Testverslag NIO ET5T 100 kWh

Test report

-
Testverslag Drivolution NIO ET5T 100 kWh side view

NIO is een Chinese autoconstructeur die aan een sterke opmars bezig is. Momenteel nog niet actief op de Belgische markt doch dit zal allicht niet lang meer duren. NIO biedt een aantal voordelen zoals de mogelijkheid om een batterijwissel te doen in plaats van te laden. Bovendien kan je gebruik maken van het BaaS (Battery as a Service) principe: je koopt of huurt de batterij. 

De NIO ET5 konden we reeds eerder testen. Nu is het de beurt aan de Touring-versie met name de ET5T. Hij behoudt de slanke lijnen van de ET5. De bagageruimte is wel wat groter. Bovendien konden we ET5T testen op langere ritten dan de klassieke. 

De sedan (ET5) hebben we getest met het batterijpakket van 75 kWh. De ET5T (Touring) testen we met het batterijpakket van 100 kWh. En of dit nog niet genoeg is : een batterijpakket van 150 kWh is getest wat een rijbereik tot rond de 1000 km mogelijk maakt. Voor deze laatste is het nog even wachten. Bovendien beschikt de Touring over een achterklep en geen koffer zoals de Sedan. Bekijken we even hoe hij het doet in onze test.

 

Algemeen

  • Touring
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 2.285 kg
  • Prijs testvoertuig ---,- euro BTWi
  • Afmetingen (L x B x H) 4,790 x 1,960 x 1,499
  • Vierwielaandrijving (AWD)
  • Trekhaak mogelijk ja (750 kg ongeremd/1.400 kg geremd)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Lithium-ion batterij
  • 100 kWh batterijcapaciteit (90 kWh bruikbaar)
  • Vermogen 360 kW (489 pk)
  • 700 Nm koppel
  • Architectuur 400 V
  • EV-platform NIO NT2
  • Warmtepomp standaard

Verbruik/rijbereik (WLTP)*

  • Gecombineerd verbruik 19,3 kWh/100 km
  • Rijbereik 514 km - 560 km
  • * op basis van persinformatie

Laadinformatie

  • Interne boordlader 11 kW
  • Laadvermogen AC 11 kW
  • Laadvermogen DC 180 kW maximaal (Long Range)
  • AC: 1 laadbeurt
  • DC : 3 laadbeurten
  • Battery swap: one
  • Laadtoestand instelbaar ja
  • Battery warm-up : ja

Testparcours (101,5 km)

  • Buiten stad (42,2 km) 16,7 kWh/100 km
  • Autosnelweg (38,7 km) 19,7 kWh/100 km
  • Stad (20,6 km) 19,4 kWh/100 km
  • Gecombineerd 18,6 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (1.140 km)

  • Buiten stad 17,1 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,6 kWh/100 km
  • Stad 19,4 kWh/100 km
  • Mix 22,7 kWh/100 km
  • Gecombineerd 19,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

1140 Testkilometers

Aandrijflijn

NIO NT2 platform

De NIO ET5T maakt gebruik van het nieuwe NT 2.0-platform en dit net als bij de andere modellen.

Aandrijfsysteem

Het elektrische aandrijfsysteem bevat een 150 kW inductiemotor voor en een 210 kW permanente magneetmotor achter. De permanente magneetmotor gebruikt de SiC-stroommodule om het energieverbruik- en geluid te verminderen. Alle modellen uit het NIO-gamma zijn vierwielaangedreven.

Batterijpakket

De NIO ET5T, net als de sedan ET5, is momenteel beschikbaar met twee batterijpaketten met name:

  • de NIO ET5T 75 kWh, 360 kW (490 pk), tot 436 km (WLTP) rijbereik
  • de NIO ET5 100 kWh, 360 kW (490 pk), tot 560 km (WLTP) rijbereik
  • de NIO ET5 150 kWh (nog niet beschikbaar), een Solid State Battery, met een rijbereik van om en bij de 1000 km. Reeds getest door de CEO van NIO. 

Rijmodi - 9 in totaal (5 basis en 4 specifieke)

De NIO ET5T beschikt over een uitgebreid pakket aan rijmodi met name Eco, Comfort, Sport, Sport+ en aangepast. Het maakt je mogelijk de instellingen voor acceleratie, regeneratief remmen, stuurkracht en klimaatregeling te wijzigen.

  • Eco - met de nadruk op het verhogen van het resterende rijbereik. 9,9s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op standaard.
  • Comfort - brengt de prestaties en het comfort in evenwicht met 7,9s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op laag.
  • Sport -  5,9s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op laag.
  • Sport+ - 4,0s versnelling (acceleratie van 0 naar 100 km/u). Regeneratief remmen staat ingesteld op laag.
  • Aangepast - je gepersonaliseerde rijmodus

Bijkomende rijmodi

  • Sneeuw-modus - vloeiende start en rijden in sneeuw
  • Zand-modus - dynamische koppeldistributie om te rijden in het zand
  • Nat-modus - voor gladde wegen
  • Trailer - speciale afstelling voor trekauto's

In de modi kun je de instellingen voor acceleratie, regeneratief remmen, stuurkracht en klimaatregeling wijzigen.

Remenergierecuperatie - 3 niveaus (zeer laag, laag en standaard)

Het regeneratief remmen hangt af van de gekozen rijmodus. In de Eco-rijmodus is deze ingesteld op "standaard". In de andere rijmodi is deze "laag". Het coasten of zeilen is geen optie. Van zodra je het stroompedaal lost begint de wagen te vertragen. Min of meer vertragen regel je met het stroompedaal. Dus het "one-pedal driving principe" is van toepassing. 

Verbruik

Verbruik

We hebben met de NIO ET5T 1.140 testkilometers afgelegd. Daarin zaten vier langere trajecten van Merelbeke naar Düsseldorf (D)en terug en van Breukelen (NL) naar Merelbeke en terug. De boordcomputer noteert een gecombineerd verbruik van 19,1 kWh/100 km en dit verdeeld over 12 geregistreerde ritten. Houden we rekening met de beschikbare accucapaciteit van 90 kWh dan zou je aan dit verbruik een goeie 471 km* ver komen. 

Verbuik per ritprofiel

Bekijken we even de ritprofielen dan levert dit de volgende resultaten:

  • 2 ritten buiten de stad (secundaire wegen van 30/50/70/90 km/u): het gecombineerde verbruik komt op 17,1 kWh/100 km. Hiermee kan je 526* km* afleggen. 
  • 7 ritten op autosnelweg hetgeen resulteert in een gecombineerd verbruik van 18,6 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 484 km*.
  • 1 stadsrit die 19,4 kWh/100 km aan gecombineerd verbruik noteert. Dit zou resulteren in een rijbereik van 464 km*.
  • 2 ritten zijn een mix van bovenstaande: deze levert een gecombineerd verbruik op van 22,7 kWh/100 km, waarmee je 396 km* ver komt.

Verbruik per rijmodus

  • 8 van de 12 ritten hebben we geopteerd voor de Eco-rijmodus: het levert een gecombineerd verbruik op van 19,0 kWh/100 km.
  • 4 van de 12 ritten hebben we de Comfort- rijmodus gekozen. Goed voor een gecombineerd verbruik van 19,3 kWh/100 km.

Belangrijk is dat we de NIO ET5T gebruiken in een dagdagelijkse setting. We gebruiken de wagen in het normale verkeer en dit houdt in dat we afhankelijk zijn van diverse omstandigheden waaronder onder andere de verkeersdrukte, de weersomstandigheden en het gekozen ritprofiel (secundaire wegen, autosnelweg, stad). De vermelde resultaten weerspiegelen dus steeds een momentopname. We stellen vast dat vooral de rijstijl, met daarbij de keuze van snelheid, van invloed is op het verbruik en minder de gekozen rijmodus. 

Verbruik lange ritten

Het grootste gedeelte van de testkilometers hebben we afgehaspeld op autosnelweg en dit op langere verplaatsingen dan klassiek. Het brengt ons op een totaal van 958 km en een gecombineerd verbruik van 19,2 kWh/100 km.

  • de rit Merelbeke -Düsseldorf (D), met tussenstop in Wijgmaal en Hilden (D) voor een batterijwissel, levert een gecombineerd verbruik op van 18,3 kWh/100 km. In totaal hebben we 303 km afgelegd en met 5 mensen aan boord.
  • de rit Düsseldorf (D) - Wijgmaal - Merelbeke levert een verbruik op van 21,6 kWh/100 km. Op de terugweg was regen van de partij. We hebben we 269 km afgelegd en dit eveneens met 5 mensen aan boord.
  • de rit Breukelen (NL) - Merelbeke van 194 km was goed voor een verbruik van 18,4 kWh/100 km.
  • de rit Merelbeke-Breukelen (NL) van 192 km leverde een verbruik op van 18,6 kWh/100 km.

Testparcours

Verbruik

Laten we even kijken naar de prestaties van de NIO ET5T op ons testparcours. Na 101,5 km noteert de NIO ET5T een gecombineerd verbruik van 18,6 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare batterijcapaciteit van 90 kWh zou dit voldoende zijn om een afstand van 484 km* te overbruggen.

Als we dit even bekijken op de verschillende onderdelen van het testparcours dan levert dit de volgende resultaten op:

  • rit buiten stad (secundaire wegen) : 16,7 kWh/100 km. Kan je dit verbruik continu aanhouden dan kom je 539 km* ver.
  • rit autosnelweg : 19,7 kWh/100 km. Dit is voldoende voor een rijbereik van 457 km.*
  • rit stad : 19,4 kWh/100 km. Aan dit verbruik kom je 464 km* ver. 

Net als bij de ET5 is het verbruik binnen stadsverkeer wat aan de hoge kant. Doorgaans presteert een elektrische wagen hier beter en dit omwille van de lagere snelheid en de mogelijkheid om te regenereren. 

En hoe zit het met het rijbereik?

We starten met een rijbereik van 329 km. Na de rit buiten stad van 42,2 km is het rijbereik gezakt naar 274 km. Een daling van 55 km. Na de rit op autosnelweg van 38,7 km is er nog een rijbereik van 224 km beschikbaar. Een daling van 50 km. Na de stadsrit daalt het rijbereik van 224 km naar 198 km. Dus 26 km kwijt. De totale rit heeft in totaal 131 km aan rijbereik gekost. Rekening houdend met de periode van testen is dit niet ongebruikelijk.

We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Tijdens de rit hebben we zonder klimaatregeling gereden (indien de omstandigheden het toelaten).
*Het vermelde rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare batterijcapaciteit. Het spreekt voor zich dat diverse factoren zoals weersomstandigheden, de ritprofielen, het gebruik van elektrische verbruikers en natuurlijk je rijstijl een belangrijke rol spelen.

Laden en rijbereik

Batterij - huren/leasen of kopen 

De NIO ET5 is leverbaar inclusief de batterij of in combinatie met een Battery as a Service (BaaS), abonnement waarbij de batterij wordt gehuurd en kan worden gewisseld in de NIO Power Swap Stations. In landen waar de NIO verdeeld wordt zijn al meerdere stations operationeel. 

Laden - AC, DC en een Battery Swap (Hilden, Duitsland)

We hebben met de NIO ET5T meer kilometers gedaan dan wat we gewoon zijn. Er zitten eveneens een paar langere afstanden in. In totaal hebben we vier laadbeurten en een batterijwissel achter de rug:

  • eenmaal via een laadpaal (AC) 
  • driemaal via een snellader (DC).
  • bovendien hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een batterijwissel te doen in Hilden, Duitsland. Het is en blijft een fantastische ervaring. 

Het hoogst geladen rijbereik is 515 km. We voegen eraan toe dat we de batterij opgeladen hebben tot een SoC (State of Charge)van 100% (AC) en dit omwille van de afstand. De laadduur bedroeg zes uur en achtentwintig minuten. De laadduur is steeds afhankelijk van de SoC bij aanvang van de laadbeurt. 

Bij de snellaadbeurten laden we doorgaans tot 80% of in functie van wat we nodig hebben. Helaas hebben we van de batterijwissel geen informatie. 

Het is en blijft belangrijk om te anticiperen op wat komt wanneer het over laden gaat. We streven er steeds naar om de SoC tussen de 20 en 80% te houden. En steeds op zekerheid te spelen waardoor we misschien opteren voor een extra laadbeurt, zelfs wanneer dit nog niet noodzakelijk is. 

Rijden en comfort

Rijden

De NIO ET5T rijdt even aangenaam als de sedan. Het zicht naar achter is beter door de achterklep. Hij ontbreekt hem zeker niet aan pit, afhankelijk natuurlijk van de gekozen rijmodus.  Het stuur ligt goed in de hand. De zetelafstelling is elektrisch en kan opgeslagen worden. De bediening van de functies vraagt wat gewenning doch éénmaal onder de knie levert dit geen problemen. De grote voorruit biedt een optimaal zicht.

PanoCinema-cockpit

De klassieke cockpit die mooi rondom de bestuurder is gebouwd verdwijnt meer en meer. Daarentegen evolueren we richting de open space. Het is bij de NIO ET5 niet anders. Centraal in de open space staan het centrale 12,8-inch AMOLED-display en een 10,2-inch HDR-instrumentenpaneel. Alles is duidelijk afleesbaar. Je kan trouwens kiezen tussen dag en nacht of je laat dit automatisch gebeuren.

Sfeerverlichting - 256 kleuren ter beschikking

De sfeerverlichting pas je volledig aan aan jouw gemoed van de dag.

Bestuurdersdisplay - overzichtelijk

Het bestuurdersdisplay omvat de basic informatie. Informatie omtrent verbruik is eerder beperkt. Op het centrale scherm kan je wel perfect zien waar de energie naar toe gaat.

NOMI Mate (de intelligente digitale assistent) - AI menselijker gemaakt

Soms nood aan wat gezelschap? Dan kan Nomi je helpen. Nomi is de leuk uitziende spraakassistent van NIO. Ze begroet je vriendelijk wanneer je instapt met een handgebaar en een "Hey there". Ze kijkt ook naar jou. Ze communiceert voorlopig enkel in het Engels. Ze is zich ondertussen volledig aan het inwijden in de Nederlandse taal. Ze reageert ook op commando's, als je deze natuurlijk correct uitspreekt.  

Bagageruimte - van 450 liter tot 1.300 liter

Logischerwijze beschikt de ET5T over een grotere bagageruimte dan de sedanversie. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 450 liter. Klap je de achterbank neer dan kom je uit op een inhoud van 1.300 lit. Je kan de achterbank neerklappen in drie delen neer te klappen, waardoor je maximaal 1.300 liter meeneemt. 

Trekhaak mogelijk - ja

Wil je een aanhanger trekken? Geen probleem. De NIO ET5T 100 kWh beschikt standaard over een trailerpakket. Hiermee kan je een omgeremde aanhangwagen tot 750 kg trekken en tot 1.400 kg met een geremde versie.

Gewone achterklep

De NIO ET5T beschikt over een gewone achterklep en niet over een koffer zoals de sedanversie. Praktischer.

ADAS

Net als de NIO ET5 beschikt de NIO ET5T over een uitgebreid aanbod aan rijhulpsystemen wanneer het op veiligheid en comfort aankomt. Met NIO Aquila Super Sensing en NIO Adam Super Computing biedt de NIO ET5T een veilige, semi-autonome en intelligente rijervaring onder alle omstandigheden tijdens het rijden, parkeren en verwisselen van de batterij. NIO Aquila Super Sensing beschikt over 33 krachtige sensoren, waaronder een ultralange-afstands hogeresolutie LiDAR, zeven 8MP hoge-resolutie camera's, vier 3MP lichtgevoelige camera's, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimeter-golf radars, 12 ultrasone sensoren, GPS, IMU, en HOD. NIO Aquila herdefinieert de standaard van intelligente rijsensorsystemen in productiemodellen. 

  • Forward Collision Warning (FCW) & Autonomous Emergency Braking (AEB)
  • Blind Spot Detection (BSD)
  • Lane Change Alert (LCA) - Lane Departure Warning (LDW) - Lane Keeping Assist (LKA)
  • Door Open Warning (DOW)
  • Rear Cross Traffic Alert with Brake (RCTA-B) & Front Cross Traffic Alert (FCTA)
  • Emergency Active Stop (EAS) & Emergency Lane Keeping (ELK)
  • Advanced Driver Monitoring System (ADMS)
  • Intelligent Adaptive Cruise Control (i-ACC)
  • Traffic Sign Recognition (TSR)
  • Dynamic Environment Simulation & Display (ESD)
  • Shiftless Automatic Parking Assist with Fusion (S-APA with Fusion)
  • Power Swap with Assisted Parking (PSAP)
  • Side Distance Indication System (SDIS)
  • Lane Centering Control (LCC) & Active Lane Change (ALC)
  • Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)

De systemen zijn wat aan de gevoelige kant. Net als bij de NIO ET5 reageren de Lane Keeping Assist (LKA) en de Lane Centering Control (LCC) soms wat bruusk. Let eveneens op met de verkeersbordenherkenning (TSR). Deze houdt niet altijd rekening met parallelwegen en ook dynamische borden worden niet altijd herkend. Dus waakzaam blijven is de boodschap. Ook NOMI tikt je vlug op de vingers als je iets te lang afgeleid bent.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

Deze simulatie geeft je een idee wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik. Het spreekt voor zich dat de weergegeven cijfers een theoretische indicatie zijn. Bovendien zijn het steeds momentopnames. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

BaaS (Battery as a Service)

Kopen of huren

Net als bij de andere modellen van NIO kan je bij de aanschaf van een NIO ET5T kiezen uit meerdere opties. Het is en blijft een USP (Unique Selling Point) van NIO. We vatten het nog even samen.

  • Je kan kiezen voor de normale gang van zaken en dat is overgaan tot de aankoop van de ET5T, inclusief de batterij. En wat kost de batterij dan? Voor de 75 kWh mag je rekenen op 12.000 euro en voor de 100 kWh 21.000 euro. Dit brengt de totaalprijs van de wagen, inclusief batterij, op 62,700 euro voor de 75 kWh-versie en 71.700 euro voor de 100 kWh-versie. Let op: dit zijn de Nederlandse prijzen.
  • Of je koopt het voertuig in combinatie met BaaS. Dit betekent dat je de batterij niet aankoopt maar deze huurt. In dit geval betaal je een maandelijks bedrag. Meer info hierover vind je op NIO Subscription. De maandelijkse huur (abonnement) is afhankelijk van het gekozen batterijtype. De prijzen variëren tussen de 169 euro (BTWi) voor de 75 kWh en 289 euro (BTWi) voor de 100 kWh. Ook dit zijn Nederlandse prijzen. 

Het verschil tussen Flex en Fixed (NIO Subscription)

  • Beide tarieven hebben zo hun voordelen: Met een flexibel abonnement wissel je zo vaak van NIO als je wilt. Bij een vast contract selecteer je eenmalig je NIO en start je tegen een lagere maar vaste prijs.

Enkel in het geval van de aankoop van het voertuig in combinatie met BaaS heb je toegang tot het NIO Power Swap-netwerk en batterij-upgradeservices.

Hoe werkt het?

Het swappen of het wisselen van de batterij werkt zeer eenvoudig. Je zoekt in de navigatie naar het een swap station. Je reserveert vervolgens de batterij op voorhand. Net voor je het NIO Swap Station bereikt wordt de batterij besteld. Bij je aankomst aan het Swap Station parkeer je de wagen in het aangegeven vak (je wordt hierbij begeleid). Vervolgens klik je op start en je NIO ET5T parkeert zichzelf in het station. Je hoeft dus zelf niet te manoeuvreren. Het enigste wat je nu nog moet doen is de swap bevestigen en de procedure start. Tijdens de swap mag je het voertuig niet verlaten. Doe je dit toch dan stopt het proces en dit omwille van veiligheidsredenen. Dit alles neemt max. 10 minuten in beslag. Bij groen licht verlaat je het station met een volle batterij (90%). Deze video toont je precies hoe het werkt. NIO | NIO Power

Andere voordelen van het BaaS

Je kan geen slechte batterij bekomen aangezien zijn deze tussen twee swaps in volledig gecontroleerd. Je vertrekt dus steeds met een batterij die in orde is. De batterijen worden bovendien opgeladen aan een vermogen tussen de 20 en 80 kW en dit om een maximale levensduur te garanderen.

Nadelen?

Je vindt natuurlijk nog niet op elke hoek van de straat een Battery Swap Station. Momenteel zijn er nu 34 swap stations geïnstalleerd in Europa en 9 in Nederland. De Europese accuwisselstations bevinden zich in Noorwegen, Duitsland, Zweden en Nederland. Tegen 2025 wil NIO 120 stations hebben. NIO Chargemap

Testverslag Drivolution NIO ET5T 100 kWh rear view

Het aanbod van NIO aan elektrische voertuigen groeit behoorlijk snel. De NIO ET5 mochten we al even aan een test onderwerpen. En dit was een aangename ervaring. Met de NIO ET5T betreden we het segment van de breaks. Een segment waar er tot nu toe weinig te rapen viel op elektrisch vlak. Daar komt dus nu verandering in met de NIO ET5T. Een USP van NIO is een blijft het concept van het huren en of kopen van de batterij. Het huren/leasen van de batterij via een abonnement (BaaS) is een unicuum. En hieronder valt eveneens de mogelijkheid om de batterij te swappen (wisselen). 

Op technisch vlak is de NIO ET5T gelijk aan de NIO ET5 sedan. Hij heeft dezelfde batterijpakketten (75 kWh of 100 kWh). Hij ziet er even goed uit en misschien zelfs nog beter. Hij rijdt aangenaam en hij beschikt over hetzelfde rijplezier. Het grote verschil tussen de sedan en touring is natuurlijk het grotere laadvolume. 

We kunnen alleen maar hopen dat hij snel richting België komt...
Meer informatie over de NIO ET5T vind je hier NIO ET5 Touring: Journey Ahead
Met dank aan NIO Nederland  voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's News | NIO
Publicatie van dit cijfermateria
al mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.