Op reis gaan met een EV - deel 1

zweden_stockholm_panorama

Hoe op reis gaan met een EV - een praktische gids boordevol tips

Veel mensen maken zich zorgen over op reis gaan met een elektrisch voertuig. En terecht. Wie geen ervaring heeft met elektrisch rijden, die kan zich het reizen moeilijk voorstellen. Kan je überhaupt met een EV zorgeloos op reis gaan? Hoe pak je dat aan? Waar moet je aan denken? Wat is het kostenplaatje? En waar kan het fout lopen?

Onze consultant Rony nam de proef op de som en maakte deze zomer samen met zijn vrouw een roadtrip van 4.800 km naar Zweden. De wagen van dienst was een Polestar 2 Long range Single motor. Als extra uitdaging namen ze ook twee elektrische fietsen mee op de trekhaak. Die zorgden voor een hoger verbruik. Benieuwd hoe dit afloopt?

In een vijfdelige blog doet Rony zijn ervaringen uit de doeken en vertelt hij je alles wat je moet weten om zorgeloos elektrisch te reizen.

Deel 1: Hoe kies je de juiste oplaadinfrastructuur onderweg?

Wie elektrisch reist, ontkomt er niet aan: de wagen moet regelmatig worden bijgeladen. De beschikbaarheid en betrouwbaarheid van oplaadpunten onderweg zijn vaak een bron van zorg. Mensen vragen zich af of er voldoende oplaadstations zijn en of ze gemakkelijk toegang zullen hebben tot opladen tijdens hun reis, vooral in afgelegen gebieden.

Om niet voor verrassingen te staan, is een minimum aan planning toch aan te raden. Wij gingen als volgt te werk: eerst bekeken we welke bestemmingen we graag wilden bezoeken. Dan zochten we geschikte hotels in de buurt. Tenslotte bekeken we welke laadinfrastructuur tussen de bestemmingen voorhanden was.

Brug of Ferry?

Om vanuit België naar Zweden te reizen met de wagen zijn er twee opties: ofwel reis je via Denemarken en neem je de brug naar Malmö, ofwel neem je de ferry vanuit Duitsland. Omdat we ook Kopenhagen wilden bezoeken met de fiets, was onze keuze snel gemaakt: de Öresundbrug. De brug nemen is ook flexibeler reizen dan de boot nemen. Je hoeft geen rekening te houden met vertrektijden.

De bestemmingen op onze roadtrip waren de volgende: Hamburg, Kopenhagen, Kristianstad, Borgholm op Öland, Motala, Stockholm, Trollhättan, Göteborg, Malmö, en terug naar België. De opzet van de roadtrip was om telkens een dag rijden af te wisselen met een dag rust. Zo boekten we 18 overnachtingen.

Type laders

Om het tempo van de roadtrip op peil te houden, ging onze voorkeur uit naar snelladers. Hierbij mag je uiteraard je eigen MSP, oftewel je Mobility Service Provider (de uitgever van je laadkaart) niet vergeten. In ons geval is dat Plugsurfing. Met de Plugsurfing laadkaart krijgen we via Polestar een gunstig tarief bij het Ionity-netwerk van snelladers.

Omdat we niet op één paard wilden wedden, zochten we nog een tweede MSP. Hiervoor ging onze voorkeur naar de Tesla Superchargers. Die laders zijn sinds dit jaar ook beschikbaar voor niet-Tesla's.

De combinatie van de netwerken van Ionity en Tesla betekende dat we veel flexibeler onze routes tussen de bestemmingen konden plannen en dat we in functie van de bezetting van de laadpalen op het moment zelf nog van MSP konden wisselen. Van laadstress was er eigenlijk geen sprake meer.

Handige apps

Om je laadstops te plannen kan je beroep doen op enkele applicaties. Een gebruiksvriendelijke app is ‘A Better Route Planner (ABRP)’. Deze app heeft een gratis versie die zowel op smartphone als op de pc kan gebruikt worden.

Je kiest je wagen en je voorkeur voor MSP's, en je geeft je bestemmingen in. ABRP gaat vervolgens aan het rekenen en enkele seconden later krijg je enkele routes voorgesteld. De app berekent naast de reistijd ook de laadtijd. De kracht van deze app is dat hij de juiste balans zoekt tussen rijden en laden. Zo krijg je een goed idee over je totale reistijd.

Voor onze roadtrip toonde de app aan dat we met onze twee MSP's, namelijk Plugsurfing en Tesla, de volledige trip zouden kunnen afleggen zonder een beroep te moeten doen op een derde MSP, althans in theorie. Hoe het in de praktijk liep, vertellen we je graag in een volgende blog.

Een extra tip voor Zwedenliefhebbers

Hou rekening met de tol die je moet betalen voor zowel de Storebaldbrug als de Öresundbrug. De oplossing: sluit een jaarabonnement af voor de Öresund en vraag een Bizz (een zendertje aan de voorruit) aan. Neem dan ook een contract op de Storebald en koppel dit aan je Öresundcontract. Je gelooft het niet, maar deze combo kost minder dan wanneer je voor beide bruggen een retourticket zou betalen. Vergeet bij terugkeer niet om je abonnement terug op te zeggen.

Benieuwd naar het vervolg?

Naar deel 2