Testverslag MG MG4 Electric Luxury

Test report

-
Testverslag Drivolution MG4 general view

MG is zeker geen onbekende bij de autoliefhebber. Het zijn Britse sportwagens uit het verleden. Vandaag maakt MG deel uit van SAIC Motor (Shanghai Automotive Industry Corporation). Het bedrijf produceert en verkoopt auto's onder eigen merknamen, zoals IM, Maxus, MG, Roewe, Rising, Baojun (onder SGMW), Wuling (onder SGMW), maar ook onder joint ventures met buitenlandse merknamen, zoals SAIC-Volkswagen (Volkswagen, Skoda, Audi) en SAIC-General Motors (Buick, Chevrolet, Cadillac).

De benzinemotoren hebben ondertussen plaats gemaakt voor elektrische aandrijflijnen. Naast de MG ZS EV, de MG5, de MG Marvel R, allemaal elektrisch, en de MG EHS, de enigste Plug-in Hybrid, is het nu de beurt aan de MG MG4 Electric. MG verwacht veel van de MG4 Electric. En misschien wel terecht. Hij heeft een dynamisch design, het is voor een keer geen SUV doch een Hatchback en het model heeft een aantrekkelijke prijssetting. 

Reden genoeg om de MG4 Electric aan een test te onderwerpen met de focus op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • Hatchback
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 1.760 kg
  • Afmetingen (L x B x H) 4.287 x 1.836 x 1.516
  • Prijs testvoertuig 37.785,- euro (Luxury uitvoering) - op basis van configuratie
  • Garantie batterij 7 jaar/150.000 km
  • Trekhaak mogelijk ja
  • Treklimiet 500 kg (ongeremd en geremd) aan een max. snelheid van 100 km/u

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Batterijtype : Lithium-ion
  • 64,0 kWh batterijcapaciteit (61,7 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 150 kW (204 pk)
  • 250 Nm koppel
  • Achterwielaandrijving (RWD)
  • EV-platform SAIC MSP
  • Remenergierecuperatie 4 niveaus (zwak, gemiddeld, sterk en adaptief)
  • V2X - V2L

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 16,6 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 435 km
  • Rijbereik stad 577 km

Testparcours (106,6 km)

  • Buiten stad (46,3 km) 10,2 kWh/100 km
  • Autosnelweg (39,6 km) 15,1 kWh/100 km
  • Stad (20,7 km) 9,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 11,5 kWh/100 km

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 140 kW maximaal
  • Laadaansluiting : links achter
  • AC : één laadbeurt
  • DC : 0 laadbeurten
  • Totale kostprijs laadbeurten (BTWi) 27,6 euro (geregistreerd)
  • Totaal geladen kWh 42,51

Verbruiksresultaten (417 km)

  • Buiten stad 11,5 kWh/100 km
  • Autosnelweg 12,7 kWh/100 km
  • Stad 9,3 kWh/100 km
  • Mix 12,0 kWh/100 km
  • Gecombineerd 11,8 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

417 Testkilometers

Aandrijflijn

Platform

De MG MG4 Electric maakt gebruik van het intelligente nieuwe MSP-platform (Modular Scalable Platform) van het moederbedrijf SAIC Motor (Sanghai Automotive Industrial Company). 

Batterijcapaciteit

Je hebt de keuze uit vijf versies met name Standaard, Comfort, Luxury, Trophy Extended Range en de MG4 Electric XPower.

  • het instapmodel is de MG4 Electric Standard. Deze beschikt over een batterijcapaciteit van 51 kWh (50,8 kWh bruikbaar), een elektromotor achterin die een vermogen levert van 125 kW (170 pk). Het koppel bedraagt 250 Nm. Dit zou volstaan voor een actieradius tot 350 km (WLTP-cyclus). 
  • de MG4 Electric Comfort en de MG4 Electric Luxury beschikken beiden over een batterijpakket van 64 kWh (61,7 kWh bruikbaar). De elektromotor levert in dit geval een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 250 Nm. Voldoende voor een elektrisch rijbereik van 450 km (WLTP-cyclus). 
  • de MG MG4 Electric Trophy Extended Range met een bruto batterijcapaciteit van 77 kWh. De elektromotor levert een vermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 350 Nm. Het rijbereik van deze versie stijgt tot 520 km (WLTP-cyclus). 
  • een nog sterkere versie staat in de startblokken : de MG4 Electric XPower. Deze beschikt over een dual motor (150kW vóór en 170 kW achter) aandrijflijn die 320 kW (435 pk) vermogen en een koppel tot 600 Nm levert. Deze versie is voorgesteld op het Goodwood Festival of Speed.

Rijmodi

Je beschikt in de MG4 Electric over vijf rijmodi met name Eco, Normal, Sport, Sneeuw en Aangepast. Tijdens de testperiode lag de focus op de Eco en de Normal-rijmodus.

Remenergieregeneratie 

Ook hier heb je de keuze hoe je wil regenereren met andere woorden hoe je wil dat de wagen vertraagt. Je kan kiezen uit vier verschillende terugwinningsniveaus met name Zwak, Gemiddeld, Sterk en Adaptief

  • In niveau 1 "Zwakke-modus" wordt minimaal energie teruggewonnen. De instrumentengroep toont 1.
  • In niveau 2 "Gemiddelde modus" wordt gematigd energie geregeneerd. De instrumentgroep toont 2.
  • De vertraging en recuperatie is logischerwijze het grootst in niveau 3, de "Sterke modus". De instrumentengroep toont 3.
  • De "adaptieve modus" zal de auto automatisch de intensiteit van de energieterugwinning regelen aan de hand van de wegomstandigheden en de afstand tot het voorliggende
    voertuig. De instrumentengroep toont A.

Je kan de MG4 Electric niet echt laten coasten of zeilen. Van zodra je het stroompedaal lost vertraagt de wagen en dit afhankelijk van de gekozen stand. Jammer genoeg geen peddels aan het stuur waarmee je de regeneratie kan regelen. De keuze dien je te bevestigen via het centrale display.

Verbruik

We hebben minder kilometers afgelegd dan wat we gewoon zijn met name 417 km . Het zijn vooral korte ritten. We komen uit op een gecombineerd verbruik van 11,8 kWh/100 km. De gemiddelde buitentemperatuur bedroeg 24°C. Je zou hiermee 523 kilometer kunnen afleggen als je rekening houdt met de bruikbare accucapaciteit van 61,7 kWh. In totaal hebben we 14 ritten geregistreerd.

Laten we even de ritprofielen bekijken. 

  • de zeven ritten buiten stad (secundaire wegen) leveren een gecombineerd verbruik op van 11,5 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 537 kilometers.
  • bij de vijf ritten op autosnelweg stijgt het gecombineerd verbruik naar 12,7 kWh/100 km. Daarmee zou je 486 kilometer ver geraken. 

  • de stadsrit levert een gecombineerd verbruik op van 9,3 kWh/100km. Goed voor 663 kilometer aan rijbereik.

  • verder hebben nog een mix welke een verbruik van 12,0 kWh/100 km geeft. Dit resulteert in een rijbereik van 514 kilometer.

Wat leveren de verschillende rijmodi op?

  • Zoals steeds is de Eco-rijmodus de favoriet. Het levert een gemiddeld verbruik op van 11,5 kWh/100 km.
  • In de Normal-rijmodus strandden we op 12,2 kWh/100 km.

De invloed van de gekozen rijmodi op het verbruik is zoals steeds eerder gering. Je eigen rijstijl maakt het grootste verschil. Hoe constanter je kan rijden door het het gebruik van bijvoorbeeld de cruise control, hoe geringer de invloed van de gekozen rijmodus. Veeleer hoe je met je rechtervoet omgaat zal een grotere invloed hebben op het verbruik en dus het rijbereik.

Testparcours

Hoe presteert de MG MG4 Electric op het testparcours? Na 106,6 km noteert de boordcomputer een gecombineerd verbruik van 11,5 kWh/100 km. Je komt hiermee 537 kilometer ver op een laadbeurt als je rekening houdt met de bruikbare accucapaciteit van 61,7 kWh. Het testparcours bestaat zoals steeds uit drie delen met name een deel op secundaire wegen (buiten stad), een deel op de autosnelweg en een stadsdeel. Laten we even kijken naar de verschillende delen.

  • op het eerste deel (rit buiten stad, secundaire wegen) van het testparcours noteert de boordcomputer 10,2 kWh/100 km. Dit is voldoende om 605 kilometer* ver te geraken op een laadbeurt.
  • bij het deel op autosnelweg stijgt het verbruik naar 15,1 kWh/100 km. Dit resulteert in een actieradius van 409 kilometer*.
  • in de stad scoort de MG MG4 Electric het best. We noteren 9,3 kWh/100 km. Kan je dit constant aanhouden dan zou je 663 kilometer* ver komen. 

Hoe evolueert het rijbereik tijdens de rit? Het rijbereik bij de start bedroeg 334 km. 

  • na het gedeelte buiten de stad van 46,3 km daalde het rijbereik naar 302 km. Een daling met 32 km en een vermindering van de SoC van 69% naar 60%.
  • de rit op autosnelweg slokte het meeste op: we eindigen op een rijbereik van 249 km. Een daling van 53 km. Het accupercentage (SoC) bedraagt 50%. 
  • en in de stad hebben we het minst verloren: we hebben nog 245 km over. Slechts 4 km verloren aan rijbereik en een daling van het accupercentage met 2%. 

Het is duidelijk dat de MG MG4 Electric, net zoals elk ander elektrisch voertuig, zich het best thuis voelt in de stad en op secundaire wegen. Daar kan je immers ook het meest energie recupereren. Bovendien is de snelheid lager. 

* De vermelde cijfers zijn een simulatie op basis van het verbruik en de bruikbare accucapaciteit.
Tijdens het testparcours streven we naar een zo efficiënt mogelijke rijstijl door maximaal te anticiperen, een zo constant mogelijke snelheid en maximaal te coasten. We houden een  constante snelheid van 110 km/u aan op de autosnelweg. Bovendien schakelen we de verwarming uit wanneer de omstandigheden het toelaten. 

Laden en rijbereik

Als je minder kilometers rijdt dan gepland dan hoef je natuurlijk ook minder langs een laadpaal te passeren. We hebben met de MG MG4 Electric slechts één laadbeurt achter de rug. Komt daarbij dat deze laadbeurt niet echt strikt noodzakelijk was. Toch willen we tijdens een testweek wel enige informatie verzamelen omtrent het laadproces en voornamelijk welke informatie je als bestuurder te zien krijgt.

Informatie laadproces

De bestuurdersdisplay bezorgt je hetgene je nodig hebt zoals de SoC (State of Charge) bij de start, het rijbereik bij start, het berekende rijbereik op het einde van de laadbeurt, de resterende oplaadtijd en de snelheid van laden. 

We hebben in een tijdspanne van vier uur en dertien minuten 355 kilometer aan rijbereik bijgeladen. De totale actieradius na de laadbeurt was 578 kilometer en dit is best knap. Zeker als je rekening houdt met een bruikbare accucapaciteit van 61,7 kWh. 

MG iSMART

Met MG iSMART beschik je natuurlijk over een groot aanbod aan functies. Onderweg geniet je daardoor van meer dan 50 slimme functies, waaronder gepersonaliseerde diensten én services. Smartphone-verbindingen zijn eenvoudig met Apple CarPlay of Android Auto in de auto.

Comfort

Rijden

De MG MG4 Electric ontpopt zich duidelijk tot een vinnige en compacte hatchback. Zijn 'beperkte' afmetingen maken hem bijzonder handelbaar in stadsomgevingen. Hij beschikt over meer dan voldoende vermogen voor het dagdagelijkse gebruik. Zelfs als je kiest voor de Eco-rijmodus ben je geen slak. Je kan natuurlijk ook kiezen voor de Sport-rijmodus. 

Bediening

Het bestuurdersdisplay geeft je de informatie die je nodig hebt zoals snelheid, accustatus, rijbereik en het niveau van remenergierecuperatie. De middenconsole groepeert de andere functies die je bedient via het touchscreen. Zoals we ondertussen gewoon worden is het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt. De bediening van de adaptive cruise control (ACC) is eenvoudig. 

Ruimte

De MG MG4 Electric biedt ruimte aan vijf personen. Klap je de achterbank neer (60:40) dan creëer je extra ruimte om spullen mee te nemen. Compact doch ruim genoeg.

Afwerking

Laten we de term "Made in China" maar voor goed naar de prullenbak verwijzen. Alles is degelijk en kwalitatief afgewerkt. 

Navigatie 

Jammer dat de navigatie (momenteel) niet in het Nederlands beschikbaar is.

ADAS (Advanced Driver Assist Systems)

De MG4 Electric beschikt eveneens over een aantal geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen. Deze worden gegroepeerd onder de naam MG Pilot. Een greep uit wat de MG4 Electric te bieden heeft:

  • Front Collision Warning (FCW) en Automatic Emergency Braking (AEB);
  • Adaptive Cruise Control (ACC), Traffic Jam Assistance (TJA), Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keeping Assistance (LKA).
  • Intelligent Headlamp Control (IHC) en Speed Assist System (SAS) met verkeersbordherkenning.
  • Blind Spot Detection (BSD) en Lane Change Assist (LCA) en dit op MG4 Electric luxury .
  • Daarnaast waarschuwt het systeem voor kruisend verkeer achter de auto dankzij Rear Cross Traffic Alert (RCTA), waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en voor tegemoetkomend verkeer bij het openen van de portieren dankzij Door Opening Warning (DOW).
  • De Unsteady Driving Warning (UDW) wordt ook ondersteund door een interieurcamera. Een 360-graden camera toont de bestuurder de omgeving rondom de MG4 Electric op het display.

De systemen werken prima en ze zijn vooral niet te gevoelig. Ze zijn niet storend tijdens het rijden en veroorzaken alvast geen 'onaangename' situaties.

Vergelijk WLTP - testresultaten

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Zoals steeds maken we een simulatie van het rijbereik op basis van het ritverbruik en de beschikbare netto batterijcapaciteit. Dit geeft een indicatie hoe ver je theoretisch zou geraken met een bepaald verbruik. Hou er rekening mee dat een groot aantal factoren de resultaten kunnen beïnvloeden zoals weersomstandigheden, de ritprofielen, energieverbruikers en natuurlijk je eigen rijstijl.

Testverslag Drivolution MG MG4 Electric rear view

De testweek met de MG MG4 Electric Luxury heeft ons overtuigd op vele vlakken. Zijn compacte afmetingen maken hem bijzonder wendbaar in het stadsverkeer. Hij heeft een guitig snoetje en een niet alledaags achterwerk. Bovendien is hij meer dan behoorlijk uitgerust en dit natuurlijk afhankelijk van de gekozen uitvoering. 

Ook op het vlak van rijprestaties laat deze MG4 Electric jou niet in de kou staan. Hij is behoorlijk vinnig. Bekijken we de resultaten op het gebied van verbruik en rijbereik dan scoort deze MG MG4 Electric bijzonder goed. Met een gemiddeld testverbruik van 11,8 kWh/100 km zitten we een stuk onder het WLTP-gemiddelde van 16,6 kWh/100 km. Dit moet natuurlijk steeds gezien worden in het kader van de omstandigheden op het moment van de test. En met het geladen rijbereik van 578 km zitten we eveneens in de buurt van het WLTP-gemiddelde voor de stad (577 km). Knap! Aangezien de doorsnee bestuurder gemiddeld slecht ongeveer 30 km per dag aflegt zou je dus om de 18 à 19 dagen de wagen moeten opladen. Je wordt dus zeker geen laadpaalverslaafde. 

En tenslotte de prijs en dit zou wel eens een doorslaggevende factor kunnen zijn: er is al een MG MG4 Electric vanaf 32.285,00 €. 

De MG MG4 Electric heeft dus alles in huis om een topper te worden. Zelfs zijn naam ...

Meer informatie over de MG MG4 Electric vind je hier Ontdek de MG4 Electric (mgmotor.eu)
Met dank aan MG BELUX voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's MG life – The World of MG Motor
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.