Testverslag Mercedes-Benz EQT 200 L1

Test report

-
Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQT

Na de voorstelling van de nieuwe T-klasse, de luxueuze versie van de Citan, is het nu de beurt aan de elektrische versie: de EQT. Hiermee bevestigd Mercedes duidelijk zijn strategie om van elk model uit het gamma een elektrische variant te voorzien. Ook in de sector van bestelwagens (Vans).  De EQT richt zich voornamelijk op gezinnen en recreanten die eveneens de stap willen zetten in het elektrische verhaal. 

We mochten de EQT 200 L1 testrijden. Zoals steeds ligt de focus op verbruik en rijbereik. Onze bevindingen vind je hier.

Algemeen

  • Van
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 1.874 kg
  • Prijs testvoertuig ,- euro BTWi
  • Afmetingen (L x B x H) 4,290 x 1,770 x 1,570

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion batterij
  • 48 kWh batterijcapaciteit (45 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 90 kW (122 pk)
  • 245 Nm koppel
  • Voorwielaandrijving (FWD)
  • Architectuur 400 V
  • Warmtepomp standaard
  • Max. snelheid : 134 km/u

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 19,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 271 km
  • Rijbereik stad 379 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 22 kW
  • Laadvermogen AC 22 kW
  • Laadvermogen DC 80 kW maximaal
  • DC: 1 laadbeurt
  • DC : 2 laadbeurten
  • Locatie laadpoort vooraan (Ster)

Testparcours (101 km)

  • Buiten stad (42 km) 19,0 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39 km) 21,0 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 15,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,3 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (562 km)

  • Buiten stad 18,7kWh/100 km
  • Autosnelweg 19,8 kWh/100 km
  • Stad 15,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 19,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

597 Testkilometers

Aandrijflijn

Platform

De Mercedes EQT is een nauwe verwant van de Renault Kangoo E-Tech en deelt hetzelfde  platform met name het CMF-CD platform. CMF staat voor Common Module Family. Het CMF-C/D-platform ligt aan de basis van verschillende voertuigen in het C-segment en hoger.

Elektromotor

De EQT beschikt over een elektromotor met een piekvermogen van 90 kW (122 pk) en een maximum koppel van 245 Nm. Hij heeft een bruikbare accucapaciteit van 45 kWh. Dit zou voldoende zijn voor een elektrisch rijbereik van 271 km (WLTP). In de stad zou het rijbereik oplopen tot 379 km (WLTP). De Lithium-ion batterij bevindt zich op een crashbestendige plaats in de bodemplaat voor de achteras. Een grotere batterij betekent meer rijbereik doch dit zou ten koste gaan van laadruimte.

Warmtepomp - standaard

De EQT maakt gebruik van een warmtepomp om energiezuinig te zijn. Dit heeft een positief effect op het rijbereik.

Rijmodi - de klassiekers

Geen specifieke rijmodi voor de EQT. Je kan traditegetrouw kiezen uit Eco en Comfort. Zoals steeds is Eco onze favoriet.

Remenergierecuperatie 

Geen peddels aan het stuur om de regeneratie te regelen. Je kan de regeneratie wel beïnvloeden door de pook naar rechts te duwen en vervolgens naar beneden of naar omhoog. Je hebt de keuze uit 3 recuperatieniveau's met name D-, D en D+.

Verbruik

Verbruiksresulaten - algemeen

Met de Mercedes-Benz EQT 200 L1 hebben we in totaal 597 km afgelegd en dit verdeeld over 12 geregistreerde ritten. Het resulteert in een gecombineerd verbruik van 19,1 kWh/100 km. Aan dit verbruik kom je met de EQT een goeie 236 km* ver. 

Verbruiksresultaten - per ritprofiel

  • het merendeel van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (8 van de 12 ritten). Het levert een gemiddeld verbruik op van 18,7 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 241 km*.
  • buiten stad hebben we 3 ritten gedaan. We noteren een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh/100 km. Dit resulteert in een rijbereik van 227 km*.
  • Dit stadsrit levert het beste resultaat op met name 15,0 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kom je 300 km* ver op een laadbeurt.

Verbruiksresultaten - per rijmodus

Tijdens de testweek hebben we in 9 ritten op de 12 de Eco-rijmodus gebruikt. Het is evident dat ook andere factoren het verbruik beïnvloeden. 

Verbruik - tools

Via het centrale touchscreen kan je via het menu verbruik eveneens zien waar de energie naar toe gaat: het rijden, het verwarmen en koelen en de overige verbruikers.

Testparcours

Verbruik

Hoe de EQT op ons testparcours? Na 101 km komen we uit op een gecombineerd testverbruik van 18,3 kWh/100 km. Op basis van de beschikbare accucapaciteit 45 kWh zou dit goed zijn voor een theoretisch rijbereik van 264 km*.

We krijgen de volgende resultaten op basis van de verschillende onderdelen van het testparcours:

  • de rit buiten de stad (42,0 km) levert een verbruik op van 19,0 kWh/100 km. Voldoende om 237 km* ver te geraken op een laadbeurt;
  • de rit op autosnelweg (39 km) levert een verbruik op van 21,0 kWh/100 km. Hiermee kom je 214 km* ver;
  • de stadsrit (20 km) eindigt op een verbruik van 15,0 kWh/100 km waarmee je 300 km* kan afleggen.

Het is duidelijk op welk terrein de EQT zich het best voelt en dit is in het stadsverkeer. Lagere snelheden hebben een positief effect op het verbruik en het rijbereik. 

En hoe evolueert het rijbereik tijdens de rit?

Het rijbereik bij de start was 209 km. Na de rit buiten de stad is het rijbereik gedaald naar 172 km wat een daling is van 37 km. Na de rit op de autosnelweg houden we nog 127 km over aan rijbereik, een daling van 45 km. De rit in de stad doet het rijbereik dalen naar 112 km. Dus een vermindering van 12 km. In totaliteit hebben we op het testparcours 97 km ingeleverd aan rijbereik. 

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus.

Laden en rijbereik

Laden

De EQT beschikt over een beperkt batterijpakket van 45 kWh. Doe je veel kilometers dan betekent dit toch wel veel laden. We hebben er in totaal 4 laadbeurten opzitten waarvan driemaal AC (wisselstroom) en éénmaal DC (gelijkstroom). 

  • de gemiddelde laadduur bij het AC laden is 5u16 en dit tot een SoC van 100%
  • bij de DC-laadbeurt hebben we geladen tot een SoC van 80% en dit 

Laadstatus - welke informatie krijg je te zien tijdens het laden?

  • de laadduur tot de aangegeven SoC (bijvoorbeeld 100%)
  • de laadsnelheid, uitgedrukt in kW 
  • de actuele SoC, in percentage
  • het rijbereik in kilometers

Mercedes me App

Via deze app beschik je over de informatie omtrent de laadstatus. Handig!

Rijbereik

Het maximum geladen rijbereik is 214 km. Het geladen rijbereik kan sterk variëren en dit op basis van het gemiddeld verbruik. 

Rijden en comfort

Uitrustingniveaus : Advanced Plus, Premium en Premium Plus

De EQT verschilt op interieursvlak weinig van de T-klasse. Geen toerenteller natuurlijks doch wel een vermogensmeter. Je hebt de keuze uit drie uitrustingsniveau's.

Keuze drive modi - pook in het midden

De keuzehendel bevindt zich niet aan het stuur zoals bij de meeste modellen van Mercedes-Benz. Dit gebeurt via de pook in het midden, net als bij de T-klasse. Een beetje jammer. Voelt wat onhandig aan. Doch dit zal een kwestie van gewoonte zijn natuurlijk. 

Zitcomfort en ruimte

Ondanks de compacte buitenafmetingen van de EQT heb je toch niet te klagen wanneer het over ruimte gaat. De zetels zitten goed en bieden voldoende steun. De passagiers achterin hebben evenmin te klagen. Minimaal beschik je over 551 liter aan bagageruimte. Meer ruimte nodig achterin : dan kan je de 3-persoons zitbank in de verhouding ⅓ tot ⅔ neerklappen. Zo kom je tot een laadruimte van bijna 2.000 liter. Voldoende ruimte om al je attributen mee te nemen die je nodig hebt voor een uitstapje. Zeer praktisch zijn ook de deuren die je 90° kan openen. Het in- en uitstappen wordt hierdoor sterk vergemakkelijkt. De EQT beschikt standaard over zowel een schuifdeur links en rechts.

MBUX multimediasysteem - standaard

Het MBUX (Mercedes Benz User Experience) dat we inmiddels kennen vanuit de personenwagens van Mercedes-Benz is standaard. Het infotainmentsysteem met touchscreen, touch control buttons op het stuur en Hey Mercedes spraakbediening heb je altijd aan boord. Smartphones kan je eenvoudig op het systeem aansluiten. De bedieningen op het stuur zijn eenvoudig en logisch. 

Kwalitatieve uitstraling en hoog afwerkingsniveau

Het interieur straalt de klassieke Mercedes-Benz kwaliteit uit. 

ADAS (rijhulpsystemen)

De EQT bevat tal van rijhulpsystemen die standaard zijn. Deze omvatten:

Actieve veiligheidssystemen

  • Hill Start Assist: handhaaft de remdruk wanneer de voet van de bestuurder van het rempedaal naar het gaspedaal gaat bij het oprijden van een helling, waardoor terugrollen wordt voorkomen.
  • Zijwindassistent: kan de effecten van windvlagen verminderen door bestuurders te helpen remmen op het voor- en achterwiel aan de kant die de wind tegemoet treedt.
  • ATTENTIE ASSIST: kan detecteren wanneer bestuurders steeds onoplettender en slaperiger worden en geeft een hoorbare en visuele waarschuwing om een pauze te nemen. 
  • Active Brake Assist: kan kop-staartbotsingen en ongevallen met kruisende voertuigen, voetgangers en fietsers helpen voorkomen. 
  • Active Lane Keeping Assist: is actief vanaf 70 km/u en werkt handig met sturen in plaats van remmen. 
  • Blind Spot Assist: maakt gebruik van radar om de gebieden aan de zijkant van het voertuig waar te nemen die niet door de buitenspiegels worden gedekt en geeft een akoestische waarschuwing en een visuele waarschuwing in de vorm van een oplichtende driehoek in de buitenspiegels. 
  • Speed Limit Assist: kan snelheidslimieten herkennen met behulp van een camera en geeft deze weer in de instrumentengroep. Het kan visuele en akoestische waarschuwingen geven als de auto de gedetecteerde snelheidslimiet overschrijdt.

Kies je voor het Driving Assistance Package dan heb je twee extra veiligheidssystemen:

  • Actieve afstandsassistent DISTRONIC: houdt automatisch de ingestelde snelheid en de afstand tot de voorligger aan. De huidige snelheid kan met een druk op de knop worden overgenomen. Het systeem gebruikt informatie van de camera en de radarsensoren. De gewenste afstand kan op vier verschillende niveaus worden ingesteld. Als het voorliggende verkeer tot stilstand komt, kan de auto zichzelf automatisch afremmen tot stilstand. Als het verkeer binnen drie seconden weer wegrijdt, start de EQT automatisch - anders kan hij worden gestart met een druk op de knop of door het gaspedaal aan te raken. DISTRONIC is ook verkrijgbaar a l s individuele optie. 

  • Active Steering Assist: helpt bestuurders om de EQT in het midden van de rijstrook te houden - vooral handig bij monotoon rijden op rechte of licht bochtige wegen. Het systeem maakt gebruik van de gedetecteerde rijstrookmarkeringen.

Passieve veiligheidsystemen

  • de EQT bevat standaard zeven airbags.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Het blijft moeilijk om in de winter mooie resultaten neer te zetten. Het is duidelijk dat weersomstandigheden, de buitentemperatuur, de snelheid en het gekozen ritprofiel een duidelijke impact hebben op het ritverbruik en dito rijbereik. Dit is duidelijk te zien in onderstaande grafiek.

Vergelijk WLTP/DrivOlution

Vergelijken we de resultaten van de testperiode met deze van de opgegeven WLTP-cijfers dan zitten we in de buurt van het opgegeven verbruik. Ook op het gebied van rijbereik scoren we niet slecht.

Testverslag Drivolution Mercedes-Benz EQT 200 L1 rear view

Wat is de conclusie na onze testweek? De EQT voelt zich duidelijk beter in het stadsverkeer dan op de langere afstanden. Dit heeft voornamelijk te maken met de beschikbare batterijcapaciteit van 45 kWh en de eerder beperkte actieradius. Het spreekt voor zich dat testresultaten steeds een momentopname zijn. Valt hangt af van het seizoen waarin de test wordt uitgevoerd. Ook de keuze van ritprofielen spelen hierbij een rol. 

Hoedanook blijft de EQT een aangename wagen om mee te rijden. Hij beschikt over voldoende vermogen voor het dagdagelijkse woon-werkverkeer, zeker als je rekening houdt met de files op onze wegen. Het comfort is van een hoge standaard, zoals je van een Mercedes-Benz mag verwachten. Bovendien beschikt de EQT over een uitgebreid arsenaal aan rijhulpsystemen. 

Meer informatie over de EQT vind je hier EQT | Mercedes-Benz
Foto's :  EQT | Mercedes-Benz Media
Met dank aan Mercedes-Benz Belgium voor het ter beschikking stellen van de wagen. 
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.