Testverslag smart #1 BRABUS

Test report

-
Testverslag DrivOlution smart # general view

In 1998 werd de eerste smart, de smart fortwo, aan het publiek voorgesteld. Het concept van een (extreem) kleine stadswagen is ontwikkeld door Mercedes-Benz in een partnership met Nicolas Hayek, de oprichter van de Swatch-groep, als een reactie op de steeds toenemende files in de steden. 25 jaar later maken we kennis met de smart #1 (lees hastag 1). En neen het is geen kleine stadswagen meer doch een SUV en volledig elektrisch. De nieuwe smart #1 is het produkt van de joint venture van Mercedes-Benz AG en Geely Holding. Deze laatste in geen onbekende in het EV-landschap. Geely heeft ondermeer Volvo, Polestar, Lotus, Smart en ZEEKR in zijn portefeuille. De joint venture met BRABUS dateert reeds vanaf 1999. De naam BRABUS is geen onbekende voor de autoliefhebber. Sinds 1977 is het merk BRABUS gespecialiseerd in raffinement op maat en maximale individualisering. BRABUS richt zich voornamelijk op het Mercedes-Benz gamma. De smart #1 BRABUS is de meest performante versie van de smart #1. 

We mochten de smart #1 BRABUS-versie testen. Traditiegetrouw ligt de focus tijdens het testen op verbruik en rijbereik.

Algemeen

  • SUV
  • Aantal zitplaatsen 5
  • Rijklaar gewicht 1.975 kg
  • Prijs testvoertuig 47.995,- euro
  • Trekhaak mogelijk ja (ongeremd 750 kg - geremd 1.600kg)

Aandrijflijn

  • BEV (Battery Electric Vehicle)
  • Batterij Lithium-ion
  • 66,0 kWh batterijcapaciteit (62,0 kWh bruikbaar)
  • 315 kW (428 pk) vermogen
  • 584 Nm koppel
  • AWD
  • Platform (EV specifiek) Geely SEA2

Verbruik/rijbereik (WLTP)

  • Gecombineerd verbruik 17,9 kWh/100 km
  • Gecombineerd rijbereik 400 km
  • Rijbereik stad 514 km

Laadinformatie

  • Boordlader 22 kW
  • Laadvermogen AC 22 kW
  • Laadvermogen DC 150 kW maximaal
  • Laadpoort links achteraan
  • AC : 0 laadbeurten
  • DC : 2 laadbeurten

Testparcours (103 km)

  • Buiten stad (42 km) 15,4 kWh/100 km
  • Autosnelweg (40 km) 19,7 kWh/100 km
  • Stad (21 km) 14,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 16,5 kWh/100 km

Verbruiksresultaten (533 km)

  • Buiten stad 16,2 kWh/100 km
  • Autosnelweg 18,2 kWh/100 km
  • Stad 14,3 kWh/100 km
  • Gecombineerd 17,1 kWh/100 km

Test data

Test drivers

Johan Stevens

533 Testkilometers

Aandrijflijn

SAE2-platform (Sustainable Experience Architecture)

Het is een modulair elektrisch voertuigplatform ontwikkeld door Geely Holding. Het is de bedoeling dat het platform wordt ingezet voor de merken in het portfolio van Geely Holding, samen met de Smart joint venture met Daimler AG. Ook de recent voorgestelde Volvo EX30 en ZEEKR zullen dit platform gebruiken.

Accucapaciteit en vermogen

De smart #1 beschikt over slechts één batterijpakket van 66 kWh waarvan 62 kWh bruikbaar is. 

Vier uitvoeringen 

Je hebt bij de smart #1 de keuze uit vier uitvoeringen: de Pro+, de Premium, de Launch-edition  en de BRABUS. De eerste twee zijn achterwielaangedreven, de BRABUS is vierwielaangedreven. Ze gebruiken allen hetzelfde batterijpakket. De Pro+, de Premium en de Launch Edition worden aangedreven met een permanente-magneetmotor (PMSM). Het levert een vermogen op van 200 kW (272 pk) en een maximaal koppel van 343 Nm. De BRABUS is de krachtigste versie met een maximaal vermogen van 315 kW (428 pk) en een koppel van 584 Nm. Om dit vermogen te bereiken beschikt de BRABUS over een tweede elektrische motor op de voorwielen. De verdeling is 115 kW op de vooras en 200 kW op de achteras.

Rijmodi 

Je hebt de keuze uit vier rijmodi:

  • Eco - kies je voor deze modus dan kies je voor besparing op energie en efficiëntie.
  • Comfort - de standaardmodus voor je dagelijks gebruik. De comfortmodus is de standaard rijmodus wanneer je het voertuig opstart. Hier kies je voor een comfortabele rijervaring. 
  • Sport - deze modus bied je een betere dynamische ervaring en betere sporteigenschappen. Je stroompedaal reageert sneller bij acceleraties. 
  • BRABUS - top of the bill. Hier komen de prestaties van de smart #1 BRBAUS het best tot zijn recht. En het sportiefste geluid.

Het geluid dat de smart #1 BRABUS produceert is afhankelijk van de gekozen rijmodus.

Remenergierecuperatie

Hier kan je kiezen tussen standaard en sterk. Zelfs in de standaard is de regeneratie redelijk sterk. De mate van vertraging en regeneratie bepaal je door het one-pedal driving principe. Je gebruikt het stroompedaal om te versnellen en te vertragen. 

Energiedistributie

Via het centrale touchscreen krijg je een perfect overzicht van waar de energie naar toe gaat. Het wordt procentueel weergegeven. Volgende informatie wordt weergegeven : het percentage van energie dat naar het rijden gaat, naar het gebruik van de airco, naar de verlichting, naar het geluidssysteem en naar overige. Knap!

Verbruik

De resultaten - algemeen

We hebben in totaal 533 km toegevoegd aan de kilometerteller van de smart #1 BRABUS en dit verdeeld over 14 geregistreerde ritten. Meten is weten dus interessant om even te kijken naar de resultaten. De boordcomputer noteert een gemiddelde van 17,1 kWh/100 km. Op basis van de bruikbare accucapaciteit van 62 kWh voldoende voor een rijbereik van 363 km. Dit aan een gemiddelde buitentemperatuur van 11 graden.

De resultaten - per wegtype

  • Het merendeel van de ritten zijn afgelegd op autosnelweg (6 van de 11, 60%): het levert een gemiddeld verbruik op van 18,2 kWh/100 km. Goed voor een rijbereik van 341 km*.
  • Buiten de stad, op secundaire wegen, hebben we 3 ritten gedaan (30%). De smart #1 BRABUS noteert een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km. Kan je dit verbruik aanhouden dan kan je 383 km* afleggen.
  • Slechts eenmaal hebben we het stadsverkeer opgezocht: hier stranden we op een verbruik van 14,3 kWh/100 km. In termen van rijbereik betekent dit 434 km*.

De resultaten - per rijmodus

Het hoeft je niet te verwonderen dat de Eco-rijmodus onze favoriet is. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het DNA van DrivOlution.

  • 10 van de 14 ritten hebben we gekozen voor de Eco-rijmodus. Het levert een gecombineerd verbruik op van 16,6 kWh/100 km.
  • de Comfort-rijmodus (2 van de 14 ritten) levert een verbruik op van 17,8 kWh/100 km
  •  eenmaal hebben we geopteerd voor de Sport-rijmodus en eenmaal was de verleiding, groot om de BRABUS-rijmodus te kiezen. Het levert respectievelijk een verbruik op van 18,7 kWh/100 km (Sport) en 19,6 kWh/100 km (BRABUS).

Het is duidelijk dat de keuze van de rijmodus het verbruik beïnvloedt. Bovendien bedien je het stroompedaal anders in de BRABUS-rijmodus dan in de Eco-rijmodus. Het is kiezen tussen efficiëntie en sportiviteit. 

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
 

Testparcours

Verbruiksresultaten

Wat doet de smart #1 BRABUS op ons testparcours? Na 103 km noteren we een gemiddeld verbruik van 16,5 kWh/100 km. Met een bruikbare accucapaciteit van 62 kWh kom je aan dit verbruik 376 km ver.

Bekijken we de resultaten over de verschillende onderdelen van het testparcours:

  • de rit buiten stad (42 km) levert een verbruik op van 15,4 kWh/100 km. Daarmee kom je 403 km* ver op een laadbeurt;
  • de rit op autosnelweg (40 km) is goed voor een verbruik van 19,7 kWh/100 km en een rijbereik van 315 km*.
  • de stadsrit eindigt met een verbruik van 14,3 kWh/100 km. Kan je dit vebruik aanhouden dan kom je 434 km* ver.

Evolutie rijbereik

Het rijbereik fluctueert in functie van het verbruik. We starten met een rijbereik van 262 km en SoC van 66%. Na de rit buiten stad is het rijbereik gedaald naar 219 km (SoC van 66% naar 55%). De rit op autosnelweg daalt van 219 km naar 167 km (SoC van 55% naar 42%). Na de stadsrit is het bereik gedaald van 167 km naar 145 km (SoC van 42% naar 36%). In totaal hebben we 117 km aan rijbereik verloren op het testparcours.

*Het opgegeven rijbereik is een theoretische berekening op basis van de bruikbare accucapaciteit. Dit is steeds een momentopname. Allerhande factoren zoals weersomstandigheden, gebruik klimaatregeling, topografie, verkeersdrukte en je eigen rijstijl kunnen dit beïnvloeden. 
We streven ernaar zo efficiënt mogelijk te rijden door maximaal in te zetten op het gebruik van cruise control (constante snelheid) en door maximaal te anticiperen op verkeerssituaties. De snelheid op autosnelweg bedraagt 110 km/u. Energieverbruikers (zoals airco) worden uitgeschakeld indien de weersomstandighedden dit toelaten. Bovendien kiezen we voor de meest efficiënte rijmodus (Eco).

Laden en rijbereik

Laadinformatie

De smart #1 BRABUS beschikt over een interne boordlader van 22 kW. Het maximale snellaadvermogen is 150 kW. De laadpoort bevindt zich links achteraan. Persoonlijk prefereer ik de rechterkant (is veiliger). Smart #1 heeft als advies om te laden tot 90% bij de dagelijkse modus en tot 100% voor de verre modus. Dit om de conditie van de batterij optimaal te houden.

Laadbeurten

We hebben de smart #1 BRABUS tweemaal aan de laadpaal gehangen. Telkenmale hebben we, door omstandigheden, DC (Fast Charger) geladen. Gedetailleerde informatie omtrent de laadbeurten vind je in onderstaande grafiek. Bij het snelladen (DC) laden we steeds tot maximaal 80%. 

Rijbereik

Het maximaal geladen rijbereik is 322 km en dit bij een SoC van 80%.

Voorverwarming batterij 

Bij de smart #1 BRABUS kan je via de navigatie het adres ingeven waar je gaat laden. Op deze manier wordt de batterij op de ideale temperatuur gebracht om te laden. Voordeel is dat het laden hierdoor versnelt.

Laadcurve - constant

De laadcurve verloop relatief constant bij het snelladen.

Informatie laadproces - voor de bestuurder

Het is een meerwaarde wanneer je het laadproces van naderbij kan volgen. Via het instrumentpaneel en het touchscreen krijg je informatie omtrent de resterende laadduur, de laadsnelheid (in km/u), de spanning.

Het is duidelijk dat de laadduur afhankelijk is van de SoC (State of Charge) bij de start van het laden, de buitentemperatuur en de temperatuur van de batterij. 

Rijden en comfort

Rijden - in welke mood ben je?

Het rijden is afhankelijk van welke pet je opzet. De smart #1 BRABUS laat je de keuze tussen een eerder softe rijstijl of een dynamisch/sportieve rijstijl. Beiden zijn perfect mogelijk. De weglegging is prima. Tijdens de testweek streven we voornamelijk naar een efficiënte rijstijl en ligt de nadruk minder op sportiviteit. Met het aanwezige vermogen in de smart #1 BRABUS is dit niet altijd evident. De verleiding om het stroompedaal forser in te duwen is soms groot.

9,2-inch full-HD digitaal instrumentenpaneel 

Het is al dikwijls aangehaald en we treffen het ook aan in de smart #1: de tijd van het "dashboard" dat rondom de bestuurder is gebouwd verdwijnt meer en meer. In de plaats krijgen we een instrumentenpanneeltje voor de bestuurder die de noodzakelijke informatie bevat zoals gekozen rijmodus, het rijbereik, de SoC van de batterij. Het blijft gewoon worden. Het instrumentenpaneel in de smart #1 is wel mooi ingebouwd en het is duidelijk afleesbaar.

12,8” full-HD centraal touchscreen met 1920 x 1080 pixels

Voor de rest van de functies zoals klimaatregeling, radio, navigatie moet je beroep doen op het centrale touchscreen. Ook dit vraagt de nodige gewenning om alles terug te vinden. Het instellen van de spiegels gebeurt eveneens via het touchscreen. 

10-inch head-up display (HUD)

De HUD is duidelijk afleesbaar. Het verhoogt de veiligheid aangezien je alle belangrijke informatie in je gezichtsveld hebt. 

ECARX - AI-hulp met vos-avatar, met meer dan 60 animaties

Maak kennis met de "vos-avatar". ECARX transformeert voertuigen in naadloos geïntegreerde informatie-,communicatie- en vervoersoplossingen. ECARX geeft de interactie tussen mens en auto vorm door de kerntechnologie van slimme mobiliteit in hoog tempo te verbeteren. Samen met smart en op basis van het designconcept van Mercedes-Benz heeft ECARX een soepele, efficiënte en plezierige gebruikerservaring ontwikkeld die uitdrukking geeft aan het merk smart, op een systeem dat wereldwijde apps en content kan draaien;

BRABUS - designelementen

Wanner je kiest voor BRABUS-editie zijn je verwachtingen wel wat hoger. En dit niet enkel op het gebied van prestaties doch ook op het gebied van design. Het interieur omvat ondermeer BRABUS-sportzetels, BRABUS-hoofdsteunen, BRABUS-naam op het stuurwiel, BRABUS-interieurkleuren, BRABUS-pedalen.

Ruimte binnenin - prima

De achterbank is horizontaal verstelbaar in een 60/40-verdeling, doorgeefluik voor lange bagagestukken (zoals ski’s) standaard in het midden van de achterbank.

Afwerking - niveau Mercedes

De afwerking binnenin is van hoogstaande kwaliteit en hier voel je duidelijk de invloed van Mercedes-Benz.

Zicht rondom - voorbeeldig

Het zicht rondom in de smart #1 BRABUS is fenomenaal. Je hebt weinig last van blinde hoeken, bijvoorbeeld bij het rechts afslaan. 

ADAS

De smart #1 BRABUS is uitgerust met de meest recente en intelligente hulpsystemen. Hieronder een beknopt overzicht: adaptieve cruise control met stop & go-functie, rijbaan assistent, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, snelweg assistent met rijbaan- en filehulp, automatisch inparkeren, parkeersensoren, adaptief grootlicht, 360-graden camera.

De meeste systemen werken naar behoren. Sommigen zijn echter iets te gevoelig ingesteld en dit is soms wat storend. Waakzaam blijven is de boodschap! Het gaat immers om rijhulpsystemen.

Simulatie rijbereik (km) op basis van ritverbruik (kWh/100 km) en type weg

De simulatie van het rijbereik is een theoretische indicatie van wat mogelijk is op het gebied van rijbereik en dit op basis van het gerealiseerde ritverbruik (kWh/100 km) en de bruikbare accucapaciteit (kWh). Het spreekt voor zich dat dit steeds een momentopname is. Veel factoren kunnen het verbruik en het bijhorend rijbereik beïnvloeden. 

Vergelijk WLTP/Drivolution

Vergelijken we testresultaten op het gebied van verbruik en rijbereik met de WLTP-cijfers dan scoren we beter op het gebied van verbruik doch minder op het gebied van rijbereik. 

Testverslag DrivOlution smart # back view

De nieuwe smart #1 mikt duidelijk op een andere doelgroep dan de vorige smart. Het stadswagentje heeft plaats gemaakt voor een SUV. Bovendien richt hij zich volledig op de elektrische markt. Smaken verschillen natuurlijk doch op het gebied van design is deze smart #1 geslaagd. Bovendien biedt hij voldoende ruimte en is de afwerking van hoogstaande kwaliteit.

Je rijstijl zal een belangrijke rol spelen wanneer het op verbruik en rijbereik aankomt, zeker wanneer je opteert voor de smart #1 BRABUS, ons testvoertuig. Deze versie biedt je trouwens een perfecte mix tussen sportiviteit en comfort. De testresultaten zijn meer dan behoorlijk als we rekening houden met de periode van het testen. In de zomer zullen we duidelijk andere resultaten zien.

Deze smart #1 BRABUS voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. We kijken al uit naar de smart #3.

Meer informatie over de smart #1 BRABUS evenals de andere modellen vind je hier De nieuwe smart #1: Creëer een betere morgen | smart BE
Met dank aan smart Europe GmbH en Mannès | Mercedes-Benz & smart Official Dealer (mannes.be)
 voor het ter beschikking stellen van het testvoertuig.
Foto's: Newsroom smart
Publicatie van dit cijfermateriaal mag enkel met uitdrukkelijke goedkeuring van DrivOlution.