieerde tussen de 46 -50 kW. Een uur en vierendertig minuten om zestig procent bij te laden (van 22% SoC naar 82% SoC). 

Rijbereik

Het maximum geladen rijbereik bedraagt 664 km. 

Navigatie met elektrische intelligentie

Net zoals in de EQA beschikt de EQS 450+ over de standaardfunctie 'Navigatie met elektrische intelligentie'. Deze berekent de snelste route naar de opgegeven bestemming. Op basis van voortdurende reissimulaties houdt het systeem rekening met eventueel noodzakelijke oplaadstops en met tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl.

Simulatie rijbereik

De simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik heeft je een idee hoe ver je theoretisch kan geraken met een laadbeurt. Factoren zoals weersomstandigheden, ritprofielen, verkeersdrukte, gebruik van energieverbruikers, je rijstijl hebben een grote invloed op het verbruik en het rijbereik. 

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

Mercedes-Benz draagt veiligheid hoog in het vaandel en zeker wanneer we het over een topmodel hebben. De EQS beschikt over de nodige ADAS (Advanced Driver Assist Systems) die het leven aan boord niet alleen veiliger doch ook comfortabeler maken. Een greep uit wat de EQS te bieden heeft :

  • Active Distance Assist DISTRONIC
  • Active Steering Assist
  • Traffic Sign Assist - met waarschuwingsfunctie oversteekplaats en rood licht waarschuwingsfunctie
  • Active Lane Keeping Assist
  • Active Lane Change Assist 
  • Active Emergency Stop Assist 
  • ATTENTION ASSIST  - Dit systeem, dat standaard wordt meegeleverd, herkent typische tekenen van slaperigheid en onoplettendheid bij de bestuurder en geeft een waarschuwing om een pauze in te lassen. De extra microslaapwaarschuwing is een nieuwe functie. Het analyseert de ooglidbewegingen van de bestuurder via een camera op het bestuurdersdisplay (alleen in in combinatie met MBUX Hyperscreen). De microslaapwaarschuwing is al actief vanaf een snelheid van 20 km/h. Het systeem werkt zeer doeltreffend. 
  • Active Brake Assist with cross-traffic function
  • Active Blind Spot Assist and exit warning function
  • Evasive Steering Assist
  • PRE-SAFE® PLUS 
  • Digital light
  • DRIVE PILOT - Verwacht wordt dat de EQS met de nieuwe DRIVE PILOT vanaf de eerste helft van 2022 in de voorwaardelijke geautomatiseerde modus tot 60 km/u zal kunnen rijden in druk verkeer of bij congestie op geschikte delen van autosnelwegen in Duitsland.

Vergelijk WLTP - testresultaten

Testverslag Mecedes-Benz 450+, rear view

Net als de S-klasse  richt de EQS zich op een beperkt en kapitaalkrachtig publiek. Deze EQS 450+ vertaalt perfect van wat je in dit luxe segment mag verwachten en natuurlijk van een Mercedes-Benz, zeker als de letter 'S' verschijnt in de typeaanduiding. En neen de EQS is niet louter de elektrische versie van de 'S'-klasse. Hij is het vlaggeschip binnen de EQ familie met zijn eigen identiteit.

Qua design kunnen de meningen verschillen: de EQS maakt gebruik van het 'one-bow design'. Persoonlijk kan hij me best bekoren. Op het gebied van luxe en comfort kom je natuurlijk niets te kort in de EQS. Vooral het MBUX Hyperscreen spreekt tot de verbeelding. 

Op het gebied van prestaties kom je met de EQS 450+ met 245 kW (333 pk) niets tekort. Wil je meer power dan kan je kiezen voor de EQS 580 4MATIC of de AMG EQS 53 4MATIC. Een belangrijke troef is natuurlijk zijn rijbereik (712 WLTP) en dit door zijn grote batterij van 107,8 kWh (netto). In de praktijk komen we wat lager uit doch hierbij spelen een groot aantal parameters een belangrijke rol. Ondanks zijn ruime afmetingen en gewicht weet deze EQS toch knappe verbruikscijfers neer te zetten : 21,7 kWh/100 km, goed voor een rijbereik van 497 kilometers. Een efficiënte rijstijl gekoppeld aan een efficiënt energiebeheer vormt de ideale match.

Conclusie : het is gewoon een fantastische ervaring en enorm rustgevend om met de EQS 450+ te rijden.